درخواست غبارگرفته اهالی شوکت آباد

امروز خراسان جنوبی – خزاعی khazai@birjandtoday.ir
نبود زیرگذر در جاده بیرجند زاهدان تردد اهالی روستای شوکت آباد را با مشکل مواجه ساخته است و امنیت جانی آنان را تهدید می کند. از سوی دیگر اهالی روستا روزانه باید هزینه و وقت زیادی را صرف کنند تا بتوانند از جاده بیرجند – زاهدان برای تردد استفاده کنند. احداث جاده بیرجند – زاهدان به صورت دوباند رفت و برگشت مجزا باعث شده تا اهالی روستای شوکت آباد برای تردد و استفاده از این مسیر فاصله زیادی را طی کنند به گونه ای که افرادی که می خواهند وارد روستا شوند باید مسیر رفت را تا بعد از روستای بجد ادامه دهند و سپس با استفاده از دوربرگردان به لاین دیگر جاده وارد و سپس همین مسیر را طی نمایند، تا وارد روستا شوند. از سوی دیگر افرادی که قصد سفر به سمت قرارگاه و مود را دارند باید تا میدان کمربندی شهر بیرجند را بپیمایند و از آنجا وارد لاین رفت این جاده شود و به مسیر خود ادامه دهند.
طی این مسیر روزانه هزینه های زیادی را بر ساکنین و همچنین کسانی که می خواهند از جاذبه های طبیعی و بناهای تاریخی این روستا بازدید کنند تحمیل می کند. از سوی دیگر افرادی که برای رسیدن به روستا از وسیله نقلیه عبوری استفاده می کنند، در عبور از عرض جاده مشکل دارند و نبود زیرگذر و پل عابر پیاده امنیت جانی آنان را تهدید می کند. رئیس شورای اسلامی روستای شوکت آباد در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه نبود زیرگذر مشکلات عدیده ای را برای ساکنان این روستا ایجاد کرده است، گفت: روستای شوکت آباد در ۵ کیلومتری شرق شهرستان  بیرجند در مسیر جاده زاهدان قرار دارد. این روستا از شمال به تپه های شنی از جنوب و غرب به جاده بیرجند – زاهدان و از شرق به روستای بجد محدود می شود. روستای شوکت آباد دارای آثار باستانی بسیاری مانند باغ عمارت است که دارای تالارهای بزرگ و ایوان های به هم متصل و خزینه هایی برای استحمام است. حسین تابعی افزود: علاوه بر تردد بسیار زیاد اهالی روستا، روزهای آخر هفته شاهد رفت و آمد مردم بیرجند به این منطقه، برای تفریح هستیم. بعد از طی مسافت ۵ کیلومتری ،یک دور برگردان با پیچ نسبتا تند وجود دارد و تنها راه ممکن برای ورود به شوکت آباد گذشتن از مسافتی طولانی و عبور از گذر از دور برگردان برای رسیدن به مقصد می باشد. پیگیری ها برای احداث زیرگذر از ۴ سال پیش اعضای شورا، دهیار و اهالی روستا نتیجه ای به دنبال نداشته و تبدیل به اعتراض عمومی شده است.
وی ادامه داد: مدت ۴ سال برای پیگیری این مشکل به ادارات مختلف مراجعه کرده و نامه های زیادی به فرمانداری و اداره راه و شهرسازی نوشته ایم. وی با اشاره به روحیه همکاری مسئولان افزود: جلسات و گفتگوهای بسیار زیادی داشته ایم و بسیار جدی این کار را دنبال کردیم. رئیس شورای اسلامی شوکت آباد ادامه داد: بعد از مراجعات فراوانی که به اداره راه و شهرسازی صورت گرفته و پس از تهیه نقشه دقیق این نقطه ،مساحت ۹۰۰مترمربع از زمین دانشگاه بیرجند باید آزاد شود تا این طرح به سرانجام برسد. وی افزود: مسئولان دانشگاه بیرجند اعلام مساعدت و همکاری داشته اند، لذا باید مراحل قانونی گرفتن این زمین از دانشگاه برای اجرای این پروژه انجام شود.  در این زمینه معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیز در گفتگو با خبرنگار امروز خراسان جنوبی گفت: در خصوص درخواست اهالی شوکت آباد برای احداث پل زیرگذر جلسات مختلفی برگزار شده است. اعضای شورای این روستا و جمعی از معتمدین شوکت آباد در مهر سال جاری این مشکل را در حضور مسئولان مطرح کرده و مسئولان هم وعده هایی به آنان داده اند. کریم پور عنوان کرد: پس از بررسی مشخصات دقیق جاده، آزادسازی اراضی باید انجام شود. وی با بیان این که خریداری زمین از مالکین خصوصی آسان تر و بدون حاشیه انجام می شود، افزود:  اگر مالک اراضی ذیربط یک شهروند معمولی بود با مشکلات کمتری روبرو بودیم، مذاکره با دانشگاه برای واگذاری زمین، خواه ناخواه اجرای طرح را کند کرده و  گذر از آن نیاز به زمان دارد. کریم پور اضافه کرد: دانشگاه بیرجند در آزادسازی اراضی لازم و پیشبرد این پروژه نقش بسزائی ایفا می کند. وی احداث این پل را به علت رفت و آمد آسان تر و امن، نه تنها به نفع مردم روستای شوکت آباد دانست بلکه امنیت و سلامت اکثر مردم و دانشگاهیان را در اجرای این پروژه و یا احداث پل زیرگذر مدنظر قرار داد. معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای از مسئولان ذیربط خواست تا همکاری لازم و به موقع را برای افتتاح و اجرای این طرح، داشته باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*