اخبار علمی/هورمون استروژن کلید سلامت مغز زنان است/روزهای دودآلود احتمال سکته مغزی را افزایش می دهد/درمان با سلول های بنیادی موجب توقف ام اس در برخی بیماران می شود

محققان کانادایی می گویند؛

هورمون استروژن کلید سلامت مغز زنان است

هورمون استروژن کلید سلامت مغز زنان است

بر اساس تحقیقات جدید قرارگیری در معرض استروژن بیشتر در طول زندگی یا مدت باروری طولانی‌تر ممکن است برای مغز مفید باشد.

به گزارش هلث دی نیوز، بیماری عروق کوچک مغزی از آسیب به عروق خونی کوچک در مغز رخ می‌دهد و می‌تواند خطر اختلالات فکری و زوال عقل را افزایش دهد.

«کوین ویتینستال»، نویسنده این مطالعه از دانشگاه شربروک در کانادا، می‌گوید: «تحقیقات قبلی نشان داده است که میزان بیماری عروق مغزی پس از یائسگی افزایش می‌یابد، که اغلب به عدم وجود هورمون نسبت داده می‌شود.»

برای مطالعه این موضوع، محققان داده‌های ۹۰۰۰ زن یائسه با میانگین سنی ۶۴ سال را که در زمان شروع مطالعه، بیماری عروق کوچک مغزی نداشتند، بررسی کردند.

محققان تعداد دفعات بارداری زنان، طول عمر باروری و میزان ماده سفید مغز آنها که نشانگر زیستی سلامت عروقی مغز است را بررسی کردند.

شرکت کنندگان در مطالعه به سوالاتی در مورد سن اولین عادت ماهانه و شروع یائسگی، تعداد بارداری، استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی و هورمون درمانی پاسخ دادند.

آنها دریافتند زنانی که در طول عمر خود بیشتر در معرض هورمون قرار می‌گیرند، حجم پایین‌تری از ماده سفید در آنها افزایش می‌یابد.

یافته محققان سوئدی؛

درمان با سلول های بنیادی موجب توقف ام اس در برخی بیماران می شود

درمان با سلول های بنیادی موجب توقف ام اس در برخی بیماران می شود

یک مطالعه جدید نشان می دهد پیوند سلول های بنیادی می تواند برای برخی از افراد مبتلا به بیماری ام اس بسیار مؤثر باشد و باعث بهبود بیماری برای سال ها و گاهی اوقات معکوس کردن بیماری شود.

به گزارش مدیسن نت، محققان دریافتند که از ۱۷۴ بیمار ام اس که تحت پیوند سلول‌های بنیادی خودشان قرار گرفتند، دو سوم آنها هیچ شواهدی از “فعالیت بیماری” در طول ۱۰ سال نداشتند.

این بدان معناست که هیچ عود علامت، تشدید ناتوانی و هیچ نشانه‌ای از آسیب جدید در بافت مغز آنها وجود ندارد.

در واقع، بیش از نیمی از بیمارانی که قبل از عمل دچار ناتوانی‌هایی شده بودند، بعد از آن بهبود پیدا کردند.

محققان گفتند این مطالعه شواهدی را تقویت می‌کند که پیوند سلول‌های بنیادی گزینه خوبی برای برخی از افراد مبتلا به ام اس است.

دکتر «یواخیم بورمن»، متخصص مغز و اعصاب در بیمارستان دانشگاه اوپسالا در سوئد، گفت: «ما می‌دانیم که این درمان مؤثر است و می‌توان آن را با خیال راحت انجام داد. با این حال، پیوند سلول‌های بنیادی برای همه مناسب نیست.»

برمن گفت: «از نقطه نظر ایمنی، بیماران نسبتاً جوان‌تر احتمالاً وضعیت بهتری خواهند داشت. و افراد مبتلا به ام اس “بسیار فعال”، بیشترین بهره را خواهند برد.»

محققان هشدار می دهند؛

روزهای دودآلود احتمال سکته مغزی را افزایش می دهد

روزهای دودآلود احتمال سکته مغزی را افزایش می دهد

تحقیقات جدید هشدار می دهد قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، حتی برای مدت کوتاه، خطر سکته مغزی را در چند روز بعد افزایش می دهد.

به گزارش مدیسن نت، این نتیجه گیری از بررسی ۱۱۰ مطالعه انجام شده در آسیا، اروپا و آمریکا به دست آمده است.

طبق این گزارش، بر اساس ماهیت خاص آلاینده مورد نظر، خطر سکته مغزی از ۵ درصد به ۲۸ درصد در کمتر از یک هفته پس از اولین بار قرار گرفتن در معرض سطوح بالای آلودگی هوا افزایش یافت.

این تیم همچنین افزایش قابل توجهی در خطر مرگ ناشی از سکته مغزی در عرض یک هفته پس از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا نشان داد. این جهش بسته به نوع آلاینده مورد مطالعه از ۲ درصد تا ۶۰ درصد متغیر بود.

دکتر «احمد طوبسی» نویسنده مطالعه از دانشگاه اردن در امان، توضیح داد: «خطر مرتبط با سکته مغزی به نوع آلاینده بستگی دارد، زیرا برخی از آنها مضرتر از سایر آلاینده‌ها هستند.»

محققان خاطرنشان کردند که سکته مغزی سالانه باعث مرگ ۵ میلیون نفر در سراسر جهان می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*