باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد: یک شهر و ۱۰ نرخ در بازار کالای اساسی/ گلایه های مردم از افزایش بی رویه قیمت ها

بررسی بازار کالای اساسی و سفرۀ خانوار نشان می‌دهد که افزایش قیمت با شیب تندی پیش رفته، به طوریکه با قدرت خرید خانوار‌ها هیچ سنخیتی ندارد.

ا

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بررسی بانک مرکزی از تغییرات قیمت کالای اساسی نشان می‌دهد که طی یک‌سال اخیر قیمت لبنیات ۷ درصد، تخم مرغ ۴۲. ۹ درصد، برنج ۳۱. ۲۲، حبوب ۱۹. ۷، موه تازه ۳۴. ۳، سبزی تازه ۲۶. ۳، گوشت قرمز ۸. ۱، گوشت مرغ ۳۵، شکر ۲۰. چای ۱۳. ۲ و روغن نباتی ۸. ۶ درصد افزایش یافته است.
بررسی بازار کالای اساسی و سفره خانوار نشان می‌دهد که افزایش قیمت با شیب تندی پیش رفته به طوریکه با قدرت خرید خانوار‌ها  هیچ سنخیتی ندارد و هرسال دریغ از پارسال.
قاسمعلی حسنی عضو اتحادیه مواد غذایی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی  با اشاره به آخرین وضعیت نرخ کالاهای اساسی طی یک‌سال اخیر اظهار داشت: نرخ برنج ایرانی با افزایش ۱۵ درصدی طی یک‌سال اخیر از کیلویی ۱۳ هزارتومان به بالا در بنکداری سطح شهر به فروش می‌رسد.
وی افزود: طی یک‌سال اخیر قیمت اقلام حبوب نوسانات ۱۰ الی ۱۵ درصدی قیمت را تجربه کرده است.
حسنی با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی چای و سایر اقلام اساسی بیان کرد: البته سایر اقلام نظیر قند و شکر نوسانات شدیدی را تجربه کرد که با عرضه شکر دولتی در بورس کالا این نوسانات فروکش کرد.
 نرخ منطقی هر کیلو ۷ هزار و ۵۰۰ تومان
محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گفت: علی‌رغم آنکه طی سه سال اخیر وزیر جهاد کشاورزی نرخ منطقی هر کیلو مرغ برای مصرف کننده  ۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد، اما اکثر ایام سال نرخ مرغ کمتر از این رقم است.
مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی بیان کرد: نرخ تخم مرغ به سبب شیوع  آنفولانزای حاد پرندگان طی چند ماه اخیر روند نزولی به خود گرفته از این رو با افزایش ۴۲. ۹ درصدی تخم مرغ متناقض است.
 افزایش ۷درصدی محصولات لبنی منطقی است
محمد رضا اسماعیلی مدیر عامل سابق اتحادیه تعاونی‌های لبنی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی عنوان کرد: با توجه به افزایش حقوق و دستمزد، سربار و … می‌توان گفت که افزایش محصولات لبنی کمتر از نرخ تورم بوده است.
وی در پاسخ به این سؤال که برخی مصرف کنندگان اظهاراتی مبنی بر افزایش ۱۵ درصدی قیمت محصولات لبنی برخی برند‌ها را دارند، افزود: تنها برخی برندهای لبنی به سبب افزایش تقاضا نرخ محصولات خود را تا سقف ۱۵ الی ۲۰ درصد بالا بردند که درنهایت مقصر اصلی مردم هستند چرا که کیفیت محصولات با یکدیگر متفاوت است.
گزارشات میدانی حاکی از آن است که نرخ اغلب کالاهای ضروری و اساسی افزایش ۴۰ تا ۷۰ درصدی را تجربه کرده که این امر نه تنها آرامش اقتصادی را به مردم بازنگردانده بلکه نگرانی‌هایی برای آنها در برداشته که انتظار می‌رود مسئولان امر با نظارت هر چه دقیق‌تر از سودجویی افراد فرصت طلب در آشفتگی بازار جلوگیری نماید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*