افق روشن صادرات از خراسان جنوبی

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده hosienzade@birjandtoday.ir
کار بخشی از کامیونها در بازارچه مرزی ماهیرود خراسان جنوبی به دلیل حجم عملیات تشریفات، به روز بعد موکول می شود که این اخبار در سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نوید بخش رونق اقتصادی و صادرات است. مدیرکل گمرکات استان در گفتگوی اختصاصی با امروز خراسان جنوبی با اشاره به رشد قابل توجه کالاهای صادراتی از گمرکات استان، گفت: کل کالاهای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان فروردین ماه سال جاری از نظر ارزشی ۵۰ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۵۷۲ دلار و از نظر وزنی ۲۶۵ هزار و ۳۲۲ تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۳۰ درصد و از لحاظ وزن ۸۴ درصد رشد داشته است.
مهندس محمدعلی خاشی افزود: از ابتدای سال جاری توسط گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود تعداد ۴۵۳ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۱۳ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۸۷۲ دلار به وزن بالغ بر ۱۰۷ میلیون و ۳۸۷ هزار و ۲۳۳ کیلوگرم تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهار نامه ۲۷ درصد و به لحاظ وزن ۶۲ درصد افزایش و از نظر ارزشی ۲۶ درصد کاهش یافته است. وی تصریح کرد: اقلام صادراتی طی مدت یاد شده شامل کاشی و سرامیک، سیمان، میلگرد، خوراک کامل طیور، گازوئیل، رب گوجه فرنگی، هیدروکربن سبک، روغن سوخت تقطیری، صیفی جات و مصنوعات پلاستیکی بوده است که عمده این اقلام به کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، ترکمنستان و ارمنستان صادر شده است.
به گفته مهندس خاشی در بحث صادرات ماده ۱۱۶ (کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور، خروجی از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی استان) تعداد پروانه ارائه شده «۸۵۲» فقره به ارزش ۳۶ میلیون و ۵۱۵ هزار و ۷۰۰ دلار به وزن بیش از ۱۵۷ میلیون و ۹۳۵ هزار و ۲۱۰ کیلوگرم بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ از نظر تعداد پروانه ۸۷ درصد، از نظر ارزش ۸۰ درصد و از نظر وزن ۱۰۳ درصد افزایش نشان می دهد. ضمن اینکه عمده اقلام خروجی موضوع ماده ۱۱۶ شامل حلال ها و رقیق کننده ها، پارافین، کاشی یا سرامیک، سیمان، آرد گندم و … بوده است. وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال اظهارنامه وارداتی در استان تشکیل نشده است، گفت: در بحث امانات پستی از ابتدای امسال تعداد ۱۰ فقره اظهار نامه صادراتی به ارزش ۴۱۱ دلار و به وزن ۳۷ کیلوگرم تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۲۵ درصد، از نظر ارزش ۱۵۷ درصد و به لحاظ وزن ۸۲ درصد افزایش داشته که شامل نمونه حشره، خشکبار، سبزی خشک، شیرینی، عینک طبی و … می باشد.
وی افزود: همچنین در این مدت تعداد ۱۳ فقره اظهارنامه وارداتی امانات پستی به ارزش ۵۲۹ دلار و وزن ۲۹ کیلوگرم تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۶۸ درصد، از نظر ارزش ۵۴ درصد و از نظر وزن ۷۱ درصد افزایش داشته است و عمده کالاهای وارداتی شامل البسه، کفش، گوشی همراه، تبلت، انگشتر بدلی و …. هستند و کشورهای مبدا و مقصد صادرات و واردات امانات پستی نیز عبارت از آلمان، آمریکا، انگلستان، چین، هند و … می باشد.
مدیرکل گمرکات استان همچنین گفت: در بحث خدمات مسافری از ابتدای امسال ۱۹۷۰ نفر مسافر ورودی و ۱۵۷۲ نفر مسافر خروجی از فرودگاه بین المللی بیرجند و گمرک ماهیرود خدمات گمرکی ارائه و تشریفات مسافری امور گمرکی انجام شده است که تعداد ۵۶۰ نفر مسافر ورودی و ۷۰۱ نفر مسافر خروجی از فرودگاه بین المللی بیرجند بوده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل مسافرین ورودی یک درصد و مسافرین خروجی ۲۷ درصد افزایش داشته است، همچنین تعداد ۱۴۱۰ نفر مسافر ورودی و ۸۷۱ نفر مسافر خروجی از گمرک ماهیرود بوده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل مسافرین ورودی ۶۹ درصد و مسافرین خروجی ۹۱ درصد افزایش داشته است.
مهندس خاشی افزود: در بحث ترانزیت نیز در یک ماهه اول امسال تعداد ۱۱ دستگاه کامیون به وزن ۲۶۳ هزار و ۸۷۴ کیلوگرم شامل گاز مایع، مرغ منجمد گوشتی، تخم مرغ و قطعات مرغ منجمد از کشور ایران، ایالات متحده آمریکا و پاکستان از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت گردیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد کامیون ۸۲ درصد و از نظر وزن ۸۱ درصد کاهش داشته است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*