اخبار خراسان جنوبی

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد صدیقه طاهره(س) بیرجند خبر داد

دیدار خیر و حامی آموزش عالی با رئیس دانشگاه بیرجند

 ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۵ کد : ۲۷۱۹۳ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۲۲۴
آقای حاج علی اکبر فلاحی، خیر و حامی نیک اندیش دانشگاه بیرجند روز شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ با حضور در پردیس دانشگاه، ضمن بازدید از پروژه‌های خوابگاهی متأهلین با دکتر لامعی، رئیس دانشگاه و حجت الاسلام والمسلمین جعفری، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دیدار و گفتگو کرد.
دیدار خیر و حامی آموزش عالی با رئیس دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، حاج علی اکبر فلاحی، مالک مجتمع کارخانجات کاشی و سرامیک فرزاد و حامی و خیر نیک اندیش دانشگاه در بدو ورود به پردیس دنشگاه از روند ساخت خوابگاههای متأهلی بازدید به عمل آورد. وی پس از بازدید از سه بلوک خوابگاهی متأهلین در جریان روند ساخت بلوک چهارم این مجموعه خوابگاهی قرار گرفت. حامی دانشگاه و عضو هیأت امنا و هیأ مدیره بنیاد حامیان همچنین با حضور در حوزه ریاست با دکتر لامعی، رئیس دانشگاه و حجت الاسلام والمسلمین جعفری دیدار و گفتگو کرد.
در ابتدای این دیدار، دکتر لامعی ضمن تشکر و قدردانی از حسن توجه خیر نیک اندیش حاج آقا فلاحی برای بازدید از مجموعه خوابگاه‌های متأهلی در حال ساخت و همچنین مساعدت‌های بی دریغ ایشان در ساخت سه بلوک خوابگاه متأهلی سپاسگزاری کرد.
در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین جعفری از حمایت‌های بی‌دریغ حاج علی‌اکبر فلاحی برای برگزاری جشن ازدواج دانشجویی تشکر و قدردانی کرد و  همچنین خواستار شد که ایشان به عنوان بزرگترین خیر دانشگاهی در استان در زمینه ساخت و تکمیل خوابگاه‌های متأهلی مساعدت بیشتر داشته باشد.
در پایان، حاج علی اکبر فلاحی از پیگیری های مجدانه دکتر لامعی برای تکمیل خوابگاه‌ها تقدیر و تشکر کرد و در خصوص کمک به ادامه مراحل ساخت خوابگاههای متأهلی قول مساعد داد.

 

تقدیر رئیس دانشگاه از بزرگترین خیر حامی دانشگاه بیرجند

 ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۷:۵۶ کد : ۲۷۱۶۱ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۳۰۵
دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند به منظور پاسداشت، قدردانی و تشکر از حمایتهای بی‌دریغ  آقای حاج علی اکبر فلاحی، خیر نیک اندیش دانشگاه بیرجند روز پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ با حضور در مجتمع کارخانجات کاشی و سرامیک فرزاد با مالک این مجموعه صنعتی استان دیدار و گفتگو کرد.
تقدیر رئیس دانشگاه از بزرگترین خیر حامی دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر لامعی، رئیس دانشگاه به منظور پاسداشت مقام خیر و حامی دانشگاه بیرجند، با حضور در مجتمع کارخانجات کاشی و سرامیک فرزاد از تمامی حمایت‌های مالی و معنوی آقای حاج علی اکبر فلاحی در یاری رساندن به دانشگاه بیرجند تقدیر و تشکر کرد. دکتر لامعی از آقای فلاحی که با اهدای ۱۱۰ میلیون تومان در برپایی جشن ازدواج ۵۵ زوج دانشجو همت گماردند، صمیمانه تقدیر و تشکر کرد و  از ایشان به عنوان بزرگترین خیر و حامی دانشگاه نام برد و بیان داشت: در امور عمرانی دانشگاه با نگاه خیراندیشانه آقای فلاحی سه بلوک خوابگاه متأهلین در دانشگاه بیرجند در حال احداث است و چهارمین بلوک خوابگاهی نیز همچون گذشته با حمایت ایشان به مجموعه خوابگاه های متأهلی افزوده خواهد شد.
دکتر لامعی جایگاه و نقش والای حاج علی اکبر فلاحی را به عنوان خیر و حامی دانشگاه بیرجند بسیار اثرگذار در توسعه علم و فناوری و همچنین فرهنگ‌سازی در جهت گسترش فرهنگ ایثار و جلب مشارکت حامیان برای توسعۀ آموزش عالی دانست.
همچنین آقای حاج علی اکبر فلاحی، مالک مجتمع کارخانجات کاشی و سرامیک فرزاد ضمن خیر مقدم و تشکر از آقای دکتر لامعی، به اقدامات انجام شده در این مجموعه صنعتی پرداخت. کارآفرین برتر کشور در بخش دیگری از سخنانش به تاریخ زندگی خود اشاره کرد و گفت: لازم است نشست خیرین آموزش عالی با حضور تمامی خیرین و حامیان سراسر کشور در دانشگاه بیرجند برگزار شود تا نگاه خیرین بیش از پیش به این منطقه معطوف گردد. دکتر لامعی با اعلام اینکه گردهمایی واقفین، خیرین و حامیان آموزش عالی برای تبیین جایگاه و نقش والای خیرین و استفاده از ظرفیت عظیم نیک اندیشان در توسعه علم و فناوری برگزار می‌شود، عنوان کرد: دانشگاه بیرجند در نظر دارد همزمان با افتتاح مجموعه خوابگاهی متأهلین از تندیس خیرنیک اندیش دانشگاه، آقای حاج علی اکبر فلاحی در این مکان پرده برداری نماید تا قدمهای شایسته، ماندگار و جاودان ایشان برای دیگر نسلها به یادگار بماند.
همچنین رئیس دانشگاه با اشاره به تأکیدات وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گرامیداشت مشاهیر، مفاخر علمی و حامیان گفت: به منظور معرفی حاج علی اکبر فلاحی به عنوان  خیر نیک اندیش و کارآفرین برتر کشور به نسل جوان و همچنین فرهنگ‌سازی اقدامات ارزشمند و ماندگار ایشان، زندگینامه وی به عنوان یکی از مشاهیر و خیرین استان در کنار دیگر مفاخر تدوین خواهد شد.
شایان ذکر است؛ حاج علی اکبر فلاحی تاکنون علاوه بر حمایت‌های مادی و معنوی از دانشگاه بیرجند در ساخت سه بلوک خوابگاهی متأهلین، ساخت آزمایشگاه برق و کامپیوتر، کمک مادی به دانشجویان نیازمند، همکاری در طرح های پژوهشی ارتباط دانشگاه با صنعت، حضور در هیأت امنا و هیأت مدیره بنیاد حامیان دانشگاه به عنوان یکی از بزرگترین خیرین آموزش عالی کشور شناخته می‌شود.

تولید ۱۰ سرود توسط بچه‌های گروه مصباح

تولید ۱۰ سرود توسط بچه‌های گروه مصباح

حقیری از تولید ۱۰ سرود و دو نماهنگ از گروه سرود مصباح در یک سال گذشته خبر داد و گفت: نماهنگ «ایران جاویدان» و «نسل امید» این گروه امسال از شبکه های تلویزیونی پخش شده است.

مهدی حقیری، مدیرکانون فرهنگی هنری صدیقه طاهره(س) بیرجند در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی بیان کرد: به مناسبت سالروز تاسیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد محفل انس با قرآن با حضور قاریان جوان و نوجوان شهرستان بیرجند در محل مسجد صدیقه طاهره سلام الله علیها برگزار شد.

وی با اشاره به محفل انس با قرآن این مسجد، گفت: حضور نوجوانان و جوانان در این محفل پرشور بود، همچنین دانش آموزان یک مدرسه هم از این محفل بهره برده و در پایان از فعالان کانون و اعضای گروه سرود مصباح مسجد تقدیر شد.

مدیرکانون فرهنگی، هنری صدیقه طاهره(س) بیرجند با بیان اینکه این مسجد یک پایگاه قرآنی است، افزود: جزء خوانی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان به صورت روزانه در این مسجد برگزار خواهد شد.

حقیری ادامه داد: در این ایام تفسیر قرآن کریم با محوریت کتاب مسطورا پیشنهادی کانون های مساجد و مسابقات و برنامه های فرهنگی دیگر هم در دستور کار است.

به گفته مدیرکانون فرهنگی هنری صدیقه طاهره (س)، گروه سرود مصباح این کانون پنج سال است که در برنامه های محوری استان فعالیت و سرود و نماهنگ تولید می کنند.

وی از تولید ۱۰ اثر و دو نماهنگ بچه های گروه سرود مصباح در یک سال گذشته خبر داد و افزود: نماهنگ «ایران جاویدان» و «نسل امید» این گروه امسال از شبکه های تلویزیونی پخش شده است.

مدیرکانون فرهنگی، هنری مسجد صدیقه طاهره (س) با بیان اینکه برای استعدادیابی این بچه ها ما فراخوان دادیم، گفت: در حال حاضر ۳۰ نفر نوجوان ۱۰ تا ۱۸ سال در این گروه سرود فعال هستند.

گفتنی است است گروه سرود مصباح بیرجند از سال ۹۷ تا کنون حدود ۳۰ اثر و نماهنگ توسط اعضای کانون صدیقه طاهره(س) تولید کرده اند که نماهنگ های تولید شده از شبکه های استانی و ملی پخش شده است. آثار تولید شده «انتظار اربعین» و «حضرت خاتم» به ترتیب در جشنواره نغمه های محمدی در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ رتبه اول کشور را کسب کردند و اثر حضرت خاتم در سال گذشته هم در جشنواره ملی فجر استانی به صورت زنده خوانی اجرا و مقام دوم را کسب کرد.

 

۳۲۹ اثر تاریخی و طبیعی نهبندان آماده میزبانی از مسافران نوروزی است

۳۲۹ اثر تاریخی و طبیعی نهبندان آماده میزبانی از مسافران نوروزی است

بیرجند – ایرنا – مسئول میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نهبندان گفت: ۳۲۹ اثر تاریخی و طبیعی در این شهرستان وجود دارد که در ایام تعطیلات نوروزی آماده میزبانی مسافران و گردشگران است.

حسین شبانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع ۳۲۹ اثر تاکنون ۸۰ اثر ثبت ملی شده و پرونده ۳۰ اثر دیگر نیز تشکیل شده که به زودی به ثبت خواهد رسید.

وی با بیان اینکه بیشترین آثار طبیعی خراسان جنوبی در شهرستان نهبندان وجود دارد اظهار کرد: وجود ۲۸۴ هزار جنگل‌زار بنه در حدود ۱۰ محوطه طبیعی با درختانی به قدمت بیش از ۵۰۰ سال و بزرگترین تالاب شرق کشور به نام کجی نمکزار با وسعت بیش از ۲۵ هزار هکتار جاذبه‌های این شهرستان است.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نهبندان ادامه داد: با توجه به بارندگی‌های خوب امسال و آبگیری تالاب کجی نمکزار، زمینه بسیار خوبی برای گردشگران و مسافران در این تالاب فراهم شده است.

وی کوه‌های مریخی را از دیگر جاذبه‌های شاخص این شهرستان دانست و عنوان کرد: کوه‌های مریخی یا مینیاتوری با وسعت ۲۵ کیلومتر مربع در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر نهبندان واقع شده و از منحصربه فردترین کوه‌های ایران بشمار می‌آید.

شبانی یادآور شد: در شهرستان نهبندان ۱۸ محوطه تاریخی مربوط به دوره اشکانی شناسایی شده که برخی بیش از ۱۰۰ هکتار وسعت دارند.

وی گفت: خراسان جنوبی به عنوان شرق باشکوه در حوزه میراث جهانی از جمله بیابان لوت (ریگ یلان) حرف برای گفتن دارد، این اثر که ثبت جهانی شده همه ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی است.

مسئول میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نهبندان با اشاره به وجود چهار رودخانه دائمی در این شهرستان، بیان کرد: کوه حوری با آبشارها و دره‌های زیبای طبیعی نیز از دیگر جاذبه‌هایی است که در ایام تعطیلات نوروزی میزبان مسافران و گردشگران خواهد بود.

وی از خراسان جنوبی به عنوان پایگاه جهانی آسبادها یاد کرد و گفت: با توجه به وجود بیش از ۳۰۰ آسباد در خراسان جنوبی، این استان با تمرکز شهرستان‌های نهبندان و درمیان، پایتخت آسبادهای ایران است که این می‌تواند بهترین فرصت برای جذب گردشگر و مسافر باشد.

شبانی با اشاره به وجود ۱۶ محوطه دارای آسباد در نهبندان تصریح کرد: بیشترین تعدادآسبادها در داخل شهر ˈنهˈ قرار داشته است و از دیگر روستاهایی این شهرستان که دارای آسباد هستند می‌توان به روستاهای چهار فرسخ، گوند، خوانشرف و میغان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه قلعه شاه‌دژ به عنوان بزرگترین شهر سنگی شرق ایران در نهبندان قرار دارد عنوان کرد: اردشیر بابکان این قلعه را با هدف حفظ و حراست از شرق ایران و با ظرفیت سه هزار سرباز در مساحت ۷۰ هزار مترمربع احداث کرده است.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نهبندان ادامه داد: این قلعه در تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به ویژه در دوره اسماعیلیان بسیار تاثیرگذار بوده و اکنون برای ثبت جهانی این مهم در حال رایزنی هستیم.

وی با اشاره به تقارن ماه مبارک رمضان با ایام تعطیلات نوروزی گفت: امامزادگان و بقاع متبرکه شهرستان نهبندان با دارا بودن ۳۵ زائرسرا در ایام تعطیلات نوروزی آماده میزبانی و اسکان مسافران و گردشگران است.

شبانی افزود: در مجموع ظرفیت واحدهای اقامتی این شهرستان در ایام عید به تعداد ۶ هزار نفر فراهم شده و با پیش بینی مراکز اضطراری تا ۱۰ هزار نفر قابل افزایش است.

وی بیان کرد: برای معرفی جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، مذهبی و اقامتی شهرستان تاکنون پنج هزار بروشور تهیه شده و آماده چاپ است و پنج هزار بروشور دیگر نیز برای چاپ آماده می‌شود.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نهبندان اظهار کرد: در ایام تعطیلات نوروزی برنامه‌های متنوع و جذابی از جمله برپایی چادرهای عشایری، پخت نان محلی، بازارچه‌های صنایع دستی و سوغات، نمایشگاه‌های صنایع دستی، کمپ‌های اسکان مسافران، خانه‌های بوم‌گردی، آماده‌سازی روستاهای هدف گردشگری و از این قبیل در شهرستان تدارک دیده شده و میزبان مسافران و گردشگران خواهیم بود.

وی عنوان کرد: در ایام تعطیلات نوروزی سال گذشته و ابتدای سال جاری بیش از ۶۰ هزار نفر مسافر و گردشگر در شهرستان اسکان داده شدند و بیش از ۱۵۰ هزار نفر نیز از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بازدید کردند.

 

 

 

آیین‌های رمضان در خراسان جنوبی از شوخوانی تا “آش قل‌ هوالله”/۵

آیین‌های رمضان در خراسان جنوبی از شوخوانی تا "آش قل‌ هوالله"

بیرجند – ایرنا – حال و هوای خراسان جنوبی در ماه رمضان هر سال به ویژه امسال که بهار طبیعت با بهار معنویت همزمان شده است با اجرای آیین‌های سنتی مختلف از غبارروبی مساجد گرفته تا شوخوانی و “آش قل‌ هوالله” متفاوت می‌شود.

به گزارش ایرنا آداب و رسوم ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خدا یکی از مباحث مهم فرهنگ مردم ایران از جمله خراسان جنوبی است که ریشه در فرهنگ دیرینه این منطقه دارد.

در این ماه که یک فرصت ناب بندگی است آیین‌های مذهبی به اوج خود می‌رسند ‌و علاوه بر عبادات شخصی، مردم در اجتماعات گرد هم می‌آیند و به هر شکلی، در راه خوشنودی حق گام بر می‌دارند.

گاهی ۱۱ روز اختلاف بین تقویم شمسی و میلادی، موجب می‌شود با گردش ایام شاهد تقارن مناسبات مذهبی و سنتی شویم مانند امسال که بهار قرآن با بهار طبیعت همزمان شده است.

زمان تحویل سال ۱۴۰۳ با نهم ماه مبارک رمضان متقارن می‌شود لذا لحظه تحویل با این تقارن، رنگ الهی به خود می‌گیرد و در زمزمه یا مقلب القلوب‌مان، احسن الحال را با حال و هوای رمضان از دادار بی‌همتا خواهیم خواست.

غبارروبی مساجد برای استقبال از ماه خدا

از آنجایی‌که مردم متدین و خونگرم خراسان جنوبی از دیرباز تاکنون مساجد را مکانی برای کسب معرفت جمعی و عبادت خویش می‌دانند، برای پیشواز رمضان به سراغ مساجد رفته و این مکان مقدس را از گرد و خاک و آلودگی‌ها پاکیزه می‌کنند.

آیین‌های رمضان در خراسان جنوبی از شوخوانی تا " آش قل‌ هوالله"

مردم خراسان جنوبی به صورت کاملا خودجوش به سراغ مساجد رفته و با غبارروبی و گردگیری و حتی شستن برخی بخش‌ها با گلاب، مساجد را برای ۳۰ شب و روز پذیرایی از مهمانان خدا آماده می‌کنند.

همچنین با بررسی قرآن‌ها، مفاتیح و کتاب‌های دعا در صورت پارگی آنها را تعمیر و صحافی کرده و مهرهای نو را جایگزین مهرهای شکسته می‌کنند، علاوه بر این فرش‌های مسجد شسته می‌شود و مساجد برای تلاوت قرآن و جزء خوانی، پهن کردن سفره‌های نذری افطاری و شب‌های احیا مهیا می‌شود.

اعزام مبلغان مذهبی به شهرها و آبادی‌ها از دیگر مقدمات ماه مبارک رمضان است. از طرف مراجع تقلید، مبلغان و مروجان به شهرها و آبادی‌ها اعزام می‌شوند تا اصول عقاید و احکام شرعی را برای مردم در ماه رمضان بازگو کنند.

مردم این استان طبق رسمی دیرین آخرین روز ماه شعبان را روزه می‌گیرند و به آن پیشواز می‌گویند، برخی هم برای کسب ثوابی بیشتر، سه روز آخر شعبان را روزه می‌گیرند.

مراسم شوخوانی از نخستین شب رمضان

مناجات و شب‌خوانی (شوخانی) از جمله رسم‌های دیرین خراسان جنوبی‌ در این ماه میهمانی خدا بوده است که از نخستین شب رمضان آغاز می‌شود. به این صورت که برخی افراد ریش سفید و بزرگ هر نیمه‌شب در سه نوبت بالای بام خانه می‌رفتند و با صدای بلند به‌ خواندن ادعیه و نیایش می‌پرداختند، مردم هم با شنیدن صدای آنان از خواب بیدار می‌شدند و سحری را تدارک می‌دیدند، این آیین هنوز در برخی روستاها از جمله شهرستان بیرجند رواج دارد.

هر کدام از شهرستان‌های خراسان جنوبی نیز آیین خاص خودشان را دارند از جمله مراسم طبل‌زنی که یکی از آیین‌های سنتی در طبس است.

طبل‌زنی در ۲ نوبت سحر و افطار اجرا می‌شود و هر بار اجرا به مدت ۱۰ دقیقه تا یک ربع و هر نوبت شامل سه بار به فاصله یک ساعت از مرتبه قبل، نواخته خواهد شد این مراسم که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد از ابتدا تا پایان ماه رمضان ادامه دارد.

این موسیقی با ضربات هماهنگ زمان باقیمانده به اذان را اعلام می‌کند و در پایان یک بخش کوتاه دارد که ریتم آن به هم ریخته و مردم با شنیدن آن متوجه می‌شوند که زمان کوتاهی به اذان مانده است.

در قدیم پس از اجرای این موسیقی، توپ خاصی به نام زنبورک (شمخال) به صدا در می‌آمد و به برگزارکنندگان این عمل زنبورک زن و نقاره‌زن می‌گفتند و تمامی این کارها در اکثر مناطق به طور موروثی بود و به ندرت غریبه‌ای وارد می‌شد.

آیین‌های رمضان در خراسان جنوبی از شوخوانی تا " آش قل‌ هوالله"

صدای پر طنین این طبل‌ها با ترتیب موزون و دلنشین خاطره نقاره‌زنی بارگاه امام رضا (ع) را زنده می‌کند و مراسم طبل‌زنی با شماره ۱۸۹ در فهرست میراث معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است.

رمضوخوانی (الله رمضو) در خراسان جنوبی

رمضان‌خوانی یکی دیگر از مراسم قدیمی ماه مبارک رمضان در مرکز و برخی شهرستان‌های خراسان جنوبی است که بعد از اقامه نماز و صرف افطاری، جمعی از پسران و نوجوانان در دسته‌های چند نفری به راه می‌افتادند و به در خانه‌های همسایگان به‌ویژه سرشناسان و توانگران می‌روند و به قصد گرفتن انعام برنامه ویژه‌ای اجرا می‌کنند.

در این گروه‌ها یک نفر شعر معروف «روزه می‌گیروم لاغر می‌شوم/ گر نمی‌گیروم کافر می‌شوم/ رمضو آمد خود سیصد سوار / چوبی وردشته بیا روزه بدار/ رمضو آمد، مهمانش کنید / بز و بزغاله قربانش کنید/ بز و بزغاله که چیزی نمشو/ گاو و گوساله رو قربانش کنید/ این سرا از کیه رو ور باده/ دو پسر داره که نو داماده/ این سرا از کیه رو ور روزه/ دو دختر داره که مخمل دوزه/ این سرا از کیه رو ور قبرستو / پدر مو گفته برو پنج تومه بستو…» را با صدای بلند تک‌خوانی می‌کند و بعد از هر بیت همه در پاسخ می‌گویند «های رمضو آمد ماه رمضو/ رمضو آمد خوش نام خدا» و سپس از صاحب‌خانه طلب انعام می‌کنند.

رمضانی‌خوانی با خواندن دعایی ازسوی شخصی که به او «استاد» می‌گویند، اجرا می‌شود و با آمین گفتن جمع که به «شاگردان» شهرت دارند؛ ادامه پیدا می‌کند. همچنین اشعاری در مدح حضرت محمد(ص)، حضرت علی(ع) و ائمه اطهار(ع) در مراسم «رمضانی‌خوانی» خوانده می‌شود. این گروه همچنین با خواندن اشعاری مبنی بر تشکر و آرزوی توفیق برای صاحب‌خانه به خانه بعدی می‌روند. رمضانی‌خوانی هنوز در برخی نقاط بیرجند و برخی روستاهای استان از جمله سیوجان با مقداری تغییرات انجام می‌شود و امروزه صاحب‌خانه مبالغ نقدی و شیرینی یا شکلات را برای مسجد محله تقدیم گروه می‌کنند.

افطارکردن بر سر مزار درگذشتگان

مردم خراسان جنوبی‌ اغلب پنجشنبه‌های هر هفته بر مزار درگذشتگان خود می‌روند و برای شادی روح آنها فاتحه می‌خوانند و خیرات می‌دهند. اما در ماه رمضان این رسم کمی فرق دارد. زیرا آنها بعد از خواندن نماز مغرب و عشاء سفره افطاری خود را در جوار مزار درگذشتگان پهن و روزه خود را همانجا باز می‌کنند.

جزء خوانی و آش «قل هوالله»

جزء خوانی قرآن کریم که گاهی به آن «دوره قرآن» هم می‌گویند به ۲ شیوه خانگی یا عمومی برگزار می‌شود و ماه رمضان دوره‌های خانگی ختم قرآن در خراسان جنوبی رونق خاصی دارد و بیشتر روزه‌داران سعی می‌کنند با حضور در این مجالس معنوی از فضیلت و ثواب آن بهره ببرند.

دوره‌های قرآن در طول روز برگزار می‌شود و یک نفر به نام «ملا یا آخوند» حضور دارد که در روخوانی قرآن کریم مسلط است و زمانی که کسی کلمه‌ای از قرآن را اشتباه بخواند فقط او می‌تواند آن اشتباه را تصحیح کند.

آیین‌های رمضان در خراسان جنوبی از شوخوانی تا " آش قل‌ هوالله"

در پایان ماه مبارک رمضان دوره قرآن هم تمام می‌شود و معمولا کسی که در این دوره سوره «الرحمن» یا «یس» به او رسیده باشد از بقیه با خرما یا شیرینی پذیرایی می‌کند و کسی که به او سوره «توحید» رسیده باشد روز عید فطر باید آش بپزد و بین مردم توزیع کند که به آن آش «قل هوالله» می‌گویند.

جمع‌آوری خیرات برای یتیمان

جمع‌آوری خیرات و کمک‌های نقدی مردم هر منطقه برای کمک به یتیمان و بی‌سرپرستان و تعمیر و توسعه مساجد از دیگر برنامه‌های ماه مبارک رمضان در استان خراسان جنوبی است که علیرغم تشدید مشکلات اقتصادی این سنت دیرینه هر سال پررونق‌تر از گذشته در حال انجام است.

توزیع سبدهای غذایی توسط مردم، مراکز خیریه و ادارات و نهادها بین خانواده‌های نیازمند در ماه مبارک رمضان نیز از جمله برنامه‌هایی است که هر سال همزمان به ماه مبارک رمضان در این استان اجرا می‌شود.

پختن غذاهای نذری شامل آش رشته، نان، پنیر و سبزی، حلوا، خرما، فرنی، شله زرد، زولبیا و بامیه برای افطار کردن و توزیع آن در مناطق محروم و بین نیامندان، دوستان و خویشاوندان از دیگر رسومی است که در ماه رمضان رونق دارد.

«بیست‌ و هفتمو یا کفچلزی» آیینی برای بانوان

آیین ملاقه‌زنی، کفچلزی یا بیست‌ و هفتمو از دیگر مراسم ماه رمضان در خراسان جنوبی است که ازسوی بانوان اجرا می‌شود. این مراسم به روایتی شادمانی برای مرگ ابن ملجم مرادی در روز ۲۷ ماه مبارک رمضان است.

در این شب بانوان به صورت فردی یا ۲ نفری با هم یک سبد یا قلبیر برمی‌دارند که پارچه‌ای درون آن انداخته و در داخل قلبیر قرآن، آینه، شانه و یک سرمه‌دان گذاشته‌ و یک کفچلز (کفگیر) یا قاشق به دست دیگر می‌گیرند و به در خانه‌هایی که از پیش در نظر گرفته‌اند می‌روند در حالی که صورت خود را چنان در چادر پنهان می‌کنند که دیده و شناخته نمی‌شوند.

آنان به در هر خانه‌ای که می‌رسند با کفچلز چند بار با فواصل کوتاه به در خانه می‌کوبند و به این وسیله حضور خود را اعلام می‌کنند. بانوی خانه به دم درآمده سبد آنها را گرفته ابتدا برای تیمن شانه را بر می‌دارد و به موهای خود می‌کشد بعد سرمه‌دان را به دست گرفته و چشم‌هایش را با سرمه سیاه می‌کند آنگاه آینه را برداشته و چهره خود را در آینه نگاه می‌کند و مبلغی پول داخل سبد می‌گذارد و به صاحبش می‌دهد.

آیین‌های رمضان در خراسان جنوبی از شوخوانی تا " آش قل‌ هوالله"

سال‌هاست که این آیین در برخی مناطق روستایی اجرا می‌شود و علاوه بر پول اقلامی نظیر آرد، خرما و سایر نیز می‌گذارند. زن کفچلز با مبلغ جمع‌آوری شده، پارچه‌ای گرفته و ظهر روز بیست و هفتم در محل مسجد یا منزل مسکونی خودش در فاصله زمانی بین نماز ظهر و عصر پارچه را برش می‌دهد و همان روز می‌دوزد و می‌پوشد و بر این باورند که تمامی سال را به شادی خواهند گذراند و از بلایا و مشکلات مصون خواهند بود.

آیین ملاقه‌زنی (کفچلزی) نیز با شماره ۸۱۶ در فهرست آثار معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است.

زنده‌داری شب‌های قدر

در شب‌های قدر هم مردم با شرکت گسترده در آیین‌های این شب و برگزاری مراسم سوگواری ایام شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع)، سینه‌زنی و تعزیه‌خوانی و شب زنده داری، هم‌زمان با سراسر کشور به سوگ نخستین امام شیعیان می‌نشینند.

نماز قیام

بین اهل سنت خراسان جنوبی نیز مراسم خاصی رواج دارد که یکی از آنها اقامه «نماز قیام» است. این رسم از شب بیستم ماه رمضان آغاز می‌شود و تا پایان ماه رمضان ادامه می‌یابد. طی آن هر شب نمازگزار از ساعت ۱۲ شب تا پیش از سحر به‌ خواندن نماز و سه جزء قرآن می‌پردازد یا این‌که این سه جزء قرآن را وقتی امام جماعت تلاوت می‌کند باید گوش فرا دهد.

وداع با ماه رمضان

سرانجام هنگام وداع با ماه رمضان فرا می‌رسد و شب آخر، وداع در شب‌خوانی همراه با مناجات است و روزه‌داران پس از یک ماه عبادت روی به مساجد جامع و محل خود می‌آورند و به اقامه نماز عید فطر می‌پردازند و توفیق یک ماه عبادت و بندگی خداوند را عید می‌گیرند و با پرداخت فطریه، زکات سلامت تن خود را نیز به افراد نیازمند ادا می‌کنند.

برخی از مردم منطقه بر این باورند که باید افطاری آخرین شب ماه رمضان را در خانه خود افطار کنند تا فطریه بر گردن صاحب‌خانه یا فرد دیگری نیفتد از این رو در این شب کمتر به میهمانی می‌روند.

با اعلام عید فطر، مردم در نخستین روز ماه شوال با حضور در مساجد، نماز عید فطر را با شادمانی و سرور برگزار می‌کنند، عید سعید فطر همچنین یکی از اعیاد مهم اهل تسنن استان است. دید و بازدید فامیل، خرید رخت و لباس نو و تمیزکاری منزل جزو رسوم آنها برای عید فطر است.

 

 

 

 

 

 

رییس میراث فرهنگی طبس مطرح کرد؛

دیار نخل و نارنج مهیای نوروز ۱۴۰۳/افطاری ساده دراماکن گردشگری طبس

دیار نخل و نارنج مهیای نوروز ۱۴۰۳/افطاری ساده دراماکن گردشگری طبس

بیرجند-رییس میراث فرهنگی طبس گفت:با توجه به ثبت جهانی مراسم افطار بر ترویج آیین افطار تاکید شده و پذیرایی با افطار ساده در محل اماکن مذهبی، تاریخی و گردشگری در نوروز انجام می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد عرب دوشنبه شب در ستاد سفرهای نوروزی شهرستان طبس بیان کرد: با توجه به ابلاغ دستورالعمل مدیریت سفر ۱۴۰۳، هر سال و در راستای تجمیع و ارائه خدمات بهینه به مسافران و گردشگران ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در کشور و ستادهای اجرایی خدمات سفر در استان‌ها و شهرستان‌ها تشکیل می‌شود.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان طبس بیان کرد: با وجود آستان مبارک حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس به عنوان سومین ژئو پارک جهانی کشور و سرزمین کاروانسراهای جهانی و دیار نخل و نارنج و نرگس یکی از شهرستان‌های گردشگری خراسان جنوبی محسوب می‌شود.

آمادگی برای اسکان مهمانان نوروزی

عرب ادامه داد: طبس با توجه به ظرفیت‌های متعدد و متنوع همه ساله میزبان خیل عظیم مسافران و گردشگران است که این موضوع برنامه‌ریزی و آمادگی کامل دستگاه‌های عضو ستاد و خدمات رسان را می‌طلبد.

وی گفت: اقدامات ویژه‌ای در دستورالعمل برای ماه مبارک رمضان پیش بینی شده و با توجه به ثبت جهانی مراسم افطار بر ترویج آئین افطار تاکید شده و پذیرایی با افطار ساده در محل اماکن مذهبی، تاریخی و گردشگری و … از برنامه‌ها است.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان طبس با تاکید بر رعایت شئونات اسلامی ماه مبارک رمضان و رعایت شأن میزبان مسافر نوروزی گفت: پویش «شهر ما روزه دار هست» در طراحی و نصب بنرها مدنظر قرار گیرد و بهتر است بنرها در قالب ستاد تهیه و نصب شود.

ضرورت ایجاد نشاط اجتماعی

عرب اظهار کرد: ایجاد نشاط فرهنگی، اجتماعی و معنوی در برنامه‌ریزی ها، برگزاری مراسم سال تحویل در اماکن گردشگری تاریخی، فرهنگی مذهبی و یا سایت‌های ملی و جهانی، حضور نیروهای امر به معروف و نهی از منکر در مناطق گردشگری خصوصاً (باغ گلشن، کال جنی، چشمه آبگرم مرتضی علی، ازمیغان، اصفهک)، آمادگی مراکز اقامتی و پذیرایی و سایر تأسیسات گردشگری شهرستان، آماده سازی کلیه مناطق گردشگری شهرستان و پیش بینی مراکز اسکان اضطراری و موقت در نقاط شهری و روستایی از جمله برنامه‌ها و اقدامات پیش بینی شده است.

اکبرزاده معاون هماهنگی امور عمرانی و جانشین ستاد ضمن تقدیر و تشکر بابت زحمات کشیده شده در طول سال ۱۴۰۲ چه سفرهای نوروزی چه سفرهای تابستانی و دیگر سرفصل‌های کاری و تبریک پیروزی حماسه انتخابات و خلق حماسه به ویژه مردم شهرستان طبس که برگ زرینی دیگر در دفتر انقلاب اسلامی افزوده شد، گفت: باید دستورالعمل ستاد سفر به صورت کامل اجرایی شود و همه دستگاه‌ها و ظرفیت‌ها پای کار بیایند.

اکبرزاده بر آماده سازی مدارس و هیأت مذهبی برای اسکان، نظارت بر بازار و قیمت‌ها، آماده سازی و زیباسازی فضای شهری، آشکارسازی و ساماندهی نقاط حادثه خیز، رعایت حرمت ماه مبارک رمضان، رعایت حجاب و عفاف خصوصاً در تأسیسات گردشگری، تأمین سوخت جایگاه‌ها، آمادگی اورژانس و … تاکید کرد.

 

 

 

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی:

برگزیدگان دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی معرفی شدند

برگزیدگان دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی معرفی شدند

بیرجند- مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی گفت: برگزیدگان دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در خراسان جنوبی معرفی شدند.

محمود حاجی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی ۳۸ هزار ۹۷۰ نفر از خراسان جنوبی شرکت کردند که ۱۵۹ نفر برگزیده شدند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تلاش‌های ما تاکنون نتیجه داده و ما هر ساله این جشنواره را پرشورتر از سال گذشته برگزار می‌کنیم، اظهار کرد: این جشنواره در دو سطح کمی و کیفی، به صورت فردی و هم گروهی برگزار شد که استان ما در بخش کیفی رتبه چهارم کشور را به دست آورده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته بخش‌های مانند شعر، دست‌سازه، منابع دیجیتال و هنرهای تجسمی توسط مردم مطالبه می‌کردند که به جشنواره امسال اضافه شده است.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی گفت: این جشنواره از اسفندماه ۱۴۰۱ شروع و دی‌ماه خاتمه یافت که فرصت بسیار مناسبی را برای شرکت علاقمندان حوزه کتاب فراهم کرد.

حاجی ادامه داد: این جشنواره یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌هایی است که در حوزه کتابخوانی هر ساله برگزار می‌شود و یکی از ملاک‌های ارزیابی کمی و کیفی ما در حوزه کتاب است و تمام همکاران ما تلاش می‌کنند تا این جشنواره به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

وی افزود: فاطمه صالح نیا از کتابخانه علامه شیخ مفید اسلامیه دست سازه، امیرعلی صلاحی از کتابخانه عبدالکریم اشراق بیرجندی بیرجند دست سازه، کوثر ذهبی قائم (عج) فردوس پویش کتابخوانی برگزیدگان ملی این دوره از جشنواره بودند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی گفت: زهرا اصغری از کتابخانه محمد تقی کریم پور بیرجند، محمد نوروزی از کتابخانه شهید علی اکبر نوروزی قلعه زری و سوگند سلطانیاز کتابخانه امام خمینی (ره) سرایان برگزیدگان بخش خانوادگی هستند.

وی بیان کرد: همچنین زینب مقدس زاده از کتابخانه علامه شیخ مفید اسلامیه، سیده‌ام البنین ابراهیمی شهدای باقریه بیرجند، محمدطاها رمضانی شهدای باقریه بیرجند و ستایش مودی از کتابخانه شهدای باقریه بیرجند برگزیدگان چهار گزینه‌ای هستند.

حاجی با بیان اینکه محمد نوزادی استاد سعیدی بیرجند برگزیده بخش شعر سرایی این دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی است، ادامه داد: سیدمعین هاشمی از کتابخانه الغدیر بیرجند، سیده سمیه سبزکار از کتابخانه الغدیر بیرجند، فاطمه سرزهی الغدیر بیرجند، سیده عاطفه عسکری از کتابخانه الغدیر بیرجند و اسماعیل خدادادی سلمان فارسی از بهمن آباد برگزیدگان بخش داستانک جشنواره هستند.

وی یادآور شد: برگزیدگان هنرهای دیجیتال جشنواره نیز ساره ساعی از کتابخانه ملاعبدالله بشروی بشرویه، زینب سیف اللهی از کتابخانه علامه شیخ مفید اسلامیه، فاطمه خسروی بیژائم استاد عبدالحسین فرزین سربیشه، سیده فاطمه جعفری الغدیر بیرجند و مطهره سادات هاشمی از کتابخانه الغدیر بیرجند است.

طرح مقابله با سارقان احشام در خراسان جنوبی/۴

رئیس پلیس آگاهی استان از اجرای سومین مرحله طرح مقابله با سارقان احشام و دستگیری ۴نفر سارق در استان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ سرهنگ”کاظم صادقی” در تشریح این خبر اظهار داشت: در راستای برخورد با سرقت احشام، سومین مرحله از طرح مبارزه با سارقان احشام به مدت ۷۲ ساعت در استان خراسان جنوبی با بهره گیری و استفاده حداکثری از امکانات و تجهیزات فنی پلیس اجرایی شد.

وی با اشاره به این که کارآگاهان پلیس با کنترل میادین فروش دام، حضور در شهرک های دامداری ، طی چند عملیات‌ پلیسی۴ سارق را شناسایی و دستگیر کردند؛ افزود: در بازجویی ها و تحقیقات صورت گرفته متهمان به ۷ فقره سرقت احشام اعتراف کردند.

رئیس پلیس آگاهی استان خراسان جنوبی ادامه داد: در این راستا علاوه بر کشف ۷فقره پرونده سرقت احشام تعداد ۲۱ فقره پرونده سرقت منزل ، سرقت اماکن خصوصی، سرقت محتویات و قطعات خودرو و سایر سرقت ها توسط کارآگاهان پلیس آگاهی شهرستان های تابعه و مرکز استان کشف و۱۳نفرسارق نیز در این رابطه دستگیر شدند.

کشف ۳ هزار و ۸۰۰ لیتر سوخت قاچاق در”نهبندان”/۴

فرمانده انتظامی شهرستان “نهبندان” از کشف ۳ هزار و ۸۰۰ لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراورده های نفتی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ سرهنگ” حسین عرب” اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان نهبندان در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محور اصلی به ۲دستگاه کامیون ایسوزو مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودروها را متوقف کردند.

وی افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از بار خودروها، مقدار ۳ هزار و ۸۰۰ لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراوردهای نفتی کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان بیان داشت: مأموران در این خصوص ۲ دستگاه خودرو توقیف و ۲ نفر متهم دستگیر که به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

کلاهبرداری به ‌بهانه فروش مواد محترقه در فضای مجازی/۴

رئیس پلیس فتا استان از کلاهبرداری مجرمین سایبری از افراد به بهانه فروش مواد محترقه به خاطر چهار شنبه آخر سال و ایجاد خطرات جانی و مالی گسترده‌ای برای افراد ،خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ سرهنگ”قدرت الوانی” در تشریح این خبر ا ظهار داشت: چهارشنبه آخر‌سال، رویدادی پر‌جنب ‌و‌جوش از نظر اجتماعی در ایران می‌باشد و این‌شب، چالش‌ها و آسیب‌های منحصر‌ به‌ فردی به‌ویژه در استفاده از مواد منفجره خطرناک و غیر‌مجاز را برای نوجوانان ،جوانان و خانواده‌های آن‌ها به‌همراه دارد.

این مقام سایبری افزود: استفاده از مواد منفجره و ترقه در طول این رویداد ممکن است با برخی هنجار‌های فرهنگی نادرست و فشار هم ‌سن‌و‌سالان مرتبط باشد، به ‌طوری‌که فرد احساس می‌کند مجبور به شرکت برای هماهنگی یا مطابقت با انتظارات جامعه است.

سرهنگ الوانی بیان داشت: از‌طرفی‌دیگر ،رصد فضای مجازی کشور نشان می‌دهد مجرمان سایبری که به‌دنبال هر‌فرصتی برای کلاهبرداری از افراد می‌باشند، این‌بار نوجوانان، جوانان و خانواده‌های آنان را در هنگام خرید اینترنتی مواد محترقه هدف قرار داده‌اند،مجرمان سایبری با انتشار آگهی‌های تبلیغاتی اغوا‌کننده در فضای مجازی در خصوص فروش مواد محترقه، افراد را به صفحات فیشینگ هدایت کرده و با به‌دست‌آوردن اطلاعات حساب بانکی آنان، از افراد کلاهبرداری کرده و حساب بانکی آنان را خالی می‌کنند.

وی گفت: نمونه دیگری از کلاهبرداری مجرمان سایبری در این‌زمینه، گرفتن بیعانه یا اصل پول از مشتری و عدم‌ارسال محصول برای او و یا ارسال محصولات غیر‌استاندارد برای افراد می‌باشد که این‌موضوع خطرات جانی و مالی گسترده‌ای را برای افراد به‌همراه خواهد داشت.

این مقام انتظامی به خانواده‌ها توصیه کرد: به ‌منظور جلوگیری از آسیب‌دیدن فرزندان‌شان، بر رفتار آنان در این شب و قبل از آن در هنگام خرید‌های اینترنتی به‌صورت مستقیم نظارت کرده تا ضرر‌های مالی و جانی غیر‌قابل‌جبران متوجه آنان نشود.

رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی گفت: سایت پلیس فتا به آدرس الکترونیکی www.cyberpolice.gov.ir آماده دریافت گزارش‌های مردمی بوده و کاربران می‌توانند آخرین اخبار ،حوادث و رویداد‌های سایبری را از این سایت دریافت نمایند همچنین شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ مربوط به مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان در سراسر کشور می‌باشد.

تهدید به انتشار اطلاعات خصوصی با انگیزه انتقام جویی/۴

رئیس پلیس فتا استان از شناسایی فردی که با هک کردن ایمیل و حساب کاربری شخصی در شبکه اجتماعی اینستاگرام به اطلاعات خصوصی وی دسترسی پیدا کرده و با انگیزه انتقام او را تهدید به انتشار این اطلاعات در فضای مجازی نموده بود، خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ سرهنگ” قدرت الوانی” در تشریح این خبر اظهار داشت: فردی به پلیس فتا مراجعه و با ارائه شکوائیه اعلام داشت: مدتی قبل شخصی ناشناس با هک کردن ایمیل و حساب کاربری من در شبکه اجتماعی اینستاگرام به اطلاعات شخصی من دسترسی پیدا کرده و من را تهدید به انتشار این اطلاعات در فضای مجازی نموده است ،که این کار وی موجب سلب آرامش من و خانواده ام شده است که در این خصوص خواهان رسیدگی می‌باشم.

رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی افزود: به‌منظور رسیدگی به شکایت این شهروند بزه‌دیده و احقاق‌حق وی، بلافاصله کارشناسان پلیس فتا رسیدگی به این موضوع را در دستور کار خود قرار‌داده و پرونده اولیه در این خصوص تشکیل گردید.

سرهنگ الوانی با اشاره به اینکه امنیت روانی مردم از خطوط قرمز پلیس است، افزود: با تلاش کارشناسان پلیس فتا و انجام اقدامات علمی و هوشمندانه، هویت اصلی متهم پرونده شناسایی گردید و در ادامه متهم با هماهنگی مقام قضائی به پلیس فتا احضار شد.

این مقام انتظامی تصریح کرد: متهم دستگیرشده در ابتدا منکر بزه ارتکابی شد، ولی پس از مواجهه با مدارک و مستندات احصا‌شده توسط کارشناسان پلیس فتا به ‌ناچار لب به اعتراف گشود و بزه انتسابی را پذیرفت و پرونده نیز برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی ارسال گردید.

وی خاطر نشان کرد: این روزها یکی از جرایم شایعی که در دادسراها و محاکم کیفری کشور مطرح می شود، سوء استفاده از اطلاعات خصوصی دیگران می باشد، از آنجایی که انتشار اطلاعات خصوصی دیگران، بدون رضایت آنها، در اکثر مواقع موجب هتک حرمت افراد و بردن آبروی آنها می شود، قانون گذار نیز این عمل را جرم دانسته و برای آن مجازات تعیین کرده است.

سرهنگ الوانی گفت : کاربران فضای مجازی باید به این نکته مهم توجه نمایند که فضای مجازی محیط مناسبی برای کشاندن دعواهای خانوادگی و انتقام جویی از افراد نیست ،اما متاسفانه برخی از افراد با خیال اینکه در فضای مجازی قابل شناسایی نیستند، دعواها و انتقام جویی های خودشان را به این فضا می کشانند در حالی که این تصور آنان اشتباه

کشف بیش از ۲ تن کود شیمیایی خارج از شبکه در “بشرویه”/۴

فرمانده انتظامی شهرستان” بشرویه” از کشف ۲ تن و ۲۵۰ کیلو گرم کود شیمایی قاچاق خارج از شبکه توزیع بازار در این شهرستان خبر داد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ سرهنگ “نصر الله طاهری” در تشریح این خبر اظهار داشت: مأموران انتظامی پاسگاه “رقه” شهرستان بشرویه در اجرای طرح مبارزه با کالای قاچاق و کنترل محور های مواصلاتی به یک دستگاه وانت نیسان حامل کود شیمایی مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از وانت نیسان، تعداد ۴۵ کیسه کود شیمایی بدون مجوز و خارج از شبکه توزیع به وزن ۲ تن و ۲۵۰ کیلو گرم کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان بشرویه با بیان اینکه کارشناسان ارزش ریالی کودهای شیمیایی قاچاق کشف شده را بالغ بر ۳۳۰ ملیون ریال برآورد کردند،؛ خاطر نشان کرد : در این رابطه یک نفر متهم دستگیر و به همراه پرونده به مرجع قضائی معرفی شد.

۲ میلیارد متر مکعب آب بارش‌ های اخیر سیستان و بلوچستان هدر رفت/۴

رکنا اقتصادی: در حالی نزدیک به ۲ میلیارد متر مکعب آب در بارش‌ های اخیر جنوب استان سیستان و بلوچستان به دریا سرازیر و هدر رفته است که مردم این استان از نظر کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی بسیار در مضیقه به سر می برند.

2 میلیارد متر مکعب آب بارش‌ های اخیر سیستان و بلوچستان هدر رفت

به گزارش رکنا، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، شامگاه یکشنبه در جلسه ستاد بحران جنوب استان سیستان و بلوچستان گفته است: در پی بارندگی‌ های اخیر و خسارت‌ های سنگین نزدیک به ۲ میلیارد متر مکعب آب را در منطقه سیستان و بلوچستان از دست داده ایم.

 

این درحالی است که مردم این منطقه از کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی رنج می برند و هدر رفت آب به میزان ۲ میلیارد متر مکعب بسیار فاجعه است و حاکی از عملکرد غلط مسئولین در مدیریت منابع آب کشور است.

گفتنی است، در ۱۶۹ روز ابتدایی سال آبی جاری در مجموع ۱۲ میلیارد و ۵۷۰ میلیون متر مکعب آب وارد سدهای ایران شده است که نسبت به ورودی ۱۵ میلیارد و ۱۳۰ میلیون متر مکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهش ۱۷ درصدی داشته است.

همچنین در این مدت، به منظور تامین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست‌ محیطی، ۱۱ میلیارد و ۱۴۰ میلیون متر مکعب آب از سدهای کشور رهاسازی شده که نسبت به خروجی ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، ۱۵ ‌درصد افزایش نشان می‌ دهد.

درحال حاضر با وجود ۲۳ میلیارد و ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره‌ شده در سدهای کشور، ۴۷ ‌درصد ظرفیت مخازن سدها پر و ۵۳ ‌درصد این ظرفیت خالی است.

میزان ذخایر آبی سدها در مدت مشابه سال گذشته بالغ بر ۲۴ میلیارد و ۵۴۰ میلیون متر مکعب بود که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌‌‌ دهنده کاهش ۶ درصدی در این بخش است.

۱۴ سد مهم کشور ذخایر آبی زیر ۲۰ ‌درصد دارند و به‌‌‌ عبارتی بیش از ۸۰ درصد ظرفیت مخازن آنها خالی است.

در ۱۹ سد کشور نیز ذخایر آبی نسبت به زمان مشابه سال قبل که سالی خشک و کم‌‌‌ بارش بوده، بین ۲۵ تا ۹۱ درصد کاهش داشته است.

 

 

 

 

 

این فیلم باعث برکناری مدیرعامل سایپا شد؟ / دریای نیسان آبی دپو شده در ناکجا آباد!/۴

رکنا اقتصادی: فیلمی عجیب از دپو هزاران نیسان آبی در یکی از پارکینگ های شرکت خودروسازی سایپا در فضای مجازی منتشر شده که مشخص نیست چرا سایپا هزاران نیسان آبی را تولید و دپو کرده است.

 این فیلم باعث برکناری مدیرعامل سایپا شد؟ / دریای نیسان آبی دپو شده در ناکجا آباد!

به گزارش رکنا، فیلمی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می دهد در یکی از پارکینگ های شرکت خودروسازی سایپا که مکان آن نامعلوم است، هزاران نیسان آبی دپو شده است.

فردی که در این فیلم صحبت می کند، می گوید: امروز چهارشنبه ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۲ است و این زمین های ارتش است و وقتی مسافت ۲ کیلومتری را طی می کنیم، تماما خودروی نیسان آبی پارک شده است.

وی در ادامه می گوید: این خودروها همه کامل هستند و سایپا نمی تواند بهانه بیاورد که این خودروها کامل نیستند و فقط به این دلیل که قیمت در بازار کاهش نیاید، این خودروها را عرضه نمی کند و بعد می گوید ما ضرر می دهیم، اما بیچاره مردم.

این فرد پس از طی هزار متر می گوید: یا خدا! هرجا را نگاه می کنیم، تماما این خودروها پارک شده است و به نظر می رسد بیش از ۲۰ هزار دستگاه خودرو اینجا پارک باشد و چون زمین به ارتش تعلق دارد و در مکانی بن بست قرار دارد، کسی متوجه نمی شود و ارتش هم فقط اجاره زمین خالی خود را می گیرد.

وی در ادامه گفت: واقعا وحشتناک است. اینجا ته ندارد. ببینید چه خبر است. یا خدا! الله اکبر، هرچه می رویم، تمام نمی شود.

این فرد در آخر می گوید: این فیلم را برای علی آبادی، وزیر صمت ارسال کردم تا بداند در مجموعه خودروسازی سایپا چه خبر است. آقای تیموری که می گویند، انسان بسیار فعال، خوب و پاک دستی است، مدیر همین سایپا است، اما مدیر خوب در این سیستم جایی ندارد.

به گزارش رکنا، شنبه ۱۹ اسفند ماه با تصمیم هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا، تیموری از کار برکنار شد و توسلی مهر جایگزین او شد. توسلی‌ مهر پیش از این مدیرعامل ایران خودرو دیزل بود.

کلاهی که بر سر بازنشستگان گذاشته می‌شود

بازنشستگان از همه جا بی‌خبر باید سهام ۸،۲۰۰ تومانی شکبیر را ۳۲ هزار تومان بخرند.

 کلاهی که بر سر بازنشستگان گذاشته می‌شود به گزارش تابناک، انرژی پرس نوشت: پس از آغاز پرداخت حقوق بازنشستگان توسط سازمان تامین اجتماعی، مشخص شد که یک میلیون تومان از حقوق اسفندماه بازنشستگان کسر شده است. پس از اعتراض بازنشستگان، محمد اسدی رئیس کانون بازنشستگان گفت: «براساس توافق وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی ۵۲ درصد سهام پتروشیمی امیرکبیر به ارزش ۶۴ همت به بازنشستگان تامین اجتماعی واگذار می‌شود.»

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: «در حال حاضر سهم هر بازنشسته ۱۵ میلیون تومان می‌شود.»

در حالی که اگر به برآورد محمد اسدی اکتفا شود و چهار میلیون نفر متقاضی خرید ۶۴ همت از سهام پتروشیمی امیرکبیر باشند، سهام هر بازنشسته ۱۶ میلیون تومان می‌شود.

همچنین محمد اسدی در صحبت‌های خود گفت: «بازنشستگان می‌توانند این ۵ درصد از این مبلغ را در یک قسط یک میلیون تومانی (اسفند)، دو قسط ۵۰۰ هزار تومانی (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳) پرداخت کنند. همچنین الباقی مبلغ خرید سهام پتروشیمی امیرکبیر نیز در قالب تسهیلات پنج ساله بانک رفاه به بازنشستگان پرداخت می‌شود.

خروج از بنگاه‌داری به چه قیمت است؟

اما تمامی این حواشی به دلیل خروج بانک رفاه از بنگاه‌داری است؛ چرا که طبق مصوبه دولت مبنی بر خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری، بانک رفاه موظف است سهام خود را در پتروشیمی امیرکبیر واگذار کند. این در حالیست که پیش از این نیز بانک رفاه بلوک ۵۲ درصدی سهام امیرکبیر با قیمت بالاتر از تابلو آگهی کرده بود و مشتری نداشت.

اما این بار بازنشستگان از همه جا بی‌خبر باید سهام ۸،۲۰۰ تومانی شکبیر را ۳۲ هزار تومان بخرند. چرا که نگاهی دقیق‌تر به این معامله ارقام قابل توجهی را نشان می‌دهد.

طبق تابلو معاملات سهام شکبیر، ارزش بازار «مارکت کپ» فعلی پتروشیمی امیرکبیر ۲۹ هزار و ۴۸۴ میلیارد تومان است. همان‌طور که گفته شد، قرار بر این است که ۵۲ درصد از سهام امیرکبیر به ارزش ۶۴ همت واگذار شود. این در حالیست که ۵۲ درصد از مارکت کپ فعلی پتروشیمی امیرکبیر رقمی معادل ۱۵ هزار و ۳۳۱ میلیارد تومان می‌شود. این بدان معناست که در این معامله بازنشستگان باید سهام امیرکبیر را با قیمت ۴.۱۷ برابری ارزش فعلی بخرند.

معامله دو سر برد بانک رفاه

علاوه بر تمامی این‌ها بازنشستگان، باید سهام پتروشیمی امیرکبیر را با سود بانکی بخرند. چرا که جمع اقساطی محمد اسدی به آن اشاره کرد به ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد. این یعنی بازنشستگان باید برای خرید سهامی که قیمت آن چهار برابر ارزش فعلی‌ست سود بانکی بپردازند. سودی که در نهایت در جیب بانک رفاه می‌رود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*