اخبار خراسان جنوبی

 

 

کاهش سهمیه بنزین ۳هزار تومانی کارت‌های شخصی/ قیمت بنزین تغییر می‌کند؟

سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش یافت. جلوگیری از قاچاق سوخت، یکی از توجیهات چنین تصمیمی برشمرده شد؛ اما سوالی که مطرح می شود این است که مگر قاچاق سوخت از طریق مردم عادی صورت می گیرد که کاهش سهمیه بنزین آن ها بتواند در این موضوع تاثیر بگذارد؟

کد خبر:۱۲۱۷۲۵۸
تاریخ انتشار:۰۲ بهمن ۱۴۰۲ – ۱۴:۵۵۲۲ January 2024
خسارت حداقل 4 میلیارد دلاری کشور از قاچاق سوخت/ روزانه چقدر بنزین و گازوئیل قاچاق می‌شود
به گزارش تابناک، ذخیره سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی که تا پیش از این، ۹ ماه و به میزان حداکثر ۵۴۰ لیتر بود، از این پس به شش ماه و حداکثر ۳۶۰ لیتر کاهش یافت. البته ذکر این مهم لازم است که سهمیه بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومانی (۶۰ لیتر در هر ماه) تغییر نکرده است.

قاچاق سوخت یا ناترازی تولید و مصرف بنزین!

وزارت نفت اعلام کرد، این تصمیم (کاهش سهمیه بنزین) برای جلوگیری از قاچاق سوخت، گرفته شده؛ ضمن اینکه سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی تغییری نکرده است.
بنابراین مردم در استفاده از کارت‌های جایگاه‌های سوخت محدودیتی ندارند و می‌توانند پس از استفاده از سهمیه بنزین آزاد کارت‌های سوخت خود، از کارت‌های سوخت جایگاه‌ها نیز استفاده کنند.
اما سوالی که مطرح می شود اینکه مگر مردم چقدر در خروج غیر قانونی سوخت کشور دخالت دارند که کاهش سهمیه بنزین آزاد آن‌ها بتواند در کاهش قاچاق سوخت تاثیر بگذارد؟!
بر اساس اعلام جلیل سالاری، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت پالایش و پخش کشور، روزانه حدود ۱۵ میلیون لیتر سوخت قاچاق که معادل سالانه ۴ میلیارد دلار است از کشور خارج می‌شود!
در جدیدترین اخبار هم رئیس کل دادگستری خوزستان از توقف سه فروند شناور خارجی در آب‌های این بندر در حین دریافت بیش از یک میلیون و هزار لیتر سوخت قاچاق از لنج‌های صیادی خبر داد!
با این اوصاف، مشخص است که قاچاق سوخت ایران از طریق افراد یا خرده گروه‌های عادی انجام نمی‌گیرد که با چنین تصمیمی بتوان از قاچاق سوخت جلوگیری کرد!
بنابراین، به نظر می‌رسد موضوع ناترازی تولید و مصرف بنزین که اصلی‌ترین مقصر آن هم خودروهای بی‌کیفیت داخلی هستند برای چنین تصمیمی توجیه‌پذیرتر باشد!

 

 

 

پرداخت تسهیلات ۶۰۰ میلیون تومانی به سازندگان در بافت‌های فرسوده

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: وام‌های ۶۰۰ میلیون تومانی برای سازندگان جهت تسریع در اجرای نوسازی بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بسته تشویقی ۱۹ بندی کالبدی و نیز وام‌های ارزان قیمت ۶۰۰ میلیون تومانی برای سازندگان جهت تسریع در اجرای نوسازی بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است.

محمد آیینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری کشور گفت: بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار و سکونت ۱۰ میلیون نفر از هموطنان زیر سقف‌های لرزان داریم. بنابراین در راستای حفظ امنیت جان شهروندان ساکن در این بافت‌ها، شتاب بخشی به نوسازی و مقاوم‌سازی مساکن ناپایدار و فرسوده در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری به عنوان اولویت اصلی در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته وی در راستای ورود بیشتر سازندگان به بحث نوسازی بافت‌های فرسوده در کشور بسته‌های تشویقی شهرسازانه، مالی و اداری به خصوص بسته تشویقی ۱۹ بندی کالبدی و نیز وام‌های ارزان قیمت که شامل ۶۰۰ میلیون تومان می‌شود در نظر گرفته شده تا برای نوسازی مساکن فرسوده تشویق و ترغیب  شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی  از استفاده از حلقه‌های میانی و بهره گیری از فعالیت آن‌ها جهت اطلاع رسانی از طرح‌های تشویقی بافت‌های فرسوده خبر داد و گفت: حلقه‌های میانی  نیز بر تدوین و اجرای قرارداد‌های مشارکت بین مردم و سازندگان برای حفظ حقوق مالکان واحد‌های فرسوده نظارت می‌کنند.

آیینی گفت: بهره‌گیری از همکاری حلقه‌های میانی بر عهده شهرداری‌ها گذاشته شده است؛ زیرا شهرداری‌ها از زیرساخت‌های لازم برای تعامل با حلقه‌های میانی برخوردارند و می‌توانند در محلاتی که از وسعت چندانی برخوردار نیستند از نیرو‌های خود برای تشکیل این حلقه‌ها استفاده کنند.

تعداد نمایندگان به حد نصاب نرسید، جلسه علنی مجلس تعطیل شد

تهران- ایرنا- جلسه نوبت عصر مجلس شورای اسلامی برای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ امروز – دوشنبه دوم بهمن‌ماه – به دلیل به حد نصاب نرسیدن نمایندگان نیمه تمام ماند و تعطیل شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در جلسه نوبت عصر صحن علنی دوشنبه – دوم بهمن ماه – مجلس شورای اسلامی، ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درباره بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار قرار گفت و ابتدا تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان قرائت شد.

یک ساعت پس از برگزاری جلسه عبدالرضا مصری، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تعدادی از مواد لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق ارجاع شده است و اکنون جلسه کمیسیون تلفیق تشکیل می‌شود و اعلام تنفس کرد.

وی افزود: جلسه بعدی بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ در نوبت سوم و بعد از نماز مغرب و عشا تشکیل خواهد شد.

به گزارش ایرنا، حداقل تعداد لازم نمایندگان در صحن مجلس باید ۱۹۱ نفر باشد تا امکان رای گیری برای دستور جلسات و مصوبات مختلف امکان پذیر شود.

در جلسه نوبت عصر امروز، تعداد نمایندگان حاضر در صحن کمتر از این تعداد بود که منجر به نیمه تمام ماندن صحن علنی مجلس شد.

 

 

 

پایگاه آمریکایی «عین الاسد» هدف حمله پهپادی قرار گرفت
نظامیان آمریکا

تهران-ایرنا- مقاومت اسلامی عراق عصر امروز دوشنبه پایگاه نظامیان اشغالگر آمریکایی در عین الاسد واقع در استان الانبار مورد حمله پهپادی قرار داده است.

به گزارش ایرنا، این حمله ساعاتی پس از حمله مقاومت اسلامی عراق به پایگاه نظامیان اشغالگر آمریکایی در میدان گازی کونیکو در شرق سوریه صورت گرفت.

پایگاه غیرقانونی اشغالگران آمریکا در میدان گازی «کونیکو» در شرق سوریه برای دومین بار طی یک ساعت هدف حمله موشکی قرار گرفت.

با آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و بمباران‌های بی وقفه مناطق مسکونی، آموزشی و درمانی این منطقه از سوی بمب افکن های رژیم تل‌آویو، هر یک از گروه‌های مقاومت اسلامی منطقه وظیفه‌ای را در حمایت از مردم مظلوم غزه به عهده گرفته است.

در این بین گروه‌های عراقی با هدف قرار دادن بیش از یک‌صد باره پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه به آمریکایی‌ها تفهیم کرده‌اند که هزینه حمایت از رژیم صهیونیستی در کشتار مردم غزه بسیار بالاست.

 

معرفی ۸ شهر ایران برای میزبانی از والیبال قهرمانی جهان ۲۰۲۵

هشت شهر والیبالی ایران نامزد برگزاری مسابقات قهرمانی مردان جهان سال ۲۰۲۵ و میزبانی از ۳۲ تیم برتر والیبال جهان هستند.

معرفی ۸ شهر ایران برای میزبانی از والیبال قهرمانی جهان ۲۰۲۵
به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، چندی پیش والیبال ایران اعلام آمادگی خود را برای میزبانی والیبال قهرمانی مردان جهان سال ۲۰۲۵ را به فدراسیون جهانی والیبال اعلام کرد که مسئولین فدراسیون جهانی ضمن موافقت با این موضوع از ایران خواستند تا طرح و برنامه خود را برای میزبانی این رقابت‌ها به صورت کتبی ارسال نمایند.
این موضوع در جلسه خصوصی وحید مرادی با فابیو آزودوو مدیر کل اجرایی فدراسیون جهانی والیبال و مسئولین والیبال ورلد در لوزان هم مطرح شد و سرپرست فدراسیون والیبال ایران درخواست همکاری برای برطرف کردن مشکلات اخذ میزبانی ایران در رقابت‌های جهانی را ارائه کرد.
سرپرست فدراسیون والیبال ایران در این دیدار با اشاره به قرارداد تجاری والیبال ورلد با فدراسیون جهانی والیبال، تاکید کرد که ایران یک فرصت و پتاسنیل مهم برای والیبال دنیا و فدراسیون جهانی والیبال محسوب می‌شود، اما به دلیل وجود تحریم‌های مالی، میزبانی‌های مهم جهانی در رده سنی بزرگسالان به‌ویژه لیگ ملت‌ها و قهرمانی مردان جهان به ایران داده نشده است.
بر این اساس مسئولین فدراسیون جهانی والیبال اعلام کردند که حدود ۳۵ کشور برای اخذ میزبانی رقابت‌های والیبال قهرمانی مردان جهان سال ۲۰۲۵ درخواست داده‌اند که در حال حاضر ایران یکی از گزینه‌های اصلی فدراسیون جهانی والیبال برای میزبانی این رقابت‌هاست و در صورت رسیدن به راه حلی مناسب درخصوص رفع موانع موجود با توجه به وجود محدودیت‌های انتقالات بین‌المللی و تجهیزات برگزاری، ایران شانس بزرگی در این بین دارد.
بر این اساس رقابت‌های والیبال قهرمانی مردان جهان در تابستان سال ۲۰۲۵ با حضور ۳۲ تیم برگزار خواهد شد. با توجه به تعداد تیم‌ها و فرمول مسابقات حداقل چهار شهر که دارای یک سالن مسابقه کاملا استاندارد، دو سالن تمرین، هتل‌های مناسب، فرودگاه برای جابجایی تیم‌ها در سریعترین زمان ممکن و تمامی تجهیزات لازم برای میزبانی این رقابت‌ها باشند، برای برگزاری مسابقات نیاز است.

چتر حمایت بیمه سلامت بر سر زوج‌های نابارور و مادران باردار خراسان جنوبی

چتر حمایت بیمه سلامت بر سر زوج‌های نابارور و مادران باردار خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، بیمه سلامت از زوج‌های نابارور و مادران باردار حمایت می‌کند.

علی اربابی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه مادران باردار بر روی تخت و براساس نتایج ارزیابی وسع و فرزندانشان هم تا پنج سالگی بیمه می‌شوند اظهارکرد: زوج‌های نا بارور برای برخورداری از حمایت‌های بیمه سلامت باید توسط پزشک زنان در سامانه بیمه سلامت نشان‌دار شوند.

مدیر کل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: حمایت‌های سازمان بیمه سلامت از زوجین نابارور در سال جاری افزایش یافته و طبق دستورالعمل جدید محدودیت‌های قبلی برداشته شد.

اربابی با بیان اینکه در دستورالعمل جدید ۲۸ قلم آزمایش‌های تشخیصی ژنتیک، به پوشش بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت اضافه شد، اظهارکرد: این آزمایش‌ها مربوط به افرادی است که تحت سقط جنین‌های مکرر قرار می‌گیرند و تا پیش از این نیز بیمه نبود.

وی با اشاره به اینکه همه خدمات در درمان ناباروری تحت پوشش بیمه سلامت هستند، افزود: ۹۰ درصد پوشش در بخش‌های دولتی و ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیر دولتی در مراکز ملکی دیگر تحت پوشش قرار گرفته است.

مدیر کل بیمه سلامت خراسان جنوبی در خصوص محدودیتی که در برخی مراکز درمان ناباروری در استفاده از این خدمات وجود دارد، گفت: در دستورالعمل جدید هیچ محدودیتی در تعداد دفعات بهره‌مندی از این خدمات وجود ندارد و اینگونه مشکلات رفع شده است، زیرا در دستورالعمل قبلی تا ۳ بار استفاده از هر خدمت در سال داشتیم که در دستورالعمل جدید، حسب نیاز و معرفی پزشک مربوطه، زوج‌های نابارور می‌توانند از خدمات با پوشش بیمه‌ای استفاده کنند.

وی ادامه داد: تا کنون حدود ۱۹۰۰ نشان خدمات برای حدود هزار زوج نابارور در خراسان جنوبی ثبت شده است و زوجین مشمول از خدمات مورد نیاز در مراکز درمانی استفاده می کنند.

اربابی یادآور شد: از سال گذشته تا کنون حدود ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای هزینه‌های درمان زوج‌های نابارور خراسان جنوبی در قالب نسخه نویسی الکترونیکی، خدمات بستری و خسارت متفرقه از سوی این بیمه پرداخت شده است.

 

 

 

 

حل مشکل کسورات بازنشستگی حدود ۲۰۰۰ معلم در طرح رتبه بندی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از حل مشکل کسورات بازنشستگی حدود ۲۰۰۰ معلم در طرح رتبه بندی خبرداد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ فرهادی گفت: در طرح رتبه بندی معلمان؛ صندوق بازنشستگی کشوری به کسورات حدود ۲۰۰۰ معلم بازنشسته ایراد گرفته بودند، که اطلاعات این دسته‌ای از فرهنگیان در حال جمع آوری است و تا دو روز آینده این اطلاعات به صندوق بازنشستگی ارسال خواهد شد تا مشکل این دسته از معلمان نیز مرتفع و احکامشان صادر شود.
به گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، همه معلمانی که در سال ۱۴۰۱ بازنشسته شدند و رتبه بندی شامل آنها بوده، احکام بازنشستگی متناسب با احکام رتبه بندی توسط صندوق بازنشستگی صادر شده است و معوقات این معلمان نیز پرداخت شده است.
وی درباره پرداخت مطالبات نیرو‌های خرید خدمات آموزش و پرورش هم گفت: با سازمان برنامه و بودجه تفاهم شده تا مطالبات نیرو‌های خرید خدمات این وزارتخانه تا سه ماه قبل از سال پرداخت خواهد شد و مابقی نیز در زمانی دیگر پرداخت خواهد شد.

 

 

 

رییسی چهارشنبه به دعوت رییس‌جمهور ترکیه، عازم آنکارا می‌شود

رییسی چهارشنبه به دعوت رییس‌جمهور ترکیه، عازم آنکارا می‌شود

رییس جمهور به دعوت رییس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه عازم آنکارا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سید «ابراهیم رییسی» رییس جمهور به دعوت همتای ترکیه‌ای خود و به منظور انجام سفر رسمی، روز چهارشنبه در رأس یک هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی عازم آنکارا پایتخت ترکیه خواهد شد.

رییسی در این سفر پس از استقبال رسمی از سوی آقای «رجب طیب اردوغان»، با وی ملاقاتی خصوصی خواهد داشت و سپس هشتمین نشست شورای‌عالی همکاری‌های ایران و ترکیه به ریاست دو رییس جمهور برگزار می‌شود.

پس از آن رؤسای جمهور در نشست مطبوعاتی نتایج رایزنی‌های خود را با حضور رسانه‌ها تشریح خواهند کرد.

همچنین در جریان این سفر دو رییس جمهور در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و ترکیه حضور خواهند یافت و رییسی با ایرانیان مقیم این کشور نیز دیدار می‌کند.

گفتنی است، هفتمین نشست شورای‌عالی همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ (https://president.ir/fa/138075) و در جریان سفر رسمی رییس جمهور ترکیه به تهران برگزار شد که دو طرف در این نشست بر توسعه مناسبات و ارتقای روابط در حوزه‌های اقتصادی، زیرساختی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی توافق کردند.

این سفر قرار بود پنجشنبه ۱۵ دی برگزار شود که به دلیل وقوع جنایت تروریستی در کرمان به تعویق افتاد.

 

 

۶ پروژه با سرمایه‌گذاری خارجی در استان خراسان جنوبی افتتاح شد

 

 

6 پروژه با سرمایه‌گذاری خارجی در استان خراسان جنوبی افتتاح شد

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم شش پروژه سرمایه‌گذاری خارجی در استان افتتاح شده است، گفت: در حال حاضر نیز ۱۶ پروژه با سرمایه مصوب ۲۱۷.۶ میلیون دلار در استان فعال است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، مرتضی ذاکریان پیش از ظهر امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی اظهار داشت: طرح‌های دارای مجوز سرمایه‌گذاری خارجی در این استان از ۱۳ طرح در ابتدای دولت سیزدهم به ۲۸ طرح رسیده که رشد ۱۱۵ درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه ۱۶ پروژه با سرمایه مصوب ۲۱۷.۶ میلیون دلار در استان فعال است، ادامه داد: مجموع سرمایه‌گذاری خارجی برای این پروژه‌ها ۱۴۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بوده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۵ پروژه با ۳۵.۸ میلیون دلار سرمایه در حال ساخت است که با بهره‌برداری از آن‌ها یک هزار و ۲۵ مورد شغل ایجاد خواهد شد.

ذاکریان با بیان اینکه از مجموع ۹۷.۳ میلیون سرمایه‌گذاری خارجی، بیشترین اشتغال با ۷۴ میلیون دلار مربوط به کشور چین بوده که برای ۸۵۵ نفر اشتغال‌زایی کرده است، تصریح کرد: از ابتدای استان شدن خراسان جنوبی تاکنون یک میلیارد و ۲۷۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار برای ۳۵ پروژه سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده است.

وی با بیان اینکه امسال ۵۱۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی و ۷۰۷ میلیارد تومان اعتبار اسناد خزانه به استان اختصاص یافته است گفت: برای این تعداد ۷۹۸ طرح مصوب شده که پرداختی ۲۵۹ طرح به ارزش ۱۴۳ میلیارد تومان صورت گرفته است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح مقررات‌زدایی از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور راه‌اندازی شده است، بیان کرد: تمام مجوزهای کاغذی تا پایان سال ۱۴۰۲ از درجه اعتبار ساقط می‌شوند و از تمام فعالان اقتصادی خواستاریم با مراجعه به سامانه mojavez.ir مجوزهای الکترونیکی دریافت کنند.

ذاکریان از صدور ۴ هزار و ۲۰۰ مجوز کسب و کار در این سامانه خبر داد و افزود: ۸۰ درصد مجوزها ثبت‌محور هستند، یعنی پس از ثبت درخواست و أخذ استعلامات پایه، ظرف مدت سه روز صادر می‌شوند.

وی یادآور شد: در ۱۰ ماهه گذشته ۱۸ هزار و ۴۹۲ درخواست صدور مجوز داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۹ درصد افزایش داشته است و کسب‌وکار قالی‌بافی با ۷۴۳ مورد، کارت شناسایی دامداری و روستایی و غیرصنعتی با ۴۳۹ مورد و خیاطی لباس خانگی با ۴۳۴‌ مورد بیشترین آمار صدور مجوز را داشته است.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی گفت: اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی و گمرک استان در جشنواره شهید رجایی حائز رتبه برتر شدند که این رتبه هم در زمینه خدمت‌رسانی و هم در راستای تکریم ارباب رجوع بوده است.

وی رشد تولید و رونق تولید را از محرک‌هایی دانست که باید برای ثبات تولید، امینت سرمایه‌گذار و شرایط اقتصادی پیش‌بینی‌پذیر جلوی روی سرمایه‌گذاران داشته باشیم و خاطرنشان کرد: در زمینه مهار تورم نیز با تلاش‌هایی که در کلان کشور صورت گرفته شرایط باثبات و آرامی در حال حاضر در سطح کشور وجود دارد.

 

 

 

 

 

موتورسواران چشم انتظار پیست چند منظوره بیرجند

بیرجند – ایرنا – موتورسوران و اتومبیلرانان خراسان جنوبی که در پیست امیرآباد به تمرین و مسابقات می‌پرداختند، مدتی است چشم‌ انتظار تکمیل و واگذاری پیست چند منظوره مجموعه ورزشی غدیر بیرجند هستند.

به گزارش ایرنا، پیست امیرآباد بیرجند چند سال است که میزبان ورزشکاران رشته جوان‌پسند موتورسواری و اتومبیلرانی بوده تا تمرینات و مسابقات خود را در اوج هیجان و نشاط با رعایت قوانین و مقررات هیات مربوطه انجام دهند.

پرش از تپه‌های شنی شیب‌دار و ناهموار، حرکات نمایشی و عبور از پیچ‌ها با تبحر خاص بخش‌های جذاب، هیجانی و البته خطرناک از رشته ورزشی موتورسواری است که جوانان علاقه‌مند برای تماشاگران حاضر در پیست خلق می‌کنند؛ رشته ورزشی که خراسان جنوبی جایگاه خوبی در سطح کشور دارد.

اگرچه پیست امیرآباد مشکلاتی از جمله خاکی بودن فضا و نداشتن سکو برای تماشاگران را داشته اما به عنوان تنها پیست شهر بیرجند نیاز موتورسواران و اتومبیلرانان را تا حدودی برآورده کرده است.

این در حالی است که با افزایش جمعیت در روستاها یا همان شهرک‌های اقماری بیرجند، احداث منازل مسکونی به دیوار پیست امیرآباد رسیده و هیات موتورسورای و اتومبیلرانی و ورزشکاران این رشته را تحت‌الشعاع قرار داده است مانند مستاجری که اختیار آن در دست صاحبخانه بود و هر آن احتمال داشت که حکم تخلیه صادر شود.

روز به روز گلایه‌های مردمی بیشتر ‌می‌شد تا اینکه بعد از پیگیری‌های متعدد با ورود مراجع ذیربط، مهلت استفاده از این پیست تا پایان آذر امسال اعلام شد.

حالا غرش و زوزه موتورها در روزهای تعطیل عده‌ای را به وجد می‌آورد و عده‌ای را می‌ترساند، موتورهای سنگینی که به خاطر نداشتن مجوز تردد در سطح شهر در تلاشند به سرعت خود را به خارج شهر و پیست موتورسواری برسانند.

اما این پایان ماجرا نیست، تکمیل پیست چند منظوره و استاندارد موتورسواری بیرجند در جوار مجموعه ورزشی ۱۵ هزار نفری غدیر بیرجند سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و پیش‌بینی شد تا پایان همان سال به بهره‌برداری برسد.

موتورسواران چشم انتظار پیست چند منظوره خراسان جنوبی

سرپرست هیات موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان جنوبی در این باره گفت: پیست چند منظوره موتورسواری و اتومبیلرانی بیرجند که از چند سال گذشته در دستور کار قرار گرفته به دلیل اختلافات بین اداره ورزش و جوانان و پیمانکار همچنان بلاتکلیف مانده است.

مهدی خواجوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیمانکاری که در مزایده پیست موتورسواری برنده اعلام شده بود باید تا پایان سال گذشته پیست را تحویل می‌داد.

وی گفت: به عنوان نماینده ورزشکاران پیگیر این موضوع هستم و در بررسی‌های انجام شده، پیمانکار می‌گوید اداره ورزش و جوانان پول ندارد در حالی که اداره ورزش و جوانان معتقد است پیمانکار پای کار نیست لذا بین این چالش‌ها قرار گرفته‌ایم.

سرپرست هیات موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان جنوبی افزود: این مشکل باعث نشد منتظر پیمانکار بمانیم، در نتیجه ورزشکاران به صورت خودجوش در حوزه پیست موتورکراس در حال فعالیت هستند و این بخش ۸۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان کرد: پیست اسلالوم، موتور ریس (سنگین) و اتومبیلرانی در این مجموعه باید آسفالت شود اما به دلیل هزینه‌های بالا، کاری از دست ما ساخته نیست و باید توسط پیمانکار به سرانجام برسد.

خواجوی گفت: زیرسازی، جدول‌کشی و فنس‌کشی این مجموعه انجام شده و باید آسفالت شود تا برای بهره‌برداری و استفاده ورزشکاران مهیا شود.

وی یادآور شد: از طرفی پیست امیرآباد که از قدیم ورزشکاران ما از آن استفاده می‌کردند به جهت اینکه منازل مسکونی مردم توسعه پیدا کرده و تقریبا دیوار به دیوار این پیست شده است قابل استفاده نیست.

سرپرست هیات موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان جنوبی با اشاره به گلایه‌های اهالی مجاور پیست امیرآباد گفت: اکنون امکان استفاده از این پیست برای موتورسواری و اتومبیلرانی وجود ندارد حتی شورای تامین تا پایان آذر ماه اجازه استفاده از این پیست را داده بود.

وی با بیان اینکه ورزشکاران موتور ریس بلاتکلیف مانده‌اند گفت: عده‌ای در سطح شهر تردد دارند که هم خطراتی در پی داشته و هم سبب شده نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی نسبت به تردد این موتورها حساس شوند.

خواجوی تصریح کرد: تنها راه‌حل این است که هرچه زودتر پیست موتورسواری مجموعه غدیر بیرجند راه‌اندازی شود تا موتورسواران از تردد در سطح شهر بپرهیزند.

موتورسواران چشم انتظار پیست چند منظوره خراسان جنوبی

وی بیان کرد: در سطح کشور شاید یک یا ۲ پیست قابلیت استفاده ورزشی برای موتور ریس باشد و پیست استان‌های دیگر در حد حرکات نمایشی است.

سرپرست هیات موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان جنوبی گفت: بیش از ۲۰۰ نفر موتورسوار سنگین (ریس) در استان حضور دارند همچنین ۵۰ نفر موتورکراس دارند که بیشترین تعداد موتورسوار و تمرکز ما در سرایان، سه قلعه، فردوس و بشرویه است.

وی تصریح کرد: خیلی از شهرستان‌های استان موفق به تامین زمین برای پیست موتورکراس شده‌اند اما در زمینه موتور سنگین و اتومبیلرانی دچار مشکل جدی هستیم.

مسئول دفتر فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم گفت: منابع تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ به طور کامل جذب شد اما با توجه به مشکلاتی فنی که برای پیمانکار پیش آمد، کارگاه پیست چند منظوره مجموعه غدیر را تعطیل کرد.

مرتضی توانا افزود: چند مرتبه اخطاریه‌هایی به پیمانکار ابلاغ و در بازدید استاندار خراسان جنوبی از پروژه دستور داده شد هرچه سریعتر نشستی با محوریت استانداری برگزار و مشکل رفع شود اما این نشست برگزار نشده است.

وی بیان کرد: طی نشست‌هایی که با پیمانکار پیست موتورسواری و اتومبیلرانی بیرجند داشتیم از ۲ هفته گذشته اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها برای شروع مجدد پروژه انجام شده است و پیمانکار باید قراردادهای جدید منعقد و نسبت به ادامه روند پروژه اقدام کند.

مسئول دفتر فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی تصریح کرد: براساس قراردادی که با پیمانکار منعقد شده بود باید پایان سال قبل این پروژه تحویل می‌شد اما به پایان نرسید.

وی عنوان کرد: گویا طوفان خسارت پنج میلیارد ریالی به پروژه زد و پیگیری برای جبران خسارت مشمول زمان چندین ماهه شد، در این زمان پیمانکاران جزیی به دلیل تعطیلی کارگاه با پیمانکار اصلی فسخ قرارداد کردند.

توانا گفت: در حال حاضر پیمانکار پیست موتورسواری و اتومبیلرانی حتی یک ریال از اداره ورزش و جوانان طلبکار نیست و برای ادامه و تکمیل پروژه قول مساعد داده است.

وی افزود: مبلغ قرارداد این پروژه ۱۱۰ میلیارد ریال است که اکنون به حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

مسئول دفتر فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: پیمانکار اصلی شروع به کار کرده و در فاز نخست دیوار ساحلی در حال اجرا است تا نسبت به احداث سکوها اقدام کند، امیدواریم ابتدای سال آینده شاهد بهره‌برداری از این پروژه و حل مشکل ورزشکاران باشیم.

وی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه را ۶۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی اعتبار در منابع ملی انجام شده و استانداری نیز برای اختصاص ۲۰ میلیارد ریال قول مساعد داده است.

توانا اظهار کرد: با بهره‌برداری از این پیست علاوه بر ورزشکاران هیات موتورسواری و اتومبیلرانی سایر هیات‌ها از جمله دوچرخه‌سواری، اسکیت، نجات غریق و آمادگی جسمانی هم از فضای آن می‌توانند برای تمرین و مسابقات استفاده کنند.

وی مساحت این پیست را ۴۰ هزار متر مربع اعلام کرد و گفت: به دلیل استقبال فراوان شهروندان از مسابقات موتورسورای و اتومبیلرانی، احداث سکوها در این مجموعه از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

 

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی:

روایتگری اعتکاف مصداقی از نشر خوبی‌ها است

روایتگری اعتکاف مصداقی از نشر خوبی‌ها است

بیرجند-مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه روایتگری اعتکاف مصداقی از نشر خوبی‌ها است، گفت: متأسفانه به صورت مطلوب اتفاقات خوب و معنوی در کشور را منعکس نکرده ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حجت سالاری مکی صبح دوشنبه در نشست آموزشی روایتگری اعتکاف ویژه کنشگران، فعالین رسانه و راویان اعتکاف ۱۴۰۳ اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در زمینه اعتکاف به عنوان یکی از برکات انقلاب موضوع روایتگری آن است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: دشمن برخی از وقایع در جامعه ما را به دروغ روایت می‌کند در حالی که ما حقایق کشور و مردم خود را روایت نمی‌کنیم.

سالاری مکی با اشاره به اینکه سال گذشته ۴۰۰ هزار نوجوان با شوق و رغبت معتکف شدند، ادامه داد: اما به راستی چه کسی حال خوش این نوجوانان و دانش آموزان را روایت کرده تا حقیقت و بطن نسل نوی جامعه ایرانی به درستی منعکس شود.

مصداقی از یک روایتگری مطلوب

وی اظهار کرد: حتی در موضوع ویروس کرونا نیز روایتگری خوبی از مجاهدت‌های جوانان، گروه‌های جهادی و پرستاران و پزشکان عزیز نداشته‌ایم و تنها به آمار فوت شدگان ناشی از این بیماری و انعکاس اخبار تلخ اکتفا کردیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: به عنوان مثال ما می‌بینیم که در دهه ۶۰ شهید آوینی چگونه روایتگری دقیق و زیبایی از دفاع مقدس را ارائه کرده است که باید از آن الگوگیری کنیم.

سالاری مکی با تأکید بر اینکه در حوزه روایتگری اربعین چه به صورت مکتوب یا در عرصه رسانه مجازی اتفاقات خوبی صورت گرفته است، گفت: بر اساس همین روایت‌ها همگان دریافته‌اند جذبه امام حسین (ع) چگونه دل‌ها را از سرتا سر جهان به سمت خود کشانده است.

راوی خوبی برای نشر معروف‌ها نبوده‌ایم

وی با بیان اینکه در آیات متعددی از قرآن کریم روایتگری از وقایع شده است، ادامه داد: ما آسیب‌های در جامعه را حتی گاه چهره به چهره نقل می‌کنیم ولی

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: در فضای مجازی نیز گاه جک‌ها و لطیفه‌هایی که علیه دین منتشر می‌شود برای دیگران می‌فرستیم ولی آیا روایتگر خوبی‌ها در اتفاق ارزشمندی مثل اعتکاف هستیم.

سالاری مکی با اشاره به اینکه در اعتکاف امسال بحث تدبر در سوره انشراح را نیز داریم، یادآور شد: هر کس می‌خواهد حال خوشی به جامعه تزریق کند باید اتفاقات شیرین در اربعین، اعتکاف و حتی نوروز را روایت کند که در این زمینه جای کار بیشتری وجود دارد.

وی گفت: اگر در اعتکاف اهل قلمی را می‌شناسیم از او بخواهیم در زمینه روایتگری اعتکاف همکاری داشته باشد.

 

داشته‌ها، مطالبه‌ها و چشم انداز روشن بهشت خراسان‌جنوبی

داشته‌ها، مطالبه‌ها، راهبردها و افق روشنی که بهشت خراسان‌جنوبی (فردوس) در پیش گرفته گویا این است که همه راه‌ها پیموده می‌شود تا آن چه خواسته سرزمین اهالی «تون» است به منصه ظهور و بروز آن هم در دولت سیزدهم برسد.

داشته‌ها، مطالبه‌ها و چشم انداز روشن بهشت خراسان‌جنوبی

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ شاید که نه به طور حتم برای رسیدن به بهشت خراسان باید از مسیر بهشت هم بگذری و این مسیر نقطه‌ای نیست جزء فردوس برین خراسان جنوبی که گذرگاه ۷ استان جنوبی کشور به شاه خراسان است. در مسیر بهشتی بودن آن هم با نام بهشت (فردوس) برای آن هایی که مقصد و مقصودشان زیارت آقا علی بن موسی الرضا (ع) است به طور حتم آن گذرگاه گذرگاه نور و رونق در همه زمینه به ویژه گردشگری خواهد بود.

به طور حتم لازم است کمی از داشته های این فردوس برین و در کنار آن نداشته ها و مطالبه ها سرزمین تون خراسان جنوبی سخن به میان آورد و چه کسی بهتر از مهدی روشن، فرماندار فردوس است که می تواند از سرخ انار این سرزمین، از ارغوان گل های زعفرانی و از لب های پرخنده پسته آن در کنارش از قابلیت قنات جهانی بلده سخن بگویید.

در ضمن گفتن از این همه توانمندی ضرورت دارد که مطالبه ها را نیز از وی جویا شد و کمی هم در اولویت ها و راهبردهای چشم انداز روشن بهشت خراسان جنوبی به کند و کاو پرداخت.

مهدی روشن فرماندار فردوس

رونق گردشگری فردوس

فارس: ابتدا لطفا کمی از توانمندی ها و قابلیت های شهرستان فردوس برای مخاطبان فارس بگویید؟

روشن: فردوس به واسطه ویژگی های ویژه ای که در منطقه دارد یک شهرستان خاص در خراسان جنوبی به حساب می آید و اولین ویژگی آن این است که در کریدور شمال به جنوب کشور واقع شده و ۷ استان جنوبی کشور از فردوس برای زیارت آقا علی بین موسی الرضا (ع) عبور می کنند و قرار گیری در این مسیر زمینه ساز قابلیت های خاصی برای فردوس شده است که از جمله آن رونق گردشگری شهرستان است.

شاخص دیگر این شهرستان قابلیت های ویژه کشاورزی فردوس است آن هم به این واسطه است که این شهرستان دارای ۳ محصول مهم انار، زعفران و پسته است که هر کدام این محصولات به سبب کیفیت و موقعیت هایی که در تاریخ داشتند برای مردم فردوس خیلی مهم هستند.

فردوس با تولید سالانه ۳۰ هزار تن آن هم انار با کیفیت و عالی در کشور مقام ششم را دارد. تولید پسته این شهرستان ۳ هزار تن در سال است و در فردوس سالانه ۱۱ تن زعفران خشک برداشت می شود.

فرماندار فردوس

قنات جهانی بلده شاخصه کشاورزی و گردشگری

شاخصه مهم کشاورزی و گردشگری کشاورزی این شهرستان نیز قنات جهانی بلده است که طول این قنات از مظهر تا زمین های کشاورزی ۳۰ کیلومتر است.

دیگر قابلیت این شهرستان به حوزه دام سنگین و تولید شیر برمی گردد به طوری که تولید حدود ۲۰ تن شیر در سال توانمندی بسیار خوبی در فردوس به حساب می آید.

توانمندی دیگر این شهرستان معادن غنی آن است که تعدادی از این معادن از جمله سرب و روی، مس، کائولن، آهک، نمک و لیتیوم شناسایی شده و تعدادی هم در حال شناسایی است.

بعلاوه به تازگی ذخایر ذغالسنگ نیز در این شهرستان شناسایی شده است و در معادن شناسایی شده سرمایه گذاران مشغول به کارند.

اما آن چه سرآمد همه این قابلیت ها و توانمندی هاست مردم خوب شهرستان فردوس هستند که به واسطه تدین و ولایت مداری فردوس به دارالمومنین شهرت دارد.

همچنین این شهرستان نیروهای کارآمد و قابلی هم دارد که در عرصه های مدیریتی استان و کشور درخشان و پای کار هستند.

پروژه‌های ناتمام با قدمت فردوس

فارس: با توجه به این که یکی از اولویت هایی دولت سیزدهم به سرانجام رساندن پروژه ناتمام است در این زمینه فردوس چه اقداماتی انجام شده است؟

روشن: آن چه به عنوان اولویت و راهبرد دولت سیزدهم در دستور کارش قرار داد سر و سامان دادن به پروژه های ناتمام که البته مطالبه مردمی همه نقاط کشور از جمله فردوس بود. برخی از این پروژه ها قدمت آن به دهه ۸۰ برمی گردد که به دلیل کم توجهی جزو مطالبه های این شهرستان به حساب می آید و اگر به سرانجام برسد به طور حتم شاهد تحول در فردوس خواهیم بود.

یکی از مطالبه های مردم فردوس به سرانجام رسیدن پروژه محوری فاضلاب این شهر بود که به واسطه بحران کم آبی که با آن دست و پنجه نرم می کنیم خیلی زیاد می تواند کمک حال تامین بخشی از آب غیر قابل شرب به واسطه بازچرخانی آن باشیم.

برای اجرایی شدن این پروژه در همین بازه ای که از عمر دولت سیزدهم می گذرد ۶۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت که پیشرفت فیزیکی آن نیز در همین ۲ سال معادل ۱۱ سالی ست که از شروع پروژه می گذرد.

لازم به یادآوری ست که احداث تصفیه خانه فاضلاب فردوس هم در سفر دوم رئیس جمهوری اعتبار دریافت کرد به طوری که اکنون مطالعات آن نیز در مراحل پایانی ست و امید است که سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز شود.

بزرگترین مخزن ذخیره آب شرق کشور

فارس: حالا که به موضوع اساسی حوزه آب اشاره کردید لطفا دیگر اقدامات در این حوزه را نیز در شهرستان فردوس تشریح نمایید؟

روشن: در قنات جهانی بلده فردوس نیز برای تامین آب کشاورزی منطقه بزرگترین مخزن ذخیره آب شرق کشور با ظرفیت یک میلیون متر مکعب در حال اجراست و این پروژه بر اساس برآورد جهاد کشاورزی حدود ۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا به سرانجام برسد.

هرچند مقدمات مطالعات این طرح در گذشته انجام شده اما عملیاتی نشد و در این دولت صفر تا ۱۰۰ آن در حال انجام است و تا ماه آینده پایان عملیات خاکی آن را خواهیم داشت.

همچنین قرار داد با پیمانکار با سرمایه ۴۵ میلیارد تومان بسته شده و پیمانکار نیز در حال کار است.

موضوع دیگر در حوزه آب تامین آب پایدار روستاهای شهرستان است که امور آب و فاضلاب فردوس با همکاری بسیج سازندگی در حال احداث مخازن آب روستایی ست.

پروژه های به سرانجام رسیده در این زمینه با اعتبار حدود ۲۰ میلیارد تومان دهه مبارک فجر به صورت رسمی افتتاح می شود.

بعلاوه در حوزه نهضت ملی مسکن نیز آب ۵ هزار مشترک که متقاضی مسکن بوده اند با احداث مخزن ۵ هزار متر معکبی و با خطوط انتقال آن با اعتباری بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان را شروع کرده ایم که همه این ها اتفاق های مبارکی در حوزه شهرستان به حساب می آید.

بازگشت به چرخه اقتصاد و تولید

فارس: لطفا در مورد اساسی موضوع و مطالبه مردم که همان رونق اشتغال زایی ست نیز در شهرستان فردوس توضیح دهید؟

روشن: یکی از مهم ترین موضوعات حوزه اشتغال که در شهرستان به شدت پیگیر بوده و هستیم به احیا و فعال سازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل بر می گردد و با توجه به تسهیلاتی که در این دولت به واحدهای راکد و نیمه تعطیل شهرستان پرداخت شده شاهد بازگشت ۴ واحد به چرخه تولید و اقتصاد است.

همچنین برخی از واحدهای تعطیل مثل شمش منیزیم هم مشکلات آن رفع شده و در حال بازگشت به چرخه تولید است.

در کنار فعال سازی واحدهای راکد و نیمه تعطیل تولید توجه ویژه ای به حوزه معدن هم به عنوان یکی از راهبردهای اشتغال زایی شده به طوری که در این بازه طرح های بسیار خوبی در حوزه معدن شهرستان آغاز و مجوزهای سرمایه گذاری آن نیز صادر شده است که از جمله آن می توان به کارخانه فلوریت اشاره کرد که آماده بهره برداری است.

کارخانه مس نیز عملیات اجرایی آن شروع شده و در حال ورود ماشین آلات آن به شهرستان هستیم.

کارخانه فراوری سرب و روی نیز مجوز های آن دریافت شده و عملیات اجرایی آن به زودی شروع خواهد شد.

چندین کارخانه دیگر نیز مانند بنتونیت و کائولن نیز مقدمات آن فراهم شده و آماده ورود به مرحله اجراست.

علاوه براین در حوزه صنایع تبدیلی نیز کارخانه آرد فردوس که از مطالبه مردم شهرستان بود نیز تعیین تکلیف شد و اکنون فعال است به صورت رسمی دهه فجر افتتاح می شود.

«فردوس شهر کار درخانه»

در زمینه اشتغال خرد هم در شهرستان فردوس از سال گذشته طرحی شروع کردیم به عنوان «فردوس شهر کار درخانه» و برای اجرایی شدن این طرح صنوف مختلف مشاغل خانگی را مشخص و فعالان آن را سامان دهی کردیم و در بازدید میدانی که از این مشاغل انجام شده مشکلات آن احصا و تسهیلات مورد نیازشان تامین شده است. به همین واسطه سال گذشته فردوس دو برابر سهیمه اش جذب تسهیلات داشت که نشان از رشد ۲۰۰ درصدی در این حوزه دارد.

امسال هم همین طور شهرستان فردوس سهمیه بسیار بالایی را جذب می کند و این موضوع نیز به این سبب است که در زمینه توسعه مشاغل خرد یکسری فعالیت های در زمینه وصل مشاغل به حوزه های آموزش، مهارت و بازاریابی فراهم شده است.

فرماندار فردوس

نقطه تحول فردوس

فارس: لطفا بفرمایید برای تامین زیرساخت ها در حوزه مشاغل چه کرده اید؟

روشن: یکی از نکات مهم در حوزه اشتغال تامین زیرساخت های مورد نیاز است که یکی از این نیازها تامین برق است چرا که این زیرساخت اساسی زمینه ساز تغییر و تحول بسیار را در شهرستان با توجه به صدور مجوزها و درخواست های سرمایه گذاری در فردوس فراهم می آورد.

به همین واسطه در سفر رئیس جمهوری به فردوس دستور احداث پست برق ۴۰۰ کیلو ولت را داد و با پیگیری های انجام شده مجوز آن را توانیر صادر کرد و امید است به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی آن باشیم.

این پروژه یکی طرح های بسیار کلان فردوس و خراسان جنوبی به حساب می آید و می‌تواند نقطه تحول شهرستان باشد.

مراحل نهایی تکمیل سالن ورزشی 

 فارس: لطفا اگر پروژه ناتمام دیگری هم در شهرستان وجود دارد که اقداماتی برای به سرانجام رساندن آن انجام شده است بیان بفرمایید؟

روشن: یکی دیگر از پروژه های ناتمام این شهرستان سالن ورزشی ۲ هزار و ۵۰۰ نفر یا به عبارت دیگر ۲ هزار متری فردوس است که قدمت شروع ساخت آن به دهه ۸۰ برمی‌گردد و در این دولت حدود ۱۰ میلیارد تومان فاز اول آن تامین اعتبار شد و اکنون این پروژه به پیشرفت فیزیکی ۸۰ تا ۸۵ درصد رسیده است.

علاوه براین به تازگی با دستور استاندار ۱۰ میلیارد تومان اعتبار دریافت کرد که با این منابع مرحله تکمیل و بهره برداری آن در دستور کار است تا طی یکی و ۲ ماه آینده تکمیل شود.

فارس: به طور حتم حوزه راه های روستایی یکی از مطالبه های مردمی به حساب می آید در این زمینه برای تحقق خواسته های مردم شهرستان چه کرده اید؟

روشن: یکی از مطالبه هایی که در حوزه راه های روستایی داشتیم مربوط به روستای طاهرآباد بود که مسیر گردشگری کویر بلوند فردوس به حساب می آید و ۶ کیلومتر تعریض جاده در این مسیر انجام شد.

بعلاوه در مسیر ورودی های فردوس از سمت دیهوک و سرایان نیز قراردادهای خوبی منعقد شده که اعتبار آن طی این ۲ سال به ۱۶۰ میلیارد تومان می رسد.

لازم به یادآوری که برخی از این پروژه های راهای روستایی در حال انجام و برخی هم بعد از فصل زمستان اجرا خواهد شد.

فردوس پیشتاز در نهضت ملی مسکن

فارس: لطفا اولویت هایی که هم در این دولت برای مردم فردوس دنبال کردید بیان بفرمایید؟

روشن: یکی از اولویت های فردوس به موضوع مسکن برمی گشت هرچند این مشکل سراسری بود اما در این شهرستان شرایط خاصی داشت چرا که از زمان احداث مسکن مهر یعنی طی ۱۲ سال هیچ مسکن دیگری در فردوس احداث نشده بود.

طی همین ۲ سال که از عمر دولت سیزدهم می گذرد ۲۴۰ هکتار زمین به شهر و محدوده شهر فردوس اضافه شد و در محدوده شهر فردوس برای هزار و ۵۰۰ نفر در طرح نهضت ملی مسکن قطعات زمین واگذار و عملیات اجرایی آن شروع شدکه به این واسطه فردوس یکی از شهرستان های پیش رو در طرح نهضت ملی مسکن خراسان جنوبی به حساب می‌آید.

هم اکنون در شهرهای فردوس و اسلامیه ۷۰۰ واحد در حال ساخت است که در برخی واحد متقاضیان ساکن شده اند و امید است تا پایان سال حدود ۱۰۰ واحد نهضت ملی مسکن این شهرستان به اتمام برسد و مردم در آن ساکن شوند.

همچنین تا پایان سال علاوه بر ۱۰۰ واحد نهضت ملی مسکن ۲۰۰ واحد طرح مسکن ملی و محرومان این شهرستان نیز به اتمام می رسد تا تعداد واحدهای احداث شده در فردوس به ۳۰۰ واحد برسد.

بعلاوه ۱۴۰ هکتاری که به تازگی به شهر فردوس الحاق شده نیز کار نهایی آن انجام شده و امید است به زودی واگذاری قطعات را به متاضیان داشته باشیم.

همچنین در حوزه جوانی جمعیت نیز تاکنون در این شهرستان حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ قطعه زمین به متقاضیان تحویل شده است و در دهه مبارک فجر همه متاضیان زمین دریافت خواهند کرد.

نکته دیگر این که تاکنون حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای تامین زیرساخت های آب، برق و گاز در این سایت های نهضت ملی مسکن فردوس هزینه شده است و اکنون فازهای اول فردوس و اسلامیه از همه زیرساخت ها بهره مند هستند. در فاز دوم مسکن ملی فردوس نیز آب و گاز و زیرساخت برق نیز اعتبار آن تامین شده است و به محض ساهت واحدها دیگر اقدامات نیز انجام خواهد شد.

 تحول در بهداشت و درمان

فارس: به طور حتم در حوزه بهداشت و درمان شهرستان نیز اقدامات خوبی انجام شده است لطفا این اقدامات را نیز بیان بفرمایید؟

روشن: آن چه در این حوزه اتفاق افتاده است حاصل همدلی و همراهی همه مسوولان شهرستان و نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی ست و یکی از دستاورد هم در حوزه بهداشت و درمان شهرستان تامین دستگاه ام. آر. آی است که با نصب این دستگاه تاکنون در شهرستان ۲ هزار خدمت انجام شده است.

ارتقاء دانشکده پیراپزشکی به دانشگاه علوم پزشکی، راه اندازی مرکز شیمی درمانی، کلنیک ناباوری، آزمایشگاه ویروس شناسی و… از دیگر امکانات و ملزومات مورد نیاز این شهرستان به حساب می آید که در این دولت تامین شده و اعتباری هم که برای آن هزینه شده بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان است.

لازم به یادآوری ست که در حوزه آموزش عالی این شهرستان اتفاق خوبی که افتاد این بود که خوابگاه دختران دانشگاه علوم پزشکی فردوس تملک و در اختیار  این دانشگاه قرار گرفت.

همچنین در حوزه دانشگاه فرهنگیان نیز ۳ هزار متر عرصه سند آن به نام این دانشگاه زده شد. بعلاوه یک رشته نیز به دانشگاه علوم پزشکی فردوس اضافه شد.

مهدی روشن فرماندار فردوس

دوبانده سازی های فردوس فعال

فارس: لطفا در حوزه باند سازی نیز بفرمایید این شهرستان در چه وضعیتی قرار دارد؟

روشن: دوبانده سازی محور بجستان – فردوس از سمت مشهد انجام شده و در مسیر فردوس به دیهوک نیز تا سه راهی شهید زارع دوبانده است. بنابر اطلاعاتی که در این حوزه دریافت کرده ام پروژه های دوبانده سازی حوزه شهرستان فردوس فعال است.

در مسیر فردوس به بیرجند نیز تا سه راهی روم پیمانکار فعال است و ۵ کیلومتر از دوبانده سازی این محور ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امید این قطعه هم تا پایان سال به بهره برداری برسد.

اتصال به خط ریلی در حال فعال سازی

فارس: یکی از مطالبه های مردم فردوس اتصال این شهرستان به خط ریلی ست لطفا در این زمینه نیز بیان بفرمایید که چه کرده اید؟

روشن: پروژه اتصال فردوس به خط ریلی مشهد – بافق چندین سال است که مطرح است و سال ۹۶ نیز قراردادی با منابع اعتباری اندک منعقد و پروژه فعال شد اما به دلایلی که قرار بود ۳ شهرستان فردوس، سرایان و بشرویه از این زیرساخت بهره مند شوند پروژه ها و نقشه های طرح تغییر و متوقف شد.

اما سال گذشته با پیگیری هایی که انجام شد ۲۹ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد و با توجه به مطالباتی که پیمانکار داشت تلاش بر این بود که پروژه فعال و عملیات اجرایی آن سرگرفته شود. تاکنون مقداری از این اعتبار تخصیص یافته و در اختیار پیمانکار قرار گرفته است و پیگیریم تا پیمانکار پروژه را فعال کند چرا که مقدمات کار فراهم است.

رفع و رجوع بلاتکلیفی باند امداد و نجات

فارس: یکی از مطالبه ها مردم فردوس رفع بلاتکلیفی باند امداد و نجات این شهرستان است در این زمینه نیز اقدامات انجام شده را بیان بفرمایید؟

روشن: در ابتدا این پروژه با عنوان باند امداد و نجات و باند اضطراری امداد و نجات تعریف شد و باند اضطراری به طور دقیق از زمان انعقاد قرار مناقصه ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزکی دارد. اما پیگیری ها برای بهره مندی این باند از حصار، سوله و مسیر دسترسی در دستور کار قرار گرفت تا در شرایط اضطراری باند امداد و نجات فردوس دچار مشکل نشود و متمم باند امداد و نجات فردوس در سازمان برنامه و بودجه مصوب شد که اکنون منتظر تامین اعتبار آن از سوی این سازمان هستیم.

در همین حین که تامین اعتبار پروژه مسیرش را طی می کند چند پیشنهاد نیز مطرح شد که یکی از آن ها این بود که در حوزه نظامی سرمایه گذاری شود که همزمان هر دو مسیر در حال طی کردن است اما باند امداد و نجات فردوس اکنون قابل بهره برداری ست ولی برای این که به طور دائم مورد بهره برداری قرار گیرد هر دو مسیر یعنی تامین اعتبار و پیشنهادها در حال پیگیری ست.

درحال پای کار آوردن شستا

فارس: یکی از مطالبه های مردم شهرستان اتمام مجتمع ورزش اسلامیه است لطفا بفرمایید که در این زمینه چه پیگیری هایی انجام شده است؟

روشن: مجتمع ورزشی اسلامیه فردوس نیز یکی از پروژه های ناتمام این شهرستان به حساب می آید و اولین مسئله در مورد این پروژه زمین آن بود که بین ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه شهرسازی خراسان جنوبی در این زمینه مشکلاتی وجود داشت و با پیگیری هایی که در این دولت انجام شد زمین آن  تعیین تکلیف به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سپرده شد. در سفری که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به فردوس داشت دستور احداث آن را به شستا داد اما این هلدینگ اعلام کرد که هزینه مصالح آن را تامین می کند و ساخت را ارگان دیگر برعهده گیرد اما در حال رایزنی هستیم تا شستا عمیلات احداث و تامین هزینه های هر دو را متقبل شود.

روز ملی اردوهای جهادی

فارس: لطفا در پایان اگر مطلب خاصی مدنظرتان است بیان بفرمایید؟

روشن: یکی از اتفاقات مهمی که سال گذشته حوزه فرهنگی شهرستان فردوس اجلاسیه ملی جهادگران در ۱۳ شهریور ماه بود که این روز به واسطه آغاز اردوی های جهادی در سال ۱۳۴۷ از سوی مقام معظم رهبری برای کمک به زلزله زدگان این شهرستان با عنوان روز ملی اردوهای جهادی در تقویم کشور ثبت شد که برگزاری این اجلاسیه زمینه خوبی برای معرفی این شهرستان بود.

دیگر اتفاق مهم در این شهرستان برگزاری اولین دوره مسابقات آزاد مهارت گوهر شناسی و گوهر تراشی کشور در فردوس که از نهم تا یازدهم آبان در فردوس برگزار شد و یکی از دستاورد های برگزاری این مسابقات این بود که فردوس به شهر جهانی گوهر سنگ ها معرفی شود . همچنین دبیرخانه آن هم در فردوس مستقر شود.

بعلاوه این شهرستان مشاهیر و مفاخری چون فاضل تونی دارد که از استاد و بزرگان زبان فارسی ست و قابلیت های چون کویر بلوند، کاروان سراها و آبگرم فردوس نیز از دیگر قابلیت های این شهرستان به حساب می آید.

همچنین امسال یادواره شهید ارتش فردوس غلامرضا خورشیدی و ۲۶ شهید ارتش این شهرستان برگزار شد که سرلشکر غلامرضا خورشیدی از همرزمان شهید بابایی ست و شهید محمد پارسا نیز اولین فرمانده سپاه جنوب خراسان از فردوس است که یادواره وی اسفند ماه برگزار می شود.

 

 

 

در دانشگاه بیرجند برگزار شد؛

مراسم یادبود و گرامی‌داشت استاد مرحوم محمدرضا راشد محصل

مراسم گرامیداشت و یادبود استاد مرحوم راشد محصل  با حضور همسر آن مرحوم، دکتر یاحقی، دکتر اسماعیل آذر ، جمعی از مدیران و مسئولان دانشگاه و استان امروز یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ در تالار ولایت دانشگاه بیرجند برگزار شد.
مراسم یادبود و گرامی‌داشت استاد مرحوم محمدرضا راشد محصل

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند، در مراسم گرامی‌داشت محمدرضا راشدمحصل، با بیان اینکه خراسان جنوبی و شهر بیرجند، تاریخی بسیار کهن و متمدن دارد، افزود: تاریخ شهر بیرجند تاریخی بس ژرف و عمیق است به گونه‌ای که در درازنای تاریخ ریشه دوانیده است. تاریخ بیرجند را بایستی در آثاری همچون معجم البلدان‌ها و دیگر سفرنامه‌ها و آثاری که در حوزه تاریخ و سفر نگاشته شده‌اند.
دکتر لامعی، با اشاره به شخصیت‌های ادبی و فرهنگی استان، بیان کرد: در واکاوی تاریخ بیرجند، شخصیت‌های زیادی وجود دارند که هویت شعر بیرجند را تشکیل داده‌اند و ادیبان و اندیشمندان بسیاری بر این استان نقش بسته‌اند.
وی، با اشاره به اندیشمندان و بزرگانی عرصه دین و دانش مانند ابن حسام خوسفی و عبدالعلی بیرجندی، اظهار کرد: «در کنار اندیشمندان، در حوزه دین نیز با خاندان هادوی‌ها، گازاری‌ها و عبادی‌ها برخورد می‌کنیم.
دکترلامعی، با اشاره به آثار برجسته محمدرضا راشد محصل، بیان کرد: این انسان فرهیخته، حدود ۱۴ کتاب داشته که کتاب از شوکتی تا دولتی» از مهم‌ترین آثار وی بوده است.
در ادامه، دکتر جعفر یاحقی، پژوهشگر و نویسنده ایرانی در مراسم یادبود و گرامیداشت استاد محمدرضا راشد محصل بیان کرد: دکتر راشد تجسم حیات فردوسی و سمبل ایران بود لذا ایران فرهنگی ترکیبی داشته و جوهره تمدن‌های مختلف به ایران متصل شده است و ایران از همه ضربه‌ها سرفراز بیرون آمده و با اسلام بزرگ شده است.
وی با بیان اینکه راشد، از همه ناملایمت‌ها گذشت و فرهنگ متعادل، دلپذیر، لطف و مرحمت را از خود به یادگار گذاشت، اظهار کرد: از مسئولان خواستارم، در ورودی شهرها، نام‌آوران را سمبل شهر بدانند و تابلوهایی برای معرفی مفاخر شهر جانمایی کنند.
دکتر اسماعیل آذر، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اعلام اینکه دکتر راشدمحصل با آثار ارزشمندی که دارد همیشه زنده است، گفت: تاریخ جهان یعنی سخن گفتن پیرامون آدم‌های بزرگ.
همچنین دکتر محمد بهنام‌فر، استاد ادبیات دانشگاه بیرجند، در این مراسم، گفت: سخن گفتن از دکتر راشدمحصل  دلکش و دلپذیراست و این دلکشی بدلیل نفس پاک این مرد بزرگ است. ایشان افزود: استاد یاحقی، یک راشد دیگر است و نیاز به معرفی بنده نیست. وی با ذکر خاطراتی از دکتر راشدمحصل ادامه داد: سکوت ایشون دارای معنی بود. ایشان در طول دوران بازنشستگی از هر استادی که سرکار بود در بخشهای آموزشی و پژوهشی بیشتر کار کرد. ایشان الگوی انسانیت و تجسم ایران و انسان بود.
از دیگر برنامه‌های این مراسم سخنرانی همسر استاد راشدمحصل بود. همچنین اهدای لوح تقدیر به همسر مرحوم از دیگر بخشهای مراسم بود.

هنر درمانی تا الگوی چندجانبه در حوزه توانبخشی خراسان جنوبی

هنر درمانی تا الگوی چندجانبه در حوزه توانبخشی خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – تصور اغلب ما از معلولان، انسان‌های بدون تحرک است در حالی که تئاتر و هنر درمانی، توانبخشی مبتنی بر جامعه، فعالیت‌های ورزشی و تامین اقلام توانبخشی با الگوی چندجانبه در خراسان جنوبی برای این قشر زندگی متفاوتی را رقم زده است.

به گزارش ایرنا، توانبخشی برای افراد دارای معلولیت اهمیت بالایی دارد و می‌تواند کارآمدی آنان را در زندگی فردی و اجتماعی افزایش دهد به شکلی که حتی برای امور روزمره نیازی به کمک دیگران نداشته باشند.

افراد دارای معلولیت به عنوان بزرگترین اقلیت در هر جامعه‌ دارای حق و حقوقی هستند که باید دیده شود از همین رو سازمان بهزیستی به عنوان دستگاه تخصصی در این حوزه تلاش کرده در قالب برنامه‌های مختلف، توانبخشی و توان افزایی آنان را دنبال کند.

یکی از مهمترین نیازهای این قشر که شرایط زندگی شان را مانند سایر افراد جامعه فراهم می‌کند، برابری فرصت‌هاست. دسترسی آسان به خدمات مختلف نظیر توانبخشی، اشتغال، آموزش، فرهنگی، اجتماعی و سهولت تردد آزادانه در اماکن عمومی و آموزشی باید برای معلولان فراهم شود.

بهره‌مندی هزار و ۷۵۳ معلول از امور هنری

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار ایرنا با اشاره به اقداماتی که امسال برای توان افزایی و توانبخشی معلولان استان انجام شده است گفت: یکی از مهمترین بخش‌های توانبخشی معلولان، توان افزایی روانی است که تئاتر و هنر درمانی در این زمینه دنبال می‌شود.

شهرام شیخانی افزود: تئاتر و هنر درمانی از خدمات توانبخشی است که در خراسان جنوبی نیز برای معلولان شروع شده و در حال حاضر هزار و ۷۵۳ نفر از امور هنری در راستای کمک به توانمندی روانی و اجتماعی خدمت می‌گیرند.

وی با بیان اینکه برای امور هنری امسال ۵۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال هزینه شده است گفت: آموزش، تامین لوازم مورد نیاز و شناسایی استعدادها در دستور کار بوده تا پرورش آنها دنبال شود و تلاش می‌کنیم این افراد در عرصه‌های ملی و بین المللی بدرخشند اما هنوز در مرحله آماده سازی و تقویت افراد هستیم.

هنر درمانی تا الگوی چندجانبه در حوزه توانبخشی خراسان جنوبی

۲۵ میلیارد ریال اعتبار برای توانبخشی مبتنی بر جامعه

این مقام مسئول، توانبخشی مبتنی بر جامعه را مهمترین برنامه بهزیستی برای توانمندسازی افراد دارای معلولیت برشمرد و گفت: این برنامه در استان با اولویت روستاییان شروع شده و اکنون تمامی روستاهای استان تحت پوشش قرار دارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر هزار و ۳۰۰ نفر از روستاییان خراسان جنوبی از این برنامه بهره مند شدند و هر سال سازمان بهزیستی ۲۵ میلیارد ریال اعتبار به این طرح اختصاص می‌دهد.

شیخانی گفت: به همین میزان هم کمک مردمی به برنامه اختصاص یافته است یعنی حدود ۵۰ میلیارد ریال اعتبار صرف اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در استان می‌شود.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد معلولان خراسان جنوبی در روستاها سکونت دارند افزود: توانمندی معلولان در حوزه‌های معیشت، سلامت، آموزش و اشتغال‌های خرد خانگی از طریق این طرح دنبال می‌شود.

معلولان خراسان جنوبی در راه مسابقه کشوری بومی و محلی

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی اجرای برنامه ورزش و بازی‌های بومی و محلی را دیگر اقدام بهزیستی در راستای توانبخشی معلولان برشمرد و گفت: این برنامه امسال در قالب جشنواره‌های روستایی شروع پررنگی داشت که در سه سطح شهرستانی، استانی و ملی برگزار می‌شود و تاکنون مرحله شهرستانی و استانی را پشت سر گذاشتیم.

هنر درمانی تا الگوی چندجانبه در حوزه توانبخشی خراسان جنوبی

وی با بیان اینکه ۶ مدل بازی بومی و محلی در این جشنواره دیده شده است ادامه داد: ۲۰۰ نفر در سطح استان برای جشنواره بازی‌های بومی و محلی شرکت کردند که ۸۰ نفر به مرحله استانی رسیدند و از این تعداد ۲ گروه ۹ نفره به مسابقات ملی اعزام خواهند شد.

شیخانی بیان کرد: هدف از اجرای این طرح، توانمندی معلول برای حضور در اجتماع، تقویت اعتماد به نفس، مطالبه گری و سلامت روح و روان بوده است.

وی یادآور شد: طرح حمایت از کودکان معلول بازمانده از تحصیل ساکن روستاهای صعب العبور در شهرستان‌های سربیشه و زیرکوه هم سال گذشته اجرا شده که ۶۰ نفر از افراد دارای معلولیت شناسایی شدند و بهزیستی به کمک یونیسف رابط آموزشی برای آنها اعزام کرد تا از تحصیل عقب نمانند.

کمک هزینه تغذیه و درمان برای بیماران پی کی یو

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی، در خصوص خدمات بهزیستی به بیماران پی کی یو یا فنیل کتونوری هم گفت: این بیماران خدمات متنوعی از بهزیستی دریافت می‌کنند که معمولا سالانه ۱۵ میلیارد ریال برای این خدمات هزینه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تشخیص بیماری پی کی یو با دانشگاه علوم پزشکی است افزود: در حال حاضر ۵۳ بیماری فنیل کتونوری در استان شناسایی شده و کمک هزینه تغذیه این بیماران تا سقف ۴۰ میلیون ریال و درمان ۲۵ میلیون ریال در سال است که از سوی بهزیستی پرداخت می‌شود.

هنر درمانی تا الگوی چندجانبه در حوزه توانبخشی خراسان جنوبی

شیخانی بیان کرد: نهضت تامین اقلام کمک توانبخشی اولویت دار از جمله ویلچر، تشک و سمعک را هم امسال دنبال کردیم که دهک‌های یک تا ۱۰ مشمول این طرح شده اند.

تامین اقلام توانبخشی با الگوی چندجانبه

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: اعتباراتی که سازمان بهزیستی به این برنامه سالانه اختصاص می‌دهد ۳۰ تا ۴۰ درصد نیاز را پوشش می‌داد لذا تلاش کردیم امسال اقدام ابداعی با عنوان الگوی چندجانبه را انجام دهیم تا درصد بیشتری از نیازها را پاسخ دهیم.

وی بیان کرد: یکی از روش‌ها احکام جایگزین حبس بوده که اکنون در نهبندان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برای تامین اقلام کمک توانبخشی حکم گرفته‌ایم و در شهرستان زیرکوه یک میلیارد ریال حکم صادر شده است.

شیخانی با اشاره به اینکه ۱۰ میلیارد ریال به صورت استانی قول صدور حکم داده شده است افزود: آنچه محقق شده سه میلیارد ریال بوده که از طریق احکام جایگزین حبس در استان توانستیم خرید اقلام کمک توانبخشی را انجام دهیم.

هنر درمانی تا الگوی چندجانبه در حوزه توانبخشی خراسان جنوبی

وی گفت: ۲۶۰ قلم توانبخشی نیز از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) محقق شده است و ۵۰ عدد ویلچر را از شورای مشارکت‌های کشور برای معلولان خراسان جنوبی جذب کردیم.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: در مجموع اعتبارات حوزه توانبخشی استان امسال بیش از ۲ برابر شده به طوری که سال گذشته ۱۲۰ میلیارد ریال و امسال ۲۰۰ میلیارد ریال به این حوزه اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه سر جمع همه اقدامات در حوزه توانبخشی خراسان جنوبی منجر به کسب رتبه‌های برتر در سطح کشور شد یادآور شد: کسب رتبه اول دبیرخانه مناسب‌سازی، رتبه اول دفتر آموزشی توانبخشی و توانپزشکی استان و رتبه سوم معاونت توانبخشی بهزیستی استان از این قبیل است که ۲ رتبه آخر در سال‌های اخیر بی سابقه بوده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*