طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر بیرجند کلید خورد

حجم زیاد ترافیک در چهارشنبه های شلوغ بیرجند و البته پنج شنبه های پر تردد میدان طالقانی گاهی چنان گره هایی را ایجاد می کند که پلیس راهنمایی و رانندگی مجبور است از نیروهای بیشتری برای باز شدن گره های ترافیکی شهر استفاده کند، مسئولان هر وقت بحثی درباره این شلوغی ها می شود و خیابان هایی که باید خیلی زودتر از این ها عریض میشد از طرح هایی می گویند که بعد بر سرمصوب شدن آن مشکل ایجاد می شود. با این شرایط خیابان های بیرجند در ۵ سال آینده چه اوضاعی خواهد داشت؟
یک شهروند که در خیابان طالقانی سوپر مارکت دارد عرض این خیابان را برای حجم مراجعه ای که در این خیابان است بسیار کم توصیف می کند و می گوید: قرار بود این خیابان یک طرفه شود اما انگار هنوز خبریازاین موضوع نیست .
محمدی ادامه می دهد: مسئولان نباید برنامه هایشان را تا قبل از این که به درستی راستی آزمایی شود اعلام کنند چرا که هر تصمیمی که گرفته شود به گوش مردم می رسد و به طبع توقع ایجاد می کند.
یکی از مشتری های داخل مغازه خود را دانشجوی مقطع ارشد و اهل کرج معرفی می کند و درادامه صحبت های صاحب مغازه می گوید: من دوره کارشناسی ام را هم در دانشگاه بیرجند خوانده ام و در شهر رفت و آمد دارم در آن زمان یادم هست یک پل عابر پیاده در ابوذر نصب شده بود اما وقتی دوباره برای مقطع ارشد به اینجا آمدم دیدم پل حذف شده است.
سعادتمند این برداشتن ها و گذاشتن ها را نشانه برنامه هایی می داند که به خوبی کارشناسی نمی شود و در ادامه می گوید: به طور حتم هر طرحی که برای شهرسازی و ترافیک شهر ها انجام می شود باید برای افق  ۱۵ تا ۲۰ ساله شهر باشد. تا علاوه بر کیفیت کمیت لازم را نیز داشته باشد. شهروند دیگری در خیابان مدرس نیز درباره مشکلات ترافیکی شهر بیرجند می گوید: این شهر در برخی قسمتها گره هایی دارد که باید رفع شود اما مشکل شهروندان بیرجندی این است که برخی از خیابان ها این قدر کم عرض است که نا خودآگاه از سرعت می کاهد و به مراتب ادامه مسیر را پر تنش می کند به نحوی که راننده ها بعد از خروج از این ترافیک به سرعت می خواهند خود را به مقصد برسانند. ادهمی ۲۰ سال است که ساکن بیرجند است و دراین مدت تغییراتی که در خیابان ها به وجود آمده است را دیده و در این باره می گوید: بهتر است با توجه به افزایشی که در تعداد ماشین ها داشته ایم فکری به حال خیابان ها برداریم.
وی بااشاره به اینکه فرهنگ ما یک فرهنگ ماشین محور است می افزاید : ما به سمتی گام برداشته ایم که انگار هر چه خیابان ها را بیشتر وبزرگتر کنند باز هم فضا کم می آوریم یعنی تعداد ماشین هایمان زیادمی شود و دوباره فضا کم می آوریم. وی تراکم برخی از نیاز ها در برخی خیابانها را مورد توجه قرار می دهد و می گوید: خیابان طالقانی پر از مطب دکتر و آزمایشگاه و کالای پزشکی و داروخانه است موضوعی که حجم زیادی از تقاضا رادر خود دارد پس به مراتب این خیابان هر چه بزرگتر شود باز هم فضا کم می آوریم. این شهروند خیابان پاسداران را تنها خیابانی می داند که انگار در عرضه و تقاضا تنها نقش واسطه را بیان می کند. البته او نظراتی درباره دیگر خیابان های شهر هم داشت اما نکته قابل بحث این است با رشدی که در بیرجند داشته ایم باید به طور حتم یک برنامه جامع برای ترافیک به وجود آید.
همه چیز باید کارشناسی شود
سرپرست معاونت ترافیک و حمل و نقل شهرداری بیرجند در گفت و گو با خبرنگارما از طرحی به عنوان طرح جامع حمل ونقل و ترافیک شهر بیرجند می گوید که می توان نقطه امیدی در بحث های ترافیکی شهر دانست که بسیاری از گره ها را باز کند .
علی حسینی درباره نتایج این طرح می گوید: نتایج و خروجی های مطالعات این طرح برای شبکه های حمل و نقل خصوصی،عمومی و طرح های مدیریتی برنامه هایی دارد به عنوان مثال در بحث شبکه حمل و نقل خصوصی احداث معابر جدید یا تعریض معابر موجود و غیر همسطح سازی تقاطع ها و زمان دار کردن تقاطع های همسطح را داریم .
وی ادامه می دهد : علاوه بر این در شبکه حمل و نقل عمومی توسعه خطوط و ناوگان اتوبوس رانی و تغییر مسیر خطوط (چند مرکزی کردن شبکه اتوبوس رانی)، برقراری خطوط ویژه اتوبوس رانی و خطوط   BRT  و در طرح های مدیریتی گزینه هایی مانند طرح الگوی تردد معابر (یکطرفه کردن برخی خیابانها)،برقراری محدوده طرح ترافیک (ممنوعیت عبور /زوج و فرد)،تغییر ساعت شروع کار مشاغل مختلف و طرح ساختار سازمانی مدیریت حمل ونقل شهری دیده شده است.
وی اضافه کرد:   قرارداد مطالعات این طرح دربیرجند توسط مهندسین مشاور پایه یک ترافیک حمل و نقل که نخستین شرکت مهندسین مشاور حمل و نقل در ایران هستند انجام می شود و تاکنون جمع آوری آمار انجام شده و برداشت اطلاعات در حال انجام است. حسینی بااشاره به اینکه مبلغ این قرارداد ۳۸۰ میلیون تومان بوده و به مدت ۲۴ ماه تعیین شده است در خصوص ضرورت انجام این مطالعات می گوید: طرح جامع حمل و نقل ترافیک شهر بیرجند با چشم انداز ۲۰ ساله قادر خواهد بود با بهنگام سازی مداوم مدل های تقاضا و عرضه برآوردی، وضعیت شبیه سازی شده را در سال پایه در وضع موجود و تا سال افق طرح ارائه دهد.
سرپرست معاونت ترافیک و حمل و نقل شهرداری بیرجند می افزاید: اگرشهر بیرجند به عنوان یک بیمار که از مشکلات حاد ترافیکی رنج می برد یا مستعد ابتلا به بیماری تلقی گردد وظیفه طرح جامع حمل و نقل و ترافیک دروهله اول اقدام به تشکیل پرونده برای بیمار و صدور نسخه ای است که برای آن پیچیده شده است.
وی تاکید می کند : این نسخه می تواند در کوتاه مدت علایم حیاتی بیمار را بهبود بخشد و در بلند مدت به درمان قطعی بیماری نائل شود ولی مهم آن است که علائم حیاتی و شاخص های مربوطه به درستی تشخیص داده شوند. وی ایجادابزاری قوی برای بررسی گزینه های مختلف قبل از اجرا ، جایگزینی راهکار های صرفا کارشناسی با راهکارهای حاصل از مطالعات، ایجاد ابزاری قوی برای مسئولان شهر، امکان بررسی مسائل مرتبط شهر به صورت همزمان، توانمند شدن برای راهکارهای مدیریتی و کم هزینه و . . . را از جمله اهداف مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر بیرجند عنوان کرد. حال باید منتظر ماند تا این مطالعات در زمان مقرر به اتمام برسد و البته بودجه ای که برای اجرای این طرح لازم است به درستی و در زمان لازم به دست شهرداری برسد تا این طرح به خوبی بیماری ترافیکی شهر بیرجند را درمان کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*