نهضت آسفالت مهرشهر درگرو پرداخت عوارض

یکی  از مهم ترین  خواسته ها و دغدغه های  شهروندان آسفالت کوچه ها و خیابان های سطح شهر است خواسته ای که مردم ساکن در یک محدوده از شهرمان سالهاستآسفالت در انتظار تحقق آن به سر می برند و با وجود اینکه  از سال گذشته هر از چند گاهی شهرداری برخی از خیابان ها و کوچه های مهرشهر را آسفالت کرده ولی باید گفت هنوز بخش عظیمی از این محدوده هم چنان خاکی است و کوچه های بسیاری بدون جوی و جدول باقی مانده است.شهردار بیرجند در اواسط آذر ماه سال جاری با حضور در یکی از خیابان های در حال آسفالت مهرشهر در جمع خبرنگاران از آغاز نهضت آسفالت در این منطقه خبر داده و گفته : تا پایان سال این عملیات ادامه خواهد داشت و ما تلاش داریم آسفالت مناطقی که به لحاظ زیر بنایی مشکلی ندارند را در دستور کار قرار دهیم و هزینه این آسفالت در پرونده شهروندان ثبت خواهد شد و مجبور خواهند بود در آینده آنرا پرداخت کنند . بعد از این اظهارات و قول مساعد شروع نهضت آسفالت فقط شاهد اتمام آسفالت دو خیابان بهجت و همت در مهرشهر بودیم و بعد از این تاریخ عملا به نظر میرسید در این محدوده عملیات آسفالتی در دستور کار قرار ندارد. معاون عمرانی شهرداری بیرجند در اوایل دی ماه سال جاری درگفت و گو با خبرنگار ما در مورد توقف نهضت آسفالت در مهرشهر عنوان کرده بود که از هفته آینده دوباره به مهرشهر باز می گردیم و عملیات آسفالت را شروع می کنیم قولی که تاکنون محقق نشده و در حال حاضر اینگونه عنوان می شود که منظور شهردار، نهضت آسفالت نبوده و این عملیات در کل شهر ادامه دارد و روزی نیست که در بیرجند چنین عملیاتی در دستور کار نباشد بنابراین به نظر می رسد لاستیک نهضت آسفالت مهرشهر نرسیده به کوچه پس کوچه ها پنچر شده است
سخن مردم
خزاعی  یکی از ساکنین این منطقه با گلایه از اقدام نیمه کاره شهرداری، این مسئله را حق ضایع شده شهروندان دانست و گفت: پنج  سال پیش هزینه آماده سازی را به دهیاری آن موقع پرداخت کرده ام و حدود ۶ سال است که در مهرشهر زندگی می کنم ولی هنوز فرزندانم در کوچه های خاک و گلی بازی می کنند مگر تفاوت ما با بقیه شهروندان در بیرجند چیست ؟ یکی دیگر از شهروندان مهرشهری نیز به خبرنگار ما گفت: زمانی در اینجا خانه درست کردم که نه آبی وجود داشت و نه برقی و توانستم با مشقت خانه ای برای زن و فرزندانم درست کنم و الان از آن زمان بیش از ۷ سال می گذرد و با وجود اینکه کوچه های روستایمان آسفالت دارد ما در این گوشه از شهر در خاک زندگی می کنیم و کسی به فکر ما نیست. این شهروند بیرجندی با اشاره به مشکلاتی که در فصول بارندگی برای ساکنان این منطقه بوجود می آید، افزود: انگار نهضت آسفالت در مهرشهر به خیابانهای اصلی ختم شده و مردم در کوچه ها از این فرصت بی بهره مانده اند. وقتی در کوچه پس کوچه خاکی و بدون جوی و جدول مهرشهر حرکت می کنی هر چه که جلوتر می روی، درب منازل و مغازه هایی را مشاهده می کنی که آغشته از گل و لای است و وضعیت بسیار نامناسبی در رفت و آمد ساکنین بوجود آورده گویی بقول آن شهروند بیرجندی در کوچه های روستایی حرکت می کنی که فقط نامش شهر است.
پاسخ مسئولان
معاون عمرانی شهرداری بیرجند در گفت و گوی حضوری با خبرنگار ما در پاسخ به این سوال که نهضت آسفالت مهرشهر به کجا انجامیده و چه نقاطی بعد از اعلام این خبر آسفالت شده است ، با اشاره به پیشینه وضعیت این منطقه از شهر بیرجند که بارها در رسانه ها عنوان شده، گفت: در مهرشهر سه منطقه شامل ۶۴ هکتاری، ۴۶ هکتاری و ۷۵ هکتاری وجود دارد که متولی آماده سازی و آسفالت آن مجموعه های مختلف می باشند. مهندس عدل با بیان اینکه متولی آماده سازی ۶۴ هکتاری بنیاد مسکن بعنوان پیمانکار اداره راه و شهرسازی بوده است، افزود: هر چند در این محدوده اقدامات خوبی صورت گرفته اما هنوز نقطه ضعف های زیادی وجود دارد و جوی جدول ها بطور کامل اجرایی نشده و شهرداری الان مجبور است بهسازی های لازم را انجام دهد. وی ادامه داد: متولی ۴۶ هکتاری اتحادیه تعاونی های مسکن مهر می باشد که قسمتی از کار را انجام داده اند ولی بدلیل عدم پرداخت هزینه های آماده سازی توسط مردم بخشی از کار باقیمانده است.
 توصیه شهرداری به اهالی مهرشهردر پرداخت هزینه های آماده سازی
وی در این زمینه در توصیه به مردم اینگونه عنوان کرد که تا پایان سال پرونده مسکن مهر بسته خواهد شد بنابراین اگر الان با هزینه اندکی ساکنان در این محدوده خواهند توانست بدهی آماده سازی و آسفالت خود را پرداخت کنند بعد از بسته شدن پرونده مسکن مهر مجبور خواهند بود به نرخ روز هزینه ها را به شهرداری پرداخت کنند. وی با بیان اینکه به نظر می رسد هزینه های آماده سازی و آسفالت بعد از اتمام مسکن مهر و محاسبه بر اساس نرخ روز افزایش قابل توجهی داشته باشد، افزود: برخی از تعاونی های مسکن مهر هنوز هزینه های آماده سازی را پرداخت نکرده اند و گمان می کنند شهرداری بدون دریافت این هزینه ها، خیابان ها را آسفالت می کند بنابراین چرا باید چنین هزینه ای را بپردازند اما باید گفت آن شهروند در هر زمانی که به شهرداری سروکار پیدا کرد بطور مثال برای فروش یا هر تغییر دیگری در ساختمانش مراجعه کند این بدهی روی پرونده اش وجود دارد و مجبور است پرداخت کند. معاون عمرانی شهرداری بیرجند با تاکید براینکه خیال مردم راحت نباشد که از زیر بار پرداخت این هزینه ها شانه خالی کرده اند، گفت: متولی ۷۵ هکتاری مهرشهر دهیاری بعنوان پیمانکار اداره راه بوده  که بعد از نقل و انتقالات شهرداری متولی این قسمت شده و چندین معبر نیز توسط شهرداری آسفالت شده ولی ادامه کار بدلیل اجرای پروژه  فاضلاب متوقف شده و به ما اجازه آسفالت و بهسازی معابر را نداده اند. عدل تاکید کرد: قول می دهیم به محض اینکه اجازه آسفالت به ما داده شد ظرف ۴۸ ساعت دستگاه های شهرداری در محل حاضر شوند.
 قول دیگر شهرداری برای آغاز آسفالت مهرشهر
وی افزود: در حال حاضر برنامه شهرداری در مهرشهر آسفالت معابری است که بلحاظ زیر بنایی مشکلی نداشته باشند و کار آسفالت در شهر بیرجند در هیچ روزی تعطیل نشده است. وی با اشاره به اینکه ظرف یکی دو هفته آینده عملیات آسفالت در مهرشهر دوباره آغاز می شود، اذعان داشت:هزینه آسفالت خیابان های بهجت و همت که در چند وقت اخیر صورت گرفت توسط اداره راه تامین شده بود و شهرداری با تخفیف ۲۵ درصدی اجرای پروژه را داشته است. وی ادامه داد: ۲۵ هزار متر مربع آسفالت در مهرشهر توسط شهرداری انجام شده و کار ادامه دار خواهد بود و این در حالی است که شهرداری ریالی برای آماده سازی دریافت نکرده است.
مردم هزینه های آسفالت را به تعاونی های مسکن پرداخت نکرده اند
رئیس اتحادیه تعاونی های مسکن خراسان جنوبی نیز در گفت وگو با خبرنگار ما مطالبات آماده سازی در مسکن مهر مهرشهر را یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: ۱۹۵۰ واحد مسکن مهر در مهرشهر وجود دارد که میانگین واریزی هر واحد برای هزینه های آماده سازی یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می باشد. براتی از کم لطفی مردم در پرداخت این هزینه ها انتقاد کرد و افزود: در مجموع ۳۵ هزار متر از معابر مسکن مهر بدون آسفالت باقی مانده است. وی ادامه داد: بعد از اتمام پرونده مسکن مهر، مهرشهر به شهرداری واگذار می شود که در صورت عدم پرداخت هزینه های آماده سازی توسط مردم تا پایان سال،  بعد از این تاریخ باید به نرخ روز بدهی خود را به شهرداری بپردازند که به نفع مردم نخواهد بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*