ماهی قرمز؛ میهمان سفره های هفت سین و توصیه های بهداشتی

با نزدیک شدن به آخر سال و در آستانه ایام نوروز و فصل بهار، بازار فروش ماهی های تزئینی مخصوصا ماهی قرمز برای گذاشتن آن بر سر سفره هفت سین رونق مضاعفی گرفته است و این روزها با گذر از خیابان های مختلف شهر در کنار ظروف شیشه ای زیبا و جذاب با طرح های متنوع خود که چشم کودکان را به خود خیره می کند ماهی های قرمز و رنگارنگی می بینی که در انتظار ورود به خانه های مردم نشسته اند. هر یک از فروشندگان نیز محلی مناسب و پر رفت و آمد را برای فروش ماهی های عید خود انتخاب کرده تا بتوانند برای آن جایی در سبد خرید مردم پیدا کنند. از طرف دیگر دامپزشکی نیز به مردم توصیه هایی در خرید ماهی قرمز دارد تا مشکل بهداشتی برای شهروندان ایجاد نشود.
یکی از فروشندگان ماهی قرمز در خیابان مدرس که سالهاست در روزهای آخر سال، ماهی شب عید می فروشد به خبرنگار ما گفت: هرساله در اولین روزهای عرضه ماهی قرمز عید، شهروندان بخصوص کودکان با شور و علاقه بسیاری به سمت ماهی فروشان می آیند اما امسال هنوز از شور و حرارت خرید ماهی عید خبری نیست.
او ادامه می دهد: من هرساله ماهی شب عید را از شهرهای شمالی ایران خریداری می کنم چرا که در استان مراکز تولید ماهی قرمز که پاسخگوی نیاز باشند وجود ندارد بنابراین ممکن است تلفات زیادی هم در مسیر انتقال داشته باشیم. او درآمد حاصل از فروش ماهی عید را در مقایسه با سالهای گذشته که تعداد مراکز فروش کمتری وجود داشت را چندان چشمگیر ندانست و ادامه داد : الان در هر کوچه و خیابان چندین مرکز فروش ماهی قرمز وجود دارد. یکی دیگر از فروشندگان ماهی قرمز عید در خیابان جمهوری به خبرنگار ما می گوید: بیش از بیست سال است که در خیابان های شهر بیرجند ماهی شب عید می فروشم و از اینکه شادی و نشاط را با ماهی قرمز روانه خانه های مردم می کنم بسیار خوشحالم.
وی با بیان اینکه ما هر ساله مجوزهای لازم را از دامپزشکی دریافت می کنیم، ادامه می دهد: توصیه می کنم مردم ماهی هایی که دم خورده هستند یا در سطح بدنشان قارچ وجود داردرا نخرند و ماهی هایی که براق و پولک پولک هستند را بخرند تا عمر بیشتری داشته باشند. او می گوید: من هر ماهی عید را از هزار تا دو هزار تومان به مردم می فروشم.
عدم رعایت نکات بهداشتی وانتقال بیماری باکتریایی از ماهی به انسان
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی در مورد خرید و نحوه نگهداری ماهیان زینتی شب عید از جمله ماهی قرمز با بیان اینکه بین انسان و ماهی قرمز بیماری مشترک باکتریایی وجود دارد، به خبرنگار ما گفت: اگر نکات بهداشتی رعایت نشود ممکن است ماهی قرمز ناقل بیماری هایی برای انسان باشد.
اصغرزاده افزود: شهروندان در موقع خرید ماهی قرمز باید توجه کنند که باله های ماهی تا نخورده و شنای متعادلی داشته و علایم عصبی همچون چرخش به دور خود و کوبیدن سر به دیواره ظرف نداشته باشند.
وی با بیان اینکه باید تلاش شود از دست زدن به ماهی بویژه توسط کودکان پرهیز شود، افزود: شهروندان خرید خود را از مراکزی انجام دهند که ماهی را با شرایط بهداشتی و غیر متراکم نگهداری می کنند.
وی در خصوص نحوه نگهداری این ماهیان اذعان داشت: برای هر ماهی به یک تا ۲ لیتر آب نیاز است و از ظروف دهان گشاد برای تبادل بهتر اکسیژن استفاده کنند، یک چهارم ظرف خالی باشد و حتما ۲۴ ساعت قبل از استفاده باید آب را در جایی نگه دارند تا کلر آن خارج شود وغذادهی به ماهی ها روزی یک یا دو مرتبه بیشتر نباید باشد و هربار به میزانی باشد که بلافاصله توسط ماهی مصرف شود و باقی مانده غذا در آب نماند.
ماهی قرمز را در استخرهای پرورش ماهی رها نکنید
وی با اشاره به اینکه تنگ ماهی باید هفته ای یک یا دو مرتبه توسط نمک ضدعفونی شود و افرادی که آلرژی دارند از دست زدن مستقیم به ماهی خودداری کنند، گفت: ماهی ها به هیچ وجه نباید در آب هایی مثل رودخانه که به آب های آزاد راه پیدا می کنند و هم چنین در استخرهای پرورش ماهی رها شوند چون امکان دارد ماهی ناقل بیماری ، حیات وحش را آلوده و شرایط اکوسیستم را به هم بزند.
صدور مجوز برای ۱۰۰ مرکز فروش ماهی شب عید در استان
اصغرزاده به صدور مجوز برای ۱۰۰ مرکز فروش ماهی شب عید در استان اشاره کرد و افزود: نظارت بر نحوه نگهداری ماهیان در این مراکز بر عهده دامپزشکی است که در صورت تهیه آن از مراکز فروش مشهد با دامپزشکی این شهر مکاتبات لازم برای دادن مجوز انجام می شود و در صورتی که از مراکز تولید داخل استان تهیه شوند بر مجوزهای لازم نظارت می شود.
نظارت ۳۶ اکیپ دامپزشکی بر مراکز فروش ماهی و فرآورده های خام دامی در ایام عید
وی از نظارت ۳۶ اکیپ دامپزشکی بر مراکز فروش ماهی و فرآورده های خام دامی در ایام عید خبر داد و اذعان داشت: در مراکز فروش ماهی صرفا باید ماهی ارائه شود وفروش دوزیستان و خزندگانی مانند سمندر، لاکپشت، خرچنگ و …. ممنوع است. وی ادامه داد: مردم می توانند از طریق سامانه ۱۵۱۲ بصورت شبانه روزی با ما تماس داشته باشند و سوالات یا گزارشات خود را مطرح کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*