حادثه ای که ختم به خیر شد

چندی پیش گزارش مردمی مبنی بر بالا بودن میزان کلر آب مخازن چند روستای اطراف شهر بیرجند شامل بجد،مزگ، اسفهرود و شوکت آباد به دفتر روزنامه واصل شد. براساس این گزارش، بیش از یکماه پیش، اهالی یکی از روستاها متوجه بوی تند کلر آب شبکه لوله کشی روستا می شود و موضوع را گزارش می دهد و از طریق مرکز بهداشت شهرستان بیرجند مورد پیگیری قرار می گیرد و به تخلیه مخازن آب انجامید.  در این خصوص ابتدا نظر رئیس مرکز بهداشت شهرستان بیرجند را جویا شدیم. دکتر جمشید مشایخی جم گفت: در تاریخ ۲۵/۷/۹۵ پیرو شکایت واصله به این مرکز از یکی از روستاهای تحت پوشش بیرجند مبنی بر استشمام بوی زننده کلر از آب شبکه لوله کشی روستای مذکور، سریعاً موضوع به کارشناسان کنترل کیفی امور آبفار بیرجند اعلام گردید و بلافاصله کارشناسان بهداشت محیط این مرکز به محل اعزام و صحت موضوع تایید شد و به اطلاع مجدد اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان رسید.  وی افزود: پیگیری ها برای رفع مشکل و تأمین آب شرب برای روستای مذکور و روستاهای مشابه از طریق این مرکز و مدیریت امور آبفار انجام گرفت تا آب سالم با میزان کلر باقیمانده مطلوب برای روستاییان تهیه گردد که اکیپ عملیاتی اداره آبفار نیز ضمن تأمین آب از طریق تانکرهای سیار، نسبت به تخلیه آب مخازن که میزان کلر آن بالاتر از استاندارد بود، اقدام نمودند.
دکتر مشایخی جم در پایان گفت: در نهایت طبق کلر سنجی به عمل آمده توسط کارشناسان این مرکز و اداره آبفار، میزان کلر، مطلوب و ختم مشکل اعلام شد و پیشنهادات لازم در خصوص عدم وقوع اتفاقات اینچنینی به اداره آبفار ارائه گردید.
در ادامه با مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان هم گفتگو کردیم. مهندس بسکابادی گفت: در مقطعی حدود ۳ ساعت، میزان کلر آب مخازن روستاهای مذکور از حد مجاز بالاتر اعلام شد که همکاران با همراهی پرسنل مرکز بهداشت نسبت به پایش شبکه اقدام کردند و خوشبختانه عامل یا عوامل خارجی دست اندرکار مشکل نبودند و ایجاد نقص فنی در روند عادی سیستم کلرزنی، دلیل بروز مشکل بوده است.  وی افزود: جا دارد از اطلاع رسانی به موقع مرکز بهداشت شهرستان قدردانی کنم که باعث شد تا ماموران ما در اسرع وقت نسبت به رفع نقص و تأمین آب شرب سالم برای اهالی روستاهای ذکر شده اقدام نمایند.
ضمن اینکه خداوند نیز را شاکریم که خوشبختانه با توجه به سرعت عمل پرسنل آبفار، هیچ موردی از مسمومیت را شاهد نبودیم.  مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان بیرجند هم در این باره گفت: جدار یکی از چاه های آب سوراخ شده و آبدهی آن کم شده بود و از آن جا که کلر زنی به صورت اتوماتیک صورت می گیرد میزان کلر با توجه به حجم آب افزایش یافته بود.  مهندس صفوی نژاد افزود: همکاران ما بلافاصله مشکل جدار چاه را رفع و لوله ها و شبکه سیستم کلرزنی را نیز به طور کامل عوض کردند. آب مخزن ۲۰۰ متر مکعبی را تخلیه و مشکل دو مخزن دیگر را نیز با اختلاط رفع نمودند و میزان کلر آب را به حد نرمال رساندند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*