عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی در تمام زمینه ها

مقام معظم رهبری هر سال با انتخاب نامی، خط مشی و اولویت های کاری را مشخص می کنند و این نامگذاری ها بسیار دقیق و حساب شده و با در نظر گرفتن تمامی نیازها و شرایط روز کشور و حتی جهان صورت می گیرد. در صورتی که سیاستها و اهداف رهبر معظم انقلاب  از این نامگذاری ها توسط مسئولین و مدیران کشور مورد توجه و اهتمام قرار گیرد بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد. چند سالی است که مقام معظم رهبری در نامگذاری های سالانه خود بر واژه اقتصاد مقاومتی تأکید دارند و تکرار این واژه توسط معظم له نشان می دهد که کلید حل بسیاری از مشکلات و معضلات فعلی کشور همین بحث اقتصاد مقاومتی است.
مقام معظم رهبری در حالی که سال گذشته را سال«اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری فرموده بودند، امسال را نیز به نام «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نامگذاری فرمودند تا بار دیگر اهمیت بحث اقتصاد مقاومتی و تکیه بر ظرفیت ها و پتانسیل های داخلی و البته حمایت عملی از تولیدکنندگان با هدف ایجاد فرصت های شغلی بیشتر را یادآور شوند.
عدم تحقق اهداف مدنظر مقام معظم رهبری
رئیس میز خراسان جنوبی در مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه علت تأکید مقام معظم رهبری بر بحث اقتصاد مقاومتی خیلی روشن و واضح است، می گوید: معلم در کلاس درس، وقتی مطلبی را تکرار می کند که دانش آموزانش آن مطلب را به خوبی متوجه نشده و نمره قبولی از آن کسب نکرده اند و اینکه مقام معظم رهبری طی سه سال گذشته کلید واژه اقتصاد مقاومتی را در نامگذاری سالها تکرار می فرمایند حاکی از آن است که اهداف مدنظر ایشان آنطور که باید از سوی مسئولین محقق نشده است. در حقیقت ایشان پس از نامگذاری سال ۹۴ فرمودند مسئولین بیشتر حرف زدند و لذا سال گذشته را سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامیدند و از آنجا که باز هم اهداف مدنظر محقق نشده، امسال را سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری فرموده اند.
حجت الاسلام و المسلمین موسی قربانی می افزاید: مقام معظم رهبری در سالی که از ایران خودرو بازدید فرموده بودند در دیدار نوروزی جمعی از روحانیون با ایشان به مطلب عجیبی اشاره داشتند. مقام معظم رهبری فرمودند که عده ای تلاش می کردند تا عوارض واردات خودرو کاهش پیدا کند که البته بعدها این پیش بینی محقق شد و من در ایران خودرو هم گفتم و اینجا هم می گویم که این کارها خوب نیست. در این باره طرح دوفوریتی به مجلس ارائه شد که رأی نیاورد تا شرایط عادی شود و آن فرد مورد نظر در این مدت بتواند خودروها را از گمرک آزاد کند و بعد این طرح به تصویب برسد. به هر حال اختاپوسهایی در پشت برخی قصه ها هستند که نفعشان  در قاچاق و واردات است و لذا مقام عظم رهبری در سخنرانی امسالشان در مشهد هم فرمودند بعضا کانتینر های کالاهای قاچاق از مبادی رسمی کشور وارد می شود و در حالی که به راحتی می توان این کانتینر ها را بازرسی کرد اما بازرسی نمی شود و متأسفانه آمار و ارقام این واردات قاچاق نیز خیلی نجومی و مأیوس کننده است.
سود عده ای در قاچاق کالای خارجی است
وی در ادامه می گوید: از طرفی تولید کنندگان ما نگرانند که مردم از تولیدات داخلی استقبال نمی کنند و لذا بعضا بر روی کالاهای تولید داخل مارک خارجی می زنند و لذا خیلی از کالاهای داخلی از کشور خارج و مجددا بر می گردد و این هم یک آفت است. به گفته وی در این بین دستهایی وجود دارند که سودهای کلان می برند و عده ای نیز به تولیدات داخلی ضربه زده و تولیدات خارجی می خرند و این مسایل باعث شده تا مقام معظم رهبری بار دیگر به بحث اقتصاد مقاومتی و ضرورت حمایت عملی از تولیدکنندگان داخلی تأکید فرمایند.
حجت الاسلام قربانی می افزاید: در قانون یا مصوبات دولتی می نویسند کالاهایی که مشابه داخلی دارند به کشور وارد نشوند اما نظارت و اجرای این امر به دست طرفداران ورود کالاهای قاچاق می افتد و لذا در حالی که به راحتی می توان جلوی واردات کالاهای خارجی که در داخل مشابه آن تولید می شود را گرفت اما در عمل این کالاهای خارجی از مبادی قانونی و غیر قانونی وارد می شود.
مشکل کشور قیچی کردن روبانها و برگزاری ویدئو کنفرانس نیست
رئیس میز استان در مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه باید تصمیمات قاطع و غیر قابل تغییری در راستای مقابله با قاچاق کالاهای خارجی و ورود کالاهایی که مشابه آنها در داخل تولید می شود، وضع گردد، اظهار می کند:متأسفانه هر دولت و مجلسی در آستانه انتخابات، انتخاباتی کار می کند.
تأکید بر عدم استخدام بازنشستگان
وی با ذکر این نکته که برای همین بحث جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق از خارج، میتوان در همین ابتدای سال راهکارها و تدابیر محکم و موثری اندیشید، می گوید: در بحث اقتصاد هم در شرایط اضطراری باید قوانین و مقررات اضطراری وضع کرد. من زمانی راهکاری ارائه دادم که بعضی خندیدند اما باز هم تکرار می کنم که دولت نباید در خانواده ای که مثلا پدر آن شغل دولتی دارد به مادر خانواده هم شغل دولتی بدهد و باید به جای آن فردی را از خانواده ای دیگر که عضوی در آن شغل دولتی ندارد استخدام کند. باید اینچنین قوانینی وضع شود تا دولت پس از چند سال اعلام کند در هر خانواده یک حقوق بگیر دولتی دارد و در حقیقت یک شغل دولتی برای هر خانواده ایجاد کرده است که در این صورت بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد و نهادهای حمایتی نیز خواهند توانست حمایت های خود را از افراد قطع کنند و در عوض درآمد خود را در راستای ایجاد اشتغال به کار گیرند.
وی رسیدگی بهتر به وضعیت بازنشستگان و عدم استخدام آنها را از دیگر راهکارهای موثر برای رفع معضل بیکاری جوانان جویای کار ذکر کرد و می افزاید: بسیاری از این مشکلات با تصمیم گیری صحیح و قاطع قابل رفع است.
نیاز اصلی کشور استغالزایی است نه اختصاص یارانه به احزاب
حجت الاسلام قربانی تأکید می کند: به جز صندوق توسعه، ردیف هایی در بودجه داریم که پول زیادی دارد اما در اختیار افرادی خاص است. در حالی که نیاز اصلی کشور ایجاد اشتغال است باید این پولها برای اشتغالزایی مورد استفاده قرار گیرد. نیاز اصلی کشور ما اشتغالزایی است نه اختصاص یارانه به احزاب یا احداث ساختمان برای ادارات. مگر یک اداره فاقد ساختمان پیش از این و سالهای گذشته چه کار می کرده است؟ همان کاری را که در گذشته انجام می داده، یکی دو سال دیگر هم ادامه دهد. ضمن اینکه برخی ادارات اگر اصلا وجود هم نداشته باشند، مشکلی ایجاد نخواهد شد.
کمک به تولیدکنندگان از محل ردیف های بودجه
وی با بیان اینکه از اینگونه ردیف های اعتباری در بودجه زیاد داریم، می گوید: وقتی تولید کننده ای برای عده ای اشتغال ایجاد می کند، نه تنها از تسهیلات ارزان قیمت که باید از کمک بلاعوض بهره مند شود. در این راستا علاوه بر ردیف هایی که در بودجه داریم می توان با قطع یارانه ثروتمندان ، منابعی ایجاد کرد. دولت می تواند با قدرت اعلام کند که از این پس به خانواده هایی که درآمد ماهیانه بالای ۵ میلیون تومان دارند، یارانه نمی دهیم و این وجوه را در حمایت از تولید و اشتغال به کار گیرد. نمایندگان مجلس هم باید با دل و جرأت بیشتر و وضع قوانین قاطعانه و موثر به رعایت عدالت و از بین بردن شکاف طبقاتی کمک کنند.
تأکید مقام معظم رهبری  بر مدیریت انقلابی و کارآمد
به گفته وی مقام معظم رهبری دلایل دیگری را نیز در نارضایتی مردم دخیل دانستند و فرمودند هرگاه مدیران ما کارآمد و فعال بودند و انقلابی عمل کردند کارها پیش رفت.ایشان در حقیقت کلید رفع مشکلات کشور را انتصاب مدیران انقلابی و کارآمد می دانند و ما نیز به خوبی در طول هشت سال دفاع مقدس، در فناوری هسته ای، در توفیقات دفاعی و نظامی، هوا و فضا و … تأثیر غیر قابل انکار مدیریت انقلابی و کارآمد را درک کرده ایم. در عوض مدیرانی را هم دیده ایم که در خارج از حوزه مدیریتشان اظهار نظر کرده و استانی را به هم ریخته و هفته ها مدیریت، مردم، رسانه ها و … را تحت تأثیرات منفی اظهاراتشان قرار داده اند. این افراد مصداق مدیریت انقلابی و کارآمد نیستند.
همگان نتیجه اعتماد به آمریکا را دیدند
حجت الاسلام قربانی در پایان تصریح می کند: تمامی مسئولین و مدیران، بدون استثنا باید در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری گام بردارند. دولت نباید ادعا کند که همه مشکلات را حل کرده و کاملا موفق بوده است. نباید به دشمنان دل بست و امیدوار بود که دیگران، مشکلات ما را حل کنند. همگان دیدیم و دیدند که نتیجه اعتماد به آمریکا خیری جز متضرر شدن و به عقب برگشتن نیست و لذا باید به توانمندی های داخلی امید بست و به تولید کنندگان داخلی بها داد و با حمایت از آنان و اعتماد به آنان، زمینه اشتغال جوانان جویای کار را فراهم نمود.
مقابله با قاچاق کالا بهترین راهکار حمایت از تولید و اشتغال
نماینده مردم شهرستانهای بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی نیز می گوید: با توجه به اینکه اقتصاد مهمترین نیاز جامعه ماست و از طرفی هیچ خانواده ای نیست که یکی دو عضو آن بیکار و جویای کار نباشند لذا بهترین نامگذاری صورت گرفته و قطعا تولید باید رونق گیرد. حجت الاسلام والمسلمین عبادی با اشاره به اینکه رکود اقتصادی را در کشور شاهد هستیم، می افزاید: کارخانه داران و تولید کنندگان هم گلایه ها و مشکلاتشان را به ما منتقل می کنند. مردم هم از معضل بیکاری گلایه دارند و لذا حمایت از تولید کنندگان و ایجاد اشتغال دغدغه نمایندگان است و بهترین راهکار در این راستا مبارزه با قاچاق کالاهای خارجی می باشد که باید بسیار جدی مورد پیگیری قرار گیرد.
برخورد با قاچاق کالا باید جدی و مستمر باشد
به گفته وی مبادی ورود کالاها به کشور را باید مدیریت کرد و با قاچاق کالا برخورد جدی و مستمر داشت و این طور نباشد که هرگاه مقام معظم رهبری بر مبارزه قاطع با قاچاق کالاهای خارجی تأکید می کنند مبارزه مقطعی در دستور کار قرار گیرد و کالاهای قاچاق مکشوفه به آتش کشیده شود و پس از مدتی دوباره آش همان آش و کاسه همان کاسه …. چرا باید در حالی که تولیدات داخلی ما به لحاظ کمی و کیفی قابل قبول است، کالاهای خارجی بی کیفیت چه از طریق مبادی رسمی و چه از طرق دیگر به صورت قاچاق وارد کشور شود؟ چرا باید این کالاهای خارجی مجوز ورود بگیرند تا کارخانه داران و تولید کنندگان ما ورشکست شده و کارگران ما بیکار شوند و در مقابل تولید کنندگان خارجی سود برده و شغل کارگران خارجی تثبیت گردد؟
لزوم حمایت دولت از صادر کنندگان
حجت الاسلام عبادی همچنین بر ضرورت تسهیل در کار صادرات تولیدات داخلی و رفع موانع صادرات تأکید کرده و می گید: دولت باید از صادرکنندگان حمایت کرده و به آنان پاداش صادرات بدهد تا تولید کننده داخلی راغب به صادرات شود. علاوه بر این تیم اقتصادی دولت باید برای خروج کشور از رکود اقتصادی و رونق تولید داخلی و اشتغال برنامه ریزی نماید و مجلس نیز چنانچه قوانین نیاز به اصلاح داشته و یا با خلاء قانونی در این زمینه روبرو باشیم ورود پیدا کرده و مشکل را رفع نماید. وضع قانون رفع موانع تولید توسط مجلس به همین خاطر صورت گرفت. مجلس نهم هم با همه وزارتخانه ها و دستگاهها مکاتبه کرد تا بررسی کنند و قوانین مزاحم در بحث رونق تولید و صادرات و یا موارد خلا قانونی در این زمینه را اعلام نمایند که متأسفانه جز یکی دو دستگاه و وزارتخانه، اقدامی در این راستا صورت نگرفت. به هر حال مجلس هم از رفع موانع تولید و صادرات استقبال می کند.
وی با بیان اینکه موانع، عوارض، بروکراسی های اداری، نظارتهای گاها سختگیرانه و … باعث تعطیلی و ورشکسته شدن کارخانجات می شود، اظهار می کند: در این شرایط سرمایه گذاران می ترسند که وارد عرصه تولید و اشتغال شوند و لذا معضل معیشت مردم، بیکاری جوانان و به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهها و عدم رونق اقتصادی کماکان بر جای می ماند.
اهداف مدنظر مقام معظم رهبری در نامگذاری محقق نشده است
نماینده مردم شهرستانهای فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره می گوید: این معمول است که وقتی معلم سر مشقی به دانش آموزان می دهد و آنها این سر مشق را درست نمی نویسند، معلم مجبور است آن را دوباره تکرار کند. بحث اقتصاد هم چند سالی است که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نام سال مطرح و راهکارهای تحقق آن مشخص می شود و این نشان می دهد که ما در این راستا درست عمل نکرده ایم و نتوانسته ایم اهداف مدنظر آقا را جامه عمل بپوشانیم.
مسئولین با تمام قوا جلوی قاچاق کالا را بگیرند
دکتر امیرحسنخانی می افزاید: امسال به همین خاطر از سوی مقام معظم رهبری به عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده که نشان دهنده ناکارآمدی خیلی از روشها، قوانین و عملکردهای ما در این زمینه است. ورود کالاهای خارجی به صورت قاچاق از مبادی رسمی و غیر رسمی کشور آنهم به صورت سازمان یافته و عدم برخورد با این پدیده از جمله مواردی است که مقام معظم رهبری به آن اشاره فرمودند و باید مورد توجه مسئولین امر قرار گیرد. سال قبل هم مقام معظم رهبری فرمودند کالاهای قاچاق باید سوزانده شود که یکی دوبار هم این اتفاق افتاد و حساسیت مقام معظم رهبری نشان می دهد که قاچاق کالاهای خارجی تا چه حد به اقتصاد، تولید و اشتغال کشورمان لطمه می زند. به گفته وی ما کشوری ۸۰ میلیون نفری هستیم و باید کفش و پوشاکمان را تولید کنیم اما وقتی این اقدام از خارج و آنهم به صورت قاچاقی وارد کشور می شود تولید و اشتغال در کشور ما لطمه می بیند و در عوض اقتصاد و اشتغال کشورهای مبدأ، رونق می گیرد و جا دارد مسئولین امر با استفاده از همه ابزارها جلوی قاچاق کالا از کشورهای دیگر را بگیرند تا بخشی از اهداف مدنظر مقام معظم رهبری محقق شود.
نباید از داخل کشور غافل شویم
این نماینده مجلس و رئیس مجمع نمایندگان استان همچنین می گوید: اینکه تنها به روابط خارجی فکر کنیم و از داخل کشور غافل شویم درست نیست. در حال حاضر ۸۵ تا ۹۰ درصد مراجعین به من به عنوان نماینده مشکل بیکاری را مطرح می کنند و شاید از ۱۰ درصد نیاز مالی داشته باشند که مشکل آنها نیز با اشتغالزایی رفع می شود. کمتر از ۵ درصد هم مسایل دیگر را مطرح می کنند و لذا توجه به تولید و اشتغال می تواند بسیاری از مشکلات مردم را رفع نماید. مقام معظم رهبری در دیدار اولشان با نمایندگان فرمودند من از جوانی که با دست خالی به خانه بر می گردد شرمنده تر هستم و این سخنان خیلی موثر بود اما متأسفانه در عمل اقدام موثری صورت نگرفت.
ضرورت حذف بروکراسی اداری و موانع بر سر راه تولید
وی با انتقاد از بروکراسی های اداری و موانعی که برخی دستگاهها بر سر راه تولید کنندگان قرار می دهند، می گوید: این مسایل، روند اقتصاد، تولید و اشتغال را کند می کند و اینکه یک سرمایه گذار بخش تولید برای اخذ برخی مجوزها سالها معطل بماند به هیچ وجه قابل قبول نیست و این مشکلات و موانع که برخی به قوانین، برخی به مسئولین، برخی به بانک ها و … مربوط می شود باید از سر راه برداشته شود تا تولیدکنندگان دلسرد و پشیمان نشوند. باید گردش مالی و پولی در کشور اصلاح شود. واحدهای تولیدی باید در اسرع وقت به بهره برداری برسند و سرمایه آنها به جامعه برگردد. اینکه برخی واحدهای تولیدی مشکل نقدینگی و عدم چرخش سرمایه دارند به طولانی تر شدن زمان اخذ مجوزها بر می گردد و لذا برخی قوانین زاید و بازدارنده باید حذف شود و پیگیری ها در این راستا نیز باید از همین حالا شروع شود و به زمان دیگری موکول نگردد.
نرخ بیکاری اعلام شده بسیار گمراه کننده است
دکترامیر حسنخانی نرخ بیکاری اعلام شده را بسیار گمراه کننده دانسته و می افزاید: نرخ بیکاری در استانهایی مثل خراسان جنوبی به مراتب بیشتر از آمار و ارقامی است که اعلام می شود. اگر در معادن غنی شهرستانهایی مثل فردوس و نهبندان سرمایه گذاری هدفمندی صورت گیرد بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد. دامداران بسیاری از نقاط استان بر اثر خشکسالی های گذشته و نبود مرتع و علوفه، دام خود را از دست داده اند و یا ناچار به فروش دامشان شده اند و بعضا هنوز پول فروش دامشان را نگرفته اند. اگر چنانچه امسال مشکل بارندگی رفع شود آیا مسئولین امر، راهکاری برای کمک به این دامداران دارند؟ جهاد کشاورزی به عنوان متولی این بخش چقدر پیگیر این موضوع شده است؟
باور کنیم که در تولید حرفی برای گفتن داریم
سرپرست حوزه معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز در این خصوص می گوید: تأکید مقام معظم رهبری به بحث اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال، اهمیت معیشت مردم را نشان می دهد و اینکه باید به سمتی برویم تا به خود باوری برسیم که در زمینه تولید می توانیم حرفهایی برای گفتن داشته باشیم.
نیازی به برندهای خارجی نداریم
مهندس فرهادی با بیان اینکه در کشور و استان ما نیروی انسانی و نعمات خدادادی خوبی وجود دارد، می افزاید: ما باید با تکیه برداشته های خود به خودباوری برسیم که نیازی به برندهای خارجی نداشته و نداریم و تولیدات داخلی ما باید به لحاظ کمی و کیفی حرف اول را بزند و در بحث صادرات و حضور در بازارهای دنیا فعال باشیم که در آن صورت اشتغال هم محقق خواهد شد و معضلات اجتماعی کاهش یافته و اهدافی که از بدو انقلاب به دنبال آن بوده ایم نیز محقق می گردد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*