عشایر بازهم جا ماندند

جلسه شورای عشایر استان روز گذشته در حالی برگزار شد که با وجود اختصاص ۲ ساعت زمان هیچ مصوبه ای را به دنبال نداشت و بازهم عشایر از عنایت ها عقب ماندند. مدیرکل امور عشایری استان در این جلسه از مصوبه های قبل گفت که هیچ کدام به سرانجام مطلوب و قابل بیانی نرسیده است، مصوباتی که مجدد دستور کار این جلسه شد .
غلامرضا قوسی بررسی راهکارهای چگونگی تامین آب شرب کانون اسکان مهر دشت درح شهرستان سربیشه و چاه مسافر شهرستان طبس، بررسی راهکارهای اجرایی چگونگی تامین برق مورد نیاز جامعه عشایری در مناطق ییلاقی با استفاده از انرژی های نو، چگونگی ساماندهی ایل راه ها و گذرگاه های مناطق عشایری استان، بررسی راهکارهای تامین اعتبار جهت هوشمند سازی مدارس عشایری و ایاب و ذهاب دانش آموزان و معرفی مناطق مستعد اجرای طرح ایجاد اشتغال در زمینه صنایع دستی و رونق گردشگری در مناطق عشایری را جزو دستورکارهای این جلسه عنوان کرد . هر کدام از این دستور کارها راهکارها و ایده هایی در برداشت که توسط مسئولان استانی و شهرستانی اعلام و مشکلات موجود و نیازها بررسی و راهکارهایی برای رفع آن ها مطرح شد.
با وجود زمان ۲ ساعته ای که این جلسه به خود اختصاص داد هیچ کدام از این دستور کارها راه به جایی نبرد چرا که در مورد اول برای تامین آب شرب مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گفت: با توجه به دستورات و ابلاغ های مستقیم شورای عالی آب نمی توان بدون برنامه اساسی مجوز حفر چاه داد.
مهندس امامی یادآور شد : بنابر بررسی های انجام شده مشخص شده در این منطقه شوری آب و خاک بسیار بالاست و امکان کشاورزی وجود ندارد. اما اگر طرح قابل قبولی در بحث گلخانه و … ارائه شود شاید بتوان اقدامی کرد.
در ادامه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان نیز به این نکته اشاره کرد که برای منطقه درح طرحی داریم که متاسفانه تخصیص اعتبار آن تاکنون صفر بوده است.
بسکابادی ابراز امیدواری کرد با دریافت اعتبار تنش آبی بتوان برای این منطقه و مناطق مشابه کاری انجام داد. در ادامه این جلسه که مربوط به تامین برق از انرژی خورشیدی بود مشخص شد بر اساس نظارت های سازمان بازرسی سیستم های تولید این انرژی از استاندارد کافی برخوردار نبوده به همین دلیل طرح متوقف شده است.
مهمترین دستور کار این جلسه که زمان زیادی را به خود اختصاص داد موضوع هوشمند سازی مدارس عشایری بود، موضوعی که رئیس اداره آموزش و پرورش عشایری استان آن را جزو اولویت های این اداره عنوان کرد اما مشکل ایاب و ذهاب را نیز از مهمترین مشکلات دانش آموزان عشایر دانست
دو موضوعی که اعتبارات زیادی را به خود اختصاص می دهد اما هیچ کدام پوشاننده دیگری نیست .
به گفته بیجاری برای ایاب و ذهاب دانش آموزان عشایری حدود ۲ میلیارد ریال نیاز است و برای هوشمندسازی مدارس نیز حدود ۲۰ میلیارد ریال، ارقامی که هیچ کدام به گفته تعدادی از مسئولان حاضر در جلسه اولویت اساسی به نظر نمی رسید
این جلسه در پایان مصوبه خاصی نداشت.  سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری نیز  در این جلسه با اشاره به اهمیت عشایر در حفظ امنیت استان گفت: لازم است نیاز های عشایر را با وسواس بیشتری دنبال کنیم، مهندس فرهادی افزود: اینطور که به  نظر می رسد مصوباتی که تا کنون برای شرایط بهتر زندگی عشایر تصویب شده است، به خوبی پیگیری نشده که در این زمینه نیاز به همکاری بیشتر مسئولان است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*