حذف ترمزهای توسعه استان

ppp14
استاندار خراسان جنوبی گفت: مشکل توسعه استان و مناطقی همچون خراسان جنوبی، توسعه فیزیکی نیست و اول باید به توسعه فکر و اندیشه و نیروی انسانی بپردازیم که در این صورت بقیه امور تسهیل می شود.
حضور برخی آدم های کوچک مانع توسعه است
مهندس پرویزی روز گذشته در جلسه شورای اداری شهرستان نهبندان افزود: اینکه یک مدیر استانی برای اجرای طرح توسعه نهبندان مقاومت می کند و انگار می خواهد از اموال پدرش پول بدهد، قابل قبول نیست و من حتما از وی پاسخ خواهم خواست. وی اضافه کرد: متأسفانه حضور برخی آدم های کوچک در استانها و شهرهای کوچک، مانع توسعه است و حتما باید تفکر این افراد اصلاح شود و یا مسئولیت از آنها گرفته و به افرادی که تفکر توسعه دارند واگذار گردد تا حضور این افراد ترمز توسعه نشود.
وعده استاندار مبنی پیگیری مسایل مطرح شده در جلسه
وی با اشاره به اینکه مسایل مطرح شده در این جلسه را پیگیری خواهیم کرد، گفت: طی نامه ای از وزیر نیرو خواسته ایم تا نسبت به تقویت پست های برق برای چند شهرک صنعتی استان و از جمله شهرستان نهبندان اقدام شود. همچنین برگشت حقوق دولتی معادن را به استان پیگیری کردیم و خوشبختانه در لایحه ششم دولت مقرر شده حساب جداگانه ای در خزانه مشخص و حقوق دولتی معادن هر استان به این حساب واریز شود و ۸۰ درصد آن برای زیر ساخت های منطقه ای همان استان هزینه گردد به این صورت که ۶۵ درصد برای تأمین زیر ساخت های معدن و ۱۵ درصد برای روستاهای نزدیک همان معدن هزینه و ۲۰ درصد نیز در اختیار وزارتخانه قرار گیرد. استاندار با بیان اینکه طی ۳ سال اخیر حجم عملیات روکش آسفالت راههای روستایی، اصلی، فرعی و شریانی در استان قابل توجه بوده و در همین مدت زمان کوتاه تقریبا محوری بدون روکش آسفالت باقی نمانده، اظهار کرد: در شهرستان نهبندان نیز انشاءا…  ۱۰۰ کیلومتر راه اصلی روکش آسفالت خواهد شد و در راه روستایی هم تلاش می شود تا وضعیت بهتر شود و این در حالی است که اعتبارات دولتی وضعیت مناسبی ندارد.
کوتاهی دولت های گذشته در بحث طرح توسعه نهبندان
وی در خصوص طرح توسعه نهبندان نیز گفت: در ۳ یا ۴ سال اول کمک هایی به طرح توسعه نهبندان شد اما در ادامه به دلیل فراموشی یا دلایل دیگر کمک ها متوقف گردید و ۳۰ میلیارد تومان کمک شد و ۳۰ میلیارد تومان دیگر باقی ماند و دولت های گذشته می توانستند از ردیف متمرکز اعتبار بگیرند اما کوتاهی کردند، در حالی که دو سه سال گذشته ۸۰۰ میلیارد تومان از ردیف متمرکز گرفتیم و لذا با پیگیری می توان نه ۳۰ میلیارد تومان که چند برابر آن را در سال جاری و سال های آینده جذب کرد.
جذب اعتبار ملی تا ۳ برابر اعتبارات عمرانی استان
 طی ۶ ماه گذشته
مهندس پرویزی با ذکر این نکته که طرح آبخیزداری را اگر جامع و دارای توجیه باشد حتما پیگیری می کنیم، افزود: سالن ورزشی بانوان نهبندان نیز قطعا پیگیری خواهد شد تا به بهره برداری برسد. در بحث بیمارستان ها نیز پس از تکمیل بیمارستان های نیمه تمام، اولویت اول ما توسعه بیمارستان نهبندان خواهد بود. ما باید بیمارستان هایی احداث کنیم که سطح خدمات قابل عرضه آنها به مردم، قابل قبول باشد.
وی با بیان اینکه طی ۶ ماه اخیر ۳ برابر اعتبارات عمرانی استان، از اعتبارات ملی پول گرفته ایم که باید این اعتبارات بیاید و کارها انجام شود و مردم نتیجه کارها را مشاهده کنند، گفت: بیمارستان های قاین و فردوس چند سال رها شده و حالا در این دولت پیگیر تکمیل آن شده ایم.
به گفته استاندار در حوزه راه، در محور بیرجند – قاین اقدامات خوبی صورت گرفته و به اندازه کل دولت های نهم و دهم و سه سال این دولت، طی یکسال اخیر این پروژه شارژ مالی شده است و در بحث آب نیز از محل متمرکزهای ملی، کمک های خوبی شده است.
بی پولی آبفار استان دلیل گرفتن پروژه آبرسانی
 به روستاها از بسیج سازندگی
وی دلیل گرفتن پروژه آبرسانی سیار به روستاها از بسیج سازندگی را مشکل پولی آب و فاضلاب روستایی استان ذکر کرد و گفت: در این مدت ۱۱ تانکر قبلی را به ۱۸ تانکر افزایش داده ایم و پیگیر اعتبار هم هستیم و معتقدیم که مدیریت کردن احساسی، مشکلات را حل نمی کند. در حال حاضر دهیاری ها کار آبرسانی سیار  را انجام می دهند و پولی هم از دولت نمی گیرند ضمن اینکه از آستان قدس و معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری و دهیاری نیز در این راستا پول گرفته ایم و بحث آبرسانی شهری و روستا را در حوزه آب به عنوان اولویت اول مد نظر قرار داده ایم. در حوزه آب منطقه ای هم اقدامات خوبی صورت گرفته است.
پیش بینی ۱۰۰ میلیارد تومان علاوه بر اعتبارات استانی
وی بر ضرورت تعامل مدیران شهرستانی و استفاده بهینه از امکانات موجود برای رفع بخشی از مشکلات تأکید کرد و افزود: ما نیز در راستای مدیریت این تعاملات و پیگیری ها تلاش می کنیم و با یکی دو موسسه غیر دولتی نیز برای اجرای پروژه در استان ارتباط برقرار کرده ایم و برای سال آتی علاوه بر اعتبارات استان، ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر برای خراسان جنوبی دیده شده که امیدواریم مصوب گردد.
در ابتدای جلسه شورای اداری شهرستان نهبندان مهندس نظافت فرماندار این شهرستان با بیان اینکه تا به زیر ساخت های توسعه نپردازیم صحبت از توسعه امری بیهوده است، گفت: در بحث تامین زیرساخت های توسعه در شهرستان نهبندان در دولت های قبل کمتر کار شده و صرفا به امور روزمره و جاری شهرستان پرداخته شده است.
تزریق قطره چکانی اعتبارات در بخش راه
وی از گازرسانی به عنوان زیرساخت مهم شهرستان نهبندان نام برد و ضمن قدردانی از پیگیری های استاندار سابق و فعلی در این خصوص، اظهار کرد: مسایل بخش صنعت شهرستان هم در دست پیگیری است وبرای افزایش توان برق شهرستان به منظور فعال کردن واحد های صنعتی بخش معدن به سراغ بخش خصوصی رفته ایم و یکی از شرکت های هلدینگ شستا در حال نصب دکل است.
وی به اهمیت بحث راه در راستای توسعه اشاره کرد و با گلایه از تزریق قطره چکانی اعتبارات به بخش راه طی سالهای گذشته، از راه اندازی مرکز معاینه فنی سنگین و تسریع در راه اندازی میدان بار شهید شوشتری و تکمیل سالن ورزشی خواهران به عنوان دیگر مطالبات مردم شهرستان نهبندان نام برد.
تأمین آب شرب ۱۰۲ روستای نهبندان با تانکر
فرماندار نهبندان افزود: هدف گذاری ها در کمیته برنامه ریزی شهرستان تخصیص اعتبار ویژه برای مهار روان آب ها و اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری است. ضمن اینکه در بحث آبرسانی به روستاها نیز خوشبختانه تا به امروز اعتراضی از طرف روستائیان مبنی بر تأخیر در کار آبرسانی نداشته ایم و مشکل ما کیفیت آب است.
وی با اشاره به اینکه آب شرب ۱۰۲ روستا و آبادی شهرستان با تانکر تأمین می شود، گفت: پیگیر خرید آب شیرین کن با حجم بالا هستیم و در این راستا با بنیاد برکت رایزنی شده و آبفار استان هم پیگیر است تا مشکل کیفیت آب شرب مورد نیاز مردم رفع شود.
بازنگری طرح توسعه نهبندان و اجرای آن برای سال آینده
نظافت سطح خدمات بیمارستان ۳۲ تختخوابی نهبندان را مطلوب ندانست و در خصوص طرح توسعه نهبندان گفت: پیگیری های زیادی از سوی استاندار در مرکز صورت گرفت و ما هم از طریق معاونین بنیاد برکت پیگیری هایی داشتیم که مقرر شد طرح توسعه نهبندان مورد بازنگری قرار گیرد و سال آینده وارد فاز اجرایی شود که قطعا با اجرای این طرح مشکلات مرتفع خواهد شد.
سهم نهبندان از اعتبارات ماده ۱۸۰ بیش از ۱۰ درصد ارتقا یافت
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان نیز در این جلسه اعتبارات در اختیار شورای برنامه ریزی و توسعه استان را شامل اعتبارات ۲ درصد درآمد نفت، اعتبارات ماده ۱۸۰ قانون برنامه توسعه و منابع استانی ذکر کرد و گفت: هر یک از این منابع شاخص های خاص خود را دارد. مهندس آرین با بیان اینکه از محل اعتبارات استانی سهم شهرستان نهبندان در سال جاری ۶/۹ درصد شد، افزود: اما در اعتبارات ماده ۱۸۰ سهم نهبندان به بیش از ۱۰ درصد ارتقا یافت زیرا در این بخش شاخص عدم توسعه مد نظر قرار می گیرد.
بهره برداری همزمان از پروژه گازرسانی به شهرهای
نهبندان و شوسف
وی در ادامه به تشریح روند پیگیری طرح توسعه نهبندان طی سالهای گذشته پرداخت و گفت: در سال ۹۵ با وجود اینکه طرح توسعه نهبندان ردیف خاصی نداشت اما برای اینکه پروژه ها متوقف نماند با پیگیری های استاندار در سال ۹۶ ۱۰۰ میلیارد تومان برای توسعه شهرستانهای استان اعتبار پیش بینی شده است ۱۰ سال است. امسال هم زیرساخت های گاز را در حال اجرا داریم. مدیر عامل شرکت گاز استان هم گفت: اجرای شبکه تغذیه و توزیع شهر نهبندان توسط شرکت گاز استان به طول ۱۳۰ کیلومتر و ۴۸۰۰ انشعاب با اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در حال اجرا است.
مهندس دشتی تصریح کرد: برنامه ریزی به گونه ای است که عملیات گازرسانی به شهر شوسف و شبکه های داخلی این شهر نیز همزمان با نهبندان در حال انجام است و انشاءا… بهره برداری از این دو پروژه به صورت همزمان خواهد بود.
ثبت ملی ۳۲۹ اثر طبیعی نهبندان طی ۳ سال گذشته
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم با بیان اینکه طی ۳ سال گذشته ۳۲۹ اثر طبیعی شهرستان نهبندان در فهرست آثار ملی ثبت شده و این در حالی است که قبل از آن حتی یک اثر طبیعی شهرستان ثبت ملی نشده بود، گفت: ۱۰ اثر تاریخی شهرستان نهبندان هم در نوبت ثبت ملی است که تا پایان سال کار ثبت آن انجام خواهد شد. رمضانی افزود: در این مدت ۳۵۰ کارگاه انفرادی صنایع دستی و ۳ مرکز آموزش توسط بخش خصوصی در این شهرستان راه اندازی شده است. به گفته وی در حالی که تعداد گردشگران خارجی شهرستان در سالهای گذشته به ندرت به ۴۰ یا ۵۰ نفر می رسید، امسال ۱۰۰۰ نفر گردشگر اروپایی از کویر و ابنیه تاریخی شهرستان نهبندان دیدن کرده اند و در منازل دهسلم بیش از ۱۰۰ هزار تومان برای اسکان شبانه از آنان دریافت شده است. ضمن اینکه ۴۰ اثر از صنایع دستی شهرستان در نوبت اخذ نشان مرغوبیت کالا قرار دارد. رمضانی افزود: اولین اقامتگاه کویری استان برای اولین بار در کشور در دهسلم با هزینه ۶۰۰ میلیون تومان احداث شده و خبر خوش دیگر اینکه پرونده آسبادهای نهبندان هم به عنوان دومین اثر جهانی شهرستان  و سومین اثر جهانی استان در نوبت ثبت جهانی است که در تعداد گردشگران ورودی بیشتر به شهرستان و استان تأثیر گذار خواهد بود.
افزایش صادرات استان؛
۱۷۰ درصد به لحاظ وزنی و ۱۲۰ درصد به لحاظ ارزشی
در این جلسه موهبتی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز گفت: صادرات استان در سال جاری نسبت به سال گذشته از نظر وزنی ۱۷۰ درصد و از نظر ارزشی ۱۲۰ درصد افزایش داشته است. در این جلسه همچنین نسبت به تکمیل سالن ورزشی بانوان شهرستان سربیشه قول مساعد داده شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*