سرمقاله / سوء استفاده ازاعتماد مردم، بحران…!!

از دو سال قبل و یا کمی قبل تر از آن بحران موسسات مالی آرام آرام شروع شد، موسساتی که با پرداخت سودهایی غیرقابل باور اعتماد مردم را جلب و با دادن وام هایی سریع الوصول سرمایه هایی کلان را ازمردم جذب و با خرید مستغلات و استخدامهای وسیع، عملیات بانکی را آغاز کردند.
به مرور شرایط به نوعی پیش رفت که این موسسات امکان بازپرداخت سپرده های مردم را به فوج عظیم متقاضیان از دست دادند و موجی بزرگ از نارضایتی و سردرگمی و مالباختگی اجتماعی بوجود آمد.
پدیده، میزان، ثامن الحجج، کاسپین و…ازجمله این موارد است و جالب این که تمامی این موسسات در حیطه استان خراسان بزرگ رخ نموده است!!!
استان خراسان جنوبی نیز از این موج سونامی در امان نبوده ونیست.
پرسشی اساسی که مطرح می شود این است که چگونه و تحت چه شرایطی اینگونه فسادهای وسیع مالی رخ می دهد که پس از برملا شدن و ایجاد موج اجتماعی تازه قوه قضاییه و نیروهای امنیتی ورود پیدا می کنند؟
بابک زنجانی و مه آفرید خسروی و… دستگیر می شوند و محاکمه و یکی اعدام و دیگری زیرحکم است و هیچگاه مشخص نشد و نمی شود که چه کسانی در زیر مجموعه اینان شرایط بزرگ شدنشان را فراهم کردند! و پشت پرده این فسادهای عظیمی که چنین اعتماد اجتماعی را فروریخت چه کسانی صحنه گردان بودند ؟!، مصلحت اندیشی دراین باب خودتبدیل به ابزار سکوت گردید و میوه اش شد کوهی از سوالاتی که در نزد افکار عمومی بی پاسخ باقی ماندوضرباتی جبران ناپذیر به اعتماد عمومی…
اینک ازاستان خراسان جنوبی ومرکز اش اخباری درحدشایعه به گوش می رسد که خداکند درهمین حدسخنان درگوشی باقی بماند وقاطعانه تکذیب شود ، شایعاتی که می گوید مبلغ سوء استفاده آن بیلیاردی است و…شاید این اتفاق چنانچه خدای نکرده واقعیت داشته باشد بیرجند را در رتبه اول از این باب کند.
تاکید می شود که به دلیل حفره های قانونی و نبود یک سیستم نظارتی مستقل ازسیاست بازی متاسفانه هرازگاهی شاهد فسادهای مالی که روندصعودی به لحاظ عددی دارد هستیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*