اخبار خراسان جنوبی

 مدیران توانمند، شرکت‌های دانش بنیان را دریابند

مدیران توانمند، شرکت‌های دانش بنیان را دریابند

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت:باور به توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان  دغدغه اصلی نخبگان استانی است و می‌بایست نگاه ویژه‌ای به این موضوع شود.

 

مجیدی رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: در استان ۵۶ شرکت دانش بنیان وجود دارد که ۴۶ شرکت نوپا هستند یعنی درآمد عملیاتی آنها کمتر از ۵ میلیارد تومان است و محصولی در حد نمونه آزمایشگاهی دارند.

اوبا اشاره به اینکه از مجموعه کل، ۸ شرکت‌ نوآور و دو شرکت فناور هستند افزود: شرکت‌های نوآور به شرکت هایی گفته می شود که حداقل یک کالا یا خدمات دانش بنیان به عرصه تولید تجاری رسانده و درآمد عملیاتی آنها در آخرین اظهارنامه مالیاتی شرکت بیش از ۵ میلیارد تومان و سهم فروش دانش بنیان آنها کمتر از ۵۰ درصد کل است و شرکت‌های فناور بیشتر از ۵۰ درصد درآمدشان در زمینه دانش بنیان است و حداقل ۱۰ نیروی بیمه شده دارند و درآمد آنها بیش از ۵ میلیارد تومان است.

مجیدی بیان کرد: از تعداد کل شرکت‌های دانش بنیان در استان ۴۲ شرکت یعنی ۷۵ درصد شرکت‌ها در پارک علم و فناوری مستقر هستند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی ادامه داد : شرکت‌های دانش بنیان در استان توانایی ویژه‌ای دارند و این موضوع نیازمند این است که مدیران استانی از به کارگیری تخصص و توانمندی این شرکت‌ها غافل نشوند و از محصولات فناورانه که ساخت شرکت‌های استانی است و یا در داخل کشور تولید می شود استفاده کنند.

او عنوان کرد: باور به توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان  دغدغه اصلی نخبگان استانی است و می‌بایست نگاه ویژه‌ای به این موضوع شود.

مجیدی تصریح کرد: همچنین از بانک‌ها می‌خواهیم تا در ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان سخت‌گیری کمتری داشته باشند تا شرکت‌ها بتوانند در جهت پیشرفت و گرفتن نتیجه بهتر با چالش های کمتری مواجه شوند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی اظهار کرد: یکی از بهترین اقدامات که در هفته آینده بحث راه‌اندازی آن صورت می گیرد، راه اندازی سایت جریان اقتصادی نوین یا همان جان به همت وزارت علوم  است که در آن شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند محصولات فناورانه خود را برای فروش بارگذاری کنند.

برگزاری نمایشگاه استانی دستاوردهای پژوهشی و فناوری و فن بازار

مجیدی رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: هفته پژوهش و فناوری استانی از ۱۱ تا ۱۷ آذر ماه و هفته کشوری از ۱۹ تا ۲۵ آذر ماه است که نمایشگاه استانی دستاوردهای پژوهشی فناوری و فن بازار از ۱۲ تا ۱۵ آذر و نمایشگاه کشوری از ۲۰ تا ۲۲ آذر برپا می‌شود.

او افزود: نمایشگاه استانی با حضور دانشگاه‌ها دستگاه‌های اجرایی مراکز تحقیقاتی و واحدهای فناور در ۴۰ غرفه برای ارائه دستاوردهای آنان در سالن امید دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود و هدف اصلی این است که پژوهش‌ها جهت رفع نیازهای جامعه هدایت شود و حلقه مفقوده ارتباط بین دانشگاه صنعت و جامعه از بین رود.

مجیدی به سایت  در حال ساخت پارک علم و فناوری اشاره و بیان کرد: سایت اصلی این پارک ۵۰ هکتار است و مرحله اول آن ۱۰ هکتار است؛  ساختمان اصلی سایت در مرحله اول مساحتی حدود ۵۰۰۰ متر مربع دارد که در حال حاضر با پیشرفت ۸۰ درصدی روبرو است و  بینی می‌کنیم که بتوانیم مرحله اول این سایت را در سال آینده به بهره‌برداری برسیم.

روایت ۴ نماینده بهارستان| مطالبه‌‌هایی که با پیگیری نماینده خراسان جنوبی محقق شد

اگر بخواهیم پیگیری‌های مطالبه های مردمی حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف را حتی فهرست وار بیان کنیم شاید در این گزارش نگنجد به همین واسطه به خلاصه ای و تعدادی از این مطالبه ها بسنده می کنیم.

روایت ۴ نماینده بهارستان| مطالبه‌‌هایی که با پیگیری نماینده خراسان جنوبی محقق شد

خبرگزاری فارس – خراسان جنوبی، هاجر فرخ نژاد؛ این روزها آن چه نقل محافل و مجالس است با توجه به این که شمارش معکوس برای برگزاری مهم ترین رخ داد سیاسی ۱۴۰۲ آغاز شده است به عملکرد وکلای مردم طی ۳ گذشته برمی‌گردد.

به همین واسطه خبرگزاری فارس در پرونده ویژه خبری با نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی هم کلام شد تا مردم را در جریان خلاصه پرونده ای از تلاش و پیگیری های وکلای آن ها در بهارستان قرار دهد.

در این پرونده ویژه خبری گپ و گفتی با  حسین خسروی اسفزار، نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی داشت تا  وکلایش در جریان پیگیری ها، مکاتبه ها، تذکرات، رایزنی‌ها و تلاش چند ساله این نماینده یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف به طور خلاصه و گذرا قرار گیرند.

نمایندگان مکمل مسوولان اجرایی در پیگیری مطالبه ها

فارس: یکی از مطالبه‌های اساسی مردم خراسان جنوبی و به ویژه حوزه انتخابیه جناب عالی برخوردار نبودن از زیرساخت‌های حوزه حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده ای است به عنوان نماینده مردم چه پیگیری‌هایی در این حوزه انجام داده‌اید آیا این پیگیری‌ها به سرانجام رسیده است؟

خسروی اسفزار:  قبل از پاسخ به این پرسش باید این موضوع را متذکر شوم نماینده براساس وظیفه ذاتی که عهده دار است آن چه در حوزه اجرا از عهده اش برمی آید متمم و مکمل بودن دوستان حوزه اجرایی ست.

همچنین باید یادآور شوم که طی دو سه ماه گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صورت ۲ و ۳ شفیت و حتی اعضای کمیسیون تلفیق به صورت چهار شیفیت در حال بررسی برنامه هفتم بوده اند  و کمتر توانسته اند پیگیری مسائل اجرایی باشند.

همان طور که عرض شد به مکمل دوستان اجرایی و هم افزایی برای مطالبه های مردمی هر جا نیاز به حضور بنده بوده در آن جلسه اگر دعوت شده ام حضور یافته و به اقتضای حضور و وقتی که در اختیار بنده بوده خواسته های مردمی و زیرساختی حوزه حمل و نقل را بیان کرده ام.

به عنوان مثال در جلسه ای که در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برای موضوع تامین آب به عنوان یکی از مطالبه های مردمی برگزار شد و استاندار خراسان جنوبی و وزیر صمت حضور داشتند مقرر شد قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) آبرسانی به روستاهای استان را تا ۱۴۰۲ در خراسان جنوبی به اتمام برساند.

تحقق مطالبه آغاز ابر پروژه ریلی خراسان جنوبی

همچنین در هر جلسه ای که با حضور دیگر نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی حضور داشته ام هم به اقتضای فرصتی که در اختیار بنده قرار گرفته مطالبه های مردمی در حوزه حمل و نقل را بیان کرده ام.

به عنوان مثال در جلسه ای که نمایندگان  استان خدمت رئیس جمهوری رسیدم قرار شد هرکدام از نمایندگان یکی از مطالبه های اساسی را مطرح کنند تا رئیس جمهوری در جریان آن قرار گیرند که بنا به فرصت یک دقیقه ای که به بنده داده شد مطالبه راه آهن به عنوان یکی از خواسته های دیرینه مردم خراسان جنوبی را باآیت الله رئیسی درمیان گذاشتم وهمان طور که شاهدیم نیمه شهریور ماه امسال این ابر پروژه زیرساختی حیاتی استان کلنگ زنی شد و بنا به قولی که رئیس جمهوری داده اند عملیات اجرایی آن  با سرعت ممکن ادامه یابد.

بهره مندی محور بیرجند – اسدیه از ماده ۲۳

یکی از مطالبه های دیگر حوزه انتخابیه درمیان بهره مندی محور بیرجند – اسدیه از اعتبارات ملی بود که با پیگیری ها و رایزنی هایی که توسط مدیرکل راه و شهرسازی پیشین خراسان جنوبی انجام و این محور  مشمول ماده ۲۳ شد.

با دریافت مجوز ماده ۲۳ این محور امسال ۳۵ میلیارد تومان اعتبار ملی دارد که براساس پیگیری هایی که انجام دادم تاکنون یک میلیارد تومان تخصیص یافته است.

لازم به یادآوری که با توجه به این که محور کوهستانی ست برای احداث هر یک کیلومتر نیاز به ۲۲ میلیارد تومان است و با این اعتبار فقط می توان ۱.۵ کیلومتر از این محور را احداث کرد.

براساس پیگیری هایی که با وزارت راه و شهرسازی و سازمان بودجه انجام دادم قرار شده در بودجه ۱۴۰۳ منابع آن افزایش یابد اما از متولیان امر درخواست کردم حداقل منابعی که برای امسال این پروژه در نظر گرفته اند را به طور کامل تخصیص دهند.

در حوزه  افزایش پروازها که یکی از مطالبه های مردمی خراسان جنوبی به حساب می آید نیز در تذکرات کتبی، شفاهی و حضوری با شرکت های پروازی پیگیر این موضوع با همراهی استاندار و

مسوولان اجرایی استان بوده ام که اکنون شاهد افزایش تعداد پروازها در خراسان جنوبی هستیم.

وعده های به سرانجام نرسیده بیمارستان میلاد

فارس: یکی از خواسته‌های  نیروهای مرکز درمانی میلاد بیرجند دولتی شدن این مرکز درمانی‌ست در این زمینه چه پیگیری‌هایی انجام شده و آیا حصول به نتیجه بوده است؟

خسروی اسفزار: برای این مطالبه نیز طی ۳ سال گذشته پیگیری های بسیاری انجام شد چرا که این مرکز درمانی بیش از ۷۰ میلیارد تومان بدهی دارد و در پرداخت حقوق کارکنان آن نیز مانده است.

در سفری که آبان ۱۴۰۰ رئیس سازمان تامین اجتماعی کشور به خراسان جنوبی داشت وعده ۱۰ روزه برای تغییر وضعیت این مرکز درمانی را داد اما این قول عملی نشد و بعد از یک سال خدمت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیده و گفتم بعد از یک سال هنوز وعده ۱۰ روزه رئیس سازمان محقق نشد که سید صولت مرتضوی به صورت مکتوب دستور داد به قید فوریت ایفای تعهد شود.

بعد از یک سال از دستور وزیر نیز مرتضوی را در مجلس شورای اسلامی دیدم که متذکر شدم هنوز مشکل بیمارستان میلاد بیرجند همچنان پابرجاست این در حالیست که این مطالبه مصوبه سفر دوم رئیس جمهوری به خراسان جنوبی نیز است.

یعنی هر آن چه از دستم در این مدت برآمده انجام داده ام و عملی شدن آن همت دلتمردان را می طلبد.

پیگیری ها برای بازگشایی معبر مرزی گلورده

فارس: یکی از خواسته های مرزنشیان درمیان بازگشایی گذرگاه تجاری گلورده درمیان چه پیگیری هایی از سوی جناب عالی در این زمینه  صورت گرفته است؟

خسروی اسفزار: همان طور که ابتدا متذکر شدم وظیفه نماینده قانونگذاری است اما اگر مطالبه و خواسته ای مردم داشته اند برای پیگیری آن با همراهی مسوولان اجرایی همه تلاشم را کرده ام.

موضوع بازگشایی معبرمرزی تجاری گلورده را در دولت قبل با وزیر وقت امور خارجه در میان گذاشتم

همچنین با وزیر کشور دولت قبل نیز در این زمینه رایزنی و صحبت کرده ام و بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم نیز با معاون اقتصادی رئیس جمهوری در این زمینه مکاتبه و رایزنی کرده ام و این موضوع را متذکر شدم که معبر تجاری گلورده یکی از گذرگاه های قدیمی و با سبقه خراسان جنوبی آن هم با صادرات بالا به حساب می آید و تعطیلی این گذرگاه تجاری سبب شده تا تجار وبازرگان مجبور به مهاجرت شوند واقتصاد مرزنشینان نیز به مخاطره بیفتد و از طرفی کارخانه سیمان باقران که به واسطه نزدیکی به این معبر تجاری مرزی برای صدور تولیداتش ایجاد شده است به دلیل دوری از تنها گذرگاه تجاری مرزی خراسان جنوبی باید با هزینه ای بیشتری تولیداتش را صادر کند اما چون طرف افغانستانی حاضر به بازگشایی این معبر تجاری نیست همچنان پیگیری ها بی نتیجه مانده است.

راه اندازی مجدد کارخانه قند قهستان

فارس: راه اندازی مجدد کارخانه قند قهستان یکی از مطالبه های مردمی این شهرستان مرزی ست در این زمینه چه اقدامی انجام شده است؟

خسروی اسفزار: بنابر پیگیری هایی که از سوی فرماندار، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی و دیگر مسوولان اجرایی مرتبط برای راه اندازی مجدد کارخانه قند قهستان انجام شده به زودی این کارخانه وارد مدار تولید می شود.

همچنین براساس خواسته ای که مردم این شهرستان داشته اند پیگیری این مطالبه مردمی به هر طریق ممکن چه از تربیون مجلس و مکاتبه و رایزنی با مسوولان و مقامات اجرایی بوده ام و اکنون که در آستانه راه اندازی ست مشکل تامین شکر داشت که با معاون پارلمانی وزارت صمت تماس گرفته و از وی خواستم تا این مشکل را رفع و رجوع کند و گویا این مشکل رفع شد و به زودی راه اندازی می شود.

 با روشن شدن مجدد چراغ این کارخانه مشکل بیکاران در این شهرستان مرزی نیز تا حدودی برطرف خواهد شد و چرا که خوشحالی و هدیه ای بهتر از این نمی توان به افراد جویای کار در این شهرستان داد.

شمال شهر بیرجند بی بهره از مرکز درمانی

فارس: یکی از خواسته مردم شمال شهر بیرجند با توجه به این که سرریز جمعیت مرکز استان با احداث مسکن های ملی در مهر شهر به این نقطه شهر ی گسیل یافته اند مرکز درمانی تامین اجتماعی و دیگر مراکز درمانی است در این زمینه چه پیگیری های از سوی جناب عالی صورت گرفته است؟

خسروی اسفزار: وقتی می خواهی در حضور مقامات کشوری که به استان سفرهای کاری دارند صحبت کنی همان طور که می دانیم وقت کم است و خواسته ها بسیار و این مطالبه ها و خواسته هم در حوزه بهداشت و درمان بیش از دیگر حوزه هاست هر ۳ حوزه انتخابیه نیز در این زمینه خواسته هایی دارند که نمی شود آن را بیان نکرد.

در سفری که وزیر بهداشت و درمان دولت قبل به خراسان جنوبی داشت در همان فرصت کمی که داشتم خدمت آقای دکتر نمکی عرض کردم اگر شهر بیرجند را به دو قسمت تقسیم می کنیم می بینم که همه مراکز درمانی در نیمه جنوبی این شهر مستقر است و نیمه شمالی شهر هیچ گونه مرکزی ندارد این در حالیست که با ساخت و سازهای مسکن ملی و الحاق مهر شهر به شهر بیرجند سر زیرجمعیت مرکز خراسان جنوبی به این منقطه گسیل یافته است به همین واسطه نیازمند مرکز درمانی است که قرار بود یک بیمارستان محلی تامین اجتماعی در مهر شهر ایجاد شود که چون راه و شهرسازی زمین برای احدث نداشت این موضوع عملی نشد.

اما آن چه برای کاستن آلام دردهای شمال نشینان بیرجند از دستم برمی آمد را انجام دادم و آن هم این بود که به همت کانون سلامت آستان قدس رضوی در خراسان جنوبی درمانگاه امام رضا(ع) با هدف خدمت رسانی در عرصه بهداشت و درمان به محرومان ایجاد شد.

به همین واسطه در سفر هایی که مقامات کشوری در حوزه بهداشت و درمان و بنیاد مستضعفان به خراسان جنوبی داشتند آن ها را برای بازدید از این مرکز درمانی برده و قرار شده برای تامین تجهیزات مورد نیاز این مرکز کمک مالی شود که از جمله آن می توان به ۲ میلیارد تومان اعتباری که قرار است بنیاد علوی به این مرکز اختصاص دهد اشاره کرد که نیمی از آن نیز محقق شده است.

همچنین برای افتتاح بیمارستان خوسف تاکیدم بر این است که این افتتاح بعد از ۸ و ۹ سال از آغاز احداث این مرکز درمانی با حضور وزیر بهداشت و درمان باشد تا سریع تر اشکالات و نیازهای آن برطرف شود.

 

 

 

 

ارائه ۱۱۲ هزار نفر خدمت درمانی به زائران اربعین حسینی

کاووسی خواستار برقراری حداقل دو پرواز اربعین در خراسان جنوبی شد و گفت: در اربعین امسال هلال احمر ۱۱۲ هزار خدمت درمانی را انجام داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی محمدعلی کاووسی امروز (۶ آذر) در ستاد اربعین حسینی(ع) خراسان جنوبی اظهار داشت: مجموعه هلال احمر استان امسال دو اقدام را برای امدادرسانی انجام داده است که بازخورد کشوری و بین المللی داشته است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه در زلزله افغانستان اولین تیم اعزامی برای امدادرسانی از کشور ما اعزام شدند، افزود: بحت مدیریت واگذاری بهداشت، درمان و امداد و نجات کاظمین و قسمتی از سامرا به مجموعه هلال احمر هم اقدام خوب ما بود، در کشور ما بحث همفسران خورشید و میقات الرضا را داشتیم که ۲۰۰ نفر را به مشهد اعزام و آموزش های لازم را این افراد برای امداد در اربعین فرا گرفتند.

کاووسی از ارائه ۱۱۲ هزار نفر خدمت به زائران اربعین توسط هلال احمر استان خبر داد و گفت:  ۱۶۲ پزشک متخصص را از استان به کاظمین اعزام کردیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی خواستار برقراری حداقل دو پرواز اربعین در استان  شد و افزود: برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی یک ریال از بودجه هلال احمر خراسان جنوبی را هزینه نکردیم.

وی گفت: برای درمانگاه از پیش ساخته در کاظمین باید حمایت شویم، همچنین چهار تن داروهای مازاد مردمی را جمع آوری کردیم اما نیازمند دستگاه های یخچال دار برای حمل و نگهداری هستیم.

خدمات زمستانی راهداری/ خسارت ۲۵میلیاردی به جاده های خراسان جنوبی

خدمات زمستانی راهداری/ خسارت ۲۵میلیاردی به جاده های خراسان جنوبی

بیرجند- مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی خدمات زمستانی راهداری استان را تشریح کرد و گفت: بارندگی های اخیر ۲۵ میلیارد تومان به جاده های استان خسارت زده است.

اسداله جلال زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: راهداری به صورت همیشگی برخی از برنامه ها را در طول سال انجام می دهد.

وی با اشاره به طرح نگهداری زمستانی توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در ایام زمستان گفت: یک سری عملیات هایی قبل از شروع طرح زمستانه راهداری و یک سری از عملیات هایی در طی طرح انجام می گیرد.

اجرای رسمی طرح زمستانه راهداری از ۲۶ آذرماه

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی از اعلام آمادگی کامل راهداری استان برای هر گونه بارش از جمله باران و برف خبر داد و افزود: اگر چه طرح زمستانه راهداری عملاً از ۲۶ آذرماه به صورت رسمی آغاز می شود اما با توجه به نزولات جوی در طول سال فرقی نمی کند در کدام ایام باشد راهداران در سطح محورهای موصلاتی استان در راهدارخانه ها برای خدمت رسانی به مردم مستقر خواهند بود.

جلال زاده با اشاره به اینکه تعداد ۳۳ راهدارخانه در کل استان وجود دارد، یادآور شد: تعداد ۱۹ مورد از آن بین راهی بوده که عملیات های بین راهی برای کمک کردن به مردم و برای نگهداری راه ها را انجام می دهند و در مواقع حساس بارندگی به صورت ۲۴ ساعته آماده باش هستند.

وی افزود: در مجموع ۲۵۰ نفر نیرو در این راهدارخانه ها فعالیت دارند و به صورت شیفتی در این طرح همکاری می کنند.

۱۵۸ دستگاه در خدمت طرح زمستانه راهداری خراسان جنوبی

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین ۱۵۸ دستگاه در راستای اجرای این طرح به کار گیری شده اند.

جلال زاده با بیان اینکه راهدارخانه ها براساس پیش بینی های جوی که انجام می شود تجهیز و آماده می شوند، یادآور شد: محور زاهدان به سمت مشهد که جزو کریدورهای اصلی بوده درجه اولویت بالایی داشته و نباید مسدود شود و باید سعی کنیم کمترین تبعات را در زمان بارندگی ها داشته باشد.

وی بیان کرد: به نسبت بارندگی تعداد نیروها و تجهیزات در راهدارخانه ها کم و زیاد می شود.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در بحث بارندگی ها عملیات های پیش از بارندگی شامل لایه روبی پل ها، باز کردن راه رودخانه ها، تمیز کردن حاشیه راه ها و دپوی شن و نمک انجام می گیرد، بیان داشت: امسال ۱۵ هزار تن شن و نمک برای گردنه های برف گیر و نقاطی که بیشترین برف را در استان داشته باشیم دپو شده است.

خسارت ۲۵ میلیارد تومانی به جاده های استان در پی بارش های اخیر

جلال زاده گفت: بارندگی های اخیر و سیلابی که طی چند هفته گذشته در استان داشته ایم حدود ۲۵ میلیارد تومان خسارت به جاده ها وارد کرد که این خسارت کارشناسی و تایید شده از سوی مدیریت بحران استانداری استان است.

وی ادامه داد: جیران این خسارت ها نیازمند اعتبار بوده و بسیاری از خسارت ها با اعتبارات داخل دستگاه انجام می شود که شاید در این آمار قید نمی شود.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی اضافه کرد: بیشترین خسارت ها مربوط به محورهای فرعی روستایی شهرستان های درمیان، زیرکوه، سربیشه و خوسف بوده است.

جلال زاده با اشاره به اینکه خسارت های وارده به رویه آسفالت جاده ها، ابنیه فنی، پل ها و آبنما ها است، تصریح کرد: تعداد آبنماها در استان به ۲ هزار و ۷۰۰ مورد می رسد که باید به پل تبدیل شوند.

تبدیل ۱۵ آبنمای بزرگ خراسان جنوبی به پل طی دو سال گذشته

وی متذکر شد: در دو سالی که از دولت می گذرد حدود ۱۵ آبنمای بزرگ استان تبدیل به پل شده و به طور متوسط هر آبنمای که تبدیل به پل می شود بالغ بر ۷ میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی در خصوص مجتمع های خدماتی رفاهی گفت: اگر این مجتمع ها دارای مجوز بوده و ساخته شده باشند، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کمکی را به عنوان کمک بلاعوض به این مجتمع ها انجام می دهد به این صورت که شخص سرمایه گذار زیرسازی ورودی و خروجی آن را آماده و سازمان آسفالت را برایش تنها برای یک مرتبه انجام می دهد.

جلال زاده با اشاره به درخواست مردم مبنی بر ایجاد راهدارخانه های دائمی در برخی از مسیرهای استان افزود: راهدارخانه ها براساس فصول فعال بوده و توان اعتباری سازمان این اجازه را نمی دهد که بتوانیم برای همیشه راهدارخانه دائمی داشته باشیم.

ایمنی اولویت نخست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است

وی در رابطه با فعالیت های راهداری در منطقه مسجد شکر طبس برای نگهداری از جاده از طوفان شن و مسدود شدن آن افزود: اگر طوفان شنی در این منطقه به ما گزارش شود در کمترین زمان ممکن راهداران خود را به آنجا رسانده و اقدامات لازم را انجام می دهند و تاکنون مسدودی در جاده این منطقه به علت طوفان شن نداشته ایم.

جلال زاده در مورد درخواست مردم روستای چاه زرد مبنی بر اجرای زیرسازی این جاده روستایی که چهار کیلومتر بوده گفت: به طور قطع این جاده در دستورکار قرار دارد اما متأسفانه ردیف ملی اعتبارات در راه های روستایی حذف شده و ردیفی که در این حوزه وجود دارد استانی بوده که با محدودیت مواجه است.

وی با بیان اینکه ایمنی اولویت نخست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است، بیان داشت: براساس استانداردهای تعریف شده امکان گاردریل زدن در جاده دو طرفه اصلاً وجود ندارد مگر اینکه دو باند رفت و دو باند برگشت داشته باشد.

اجرای طرح شیار لرزاننده در محورهای حادثه خیز به سبب خواب آلودگی

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اکثر جاده ها استان کویری هستند و بحث خواب آلودگی در این جاده ها علت اصلی تصادفات است، متذکر شد: طرحی را از چهار سال گذشته در نقاط حادثه خیزی استان به ویژه محورهایی که بحث خواب آلودگی و تجاوز از لاین سبب بروز حادثه می شود به عنوان شیار لرزاننده اجرا شده است.

جلال زاده با بیان اینکه خط کشی جاده ها جزو ایمنی آنها بوده مگر اینکه روکش شده و مدت زمان ۱۵ تا یک ماهه نیاز بوده تا رنگ را قیر در خود جذب نکند، یادآور شد: خط کشی جزو کارهای مستمر بوده و هر مدت ۹ و ۱۵ ماه براساس شرایط رنگ احیا می شود.

وی ادامه داد: ۹۹ درصد محورهای استان خط کشی بوده اما برای احیا یک سری از خط کشی محورها محدودیت های اعتباری وجود دارد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هزینه اجرای روشنایی در محورهای موصلاتی زیاد است، اضافه کرد: این طرح تنها در نقاط حادثه خیز آن هم نه به صورت طولی بلکه مانند یک تقاطع باید اجرا شود

 

 

 

 

 

 

مرمت قنات های خراسان جنوبی، با ۳۰ میلیارد تومان دیون

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی :تاکنون کار مرمت ۶۶۰ رشته قنات را با ۳۰ میلیارد تومان دیون، انجام داده ایم.

 

مرمت قنات های خراسان جنوبی با ۳۰ میلیارد تومان دیون

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مهدی جعفری گفت: برای احیای قنوات استان به سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی  گفت: هفت هزار و ۵۰۰ رشته قنات در استان است که تاکنون کار مرمت ۶۶۰ رشته قنات را با ۳۰ میلیارد تومان دیون انجام داده ایم.

جعفری با اشاره به این که ۳۵ درصد قنات‌های خراسان جنوبی سالم هستند و ۳۵ درصد احیا شده اند، ادامه داد: مرمت و احیای ۳۰ درصد باقی مانده از قنوات استان نیاز به سه هزار میلیارد تومان اعتبار دارد.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به این که با پیگیری‌های انجام شده زرشک و عناب بیمه ترجیحی می‌شوند، افزود: هدف از برگزاری جشنواره‌های محصولات کشاورزی، جلب توجه کشوری به تولیدات خاص کشاورزی استان است.

وی با بیان این که در دولت سیزدهم کار ایجاد ۱۸ سردخانه در نقاط مختلف استان شروع شده است، افزود: دو سردخانه دهه فجر سال جاری به بهره برداری می‌رسند و برای ایجاد سردخانه در دیگر نقاط خراسان جنوبی نیاز به سرمایه گذار است تا با تسهیلاتی که به او داده شود، ابن کار را انجام دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت :  برای خرید محصولات کشاورزی استان در سال جاری ۹۲ میلیارد تومان اعتبارات در نظر گرفته شده است.

وی افزود: نصب جی پی اس بر روی ماشین آلات کشاورزی بر اساس مصوبه شورای مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی برای کنترل سوخت مصرفی بوده است.

جعفری گفت: پروژه‌های آبرسانی به مزارع کشاورزی در حال انجام است و با پی گیری‌های انجام شده ۷۵ میلیارد تومان یعنی یک پنجم اعتبار کشور در این خصوص را در سال جاری گرفته ایم و صاحبان ۷۵ درصد مزارع استان هم در خواست اجرای سامانه‌های نوین آبیاری را دارند.

جعفری با یاد آوری پرداخت هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش کشاورزی که چهار برابر تسهیلات سال قبل از آن بوده است، گفت: در حالی که سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرونده برای پرداخت تسهیلات داریم، کل اعتبار ما در این خصوص دو هزار میلیارد تومان در سال جاری است.

وی با اشاره به اینکه مطالبات بخش کشاورزی استان نسبت به گذشته افزایش یافته است، خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات ما در جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، کمبود نیرو است و این در حالی است که با بازنشسته شدن ۸۵۰ نفر، تنها ۱۹۹ نیروی جدید شروع به کار کرده اند و وظایف وزارت بازرگانی هم برعهده ما گذاشته شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گره‌گشایی از طرح‌های زیرساختی خراسان جنوبی در ۲ سال

 

بیرجند – ایرنا – احداث راه آهن، انتقال آب و گاز از زیرساخت‌های ضروری و مطالبات مردمی در خراسان جنوبی، با گره‌گشایی از این طرح‌ها در ۲ سال اخیر و اقدام جهادی دولتمردان عملیاتی شده و با انتخاب پیمانکاران مختلف در حال اجراست.

به گزارش ایرنا دولت سیزدهم‌ که با شعار “دولت مردمی ایران قوی” بر سر کار آمد، طی ۲ سال و اندی که از عمرش می‌گذرد، با وجود تنگناهای مالی و مشکلات به ارث رسیده از گذشته، اقدامات ارزشمندی را در حوزه‌های مختلف انجام و نشان داده است که برای رفع مشکلات کشور عزم جدی دارد.

با نیم‌ نگاهی به عملکرد دولت می‌توان به این‌ نکته پی‌ برد که در مسیر خدمت به مردم از هیچ تلاشی برای گره‌گشایی از موانع و مشکلات به خصوص در مناطق کم برخوردار دریغ نکرده و انجام سه سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در ۲ سال اخیر مؤید این‌ موضوع و ثبت رکورد سفرهای استانی نسبت به ادوار گذشته است.

خراسان جنوبی که از زمان تاسیس آن در کنار استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی ۱۸ سال می‌گذرد با وجود ظرفیت‌های متنوع از جمله در بخش‌های کشاورزی، دامداری، معادن، گردشگری و مبادلات مرزی اما همچنان استانی کم‌برخوردار از نظر برخی امکانات و زیرساخت‌هاست.

دولت سیزدهم از همان آغاز سکانداری با هدف محرومیت‌زدایی و توسعه خراسان جنوبی اقدامات شاخصی از جمله گره‌گشایی از طرح‌های کلیدی و شاخص زیرساختی این استان مانند راه آهن، آب و گاز پایدار را در دستور کار قرار داده؛ طرح‌های زیربنایی مهمی که مطالبه چندین ساله مردم این خطه نیز است.

طرح احداث راه آهن، انتقال آب از دریای عمان و طرح انتقال گاز از دشتک زابل به خراسان جنوبی در این مدت از سوی مسئولان استان به جد پیگیری شده و در سفرهای اول و دوم رئیس جمهور نیز در اولویت قرار گرفت به طوری که بخشی از مصوبات این سفرها را به خود اختصاص داد و شاهد گشایش‌های خوبی در این زمینه بوده‌ایم.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ در سومین سفر دور اول سفرهای استانی، ۲۴ و ۲۵ آذر سال گذشته در نخستین سفر دور دوم سفرهای استانی به خراسان جنوبی سفر کرد که نشان داد این استان در اجرای مصوبات دور اول عملکرد موفقی داشته است.

رئیس جمهور در سومین سفر طی ۲ سال اخیر در ۱۵ شهریور امسال همزمان با اربعین حسینی به خراسان جنوبی سفر کرد و در قالب یک سفر مردمی، عملیات زیرسازی راه آهن زاهدان – زابل – بیرجند – مشهد حد فاصل نهبندان – بیرجند – قاین – یونسی با حضور رئیس جمهور در این استان آغاز شد.

نخستین نماینده عالی دولت سیزدهم در استان نیز هشتم آذر ۱۴۰۰ رسما آغاز به کار کرد و نهمین استاندار خراسان جنوبی با ۲۴ ماه خدمت، جزو پرچمداران حضور نمایندگان عالی دولت‌ها در این استان بوده است.

جواد قناعت در جلسه معارفه خود مهمترین برنامه دولت را ایجاد تحول انقلابی در بخش‌های مختلف عنوان کرد که امروز این نگاه به همراه پیگیری‌های مستمر و جدی همراه با اقدام جهادی در گره‌گشایی از بسیاری طرح‌های زیرساختی و توسعه‌ای خراسان جنوبی محسوس است.

راه آهن بیرجند؛ رویایی که رنگ واقعیت گرفت

با همت دولت سیزدهم، پیگیری جدی و مستمر استاندار خراسان جنوبی و نگاه ویژه مقام معظم رهبری در تامین اعتبار لازم، عملیات اجرایی راه آهن خراسان جنوبی در سومین سفر رئیس جمهور به استان در ۱۵ شهریور امسال آغاز شد و این مطالبه ۲۲ ساله مردم رنگ واقعیت به خود گرفت.

اتصال بیرجند به ریل سراسری یکی از مطالبات ۲۲ ساله مردم خراسان جنوبی در سفر اول رئیس جمهور از سوی مردم، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، نخبگان و مسوولان استان مطرح شد و تسریع در تامین مالی پروژه راه‌ آهن بیرجند – قاین – یونسی جزو مصوبات این سفر استانی قرار گرفت.

پس از دستور رئیس جمهور، دوره تازه‌ای از تلاش‌ها توسط شخص استاندار خراسان جنوبی برای تامین منابع مالی و سرعت دادن به پروژه ریلی خراسان جنوبی آغاز شد و آیت الله رئیسی در پایان دومین سفر استانی به خراسان جنوبی اعلام کرد که تمامی مقدمات طرح راه‌آهن استان فراهم شده است.

با پیگیری مستمر استاندار، مسئولان استانی و اهتمام دولتمردان در ۲ سال گذشته گشایش‌های خوبی از محل سه مسیر اعتباری برای این طرح زیرساختی اولویت‌دار حاصل شده است.

تامین مالی از سه مسیر اعتباری شامل مسیر اول از طریق کنسرسیوم بانکی برای تخصیص ۲۶ هزار میلیارد ریال اعتبار، مسیر دوم از محل تهاتر نفتی به عنوان منبع اعتباری مطمئن و مسیر سوم قانون بودجه سالانه است.

با پیگیری جدی مسوولان استانی، همت دولتمردان و نمایندگان مردم استان در مجلس، همراهی قوای سه‌گانه و موافقت رهبر معظم انقلاب ۱۸۰ هزار میلیارد ریال از محل تهاتر نفت برای کل مسیر ریلی نهبندان – بیرجند – قاین – یونسی تامین اعتبار شده است.

تخصیص ۶۰ هزار میلیارد ریال برای راه آهن خراسان جنوبی

این مبلغ برای اجرای ۱۳ قطعه در حوزه استحفاظی خراسان جنوبی در نظر گرفته شده که با تخصیص کامل اعتبار، امسال روند اجرای این طرح مهم و ملی شتاب گرفت.

مسیر نخست برای تامین اعتبار احداث راه‌ آهن بیرجند – یونسی که محل اتصال کریدور ریلی شرق کشور به راه‌ آهن بافق – مشهد است به دلیل اهمیت اتصال مرکز استان به خط ریلی در گام اول دنبال می‌شد اما از محل تهاتر نفتی کل مسیر راه‌آهن در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی به طول ۴۳۲ کیلومتر به طور کامل تامین اعتبار شد.

با اختصاص ۱۸۰ هزار میلیارد ریال از محل تهاتر نفتی، پیمانکاران قطعات مختلف طرح ریلی خراسان جنوبی مشخص شدند و عملیات اجرایی این طرح که به رویایی برای مردم منطقه تبدیل شده بود، با حضور رئیس جمهور در سال جاری به طور رسمی آغاز و وارد فاز اجرایی شد.

پیگیری برای تامین و تخصیص مالی ابر پروژه راه آهن با هدف تسریع روند اجرای آن ادامه دارد از جمله استاندار خراسان جنوبی در مراسم اختتامیه ششمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی خراسان جنوبی از تخصیص اعتبارات تهاتر نفتی خبر داد و گفت: با پیگیری‌هایی که از طریق تهاتر نفتی و مجوز رهبری انجام شد، ۶۰هزار میلیارد ریال نفت برای طرح راه آهن استان فروخته شد و به زودی وارد استان می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم درباره آخرین روند اجرای طرح ریلی استان به خبرنگار ایرنا گفت: دولت سیزدهم برای تحقق وعده‌هایی که در زمینه راه‌ آهن به مردم خراسان جنوبی داده از سه مسیر تهاتر نفتی، کنسرسیوم بانکی از محل صندوق توسعه ملی و قانون بودجه سالانه وارد عمل شده و تهاتر نفتی منبع اعتباری مطمئن به شمار می‌رود که در حال انجام است.

میرمحمد مودی با بیان اینکه موافقت صندوق توسعه ملی برای مبلغ مورد تقاضا اخذ شده و بانک‌های عامل هم به عنوان کنسرسیوم پای کار آمدند افزود: اختلاف حقوقی در این بین وجود دارد و باید تضمین‌های لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور صادر شود که با پیگیری‌های انجام شده در معاونت‌های ریاست جمهوری اکنون موضوع ابهام صدور تضمین از طریق سران سه قوه در دست پیگیری است.

وی عنوان کرد: اعتبار این پروژه در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ حدود ۲۹۰ میلیارد ریال بود که به ۶۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ افزایش یافت و اعتبار پروژه ریلی استان در قانون بودجه از هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ به هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: راه آهن شرق کشور به طول ۹۱۰ کیلومتر که از زاهدان شروع می‌شود و از نهبندان به طول ۴۳۲ کیلومتر تا خراسان رضوی ادامه می‌یابد، بزرگترین طرح ریلی کشور است که با توجه به بندر اقیانوسی چابهار، بهره برداری از این طرح باعث دگرگونی در بخش حمل و نقل این استان‌ها به ویژه ترانزیت کالا خواهد شد.

وی بیان کرد: قطعه‌ای از این مسیر که بیرجند را به ایستگاه یونسی متصل می‌کند در سال‌های گذشته کلنگ زنی شد اما تامین اعتبار نشده بود و در دولت سیزدهم با تاکید رئیس جمهور، پیگیری مسئولان استان و مساعدت دستگاه‌های کشوری از جمله وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت، این طرح مهم و ملی تامین اعتبار شد تا کل قطعات عملیاتی شود.

فروش ۲ محموله نفت برای تامین مالی راه آهن

مودی افزود: با هم‌افزایی وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت، پنج طرح ریلی از محل تهاتر نفتی برای اولین بار در کشور تامین اعتبار شده که یکی از این طرح‌ها، راه‌ آهن زاهدان – بیرجند – یونسی است و با پیگیری‌های مستمر مسئولان برای این تامین اعتبار سیر قانونی زیادی پشت سر گذاشته شد.

وی گفت: پیگیری‌های زیادی برای تامین منابع مالی در ۲ سال اخیر صورت گرفت و در نهایت استجازه مقام معظم رهبری برای تهاتر نفتی به مبلغ ۱۸۰ هزار میلیارد ریال بود که راهگشای طرح راه آهن خراسان جنوبی شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: پیشنهاد تهاتر نفت از سوی خراسان جنوبی مطرح و پیگیری شد که پس از اخذ موافقت در سطح ملی، فرآیند اداری تزریق این اعتبار در حال طی شدن است.

وی افزود: همزمان ۹۱۰ کیلومتر طول مسیر راه‌ آهن زاهدان – بیرجند – یونسی – مشهد در حال مطالعه است؛ از نهبندان تا یونسی به طول ۴۳۲ کیلومتر که در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی قرار دارد و پیمانکاران تمامی قطعات مشخص شده‌اند و پیمانکاران کارگاه‌ها خود را تجهیز و فعال کردند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از فعال‌سازی کارگاه‌های پیمانکاران راه آهن استان خبر داد و گفت: پیگیری‌ها برای تامین منابع ملی از محل تهاتر نفتی به صورت مستمر از مرکز در حال انجام است.

علیرضا عباس‌زاده افزود: تاکنون درخصوص تامین منابع مالی راه آهن از محل تهاتر نفتی ۲ محموله هر کدام به ارزش ۳۰ هزار میلیارد ریال به فروش رسیده‌ که به زودی وارد استان می‌شود

سرنوشت روز بدون کیف؛ از ناکامی در ۹ سال پیش تا تجربه زندگی واقعی

۹ سال پیش طرح روز بدون کیف و کتاب در تعدادی از مدارس اجرا شد اما دوام نیاورد و در نهایت هم متوقف شد چرا که اکثر خانواده‌ها ترجیح می‌دادند فرزندشان روز پنج‌شنبه به مدرسه نرود.

سرنوشت روز بدون کیف؛ از ناکامی در 9 سال پیش تا تجربه زندگی واقعی

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، اسم طرح روز بدون کیف و کتاب، اسم دوست داشتنی برای دانش‌آموزان است؛ روزی که نیاز نیست کوله‌ها و کیف‌های سنگین و کتاب‌های درسی‌شان را به مدرسه ببرند و مسلماً هر بار نام این طرح به میان آمده، مورد استقبال هم واقع شده است.

گفتیم هر بار؛ آری در گذشته هم نام روز بدون کیف و کتاب مطرح شده است. طرحی که ۹ سال پیش مطرح شد و کلی هم سر و صدا به پا کرد اما به نتیجه نرسید و در نهایت مسکوت ماند تا سال تحصیلی گذشته که در مدارس شهر تهران اجرا شد و امسال هم وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است که دنبال اجرای طرح «روز بدون کیف» است.

اما چه شد که طرح روز بدون کیف در ۹ سال پیش مطرح شد و چرا در اجرا موفق نبود؟

* وقتی پنج‌شنبه‌ها تعطیل شد

در زمان وزارت حمیدرضا حاجی‌بابایی، اتفاقات بزرگی در حوزه ساختار وزارت آموزش و پرورش رقم خورد و یکی از این اتفاقات که به شدت هم مورد استقبال جامعه دانش‌آموزی و فرهنگیان واقع شد، طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها بود.

تا قبل از آن، دانش‌آموزان باید ۶ روز در هفته به مدرسه می‌رفتند و روز جمعه تعطیل بودند اما حمیدرضا حاجی‌بابایی، تعطیلی پنج‌شنبه را پیگیری قانونی کرد و با مصوبه قانونی، پنج‌شنبه‌ها را تعطیل کرد و این اتفاق تا کنون برقرار است.

 البته در دوره‌های بعدی تلاش‌های بسیاری شد تا روز پنج‌شنبه بازگشایی شود اما این بازگشایی موقتی یا برای اندک مدارس در شرایط خاص بود.

* اجرای طرح بدون کیف و کتاب در روزهای پنج‌شنبه

در دوره وزارت علی‌اصغر فانی، وی پیشنهاد داد تا روز بدون کیف و کتاب اجرا شود و آن هم در روز‌های پنج‌شنبه باشد.

فانی ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ گفت: «یکی از خلأهای نظام آموزشی این است که نظام فقط آموزشی است و کمتر به مهارت‌های زندگی و آشنایی دانش‌آموزان با سبک زندگی اسلامی و ایرانی می‌پردازد که از همان ابتدای ورودم به آموزش و پرورش گفتم ظرفیتی مثل پنج‌شنبه را داریم که از آن استفاده نمی‌شود و قرار بود روزهای پنجشنبه فعالیت‌های فوق برنامه پیش‌بینی شود یعنی مهارت‌های زندگی، آموختن برای زیستن و آموختن برای با دیگران زیستن را آموزش دهیم».

وی افزود: «در این خصوص دستور داده شد تا معاونت پرورشی، تربیت بدنی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هم یک بسته آموزشی را برای پنج‌شنبه‌های دانش‌آموزان تهیه کنند و یک روز بدون کیف و کتاب طراحی شده است که برای سال تحصیلی ۹۴ـ۹۳ به طور آزمایشی و اختیاری اولیا می‌توانند دانش‌آموزان خود را در یک مدرسه ثبت‌نام کنند و هزینه کلاس‌های فوق برنامه آن را بپردازند یعنی روز پنج‌شنبه با هزینه اولیا و به طور داوطلب مدرسه باز است».

وزیر اسبق آموزش و پرورش اضافه کرد: «در کنار اجرای آزمایشی این طرح، ارزیابی‌های لازم صورت می‌گیرد تا نقاط ضعف آن استخراج شده و در سال‌های بعد جبران شود و فکر می‌کنم تصمیمی مناسب با نیاز مردم باشد».

* ماجرای مصوبه ساماندهی زمان آموزش

موضوع باز شدن مدارس در روزهای پنج‌شنبه همان زمان با مخالفت‌هایی مواجه شد. البته فانی به ماده ۴ مصوبه ساماندهی زمان آموزش استناد کرده بود.

در ماده ۴ مصوبه ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی، آمده است: «مدارس ابتدایی می‌توانند روزهای پنج شنبه برای طراحی و اجرای برنامه های آموزشـی و تربیتـی از قبیـل فعالیـت‌های مکمل و فوق برنامه (اردوها، بازدیدها، فعالیت‌های ورزشی و…)، شرکت معلمان در گروه‌های آموزشی و آموزش‌های ضمن خدمت، ارتباط با خانواده‌ها، دوره‌های آموزش خانواده و نظایر آن دایر باشند».

در نیمه دوم سال ۹۲ که موضوع اجرای طرح روز بدون کیف و کتاب مطرح شده بود، اینکه این روز در روزهایی به جز پنج‌شنبه هم اجرا شود، پیشنهاد شد حتی علی زرافشان معاون وقت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفته بود «طبق طرح یک روز بدون کیف و کتاب قرار است تا دانش‌آموزان یک روز هفته را بدون کیف و کتاب در مدرسه حاضر شوند که این روز ممکن است پنج‌شنبه یا سایر روزهای هفته باشد».

البته در ماده ۲ مصوبه ساماندهی زمان آموزش آمده است که برنامه آموزشی و تربیتی هفتگی مدرسه در قالب ۲۵ جلسه آموزشی برای تمام پایـه‌هـای تحصـیلی منحصـراً در ۵ روز اول هفته سازماندهی و اجرا شود.

*‌ چرا طرح یک روز بدون کیف و کتاب اجرا نشد؟

آن زمان طرح روز بدون کیف و کتاب در تعدادی از مدارس اجرا شد اما دوام نیاورد و در نهایت هم متوقف شد چرا که اکثر خانواده‌ها ترجیح می‌دادند فرزندشان روز پنج‌شنبه مدرسه نرود تا اینکه بخواهند هزینه کنند.

ضمن اینکه تعطیلی پنج‌شنبه‌ها موجب شده بود که خانواده‌ها برای سفرهای آخر هفته‌ها نیز بتوانند برنامه‌ریزی کنند و حالا بعد از سال‌ها دوباره طرح یک روز بدون کیف مطرح شده است.

 رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش ۱۲ آبان امسال (۱۴۰۲) اظهار کرد: «به دنبال این هستیم که یک روز در هفته را در دوره دبستان به نام «روز بدون کیف و کتاب» نامگذاری کنیم».

وی ادامه داد: «این طرح را در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی خواهیم کرد و ان‌شاءالله مصوبه آن را می‌گیریم؛ البته آموزش و پرورش وسیع است و برنامه‌ها در ابتدا در بخش کوچک اجرا شده و گسترش می‌یابد».

*‌ اجرای آزمایشی روز بدون کیف

البته قبل از صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش و اعلام طرح «یک روز بدون کیف و کتاب»، این طرح گاهی در برخی مناطق و استان‌ها اجرا می‌شد. به عنوان مثال اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران پنجم اردیبهشت امسال(۱۴۰۲) را روز «بدون کیف و کتاب» اعلام کرد اما قرار است این طرح مصوبه بگیرد و به طور قانونی در سراسر کشور اجرا شود.

نکته‌ای که امسال آموزش و پرورش روی آن تأکید دارد این است که در نظر دارد متناسب با ساحت‌های ششگانه تربیتی، طرح یک روز بدون کیف و کتاب را اجرا کند.

اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران دوباره روز ۳۰ آبان را روز بدون کیف اعلام کرد. وزیر آموزش و پرورش بعد از شرکت در برنامه روز بدون کیف، در صفحه ویراستی خود، مطلبی در خصوص روز بدون کیف و کتاب منتشر کرد.

صحرایی نوشت: در روز بدون کیف و کتاب در جمع با نشاط و پرامید آینده سازان ایران اسلامی حاضر شدم.

در این روز معلمان باید موقعیت یادگیری شبیه زندگی واقعی برای دانش آموزان ابتدایی خلق کنند تا دانش‌آموز در آن موقعیت زندگی را یاد بگیرد و شایستگی‌های پایه در آنها تقویت شود.

* ضعف‌های طرح روز بدون کیف بازبینی شود

احمدی کارشناس تعلیم و تربیت به خبرنگار فارس گفت: نکته مهم درباره روز بدون کیف، این است که وزارت آموزش و پرورش به ۹ سال پیش برگردد، ضعف‌های طرح را بازبینی کند و تهدیدها تبدیل به فرصت شود.

وی افزود: یکی از نکاتی که برخی والدین درباره روز بدون کیف و کتاب گلایه می‌کنند این است که مجبورند هزینه‌هایی را برای تهیه کاردستی، تغذیه، آشپزی و کارهای خلاقانه دانش‌آموزان بپردازند.

احمدی ادامه داد: در هر صورت طرح یک روز بدون کیف و کتاب، اتفاق خوب در نظام تعلیم و تربیت است که اگر به درستی مدیریت شود موجب اتفاقات خوبی خواهد شد.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*