اخبار علمی/چگونه تا رسیدن اورژانس به فرد دچار سکته قلبی کمک کنیم؟/راهکارهای طب ایرانی برای حفظ سلامت قلب/غذاهای چرب علائم آنفلوانزا را تشدید می‌کند/چگونه یک غذای سالم بخوریم// راهکارهای کاهش مصرف نمک و چربی/تاثیر فعالیت های کوتاه روزمره در افزایش طول عمر

چگونه تا رسیدن اورژانس به فرد دچار سکته قلبی کمک کنیم؟

متخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه برای درمان و یا پیشگیری از سکته‌های قلبی “زمان” حکم طلا را دارد، گفت: در بیمارانی که مورد حمله‌های قلبی قرار گرفته‌اند، زمان اهمیت فراوانی دارد بنابراین؛ بدون فوت وقت با اورژانس تماس بگیرید.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید علیپور پارسا با اشاره به ضرورت آشنایی عموم مردم با اقدامات اورژانسی برای فردی که دچار حمله قلبی شده است، اظهار کرد: کافی است علامت‌های اولیه سکته‌های قلبی را بشناسیم و به محض اینکه متوجه این حملات شدیم فقط با اورژانس شهری که در آن زندگی می‌کنیم تماس بگیریم.

او ادامه داد: به محض تماس با اورژانس، کارشناسان اورژانس پس از شرح حال گیری، توصیه‌های لازم را تا زمانی که آمبولانس برسد به شما خواهند داد.

وی اشاره کرد و توضیح داد: زمان برای کمک به بیمارانی که دچار حمله و یا ایست قلبی شده‌اند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، متاسفانه اگر تنها ۱۰ دقیقه خون به مغز نرسد، مغز کارایی خود را از دست خواهد داد بنابراین؛ به یاد داشته باشید قبل از هر اقدامی ضمن حفظ خونسردی فورا با اورژانس تماس بگیرید.

انجام ماساژ قلبی یکی از حیاتی‌ترین اقدامات بعد از تماس با اورژانس است که این متخصص قلب و عروق به آن اشاره کرد و گفت: بیماری که هوشیاری ندارد و دچار حمله قلبی شده را به پشت بخوابانید و در ناحیه قفسه سینه (جناغ سینه، بالاتر از معده و قسمت استخوانی) دقیقا وسط این ناحیه را در نظر بگیرید و یا این قسمت را به سه قسمت مساوی تقسیم کرده و حدفاصل میانی یک سوم و فوقانی استخوان جناغی را فشار دهید.

وی ادامه داد: نکته اینجاست که این فشار (در احیای بیماران قلبی ریوی) باید فشاری عمقی و سریع باشد و فردی که عمل احیا را انجام می‌دهد، به بیمار تسلط کافی داشته باشد، یعنی به لحاظ ارتفاعی طوری باشد که بتوانیم بیشترین نیرو و توان خود را به قفسه سینه وارد کنیم.

علیپور پارسا، تاکید کرد: فردی که احیای قلبی را انجام می‌دهد با هر فشار باید بتواند حدود پنج سانت فشار عمقی وارد کند به شکلی که قفسه سینه به سمت داخل حرکت داده شود.

این فوق تخصص آنژیوپلاستی با بیان این که برای انجام احیای قلبی باید پاشنه کف دست (بعد از مچ دست) را روی جناغ سینه قرار دهیم، ادامه داد: دست مقابل هم برای کمک رسانی روی دست زیزین قرار داده و به این ترتیب ماساژ احیا را ادامه دهید.

وی توصیه کرد: اگر بیمار کف زمین قرار گرفته، کافی است روی زانو عمل احیا را انجام دهیم و اگر بیمار روی تخت است حتما باید زیر بیمار سفت باشد، در غیر این صورت بهتر است بیمار برای احیا به کف زمین منتقل شود، همچنین چنانچه فرد در ارتفاع بالاتری است برای تسلط بیشتر باید از یک چهارپایه استفاده کنیم.

او ادامه داد: سرعت ماساژ باید بالا باشد یعنی ۱۰۰ بار در هر دقیقه، به ازای هر ثانیه باید بیشتر از یک ماساژ انجام دهیم بنابراین؛ چنانچه فرد دیگری توانایی انجام ماساژ احیا را دارد بهتر است از او نیز کمک بخواهیم.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه با کمک ماساژ قلبی و عروقی به میزان قابل توجهی تنفس بیمار و اکسیژن‌رسانی به مغز انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: با این روش تا رسیدن اورژانس به محل اقدامات حیاتی لازم انجام می‌شود.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی وی اظهار کرد: اگر به دنبال گیرکردن جسم خارجی در حلق، فرد دچار ایست قلبی شده باشد، ماساژ قلبی و عروقی می‌تواند منجر به خفگی شود بنابراین در این موارد باید جسم خارجی بیرون آورده شود.

توصیه محققان استرالیایی؛

تاثیر فعالیت های کوتاه روزمره در افزایش طول عمر

تاثیر فعالیت های کوتاه روزمره در افزایش طول عمر

مطالعه جدید گزارش می دهد که فعالیت های کوتاه مدت یک تا سه دقیقه ای هم می تواند منجر به کاهش شدید خطر حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ زودرس شود.

به گزارش هلث دی نیوز، محققان دریافتند که فعالیت‌های کوتاه مدت کمتر از ۱۰ دقیقه باعث کاهش قابل توجه حملات قلبی و سکته مغزی و همچنین مرگ به هر دلیلی می‌شود.

«متیو احمدی»، محقق ارشد از دانشگاه سیدنی در استرالیا، گفت: «مزایای افزایش سلامتی که آنها دریافت کردند، همگی از فعالیت‌های زندگی روزمره مانند بازی با کودکان، باغبانی و کارهای خانه ناشی می‌شد که در فواصل کوتاه با شدت شدید همراه بودند.»

وی در ادامه افزود: «مطالعه ما نشان داد که مزایای سلامتی که به طور سنتی به فعالیت‌های مبتنی بر ورزش نسبت داده می‌شود را می‌توان از طریق فعالیت‌های روزمره نیز به دست آورد. این یک یافته خوب بود، به ویژه برای بزرگسالانی که نمی‌توانند به طور منظم ورزش کنند.»

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد؛

چگونه یک غذای سالم بخوریم/ راهکارهای کاهش مصرف نمک و چربی

چگونه یک غذای سالم بخوریم/ راهکارهای کاهش مصرف نمک و چربی

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به بیان راهکارهایی برای کاهش مصرف نمک، قند و غذاهای چرب به عنوان عوامل تاثیرگذار بر سلامت بدن به ویژه سلامت قلب و عروق پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرشته فزونی گفت: سر سفره به غذا نمک نزنید و نمکدان را از سفره و میز غذا حذف کنید.

وی افزود: به میوه‌ها و سبزی‌های خام (گوجه سبز، خیار، گوجه فرنگی و…) نمک نزنید.

فزونی ادامه داد: مواد غذایی نمک سود و دودی شده، انواع شور و ترشی، دسرها، سس‌های سالاد آماده، سویا سس، زیتون و خردل و سوپ‌های آماده و تنقلات شور مانند چیپس سیب‌زمینی، چوب شور، چیپس ذرت، کراکر، آجیل، مغزهای شور از منابع عمده سدیم هستند، مصرف آنها را محدود کنید.

وی افزود: برچسب‌های تغذیه‌ای را مطالعه کرده و غذاهایی را که مقدار سدیم کمتری دارند انتخاب کنید.

فزونی تاکید کرد: از ادویه‌هایی استفاده کنید که در تهیه آنها از نمک استفاده نشده و مصرف گوشت‌های فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس که حاوی نمک زیادی است را به حداقل برسانید.

وی افزود: غذاهای کنسروی حاوی نمک زیادی هستند، مصرف آنها را کاهش دهید. به جای تنقلات شور به فرزندان خود، میوه و آجیل خام بدهید.

فزونی گفت: به جای نمک از چاشنی‌هایی مانند سبزی‌های معطر تازه یا خشک مانند) نعناع، مرزه، ترخون، ریحان و…) یا سیر، لیموترش تازه و آب نارنج برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک استفاده کنید.

وی افزود: نمک مصرفی را از نوع تصفیه شده یددار انتخاب کنید و به یاد داشته باشید که نمک تصفیه شده یددار نیز به اندازه سایر نمک‌ها موجب افزایش فشار خون می‌شود.

فزونی با تاکید بر کاهش مصرف غذاهای پرچرب، تصریح کرد: به جای سرخ کردن غذا از روش‌های دیگر پخت مانند بخارپز، آب پز و تنوری استفاده کنید.

وی افزود: از حرارت دادن زیاد روغن و غوطه وری ماده غذایی در مقدار زیاد روغن خودداری کنید و پیش از پختن گوشت چربی‌های قابل رؤیت آن را جدا کنید.

فزونی ادامه داد: مصرف ماهی را در برنامه غذایی هفتگی بگنجانید. از مصرف لبنیات پرچرب، شیرینی خامه‌ای، روغن حیوانی، روغن نباتی جامد، فست فود پرهیز کنید.

وی بر کاهش مصرف چربی‌های اشباع و ترانس تاکید کرد و گفت: برای کاهش دریافت اسید چرب ترانس (اسیدهای چرب مضری که به دلیل جامد بودن در دمای محیط و بدن خطراتی چون گرفتگی رگ‌ها و امراض قلبی را ایجاد می‌کند) از مصرف روغن نباتی جامد، غذاهای سرخ کرده و فست فود اجتناب کنید.

فزونی افزود: از روغن‌های غیراشباع مانند کانولا، زیتون و کنجد و…، به میزان مناسب و نه خیلی زیاد استفاده کنید.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی؛

غذاهای چرب علائم آنفلوانزا را تشدید می‌کند

غذاهای چرب علائم آنفلوانزا را تشدید می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در خصوص بیماری‌های واگیر فصلی، توضیحاتی داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اسدللهی، در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما، به بیماری سرماخوردگی اشاره کرد و گفت: تزریق دگزامتازون در مراحل اولیه بیماری‌های ویروسی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، زیرا این دارو همراه با کاهش التهاب در بدن، واکنش سیستم ایمنی به ویروس مهاجم را کاهش می‌دهد و در نتیجه سرعت تکثیر ویروس‌ها، افزایش می‌یابد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: حتی اگر واکسن آنفلوانزا را تزریق کرده‌اید، هنوز توصیه می‌شود، در صورت مراجعه به مکان‌های شلوغ و پرجمعیت از ماسک سه لایه استفاده کنید.

اسداللهی در خصوص تغذیه در دوران نقاهت بیماری آنفلوانزا، گفت: بهتر است از مصرف غذاهای چرب و فست فود دوری کنید، زیرا اینگونه غذاها می‌توانند، علائم شما را بدتر کنند. بسیاری از افراد هنگام ابتلاء به بیماری آنفولانزا به استفاده بیش از حد از مکمل و ویتامین‌های مختلف می‌پردازند، در صورتی که اگر مشکل تغذیه‌ای خاصی نداشته باشید، استفاده از این مکمل‌ها برای شما بی فایده است و در این خصوص: رعایت یک رژیم غذایی متناسب کفایت می‌کند.

راهکارهای طب ایرانی برای حفظ سلامت قلب

یک متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه قلب یکی از ارگان‌های حیاتی بدن است که حفظ سلامت آن ارتباط مستقیمی با حفظ سلامت سایر ارگان‌های بدن دارد، گفت: پرهیز از خشم و اندوه و دیر خوابیدن، عدم استنشاق بوهای ناخوشایند و در مقابل بوئیدن گیاهان و میوه‌های خوش عطر، عدم انجام ورزش‌های سنگین و مصرف غذاهای نامناسب برای کمک به سلامت قلب توصیه می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر رحیم فیروزی، گفت: از نگاه طب ایرانی و حکمای بزرگی همچون بوعلی سینا، قلب جزو مهمترین اعضای بدن به شمار می‌آید؛ به طوری که در بسیاری از منابع طب سنتی کشورمان از قلب به عنوان یکی از اعضای رئیسه نام برده شده است.

وی افزود: متاسفانه در دهه‌های اخیر به دلیل ماشینی شدن زندگی، کم تحرکی، الگوی غذایی ناسالم و به طور کلی سبک زندگی غلط، ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی شایع شده است.

این پزشک و متخصص طب ایرانی با بیان اینکه حالات روحی و روانی تاثیر مستقیمی بر عملکرد قلب دارند؛ اظهار کرد: شادی و فرح سبب تقویت قلب و در مقابل حالاتی همچون غم، ترس، اندوه و هیجانات ناگهانی موجب تحلیل روح و ضعف قلب می‌شود.

او تاکید کرد: افراد باید از خوردن غذاهای غلیظ، پرخوری و درهم خوری پرهیز کنند و به صورت روزانه و مستمر ورزش کنند. البته ورزش باید متناسب با توان فرد باشد به طوری که به بدن فشار وارد نشود.

وی ادامه داد: در خصوص پیشگیری از بیماری‌های قلبی پرهیز از خشم و اندوه و دیر خوابیدن، عدم استنشاق بوهای ناخوشایند و در مقابل بوئیدن گیاهان و میوه‌های خوش عطر و بو مثل گل سرخ، بیدمشک، گلاب و ریحان، عدم انجام ورزش‌های سنگین و مصرف غذاهای نامناسب مثل پیتزا، لازانیا، ماکارانی، الویه و… توصیه می‌شود.

فیروزی با اشاره به اهمیت تغذیه در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، گفت: خوردن گوشت بره، بزغاله، بلدرچین، ماهی‌های ریز مثل کیلکا و میوه‌هایی مثل سیب، به، گلابی، انار، لیمو و نارنج به تقویت قلب کمک می‌کند. همچنین مصرف مربای سیب، به، بالنگ توصیه می‌شود.

بنابر اعلام روابط عمومی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، این متخصص قلب و عروق در پایان، گفت: از مهمترین نوشیدنی‌های سنتی که به بهبود عملکرد قلب کمک می‌کند می‌توان به شربت گلاب که با ترکیب آب، عسل و تخم ریحان آماده می‌شود و شربت بهار نارنج که با ترکیب عرق بهارنارنج، تخم فرنجمشک و کمی آب و عسل آماده می‌شود، اشاره کرد که به تقویت قلب کمک می‌کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*