اخبار خراسان جنوبی /۶برابر شدن اعتبارات احیا و بازسازی قنوات خراسان جنوبی

استاندار مشکلات محلات شمال شهر بیرجند را بررسی کرد

استاندار خراسان جنوبی مشکلات محلات شهر بیرجند را بررسی کرد

استاندار خراسان جنوبی روز جمعه با حضور در محله‌های الهیه و موسی بن جعفر (ع) بیرجند در منطقه کمتر برخوردار شمال شهر، مسائل و مشکلات این مناطق را به‌صورت میدانی بررسی کرد.

به گزارش ایرنا بازدید روز جمعه جواد قناعت به همراه جمعی از مسوولان استانی و سرپرست فرمانداری بیرجند ابتدا از محله الهیه شروع شد و استاندار در این بازدید بوستان نیمه‌تمام، کتابخانه، معابر و تاسیسات شهری را مورد رصد و ارزیابی قرار داد.

شماری از شهروندان با مغتنم شمردن فرصت حضور نماینده عالی دولت در استان، مشکلات و درخواست‌های خود را بی‌واسطه مطرح کردند.

دستور ویژه استاندار خراسان جنوبی به دستگاه‌های متولی برای پاسخ به مطالبات مردم و رفع مشکلات محله الهیه از پیامدهای این بازدید بود.

محله موسی بن جعفر (ع) شهر بیرجند مقصد بعدی استاندار و هیات همراه بود و قناعت با هدف دیدار چهره به چهره با مردم در این محله حضور یافت.

وی پیاده مسافتی را در برخی معابر این محله طی کرد و در طول مسیر مردم از مسائل و مشکلات خود گفتند.

استاندار خراسان جنوبی پس از شنیدن مشکلات محله و درخواست‌های افراد دستورات لازم را به دستگاه‌های متولی برای بررسی و رفع این موارد ارایه کرد.

همچنین ۲ نفر از اهالی این محله از استاندار درخواست کردند که از منازل آنان سرکشی کند و قناعت هم با حضور در منازل‌شان پای صحبت این افراد نشست.

استاندار خراسان جنوبی روز گذشته هم از بافت تاریخی بیرجند بازدید کرد.

وی اواخر آذر امسال در اولین برنامه دیدار مردمی خود در مرکز استان به منطقه کمتر برخوردار شمال شهر بیرجند رفت و شرایط محله کاظمیه را از نزدیک بررسی کرد.

 

 

 

توصیه‌های تغذیه‌ای برای کودکان مبتلا به کرونا

در کودکان مبتلا به کرونا توصیه به مصرف کافی مایعات به ویژه آب می‌شود.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اگر توصیه‌های تغذیه‌ای برای کودک مبتلا به کروناکودکی نتواند آب دریافت کند و یا تمایلی به مصرف آب نداشته باشد، ترجیحاً آب میوه مثل مخلوطی از آب سیب، هویج و پرتقال و یا مصرف دوغ برای تامین میزان مایعات کافی بدن کودک توصیه می‌شود.

راغبی با بیان اینکه تعداد وعده‌های غذایی کودک باید افزایش یابد و از حجم هر وعده کم شود افزود : برای کودک مبتلا به کرونا توصیه می‌شود ۸ تا ۱۰ وعده غذایی در روز استفاده شود و بهتر است غذا به صورت نرم و پوره تهیه شود.

وی با بیان اینکه غذا خوردن کودک به علت بی اشتهایی ناشی از ابتلا به کووید ممکن است سخت باشد گفت: توصیه می‌شود پوره سیب زمینی که مخلوطی از سیب زمینی، هویج، تخم مرغ آب پز، شیر و کره است و همچنین پوره کدوحلوایی، هویج و پوره گوشت مرغ استفاده شود و اگر کودک سوپ دوست دارد از شیر در تهیه آن استفاده شود.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با توصیه به استفاده از مغز‌ها مثل پسته ، بادام و گردو افزود : همچنین می‌توان از منابع کمک کننده افزایش اشتها مثل شربت‌های زینک پلاس، روی، ویتامین د، آهن، سلنیوم و مس نیز استفاده کرد.

راغبی مصرف انواع لبنیات کم چرب و پروبیوتیک را نیز مفید دانست و گفت: ترکیبی از آش حبوبات و مخلوط گوشت‌ها که منابع پروتئین گیاهی و حیوانی را دارد و مصرف روزانه حداقل یک تا دو میوه به صورت آب میوه یا خود میوه نیز در کودک مبتلا به کرونا توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه بهتر است غلات یا ترکیبات نشاسته‌ای یا قند ساده کمتر مصرف شود، چون می‌تواند باعث افزایش التهاب بدن شود تاکید کرد: دادن مکمل‌ها زیر نظر پزشک و افزایش وعده غذایی مقوی و مغذی می‌تواند در بهبود کودک مبتلا اثر بخش باشد.

 

 

 

تغذیه‌ کودکان مبتلا به کرونا چگونه باشد؟

تغذیه‌ کودکان مبتلا به کرونا چگونه باشد؟

نحوه تغذیه کودکان مبتلا به کرونا در شرایطی که میزان ابتلای آنان در پیک ششم افزایش یافته، پرسشی است که کارشناس مسوول تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به آن پاسخ داده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی “سوری راغبی” با بیان اینکه در کودکان مبتلا به کرونا توصیه به مصرف کافی مایعات به‌ویژه آب می‌شود افزود: اگر کودکی نتواند آب دریافت کند یا تمایلی به مصرف آن نداشته باشد، ترجیحا آب میوه مثل مخلوطی از آب سیب، هویج و پرتقال یا مصرف دوغ برای تامین میزان مایعات کافی بدن کودک توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه تعداد وعده‌های غذایی کودک باید بیشتر و از حجم هر وعده کم شود گفت: برای کودک مبتلا به کرونا توصیه می‌شود ۸ تا ۱۰ وعده غذایی در روز استفاده شود و بهتر است غذا به‌صورت نرم و پوره باشد.

کارشناس مسوول تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: غذا خوردن کودک به علت بی‌اشتهایی ناشی از ابتلا به کووید۱۹ ممکن است سخت باشد و توصیه می‌شود پوره سیب زمینی که مخلوطی از سیب زمینی، هویج، تخم مرغ آب پز، شیر و کره است همچنین پوره کدو حلوایی، هویج و پوره گوشت مرغ استفاده شود و اگر کودک سوپ دوست دارد از شیر در تهیه آن استفاده کنید.

وی با توصیه به استفاده از مغزها مثل پسته، بادام و گردو افزود: همچنین می‌توان از منابع کمک‌کننده افزایش اشتها مثل شربت‌های زینک پلاس، روی، ویتامین د، آهن، سلنیوم و مس نیز استفاده کرد.

راغبی مصرف انواع لبنیات کم‌چرب و پروبیوتیک را نیز مفید دانست و گفت: ترکیبی از آش حبوبات و میکس گوشت‌ها که هم منابع پروتئین گیاهی و حیوانی را دارد و مصرف روزانه حداقل یک تا ۲ میوه به‌صورت آب میوه یا خود میوه نیز در کودک مبتلا به کرونا توصیه می‌شود.

وی بیان کرد: بهتر است غلات، ترکیبات نشاسته‌ای یا قند ساده کمتر مصرف شود چون این موارد می‌تواند باعث افزایش التهاب بدن شود و دادن مکمل‌ها طبق نظر پزشک و افزایش وعده غذایی مقوی و مغذی می‌تواند در بهبود کودک مبتلا به کرونا اثربخش باشد.

همزمان با افزایش موارد سرپایی و بستری بیماران کرونایی از هفته اول بهمن ماه و ورود کشور به پیک ششم کرونا، میزان ابتلای کودکان به بیماری کووید۱۹ نسبت به موج‌های قبلی این بیماری افزایش محسوس داشته است.

 

 

درمانگاه تخصصی امام رضا(ع) در شمال شهر بیرجند راه اندازی شد
مجنوبی از راه اندازی درمانگاه تخصصی امام رضا(ع) در شمال شهر بیرجند برای خدمت رسانی به مردم خبر داد.

به گزارش شبستان «حسن مجنونی» امروز (۲۸ بهمن) در دیدار اعضای شورای دبیرخانه کانون خدمت رضوی با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: در کانون سلامت خدمت رضوی خراسان جنوبی جمع زیادی از پزشکان و پرستاران ثبت نام کردند و در عرصه درمانی به نیازمندان خدمت رسانی می کنند.

 

مسئول کانون سلامت کانون‌های خدمت رضوی خراسان جنوبی با اشاره به راه‌اندازی درمانگاه تخصصی امام رضا(ع) در منطقه شمال شهر بیرجند، گفت: امیدواریم این عرصه خدمت رسانی گسترش یابد و منطقه شمال شهر بیرجند بیشتر از خدمات درمانی بهره مند شوند.

 

وی افزود: اکنون ۱۱۰ نفر پرسنل از پزشکان عمومی، متخصص، دندانپزشک، پرستاران و کادر اداری و خدماتی در درمانگاه امام رضا(ع) خدمت می کنند.

 

مجنونی با اشاره به ایجاد امید در مردم در این منطقه محروم شهر، بیان کرد: از بنیاد برکت، دانشگاه علوم پزشکی، بنیاد مستضعفان درخواست کمک کردیم و به ما قول مساعد دادند.

 

مسئول کانون سلامت کانون‌های خدمت رضوی خراسان جنوبی یادآور شد: بنیاد مستضعفان با کمک ۵۰۰ میلیون تومان و دانشگاه علوم پزشکی با تهیه و نصب یک دستگاه سونوگرافی به ارزش ۲.۵ میلیارد تومان به این درمانگاه کمک کردند.

 

 

 

۶برابر شدن اعتبارات احیا و بازسازی قنوات خراسان جنوبی/۲-۳

اعتبارات مصوب احیا و بازسازی قنات های خراسان جنوبی امسال نسبت به اعتبارات مصوب پارسال ۶ برابر شد.

 رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: اگر ۱۰۰ درصد اعتبارات ۶برابر شدن اعتبارات احیا و بازسازی قنوات خراسان جنوبیمصوب تخصیص پیدا کند حدود ۱۴۰ کیلومتر از قنات های استان امسال مرمت و بازسازی می شود.

 

مهدی جعفری افزود: ۶ هزار و ۹۸۴ رشته قنات در خراسان جنوبی وجود دارد که همه قنات ها در سامانه تحت وب قنوات کشور ثبت شده است.

وی گفت: طول قنات های استان حدود چهار هزار کیلومتر است که یک هزار و ۱۱۸ کیلومتر آن تاکنون مرمت و بازسازی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۲ هزار و ۹۰۰ کیلومتر از قنات های استان نیازمند مرمت است، گفت: در مجموع بیش از ۲۵ درصد قنات های خراسان جنوبی تاکنون مرمت و احیا شده است.

جعفری گفت: از قنات های سیل خورده امسال، سه قنات بزرگ روستای گز (شهرستان سربیشه)، قنوات دادران و وازی گزیک (شهرستان درمیان) با همکاری سازمان بسیج سازندگی استان و مشارکت پررنگ مالکان قنوات با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال بازگشایی، بازسازی و مرمت شده و در حال حاضر آبدهی این قنات ها مجموعاً ۹۰ لیتر بر ثانیه است.

 

 

 

بی‌نشانی یاقوت سرخ کویر در جهان/ چرخ فرآوری زرشک نمی‌چرخد

چرخ فرآوری یاقوت سرخ به دلیل کامل نبودن زنجیره‌های این تک محصول جهانی خراسان‌جنوبی و انجام نشدن پژوهش‌های لازم برای این محصول نمی‌چرخد.

بی‌نشانی یاقوت سرخ کویر در جهان/ چرخ فرآوری زرشک نمی‌چرخد

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ داد زرشک کاران از این است که همیشه باید تیغ تیز زرشک را به جان بخرند و یک سال برای به دست آوردن دانه دانه این محصول زحمت بکشند ، در حالی که این محصول با ارزش و مزیت‌دار برای مراکز تحقیقاتی مرکز و جهان چندان شناخته شده نیست و بدون این که فرآوری شود یا کشاورزان با پژوهش و تحقیق به این موضوع برسند که می‌شود صدها کالای بهداشتی، دارویی و غذایی از آن به دست آورد به دست مصرف کننده می‌رسد.

داد کشاورز، کارشناس و مسؤول این است که اگر دنیا با خاصیت زرشک آشنا می‌بود و می‌دانست که چه محصولاتی می‌شود از این دانه‌های ریز یاقوت تهیه کرد اکنون دانه دانه زرشک تولیدی خراسان جنوبی را به آن‌ها می‌فروختیم و این استان هم ثروتمندترین نقطه ایران بود.

اما اکنون فریاد از این است که افرادی در چرخه پس از تولید زرشک در خراسان جنوبی پا گذاشته‌اند که نه سواد آن چنانی و نه سرمایه لازم در این زمینه را دارند، آن‌ها فقط به واسطه گرفتن یک دسته چک و خرید زرشک از روستاییان به قیمت ناچیز و به طور مدت‌دار اقدام به خشک کردن این محصول با ارزش بدون رعایت نکات بهداشتی و با امکانات نامناسب و سپس به بازار عرضه می‌کنند.

به علاوه حتی برخی در زمان پاک کردن و بسته بندی این محصول با افزودن روغن مایع وغیره سبب می‌شوند تا زرشک بعد از مدتی سیاه و به عنوان محصولی بی‌کیفیت وارد بازار مصرف شود.

از همه مهم‌تر این که شناخت مشتریان از محصولات مزیت‌دار خراسان جنوبی به ویژه زرشک تقریباً به زرشک پلو ختم می‌شود و چندان شناختی نسبت به سایر فرآورده‌هایی که از این محصول می‌توان تولید کرد، ندارند.

در شرایطی که زنجیره‌های پس از برداشت در خراسان جنوبی برای ارائه این محصول به بازار جهانی چندان فراهم نیست و سرمایه‌گذاران و صنعتگران هم به این حوزه ورود نکرده‌اند، نبود این حلقه واسط سبب شده است تا نه تنها هیچ عایدی نصیب استان و کشاورزان نشود بلکه دلالان و واسطه‌ها از این خلاء استفاده کنند و با عرضه نامناسب این محصول به مشتریان، همین بازارخام فروشی و فله فروشی را هم به خطر بیندازند که این زنگ خطری است برای مسؤولان خراسان جنوبی تا تمام توان خود را برای معرفی و فرآوری این محصول استان به کار گیرند در غیر این صورت یاقوت خراسان جنوبی همچنان ناشناخته باقی می‌ماند و استان هیچ بهره‌ای از این همه تولیدات نمی‌برد.

حال سوال اینجا است که چرا زرشک با همه ارزش افزوده‌ای که دارد و خراسان جنوبی هم تنها میدان دار تولید این محصول خاص در کشور و جهان است چندان بهره‌ای از این محصول نصیب کشاورزان و استان نمی‌شود؟

«اصغر اصغری» یکی از کارشناسان کشاورزی که عمر کاری خود را با کشاورزان گذرانده است و اکنون خود به فعالیت‌های کشاورزی روی آورده است گلایه می‌کند از این که چرا زرشکی که می‌شود صدها قلم کالای بهداشتی، دارویی و غذایی از آن استحصال و تولید کرد در دنیا و ایران ناشناخته است و این استان هیچ بهره‌ای از در اختیار داشتن ۹۸ درصد تولید آن نمی‌برد؟

وی ادامه داد: چرا نباید به همه دنیا دانه دانه زرشک خراسان جنوبی را صادر کرد و از آن بیشتر بهره برد که اگر این گونه شود این استان ثروتمندترین نقطه ایران می‌شود.

 دیکته‌های پژوهشی

کارشناس کشاورزی گلایه‌اش را با پرسش‌های دیگری ادامه دادکه چرا باید ضوابط و معیارهای تحقیقاتی در حوزه کشاورزی خراسان جنوبی به مرکز گره بخورد؟ وقتی در مرکز هیچ شناختی نسبت به محصولات خاص و ویژه این استان نیست معلوم است که این محصول در پروژه‌های تحقیقاتی مرکز فراموش می‌شود و کشاورزان خراسان جنوبی با این که زحمت زیادی در این سال خشکی‌ها برای تولید این محصول می‌کشند و تیغ‌های تیز زرشک را به جان می‌خرند همچنان فقیرترین قشر کشاورز ایران زمین‌اند.

اصغری بیان کرد: چرا شاخک‌های مراکز تحقیقاتی و پژوهشی نسبت به این محصول با ارزش خراسان جنوبی تاکنون حساس نشده‌اند و همچنان هر آن چه از مرکز به حوزه‌های پژوهشی استان دیکته که در مورد آن تحقیق و پژوهش می‌شود.

تیشه دلالان به ریشه زرشک

وی گفت: برخی از زرشک‌هایی که اکنون به بازارها عرضه می‌شود به هیچ عنوان به دلیل افزودنی‌هایی که برخی دلالان به آن می‌زنند از کیفیت لازم برخوردار نیست.

به گفته کارشناس کشاورزی ورود به زنجیره پس از برداشت زرشک به دلیل نظارتی که بر آن نیست خیلی راحت بوده طوری که کافی است فردی یک دسته چک تهیه کند و با خرید زرشک از روستاییان به سود هنگفتی دست یابد در حالی که ممکن است نه سواد آن چنانی و نه آگاهی لازم را نسبت به این محصول داشته باشد.

اصغری گفت: از همه مهم‌تر این که زرشک‌های خریداری شده را هم در اماکن نامناسب خشک می‌کنند و با افزودن افزودنی‌هایی آن را با بدترین شکل ممکن از نظر کیفیت به بازار عرضه می‌کنند که شاید ظاهر زیبایی داشته باشد اما خودشان هم محصولی را که به بازار عرضه می‌شود استفاده نمی‌کنند.

به گفته وی اگر طرح های تحقیقاتی حلقه فرآوری این محصول به گردونه مراکز تحقیقاتی اضافه شود به طورحتم با فعال شدن چرخه صنایع پایین دست زرشک، ارزش افزوده آن هم نصیب این استان خواهد شد.

 کارشناس کشاورزی بیان کرد: اگر این محصول درست و با اسناد علمی به دنیا معرفی شود با خرید دانه دانه زرشک در بازارهای جهانی خراسان جنوبی ثروتمندترین منطقه در ایران می‌شود.

خبرنگار فارس در گفت‌وگو با متولیان کارگاه‌های زرشک پاک‌کنی و حضور در برخی از این اماکن  به طور عینی مشاهده کرد که از افزودنی‌هایی برای ظاهر زرشک استفاده می‌کردند هرچند خود آنها واقف به این موضوع بودند که اگر روغن مایع یا هر افزودنی دیگر به زرشک‌های بسته بندی شده اضافه شود زرشک بعد از مدتی سیاه می‌شود و قابلیت استفاده ندارد.

زنجیره پس از تولید نداریم

«علیرضامقری فریز» رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اذعان به این که برخی از طرح‌های پژوهشی توسط موسسه‌های تحقیقاتی به طور ملی در مرکز سیاست گذاری می‌شود، بیان کرد: این طرح های سیاست گذاری شده مثل تعیین رقم گندم مقاوم به شوری، تریتیکاله و جو است که مجری استانی دارد.

وی تصریح کرد: برخی از طرح‌ها نیز پایه‌ای است مانند کلکسیون زرشک و عناب که در مرکز تحقیقاتی استان روی آن کار می‌شود.

 رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی افزود: تحقیقات این مراکز تا مرحله تولید این محصولات است یعنی مراحل مربوط به کاشت، داشت و برداشت که مسائل مربوط به فرآیندهای به زراعی و غیره را شامل می‌شود.

فریز افزود: زنجیره تحقیقاتی پس از تولید به مراکز تحقیقاتی مربوط نمی‌شود زیرا این مراکز بخش‌های فنی و مهندسی و عضو هیأت علمی آن را ندارند.

به گفته وی برخی از استان‌ها که در تحقیقات زنجیره بعد از تولید ورود پیدا کرده‌اند به صنایع پایین دست این حوزه پا گذاشته‌اند.

 رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی ادامه داد: درخراسان جنوبی هم لازم است سرمایه گذاران به حوزه فرآوری ورود کنند تا محصولات تولیدی مزیت‌دار این استان با کیفیت لازم به بازار مصرف عرضه شود و بهره‌وری لازم را هم داشته باشد.

مقری گفت: وقتی صنایع مرتبط با این محصولات هنوز در خراسان جنوبی ایجاد نشده است چه طور می‌توان انتظار داشت که زنجیره تحقیقات چرخه بعد از تولید هم فعال شود و آن چه نیاز بازار و مشتری است را عرضه کند.

به گفته وی از منابع استانی اعتباراتی برای طرح‌های تحقیقاتی در آفات، بیماری‌ها و تغذیه آن‌ها در محصول زرشک اختصاص می‌یابد اما چون مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی دارای حوزه فنی و مهندسی و صنایع غذایی نیست نمی‌توان کار تحقیقاتی در زمینه فرآوری زرشک انجام داد.

بازار محدود زرشک

«محسن پویان» مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: زرشک ازجمله محصولاتی که دارای بازار محدودی بوده و مصرف آن به طور سنتی است.

وی افزود: این محصول مسیر تولید کننده تا مصرف‌کننده را به طور سنتی طی می‌کند و گستره آن بیشتر در شهرستان‌های بزرگ کشور است.

به گفته مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی زرشک خشک به عنوان ماده غذایی مکمل و بیشتر به عنوان چاشنی در پخت مواد غذایی به کار می‌رود، بنابراین مصرف آن درحد گسترده عمومیت ندارد و بیشتر در مهمانی‌ها، جشن‌ها و رستوران‌ها مصرف می‌شود.

سرانه مصرف زرشک ۸۵ گرم در سال

پویان اظهار کرد: در مجموع مصرف زرشک بسیار محدود است طوری که سرانه مصرف آن در ایران به ۸۵گرم درسال می‌رسد که بیشتر بدون فرآوری است.

وی با بیان این که برخی از افراد زرشک را یک محصول لوکس و تجملی محسوب می‌کنند، افزود: انتظار آن است که تقاضای این محصول به قیمت و درآمد خانواده‌‌ها بستگی داشته باشد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که تقاضا برای این محصول وابستگی چندانی به متغیر درآمد خانوار ندارد و حتی میزان تقاضا در مقابل نوسان قیمت آن حساسیت چندانی ندارد.

این محقق و پژوهشگر گیاهان دارویی گفت: بازارهای موجود زرشک شامل بازار سرباغ، عمده فروشی و بازار خرده فروشی است.

پویان ادامه داد: در خراسان‌ جنوبی ۴۳ درصد از معاملات زرشک در بازار عمده فروشی، ۲۰ درصد در بازار خرده فروشی و ۳۷ درصد در بازار سرباغ انجام می‌گیرد.

وی با بیان این که بازار سرباغ محدود به باغ‌ها است، افزود: فروشندگان این بازار کشاورزان هستند، این بازار ممکن است مورد سوء استفاده برخی عاملان خرید قرار گیرد و از این راه مواردی به کشاورز تحمیل شود.

به گفته این محقق و پژوهشگر بررسی‌ها نشان می‌دهدکه پیله‌وران و خریداران محلی، نمایندگان عمده فروشی و دلالان به عنوان عوامل موثر در بازار رسانی زرشک ایفای نقش می‌کنند و بخش اعظم بازار رسانی زرشک توسط این گروه انجام می‌شود.

پویان تصریح کرد: همین نتایج نشان می‌دهد سهم و نقش تعاونی‌های دولتی و غیردولتی در بازار زرشک از جایگاه موثری برخوردار نیست.

به اعتقاد وی درشرایط کمبود نقدینگی و اعتبار ، برخی از باغداران محصول خود را به صورت سلف به فروش می‌رسانند، در این شرایط محصول قبل از برداشت به قیمت‌های نازل تر به فروش می‌رسدکه به زیان باغداران است.

شناخت اندک بازارهای جهانی از زرشک

مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی ادامه داد: پرداخت وام و تسهیلات کوتاه مدت و بلند مدت به باغداران برای جلوگیری ازاین پدیده می‌تواند مفید باشد.

پویان بیان کرد: همچنین صادرات زرشک می‌تواند نقش بسزایی در توسعه سطح زیرکشت و افزایش درآمد باغداران و کارایی بازار داشته باشد.

وی گفت: بررسی‌ها حاکی از آن که زرشک در جهان و بازارهای بین المللی ناشناخته بوده و صادرات آن بسیار اندک است.

این مقام مسؤول ادامه داد : میزان اندک صادرات زرشک دو دلیل عمده دارد، یکی آشنا نبودن مصرف‌کنندگان خارجی با این محصول و دیگری مشکلات مربوط به نگهداری زرشک و بسته بندی نامناسب آن که به تیره و نامناسب شدن ظاهر محصول هنگام صدور در هوای گرم و مرطوب به ویژه از طریق دریا منجر می‌شود.

 

 

 

 

 

 

آغاز ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از آغاز ‌ ثبت‌نام‌ و شرکت در‌ نهمین ازمون‌ استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی و آموزش و پرورش خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی با بیان این خبر اظهار کرد: دواطلبین و متقاضیان  می توانند با مراجعه به وب سایت اطلاع‌ رسانی سازمان سنجش  به نشانی: www.sanjesh.org مراجعه نمایند.

وی با بیان این که مهلت ثبت نام در روز دوشنبه  دوم اسفند ماه سال جاری  پایان می‌پذیرد؛ تصریح کرد: دفترچه راهنمای ثبت‌نام در آزمون مذکور همزمان با شروع ثبت‌نام از طریق درگاه اطلاع رسانی این سازمان قابل دسترس خواهد بود.

به گفته واقعی آزمون رشته‌های شغلی مربوط به وزارت آموزش و پرورش در روز جمعه مورخ۱۶اردیبهشت ماه و  رشته‌های شغلی سایر دستگاهها در روز جمعه ۳۱ تیرماه سال آینده برگزار خواهد شد.

قضاوت داور فردوسی در لیگ دسته ۱ فوتبال کشور/۷

قضاوت داور شایسته فردوسی در لیگ دسته ۱ فوتبال کشور

امیر آرمند داور ارزنده فوتبال شهرستان فردوس در مسابقات لیگ دسته یک فوتبال کشور قضاوت می کند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، امیر آرمند داور ارزنده فوتبال شهرستان فردوس به عنوان داور چهارم، دیدار تیم های قشقایی شیراز و شاهین شهرداری بوشهر ، از سری مسابقات لیگ دسته یک فوتبال کشور را قضاوت می کند.
این دیدار در ساعت ۱۴:۰۰ روز دوشنبه دوم اسفندماه در ورزشگاه حافظیه ی شیراز برگزار می شود.

برترین های مسابقات تنیس روی میز فردوس معرفی شدند/۷

برترین های مسابقات تنیس روی میز گرامیداشت دهه فجر شهرستان فردوس معرفی شدند

رقابت های تنیس روی میز فردوس به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر با معرفی برترین ها به کار خود پایان داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر یک دوره مسابقات تنیس روی میز در فردوس برگزار شد.
در این مسابقات امیر حسین زحمتکش، محمد ضیای، علی جهان فر و مجتبی مختاری عناوین برتر را کسب کردند.

برگزاری مسابقات دارت و فوتبال دستی در روستای نوغاب حاجی آباد قائن

برگزاری مسابقات دارت و فوتبال دستی در روستای نوغاب حاجی آباد قائنات
مسابقات دارت و فوتبال دستی به مناسبت ولادت حضرت علی(ع) در روستای نوغاب حاجی آباد قائنات برگزار شد. به گزارش امروز خراسان جنوبی مسابقات دارت با شرکت ۲۸ نفر برگزار شد و محمد حیدری، علیرضا لعل و محمد امین رضا زاده به ترتیب اول تا سوم شدند. مسابقات فوتبال دستی نیز با حضور ۲۳ نفر برگزار شد و احمد رضا خسروی، مهدی لعل و سجاد تقی زاده به ترتیب در جایگاه اول تا سوم قرار گرفتند.

 

 

 

 

 

 

خطیب جمعه بیرجند: دشمنان از هر فرصتی برای ضربه به انقلاب استفاده می کنند

امام جمعه موقت بیرجند گفت: دشمنان از هر فرصتی برای ضربه به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده می کنند.

حجت الاسلام رحیم آبادی افزود: دروغ گویی و خیانت در سایه معنویت، شگرد این افراد و منافقان است و از گفتن دروغ ترسی ندارند و مرتب دم از امام و شهدا می‌زنند ولی در واقع هدفشان ریشه کنی انقلاب و امام و شهداست.

وی گفت: باید به باطن رفتار این افراد، گروه‌ها و منافقان توجه کرد تا چهره واقعی شان برملا شود.

امام جمعه موقت بیرجند گفت: در طول تاریخ نیز رضاخان، سیاست نفاق را دنبال می‌کرد و با راه انداختن دسته‌های عزاداری مردم را فریب می‌داد.

حجت الاسلام رحیم آبادی افزود: تمام گرفتاری‌های نظام ناشی از این رفتار‌های دروغین و به ظاهر خوب است که مردم را فریب می‌دهد.

وی با اشاره به جریان نوشت افزار ایرانی و ترویج آن که ده ساله شده است گفت: باید ترویج تولید و استفاده نوشت افزار ایرانی اسلامی را که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند بیش از پیش در دستور کار قرار دهیم.

امام جمعه موقت بیرجند با اشاره به جشنواره فیلم فجر افزود: در بستر این جشنواره می‌توان محتوا‌های مفید و اسلامی تولید کرد که سبب تحکیم بنیان جامعه و خانواده‌ها شود.

حجت الاسلام رحیم آبادی با اشاره به برگزاری کنفرانس وین گفت: امیدواریم با هشیاری بتوانیم توطئه‌های دشمنان و بدخواهان نظام را خنثی کنیم.

امام جمعه موقت بیرجند گفت:دشمنان اسلام، کفار، مشرکان و منافقان هستند و در نماز هر هفته باید مسلمانان با جریان نفاق و راههای مقابله با آن آگاه شوند.

حجت الاسلام رحیم آبادی با اشاره به جایگاه امام و انقلاب افزود:با تدبیر امام راحل که استاد معارف است امروزه هم انقلاب در مسیر تمدن اسلامی در حرکت است و برای تحقق این مهم باید تلاش بیشتر کنیم.

وی همچنین گفت:ماه‌های پیش رو، شعبان و رمضان، ماه‌های عبادت و بندگی و اوج قله عبادت خداست.

 

 

 

افزایش ۵ تا ۸ درجه ای دما در خراسان جنوبی/۲

دمای هوا در خراسان جنوبی تا صبح دوشنبه ۵ تا ۸ درجه افزایش خواهد یافت.

کارشناس هواشناسی گفت : مطابق با الگوی نقشه‌ها ، داده‌ها و تصاویر ماهواره‌ای افزایش ۵ تا ۸ درجه ای دما در خراسان جنوبیهواشناسی امروز گاهی وزش باد و افزایش ابر در منطقه پیش‌بینی می‌شود.

وی گفت : از دوشنبه تا سه‌شنبه (۲ تا ۳ اسفند) فعالیت توده هوای ناپایدار در جو استان به‌صورت وزش باد شدید و گرد و خاک، رگبار و رعدوبرق (در مناطق مرتفع و کوهستانی شمال شرق برف) قابل‌ پیش‌ بینی است.

 

 

 

 

 

 

 

۷نفر دیگر قربانی کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

در ۴۸ ساعت گذشته با ثبت ۷ فوتی کرونا در خراسان جنوبی تعداد فوتی‌های این بیماری به هزار و ۳۲۹نفر افزایش یافت.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته هزار و شناسایی ۴۸۸ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی۱۹۵ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۴۸۸ بیمار جدید شناسایی شدند.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۲۴۷ مورد از بیرجند، ۱۵ مورد از بشرویه، ۲۳ مورد از خوسف، ۱۶ مورد درمیان، ۳۶ مورد زیرکوه، ۱۵ مورد سرایان، ۲۱ مورد از سربیشه، ۳۱ مورد از طبس، ۱۳ مورد از فردوس، ۳۵ مورد از قاینات و ۳۶ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته دبیر دانشگاهی ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۱۸۳ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۳۶ نفر کرونا مثبت هستند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۲۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستن حال عمومی ۲ نفر نامساعد است.

 

 

 

کشف بیش از ۴ هزار ماسک غیربهداشتی در بیرجند/۴

۴ هزار و ۸۲۰ عدد ماسک غیربهداشتی در شهرستان بیرجند کشف شد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی گفت: مأموران پلیس امنیت کشف بیش از ۴ هزار ماسک غیربهداشتی در بیرجنداقتصادی استان به منظور برخورد با تولید و پخش محصولات آرایشی و بهداشتی غیر مجاز، بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

 

سرهنگ جواد بخشی افزود: مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده میدانی، یک انبار دارای ماسک‌های غیر استاندارد و فاقد کد IRC را در شهرستان بیرجند شناسایی کردند.

وی گفت: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از محل شناسایی شده، ۴ هزار و ۸۲۰ عدد ماسک غیر بهداشتی کشف کردند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی افزود: ماموران در این رابطه یک متهم را دستگیر کردند که به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

 

دستگیری ۱۳سارق و مواد فروش در بشرویه/۴

 

جانشین انتظامی”بشرویه” از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در این شهرستان خبر داد و گفت: مأموران در این طرح ۱۰ نفر خرده فروش مواد مخدر و ۳ سارق را دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”جواد میربلوکی” اظهار داشت: مأموران انتظامی بشرویه در پی گزارشات مردمی مبنی بر این که افرادی با هویت معلوم در زمینه تهیه و توزیع مواد مخدر در این شهرستان فعالیت دارند، بلافاصله شناسایی و دستگیری این افراد را در دستور کار خود قرار دادند.

وی بیان داشت: مأموران پلیس با انجام اقدامات اطلاعاتی محل اختفای این افراد را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی محل های شناسایی شده را بازرسی کردند.

جانشین انتظامی شهرستان بشرویه افزود: مأموران در بازرسی و پاکسازی از مکان های آلوده، ۱۰ نفر خرده فروش مواد مخدر را دستگیر و مقادیری انواع مواد مخدر کشف و همچنین ۲ خودرو و ۲ موتورسیکلت در این خصوص توقیف شد.

 

 

کشف ۴ هزار و ۸۲۰ عدد ماسک غیر بهداشتی در”بیرجند”/۴

 

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان از کشف ۴ هزار ۸۲۰ عدد ماسک غیر بهداشتی و تقلبی در شهرستان”بیرجند” خبر داد و گفت: در این خصوص یک متهم دستگیر شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”جواد بخشی” اظهار داشت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی به منظور اهمیت سلامت شهروندان و برخورد با تولید و پخش محصولات آرایشی و بهداشتی، غیر مجاز، بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده میدانی، یک انبار دارای ماسک های غیر استاندارد و فاقد کد IRC در شهرستان بیرجند را شناسایی کردند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی بیان داشت: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از محل شناسایی شده، ۴ هزار و ۸۲۰ عدد ماسک غیر بهداشتی کشف کردند.

 

 

 

 

کامیون حامل هزار و ۳۵۰ قطعه مرغ غیر مجاز در”درمیان” متوقف شد/۴

 

جانشین انتظامی شهرستان”درمیان” گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از یک کامیون هزار و ۳۵۰ قطعه مرغ زنده غیر مجاز و بدون مجوز بهداشتی به ارزش ۶۷۰ میلیون ریال کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”حسین اسداللهی” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان درمیان هنگام گشت زنی در محورهای مواصلاتی به یک کامیون حامل مرغ زنده مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی تکمیلی از کامیون هزار و ۳۵۰ قطعه مرغ زنده قاچاق که فاقد مجوز حمل بود کشف کردند که ارزش ریالی آن بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۶۷۰ میلیون ریال برآورد شد.

جانشین انتظامی شهرستان درمیان افزود: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

قاچاقچی تریاک در”نهبندان” زمین گیر شد/۴

 

فرمانده انتظامی استان از کشف ۱۴۵ کیلو و ۴۰۰ گرم تریاک در شهرستان”نهبندان” خبر داد و گفت: در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: مأموران یگان امداد”نهبندان” هنگام کنترل محورهای مواصلاتی این شهرستان به یک وانت پیکان که با سرعت در حال حرکت بود مشکوک شدند و با علائم هشدار دهنده به راننده خودرو دستور ایست دادند.

وی بیان داشت: راننده وانت پیکان به محض مشاهده مأموران بر سرعت خود افزود و متواری شد که ماموران خودروی حامل مواد مخدر را تعقیب و با اقدامات پلیسی وانت پیکان متوقف کردند که در بازرسی از آن ۱۴۵ کیلو و ۴۰۰ گرم تریاک کشف شد.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

۲ کشته در حادثه واژگونی پژو در نهبندان/۴

واژگونی خودروی پژو در محور ذهاب نهبندان ۲ کشته و ۳ مصدوم بر جا گذاشت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: یک دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ در کیلومتر ۱۶ محور ذهاب نهبندان واژگون شد که بر اثر آن ۲ سرنشین این خودرو جان باختند و ۳ مصدوم به بیمارستان شهید آتشدست نهبندان اعزام شدند.

سرهنگ رضایی رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: علت حادثه عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه بوده است.

 

 

 

موافقت دولت با تغییر طبقه بندی گرمسیری بشرویه/۲

نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی از موافقت دولت با تغییر طبقه بندی گرمسیری شهرستان بشرویه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، حجت‌ الاسلام نصیرایی گفت: هیئت وزیران در جلسه ای با تغییر طبقه بندی گرمسیری شهرستان بشرویه موافقت کرد.

وی افزود: در اجرای تبصره (۱) ماده (۱) قانون هدفمند کردن یارانه ها مبنی بر اعمال قیمتهای ترجیحی برق و گاز طبیعی با لحاظ مناطق جغرافیایی و نوع، میزان و زمان مصرف و نیز با توجه به گزارش های ارائه شده از سوی اداره کل هواشناسی در خصوص شرایط آب و هوایی شهرستان بشرویه، هیئت وزیران مصوب کرد این شهرستان به مدت دو ماه (از ابتدای تیر ماه تا پایان مرداد ماه) به عنوان منطقه گرمسیر(۴) تعیین شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

افزوده شدن رشته مامایی در مقطع کارشناسی دانشکده پرستاری قاین/۲

نماینده مردم شهرستان های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی از اضافه شدن رشته مامایی در مقطع کارشناسی ناپیوسته به دانشکده پرستاری قائنات خبر داد.

اسحاقی گفت: پس از موافقت آقای ساکی  مدیرکل دفتر منابع توسعه فیزیکی وافزوده شدن رشته مامایی در مقطع کارشناسی دانشکده پرستاری قاین امور عمرانی در خصوص تامین اعتبار پروژه توسعه بیمارستان شهدای قاین و تاکید استاندار خراسان جنوبی و با پیگیری های ویژه و مستمر صورت گرفته مبلغ  ۱۵ میلیارد تومان برای ادامه ساخت بیمارستان شهدای قاین به حساب پیمانکار برای ادامه ساخت این پروژه واریز شد.
وی همچنین از موافقت و ابلاغ وزیر بهداشت در خصوص افزوده شدن رشته مامایی در مقطع کارشناسی ناپیوسته به دانشکده پرستاری قائنات خبر داد.
نماینده مردم شهرستان های قاینات و زیرکوه همچنین از پیگیری های مستمر صورت گرفته توسط صداوسیما در حوزه بهداشت و درمان برای تحقق خواسته های مردم تشکر کرد.

فرآوری؛ حلقه مفقوده تولید ارزش افزوده از آنغوزه/۷

عدم فرآوری آنغوزه در کشور ارزش افزوده این محصول را عاید سایر کشور‌ها می‌کند.

مسئول بهره‌برداری منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار فرآوری؛ حلقه مفقوده تولید ارزش افزوده از آنغوزهصداوسیما گفت: ۱۰۰ هزار هکتاراز اراضی خراسان جنوبی زیر کشت آنغوزه است که عمده آن در طبس و بشرویه است.

رمضانی افزود: آنغوزه موجود در خراسان‌جنوبی از نوع آنغوزه شیرین است که در صنایع غذائی و داروسازی کاربرد دارد.

وی با اشاره به اینکه به‌طور متوسط سالانه ۴۰ تن آنغوزه، بسته به شرایط بارندگی در استان برداشت می‌شود گفت: ۶۵۰ نفر به طور مستقیم و ۳۵۰ نفر غیرمستقیم از برداشت این گیاه بهره‌مند می‌شوند.

مسئول بهره‌برداری منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی گفت: مجوز برداشت آنغوزه در سامانه ستاد به مزایده گذاشته می‌شود تا بهره برداران تحت نظارت شرکت‌های منتخب در مزایده، این محصول را برداشت کنند.

رمضانی ارزش هر کیلو شیرابه آنغوزه را حدود ۳ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: اگر اسانس این محصول که دارای ۶۰۰ خواص دارویی است، احصا شود ارزش افزوده‌ی آن ۵۰ برابر می‌شود.

وی گفت: فرآوری آنغوزه در استان و حتی کشور صورت نمی‌گیرد و این محصول به صورت خام به کشور هندوستان (به‌عنوان ماده غذایی) و افغانستان و از افغانستان به کشور‌های اروپایی صادر می‌شود.

رمضانی افزود: صادرات آنغوزه از گمرک بیرجند انجام نمی‌شود و از اسکله شهید رجایی بندر عباس به هند و از مرز دوغارون به افغانستان صورت می‌گیرد.

وی گفت:در دولت جدید دستور ویژه‌ای برای بهره‌برداری و فرآوری آنغوزه خراسان جنوبی و دیگر محصولات از جمله زرشک زعفران و عناب در دستور کار قرار گرفته‌است که امیدواریم هرچه زودتر به سرانجام برسد.

 

 

 

 

 

شهرگردی با استاندار خراسان جنوبی در بافت تاریخی بیرجند

استاندار خراسان جنوبی از آثار تاریخی بیرجند از جمله بافت تاریخی، مدرسه شوکتیه، آب انبار محسن‌زاده، موزه لباس و منسوجات سنتی، قلعه تاریخی و باغ رحیم‌آباد بیرجند بازدید و بر استفاده هرچه بیشتر از این ظرفیت‌ها تاکید کرد.

به گزارش ایرنا “جواد قناعت” که صبح پنجشنبه از چند واحد تولیدی در شهرک صنعتی بیرجند بازدید کرد، عصر امروز به برخی اماکن تاریخی مرکز استان رفت و وضعیت موجود و برنامه‌های مرمت و جذب گردشگر در آنها را از نزدیک مورد بررسی قرار داد.

سرپرست فرمانداری بیرجند، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان نیز استاندار را در این بازدید که سه ساعت به طول انجامید، همراهی کردند.

برای دیدن آثار تاریخی در محل پایگاه میراث فرهنگی، گردشگری و تاریخی بیرجند از خیابان منتظری سه وارد بافت تاریخی بیرجند شدیم و پستخانه قدیم بیرجند اولین مکانی بود که در این محله استاندار خراسان جنوبی از آن بازدید کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در معرفی این اثر تاریخی گفت: اداره‌ پست قدیم بیرجند در اواخر قاجاریه و اوایل پهلوی ساخته شد و با شماره ۱۱۹۴۴ ثبت ملی شده است.

حسن رمضانی افزود: این بنا ابتدا در دوره‌ قاجاریه به عنوان «غورخانه» استفاده می‌شد و بعدها تا سال ۱۳۶۱ به عنوان پست و تلگراف بیرجند فعال بود که سال ۶۲ تخلیه و متروکه شد و سازمان میراث‌ فرهنگی وقت در سال ۱۳۵۸ آن را خریداری و مرمت کرد و در قالب ساختمان اداری پایگاه میراث‌ فرهنگی شهر تاریخی بیرجند احیا شده است.

استاندار از بنای تاریخی خواجه خضر روبه‌روی مدرسه شوکتیه نیز بازدید کرد و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی درباره این اثر تاریخی گفت: این بنا از معدود بناهایی با کاربری مسجد و آرامگاه است که در عصر قاجار احداث شد.

وی اظهار داشت: با توجه به شواهد موجود به نظر می‌رسد، این بنا ۲ بانی به نام‌های خواجوی و منصف داشته و زمان ساخت آن به عصر قاجاریه بر می‌گردد.

بازدید از مدرسه شوکتیه بیرجند سومین اثر تاریخی بیرجند بود که در همین بافت تاریخی مورد بازدید قرار گرفت؛ در حال حاضر در این مدرسه کلاس‌های شبانه‌روزی حفط قرآن با حضور حافظانی از سراسر کشور برگزار می‌شود.

مدرسه شوکتیه یکی از پیشینه‌های ارزشمند استان خراسان جنوبی است که بعد از دارالفنون تهران و رشدیه تبریز به عنوان سومین مدرسه نوین ایران در شهر بیرجند سر برآورد تا مردان نامداری را سرآمد جهان کند.

مدرسه شوکتیه بیرجند در دوره قاجار ساخته شد و با شماره ۱۳۷۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی درباره نحوه شکل‌گیری و راه‌اندازی مدرسه شوکتیه گفت: امیر اسماعیل خان که در زمان ناصرالدین شاه حاکم منطقه مُکران (بلوچستان) و قُهستان بود در عین مکنت، هیچ فرزندی نداشت لذا یک سوم اموال خود را بنا به احکام شرع، وقف کرد و برادر کوچکتر خود، امیر ابراهیم خان را متولی این املاک قرار داد.

وی افزود: بعد از مرگ اسماعیل خان، ابراهیم خان شوکت الملک حکومت منطقه قاینات را به عهده می‌گیرد و روزهای شکوفایی دارالفنون به تهران سفر می‌کند و با این مدرسه و آثار ارزشمندش بیشتر آشنا می‌شود.

رمضانی بیان کرد: ابراهیم خان پس از برگشت به بیرجند تصمیم می‌گیرد با استفاده از همان یک سوم اموال وقفی که در اختیار دارد، کار خیر و ارزشمندی در راستای توسعه فرهنگ منطقه انجام دهد و به این ترتیب مدرسه شوکتیه در محل حسینیه امام رضا (ع) راه‌اندازی و تعلیم و تربیت به سبک جدید در شهر آغاز می‌شود.

وی گفت: شوکت الملک برای مدیریت و تاسیس مدرسه شوکتیه بیرجند از ۲ نفر فاضل کاشانی به اسامی میرزا احمد نراقی و شیخ احمد سلیمانی نراقی دعوت کرد و معلمان خارجی این مدرسه نیز سیدرضی حسین هندی، مسیو رومینیو، مسیو فردیناند و ژزف بریان که از فرانسه و هند بودند.

رمضانی اظهار داشت: مرمت این بنای تاریخی از اوایل آذر ۹۴ با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان شروع شد و با صرف یک میلیارد تومان اعتبار از محل درآمد رقبات موقوفه حسینیه امام رضا (ع) بیرجند بازسازی شده است.

در ادامه مسیر بافت تاریخی بیرجند و در انتهای کوچه فرعی خیابان منتظری استاندار خراسان جنوبی از آب انبار محسن‌زاده هم بازدید کرد.

انبار محسن‌زاده از سازه‌های آبی قدیمی بیرجند است که زمان ساخت آن به اواسط دوره قاجار برمی‌گردد، این آب انبار در محله دم قلعه، ابتدای کوچه خواجه‌ها و کنار خانه مسکونی مرحوم احمد محسن‌زاده واقع است که به همین جهت به آن آب انبار محسن‌زاده گفته شده ولی بانی واقف آن حاجی خان بوده است.

مخزن این آب انبار یک میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر گنجایش دارد، به‌طوری که وقتی وارد این مخزن می‌شوید، بزرگی آن باعث می‌شود تا چند لحظه سکوت کنید و به فکر فرو روید.

عملیات مرمت این آب انبار سال ۹۶ در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی قرار گرفت و در این مرمت، مخزن آب انبار کشف و بازسازی شد.

آب انبار محسن‌زاده پنجم آذر ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۹۰۷ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

استاندار و هیات همراه در ادامه مسیر و انتهای محله «سرده» بیرجند از موزه لباس و منسوجات سنتی در محل خانه تاریخی پُردلی بازدید کردند، در این موزه پوشش‌های سنتی خراسان جنوبی از لباس‌های ابریشمی دستباف، اطلس، کرباس، برک، قارت و عروس گرفته تا پارچه‌های سنتی برک، کرباس و مله را در معرض نمایش قرار گرفته است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی جمع‌آوری آثار این موزه که از دوره قاجار تا معاصر را در برمی‌گیرد، حدود پنج سال به طول انجامیده است و برخی از این پوشش‌ها خریداری شده و برخی به امانت گرفته شده‌اند تا امکان بازآفرینی و احیای انواع لباس‌های محلی در استان انجام شود.

قناعت در ادامه راهی میدان امام حسین (ع) بیرجند شد و از قلعه تاریخی بیرجند در بافت قدیم شهر بازدید کرد. قلعه بیرجند یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین قلعه‌های ایران است که با نام‌های قلعه ته ده یا قلعه پایین شهر شناخته می‌شود.

وسعت این قلعه حدود سه هزار متر مربع و ساخته دوره صفویه است البته برخی نیز بنای این قلعه را به قبل از این دوره نسبت می‌دهند و هر سال مقصد گردشگران داخلی و خارجی به ویژه در نوروز است.

این قلعه از خشت و گل ساخته شده و مردم دوره صفویه تا قاجاریه را از حمله مهاجمان به‌ویژه ترکمن‌ها و ازبک‌ها در امان نگه می‌داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در این بازدید توضیح جالبی داد و اینکه قلعه قدیمی بیرجند به ارگ کلاه فرنگی و ارگ بهارستان نقب یا راه زیر زمینی دارد و البته الان بسته است.

وی افزود: بیشتر قلعه‌هایی که قابلیت دفاعی داشتند مسیرهای فرار و نقب‌هایی داشتند که به خانه‌ها یا چشمه آب راه داشته است، قلعه بیرجند هم ۹۰ درصد راه فرار داشته اما در ساخت و سازها و تحولات مسیر آن مسدود شده و در حال حاضر سرنخی از راه ورودی به نقب قلعه در دست نیست.

باغ رحیم‌آباد بیرجند هم آخرین هدف بازدید سه ساعته استاندار خراسان جنوبی از آثار تاریخی و ظرفیت‌های گردشگری مرکز استان بود. باغ و عمارت رحیم‌آباد یکی از آثار با ارزش تاریخی است که در منطقه‌ای به همین نام در شهر بیرجند واقع شده و فاصله آن از باغ جهانی اکبریه یک کیلومتر است.

این عمارت سال ۱۳۱۵ هـ.ق به فرمان اسماعیل خان احداث شد و به عنوان دارالحکومه مورد استفاده قرار گرفت.

بنای رحیم‌آباد نمونه کاملی از یک خانه حکومتی است که با در نظر گرفتن نحوه استفاده و کاربری‌های چندگانه، هم به عنوان خانه برای ساکنان آن و هم به عنوان دارالحکومه در دوره قاجار ساخته شد و این اثر در ۲۲ خرداد ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۷۰۷ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

همچنین در این بازدید برخی شهروندان بدون واسطه مسائل و مشکلات خود را با استاندار خراسان جنوبی در قالب ارائه نامه و گفت و گوی چهره به چهره مطرح کردند که قناعت دستور پیگیری موارد مطرح شده را به مسوولان مرتبط داد.

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:

قاچاق کالا ریشه‌یابی شود/۷

قاچاق کالا عنصریابی و ریشه‌یابی شود

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به اثرات بسیار مخرب قاچاق کالا بر اقتصاد و به منظور پیشگیری، دستگاه‌های مسئول این مساله را عنصریابی و ریشه‌یابی کنند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید محمدرضا طالبی در نشست کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان که معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی نیز حضور داشت، افزود: در موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پیشگیری یکی از شاخص‌های بسیار مهم و اساسی است.

وی با اشاره به اینکه عنصریابی همان موضوع برخورد نیروی انتظامی با قاچاقچیان است اظهار داشت: ریشه‌یابی کار در این موضوع بسیار مهم است چرا که با اتکای به این ریشه‌یابی می‌توان کار فرهنگی انجام داد و در پیشگیری بسیار تعیین‌کننده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: درخصوص پیشگیری لازم است متولیان از ظرفیت صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها در جهت تولید محتوا نهایت بهره را ببرند.

وی افزود: در مورد قاچاق سوخت نیز نیروی انتظامی باید با همراهی نهادهای امنیتی علاوه بر هوشمندسازی، رصد گلوگاه‌های مرزی و مسیر جاده‌ها، شناسایی مبدأ و سرمنشأ قاچاق را در دستور کار قرار دهد.

طالبی بیان کرد: درخصوص سوخت ماشین‌آلات کشاورزی، بر ادارات متولی لازم است که برآورد دقیق‌تری از تجهیزات و ادوات کشاورزی داشته باشند تا سوخت مورد نیاز آنها به میزان واقعی تخصیص یابد.

وی همچنین با اشاره به در پیش بودن چهارشنبه آخر سال گفت: نیروی انتظامی در زمینه جلوگیری از عرضه مواد منفجره در چهارشنبه پایان سال تلاش مضاعفی را صورت دهد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی درباره پیشنهاد شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان مبنی بر نصب جدول مدیریت برداشت نفت گاز در بخش حمل و نقل گفت: این پیشنهاد در کمیسیون تخصصی با حضور اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، افراد صاحبنظر در این حوزه، اتحادیه و تعدادی از رانندگان برگزار شود تا پس از طی مراحل کارشناسی در جلسه آتی کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد.

وی بیان کرد: این موضوع در صورت تصویب به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود تا نتایج آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

در پایان این نشست، برنامه تلویزیونی “بازتاب” تولید سیمای خراسان جنوبی که در حوزه قاچاق کالا و ارز در نخستین پویش ملی “تبلیغات هوشمندانه” رتبه سوم کشور را کسب کرد، با اهدای لوح تقدیر رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز توسط معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار تجلیل شد.

 

 

 

 

 

 

 

روایتی از پزشک خادم فرهنگ/۵

روایتی از پزشک خادم فرهنگ

خراسان جنوبی از زمان‌های دور به سرزمین فرهنگ و ادب شهرت یافته چون بزرگان و مفاخری را در دل خود پرورانده که در کنار فراگیری علوم روز، به وظایف فرهنگی و اجتماعی خود پایبند بوده و در مسیر تعالی فرهنگ این سرزمین تلاش فراوان کرده‌اند.

به گزارش ایرنا یکی از این بزرگان، دکتر “محمود رفیعی” از خطه دانشمندپرور خراسان جنوبی از مفاخر کشور و نمونه برجسته‌ای از دانش، فروتنی و مهربانی است که بیش از چند دهه اهتمام به احیا و گسترش فرهنگ ملی ایران و زادگاه خود بیانگر روحیه مجاهدت و تلاش خستگی‌ناپذیر او در حوزه علم و فرهنگ است.

او در زمره دانشورانی است که نه تنها در حوزه علم، ردای پزشکی بر قامت داشته بلکه با اهتمام ویژه در حوزه فرهنگ و ادب، گام‌های بلندی در توسعه فرهنگی و ادبی دیار خویش به ویژه منطقه بیرجند برداشته است.

پزشک حاذق و خادم فرهنگ که با تلاش و همت خود سعی در معرفی نام‌آوران این منطقه داشته و تالیفاتی گرانبها از خود به جای گذاشته است.

وی علاوه بر خدمات علمی به خدمات فرهنگی نیز روی آورده و معتقد است: زیربنای هر پیشرفتی بر پایه پویایی فرهنگی است و هر فردی در هر رشته و شغلی که هست باید به وظایف اجتماعی و فرهنگی خود هم آگاه باشد.

محمود رفیعی سال ۱۳۱۸ در روستای دُرخش در فاصله ۶۵ کیلومتری بیرجند متولد شد، تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش همچنین دبستان نزاری بیرجند طی کرد و دوره متوسطه را در دبیرستان‌های شوکتی بیرجند و البرز تهران گذراند.

وی در مدت تحصیل در دبیرستان شوکتی از محضر استادانی چون احمد احمدی بیرجندی، دکتر فرجاد و آقای کاشانی بهره برد و از آنجایی که دبیران دبیرستان البرز بیشتر از زمره استادان دانشگاه تهران بودند،  در خاطرات خود از تاثیر استادان دبیرستان البرز و برنامه‌های آموزشی آن در ادامه تحصیلات و آینده علمی‌اش یاد کرده است.

رفیعی پس از اتمام تحصیل دبیرستان، عازم کشور سوئیس شد و تحصیل در رشته پزشکی را در دانشگاه ژنو آغاز کرد. پس از اتمام دوره دکترا برای گرفتن تخصص و ادامه تحصیلات عازم انگلستان شد و به مدت سه سال در بیمارستان کودکان گریت اورموند در لندن و یک سال در شیفلد نزد استادان سرشناس طب کودکان از جمله پروفسور ایلینگ ورشا و پروفسور ولف دوره طب کودکان را گذراند و موفق به اخذ طب کودکان شد.

عشق به زادگاه و علاقه به ادبیات 

هرچند رشته تحصیلی و تخصصی دکتر محمود رفیعی پزشکی بوده اما سال‌هاست نامش در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور به‌ویژه خراسان جنوبی نه به خاطر پزشک بودن بلکه به دلیل فعالیت‌های ادبی‌اش می‌درخشد.

عشق به سرزمین مادری و زادگاه آبا و اجدادی، استاد را بر آن داشته که در کنار پزشکی، در ادبیات و فرهنگ هم دست به قلم برده و به ترجمه، چاپ و تالیفاتی در این زمینه روی آورد تا آنجا که تاکنون بیش از ۴۰ اثر را روی پیشخوان کتابفروشی‌ها گذاشته است.

وی با اشاره به سرگذشت زندگی‌اش می‌گوید: «مادرم ادامه تحصیل در رشته کشاورزی را به من توصیه کرد اما به پزشکی علاقه‌مند بودم و با نمرات بالا شرایط تحصیل در رشته پزشکی کشور سوئیس را کسب کرده بودم».

رفیعی ادامه می‌دهد: «در مجموع مردم به این نتیجه رسیده بودند که از طریق درس خواندن، بچه‌هایشان به جایی می‌رسند و درس و تحصیل را برای فرزندانشان بهترین چیز می‌دیدند».

همانطور که بیان شد وی علاوه بر فعالیت در رشته تخصصی خود به دلیل علاقه خاص به ادبیات، فرهنگ و تاریخ محلی به خدمات فرهنگی نیز روی آورد. این علائق افزون بر ویژگی‌های شخصیتی، ریشه در میراث اجدادی او دارد و جد بزرگش محمد رفیع بن عبدالکریم درمیانی متخلص به لامع است.

نشر آثار ادبی با هزینه شخصی

علاقه دکتر رفیعی به فرهنگ و تاریخ محلی سبب شد که تلاشی مستمر و پیگیر را در جهت نشر آثار محلی با هزینه شخصی آغاز کند و این اقدامات نقش مهمی در احیای آثار و معرفی مفاخر و مشاهیر خراسان جنوبی و پویایی و اعتلای فرهنگی منطقه داشته باشد.

او با به‌کار گرفتن سرمایه اقتصادی خویش در راستای ارائه خدمات علمی و فرهنگی، ثروتش را به شکلی پویا در جهت اعتلای تاریخ، فرهنگ و ادب جامعه به جریان انداخته و در زمره خادمان علم و فرهنگ قرار گرفته است.

این جریان سرمایه به دلیل بهره‌برداری آحاد مختلف اجتماعی به شکلی زاینده موجبات بالندگی علمی و فرهنگی منطقه را فراهم کرده است و در همین راستا باید از اقدامات دکتر رفیعی در احیای بسیاری از نسخ خطی مربوط به تاریخ محلی به‌ویژه مفاخر منطقه یاد کرد. نمونه‌ای از فعالیت‌های وی، شناسایی و معرفی نسخ خطی پیرامون آثار و شخصیت منجم و ریاضیدان مشهور ایرانی “عبدالعلی بیرجندی” است.

رفیعی در مقاله‌ای با عنوان «نسخه‌های دست‌نویس ملا عبدالعلی بیرجندی در ایران» ضمن تاکید بر اهمیت آثار علامه بیرجندی، به لزوم چاپ آثار خطی به جای مانده از وی و معرفی نسخه‌های این دانشمند بیرجندی اشاره کرده و مقاله مذکور در همایش بزرگداشت عبدالعلی بیرجندی در یونسکو ارائه شده است.

چگونگی ورود به زبان و ادب فارسی

وی درباره چگونگی ورود به عرصه زبان و ادب فارسی می‌گوید: «سال ۵۱ برای سرکشی به سرزمین پدری و دیدار دوستان به منطقه آمدم و دیوان اشعار شاعران محل را درخواست کردم اما هر که می‌رسید فقط چند بیتی می‌خواند و افراد جز یکی دو کتاب از شیخ عبدالحسین آیتی منبع و کتاب دیگری نداشتند.»

استاد ادامه می‌دهد: «احساس کردم درباره بزرگان و فرهنگ منطقه هیچ اقدامی نشده. این منابع را برای آشنا شدن با منطقه‌ام می‌خواستم، چون معتقدم هر فردی باید با فرهنگ منطقه و محله‌اش آشنا باشد، درست نبود بیرجندی باشم در حالیکه با فرهنگ محل بیگانه باشم و از نزاری یا عبدالعلی بیرجندی ندانم».

وی می‌گوید: «این سفر و حس خوب، بهانه و علتی برای تحقیق در فرهنگ و ادبیات خراسان جنوبی شد تا آنجا که درباره نزاری قهستانی شروع به تفحص کردم و دیوان‌های اشعار و نسخه‌های خطی او را جمع‌آوری و به چاپ رساندم و برای این کار تا شهرهای دوشنبه و سن پترزبورگ هم رفتم».

دکتر رفیعی می‌افزاید: «نزاری قهستانی تقریبا ناشناخته بود، حتی با اینکه چند سال در دبستان نزاری بیرجند مشغول تحصیل بودم اما معلمان ما یا چیزی درباره این بزرگمرد تاریخ نمی‌دانستند یا نمی‌گفتند».

وی می‌گوید: «برای معرفی نزاری قهستانی از دکتر مصفا یکی از استادان برجسته ادبیات در دانشگاه تهران کمک گرفتم و ایشان چهار سال وقت خود را صرف کرد تا دیوان نزاری و مقدمه‌ای چهار صفحه‌ای را در دو جلد منتشر کرد».

تلاش مستمر برای حفظ و نشر میراث گذشتگان

نویسنده و پژوهشگر ادبی ادامه می‌دهد: «این تحقیق و تفحص‌ها ادامه داشت تا اینکه بقیه آثار بزرگان مانند سری شاعر نابینای بیرجندی، اشعار صفوی به گویش بیرجندی، دیوان عظیمی شاعری از ناحیه درمیان، عبدالحسین فنودی که روحانی بود و به تاریخ علاقه زیاد داشت و سخنور و دانشمند بود را منتشر کردیم».

وی تاکید می‌کند: «در زمان گذشته در بیرجند برای ترویج سوادآموزی خیلی کار شده و شوکت الملک اقدامات مهمی انجام داده که باید قدردان آن باشیم اما در زمینه پژوهش اقدام خاصی نشده و بزرگان ناشناخته مانده بودند».

وی می‌افزاید: «بزرگانی مانند عبدالعلی بیرجندی که ستاره‌شناس مشهور دنیای اسلامی در قرن دهم بود نیز ناشناخته مانده بود که با انتشار دو کتاب درخصوص وی، بزرگداشتی در یونسکو برای این مرد بزرگ برگزار شد و یک سال را به نام وی اعلام کردند».

از محمود رفیعی پژوهش­‌های ادبی بسیاری در ترویج زبان و ادبیات خراسان جنوبی بر جای مانده و «دیوان لامع»، «زندگی و آثار نزاری»، دو جلد نخست «دیوان حکیم نزاری قهستانی»، «واژه‌نامه گویش بیرجند»، «بررسی گویش بیرجند»، «بیرجندنامه»، «اسماعیلیان پس از مغول»، «دیوان شیخ عبدالحسین فنودی» و «تاریخ قاینات» از جمله آنهاست.

«زندگی و اشعار سری (بدیع‌الزمان نوربخش)»، «دیوان سیدمحمد ابراهیم صفوی»، «مجموعه مقالات همایش بین‌المللی بزرگداشت ملاعبدالعلی بیرجندی»، «شرح بیرجندی بر تذکره طوسی»، «نمایندگان بیرجند در مجلس شورای ملی (از ۱۲۸۵ تا ۱۳۵۷)»، «از شوکتی تا دولتی»، «دیوان محمد عظیم عظیمی»، «سفرنامه حکیم نزاری قهستانی» و «جستارهایی درباره بیرجند» از دیگر آثاری است که به همت وی منتشر شده‌ است.

گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی که از سال ۱۳۸۳ تاکنون هر سال در یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور برگزار شده، قرار است شانزدهمین مرحله این همایش ۱۴ تا ۱۹ اسفند امسال و با حضور جمعی از دانشجویان، استادان، فرهیختگان و مسوولان کشوری و استانی در دانشگاه بیرجند برگزار شود.

در این گردهمایی از برخی چهره‌های برجسته از جمله دکتر محمود رفیعی که دارای تخصص پزشکی بوده اما علاقه وافری به ترویج فرهنگ و زبان و ادب فارسی دارد، تقدیر و تجلیل خواهد شد.

 

 

 

اعتبار سفر رییس جمهور به میراث فرهنگی خراسان جنوبی اختصاص یافت/

اعتبار سفر رییس جمهور به میراث فرهنگی خراسان جنوبی اختصاص یافت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: ۹۰ میلیارد تومان اعتبار سفر استانی رییس جمهور به حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اختصاص یافت که طی ۲ سال آینده هزینه می‌شود.

حسن رمضانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اعتبار طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به میراث فرهنگی خراسان جنوبی ابلاغ خواهد شد.

وی بیان کرد: اعتبار اختصاص یافته در بین تمامی شهرستان‌های استان توزیع خواهد شد و صرف مرمت آثار تاریخی، تامین زیرساخت‌های گردشگری و توسعه صنایع دستی خراسان جنوبی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز مرمت ۲۰ بنای تاریخی را در خراسان جنوبی با اعتبار چهار میلیارد تومان شروع کردیم که برای نوروز تعدادی از آنان آماده‌سازی خواهد شد.

وی اظهار داشت: از ابتدای امسال یک میلیارد تومان برای بافت‌های تاریخی استان تخصیص پیدا کرده است و ثبت تک بناها، مشارکت مردم در مرمت خانه‌ها و مساجد و بهسازی معابر از جمله برنامه‌هایی است که میراث فرهنگی در بافت‌های تاریخی دنبال می‌کند.

رمضانی افزود: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون در حوزه صنایع دستی هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده که برای ۶۵۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

وی گفت: ۲۳ اثر تاریخی این استان در ۱۰ ماه امسال ثبت ملی شده و مجموع آثار خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی به ۹۵۵ اثر رسیده است.

 

 

برداشت و فروش کما در خراسان جنوبی ممنوع است

برداشت و فروش کما در خراسان جنوبی ممنوع است

بیرجند – ایرنا – مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: برداشت گیاه خوراکی «کما» از مراتع برای مصرف خانوار مجاز است اما فروش آن در بازار ممنوع است.

علیرضا نصرآبادی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برداشت کما تنها به اندازه مصرف خانوار سه تا پنج کیلوگرم مجاز است و برداشت به منظور بهره‌وری اقتصادی ممنوع است.

وی با بیان اینکه فرسایش خاک، تخریب مرتع و حفظ نشدن پوشش گیاهی از جمله دلایلی است که نمی‌توان به خاطر آن‌ کما را به طور عمده برداشت کرد، گفت: به دلیل ۲۰ سال خشکسالی، برداشت کما از مراتع استان تحت کنترل و نظارت است تا در این شرایط این گیاه دارویی دچار آسیب نشود.

نصرآبادی بیان کرد: هر بوته از کما، حاصل جوانه مولد گل آن است، در صورت برداشت سال ‌ها طول می‌کشد تا دوباره احیا شود و بذر خاصی برای کاشت ندارد به همین دلیل حفاظت از این گیاه در دستورکار این اداره‌کل قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه همزمان با فصل رویش این گیاه (اوایل اسفندماه)، گشت‌های نظارتی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌ها به مناطق تحت پوشش اعزام می‌شوند، اضافه کرد: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی با تمامی افرادی که نسبت به برداشت غیرمجاز این گیاه اقدام کنند در مراتع و محورهای مواصلاتی استان برخورد خواهند کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تصریح کرد: برخورد با فروشندگان این گیاه در بازار مرکز استان از حیطه نظارت و برخورد این اداره کل خارج است و با توجه به اینکه بیشتر مراتع خراسان جنوبی دارای پوشش گیاهی فقیر است باید بیش از گذشته مراقب پوشش گیاهی باشیم.

نصرآبادی ادامه داد: پارسال به دلیل خشکسالی رویش کما را در مراتع نداشتیم، اما امسال به دلیل بارندگی‌های خوب در فصل زمستان، گیاه کما در حال رویش است، انتظار ما از مردم این است که برداشت کما برای مصرف خانوار را به صورت اصولی انجام دهند تا این گونه دارویی دچار آسیب نشود.

و اما خواص کما

محسن پویان پژوهشگر گیاهان دارویی در بیرجند هم گفت: کما برای گوارش و حذف انگل‌های روده‌ای مفید است و مصرف آن حملات صرع را کاهش می‌دهد.
وی افزود: در کشورهای صنعتی از صمغ این گیاه، کپسول ضد ویروس برای آنفلوآنزای خوکی ساخته‌اند، همچنین کما دارای املاح و ویتامین‌های زیادی بوده که خاصیت ضد میکروبی دارد.

وی با بیان اینکه جوانه‌های گل در این گیاه باعث رشد دوباره آن می‌شود، اضافه کرد: این در حالی است که این قسمت از «کما» نیز مصرف غذایی دارد.
پویان ادامه داد: اگر جوانه گل در کما از بین برود، حداقل شش سال طول می‌کشد تا این گیاه برای بار دیگر در زمین رشد کند، همچنین از صمغ این گیاه، آنغوزه به دست می‌آید.

کما بوته‌ای سرسبز است که اوایل اسفندماه و اوایل فصل بهار در بیابان‌های خراسان جنوبی به صورت خودرو می‌روید، این گیاه که ساقه و برگ آن سبز و چرب است، خوراک زمستانی دام است.

این گیاه استفاده دارویی فراوانی دارد، در بهار و در پای ریشه آن نوع قارچ غیرسمی می‌روید که در بین مردم محلی به «سماروق» معروف است و خیلی از قارچ های پرورشی بزرگتر و خوشمزه‌تر است.

کما بوی خاصی دارد که بعضی‌ها از افراد آن را خوشبو خطاب می‌کنند و بعضی دیگر از بوی آن بیزارند و وقتی بز یا گوسفند از این گیاه استفاده کنند، شیر و ماست عطر کما می‌دهد و بسیار مقوی است.

محل رویش گیاه کما بیشتر در دشت‌ها بوده و در مناطق کوهستانی به ‌ندرت دیده می‌شود، برخی مردم خراسان جنوبی این گیاه را برداشت و در تهیه انواع نان، خورشت و پلو از آن استفاده می‌کنند.

بیش از هشت میلیون عرصه منابع طبیعی در خراسان جنوبی وجود دارد و در ۲۲۰ هزار هکتار از مراتع این استان گیاهان دارویی می‌روید.

 

 

رشد ۲۴ درصدی جمع‌آوری زکات در خراسان جنوبی/

رشد ۲۴ درصدی جمع‌آوری زکات در خراسان جنوبی

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال هفت میلیارد و ۹۲۳ میلیون تومان زکات در این استان جمع‌آوری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴ درصد رشد داشته است.

محمد عرب روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این زکوات شامل زکات واجب، مستحبی، فطریه و کفاره توسط کمیته امداد و مراکز نیکوکاری برای کمک به نیازمندان جمع‌آوری شده است.

وی اظهار داشت: از این میزان چهار میلیارد و ۴۵۷ میلیون تومان زکات نقدی و بیش از سه میلیارد و ۴۶۵ میلیون تومان به‌صورت غیرنقدی به این نهاد اهدا شده است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: امسال کشاورزان و دامداران به‌ویژه مودیان زکات بیش از چهار میلیارد و ۳۲۸میلیون تومان زکات مالی و مستحبی را به کمیته امداد برای پرداخت به مددجویان و نیازمندان اهدا کردند.

وی افزود: مردم مومن و متدین استان نیز از ابتدای امسال سه میلیارد و ۵۹۵ میلیون تومان فطریه، کفاره و رد مظالم به این نهاد اهدا کردند.

عرب بیان کرد: زکات جمع‌آوری شده در سرفصل‌های درمان، مسکن، معیشت، فرهنگی، تحصیلی و موردی برای نیازمندان و مددجویان زیر پوشش این نهاد هزینه شده است.

وی همچنین گفت: در حال حاضر ۳۳ هزار و ۲۱۹ نفر حامی از فرزندان ایتام و محسنین زیر پوشش این نهاد حمایت مادی و معنوی انجام می‌دهند که بیشترین حامیان داخل استان هستند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی افزود: حامیان در ۱۰ ماه امسال بیش از ۳۶ میلیارد و ۱۵۴ میلیون تومان به حساب فرزندان معنوی خود در این استان واریز کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است.

وی میانگین سرانه واریزی حامیان را ۱۰۹ هزار تومان عنوان کرد و گفت: ۱۹ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان توسط حامیان اکرام ایتام و ۱۶ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان توسط حامیان محسنین به حساب فرزندان آنان واریز شده است.

عرب با اشاره به اینکه ۹۷ درصد کمک‌های حامیان در سال جاری نقدی بوده است افزود: ۳۰ درصد سهم کل درآمدهای استان در ۱۰ ماه امسال را درآمدهای طرح اکرام ایتام و محسنین به خود اختصاص داده است.

وی تعداد فرزندان ایتام و محسنین در استان خراسان جنوبی را ۸ هزار و ۷۸۸ فرزند ذکر کرد و گفت: از این تعداد ۲ هزار و ۳۴۷ نفر یتیم و ۶ هزار و ۴۴۱ فرزند طرح محسنین هستند.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی اظهار داشت: طرح محسنین فرزندان خانواده‌های زیر پوشش که دارای سرپرست، ولی پدر یا مادر از کارافتاده یا دچار بیماری هستند را مشمول می‌شود.

 

 

 

در شورای اسلامی خراسان جنوبی مطرح شد؛

پرداخت قطره چکانی خسارات کشاورزی / تبیعض در توزیع نهاده های دامی/

حلقه مفقوده بهره نگرفتن از صاحب نظران

پرداخت قطره چکانی خسارات کشاورزی / تبیعض در توزیع نهاده های دامی

پرداخت قطره چکانی خسارات کشاورزی توسط صندوق بیمه و تبعیض در توزیع نهاده های دامی از مهم ترین مشکلات کشاورزان خراسان جنوبی بود که از سوی نمایندگان آنها در شورای اسلامی استان مطرح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد روحی ظهر پنج شنبه در جلسه شورای اسلامی استان اظهار کرد: بیمه کارگران بخش کشاورزی به راحتی قطع می‌شود و هرچند در زمانی که کشاورزان محصولات خود را بیمه می‌کنند باید مبلغ مورد نظر را نقد پرداخت کنند در هنگام پرداخت خسارت از سوی بیمه مبلغ آن به صورت قطره چکانی پرداخت می‌شود و این موضوع موجب شده که بخشی از پول مربوط به خسارات محصولات کشاورزی هنوز پرداخت نشده است.

وی تصریح کرد: اگر برای جبران خسارات اعتباری به استان تخصیص می‌یابد به جای اینکه تنها به خسارت دیدگان پرداخت شود در همه شهرستان‌های خراسان جنوبی تقسیم می‌شود.

تفاوت در سهمیه نهاده‌های دامی

به گفته وی سهمیه مراکز صنعتی پرورش دام از دامداری سنتی بیشتر است و این در حالی است که از یک طرف مسئولان از پرورش دام حمایت می‌کنند و از طرفی دیگر این گونه عمل می‌کنند.

وی تصریح کرد: این موضوع سبب می‌شود تا دامدار خوراک دام خود را آزاد تهیه کند اما با نرخ دولتی باید گوشت دام خود را بفروشد.

وی با بیان اینکه مراکز خدمات کشاورزی در بخش‌ها چیزی برای ارائه خدمات به کشاورزان ندارند و همه کارها از طریق مراکز شهرستان‌ها انجام می‌شود، اضافه کرد: حمایت از کشاورزان در استان خیلی کم رنگ است و در برابر فشار دستگاه‌ها به کشاورزان، مسئولان جهاد کشاورزی باید از آنها حمایت کنند.

نماینده سرایان در شورای اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: با وجود اینکه استفاده از آب چاه موتور برای کشاورزی را ۵۰ درصد کاهش داده‌اند تعرفه آب بها نجومی شده است و تسهیلاتی که در قالب دامدار کارت پرداخت می‌شود کارمزد آن ۱۱ درصد است و به بعضی پنج و به بعضی دیگر سه میلیون تومان پرداخت می‌شود که ظلم به دامدار است.

روحی تصریح کرد: با وجود اینکه شبکه برق از کنار خانه‌های کارگری می‌گذرد مجوز استفاده از برق به آنها داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: در این شهرستان هزار و ۶۵ هکتار باغ پسته است و این موضوع نیاز به راه اندازی دانشکده کشاورزی و آزمایشگاه مکانیک خاک و مرکز تحقیقات کشاورزی دارد.

حمایت کم دولت از تولید کرک

نماینده سربیشه در شورای اسلامی خراسان جنوبی هم اظهار کرد: با وجود اینکه کرک تولیدی مود مشتریان خوبی از افغانستان دارد به دلیل حمایت کم دولت از تولید آن میزان تولید کرک کاهش یافته است.

علی فنودی با بیان اینکه خشکسالی امان مردم را بریده است، بیان داشت: ساختمان دانشکده کشاورزی چند سالی است که خاک می‌خورد که با جذب دانشجو در توسعه این شهرستان مفید خواهد بود.

وی تصریح کرد: هر چند به انتصابات در حوزه کشاورزی باید سرعت داده شود اما این باید بر اساس شایسته سالاری باشد.

به گفته وی در دولت دوازدهم کلنگ ایجاد گلخانه‌ای برای اشتغال ۱۰۰ نفر به زمین زده شد اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

احمد ملکی نماینده شهرستان زیر کوه در شورای اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: با وجود اینکه زیر ساخت‌ها برای ایجاد مجتمع‌های تولید زرشک فراهم شده است اما همچنان این محصول سنتی تولید می‌شود و به حلقه مفقوده آن توجه جدی نمی‌شود.

وی گفت: برای تسهیلات تبصره ۱۸ کشاورزان ثبت نام کرده‌اند ولی خبری از پرداخت این تسهیلات نیست و آنها چشم انتظار اقدام مسئولان هستند.

نماینده شهرستان درمیان در شورای اسلامی خراسان جنوبی نیز اظهار کرد: تعدادی از قنوات این شهرستان بر اثر سیل مسدود شده‌اند که نیاز به اعتبار برای اقدام در این خصوص است.

الهیاری بیان داشت: با وجود اینکه سال ۹۵ در قالب طرحی قرار بود انتقال آب به مزارع با لوله انجام شود اما تا کنون اعتباری برای اجرای آن تخصیص نیافته است.

ورود دلال‌ها و تبعیض در سهمیه نهاده‌ها

به گفته وی بین دامداران عشایر و دیگر دامداران در زمینه اختصاص سهمیه نهادهای دامی تبعیض وجود دارد و سهمیه آنها بیشتر است.

وی تصریح کرد: خرید تضمینی زرشک هرچند مدتی انجام شد ولی اکنون دلال‌ها زرشک کشاورزان را خریداری می‌کنند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه بعد از بارندگی‌های اخیر میزان فعالیت تراکتورها افزایش یافته است سوخت آنها به خوبی تأمین

نمی‌شود.

وی اضافه کرد: هرچند از کشاورزان خواسته شده که برای سند دار کردن زمین‌های کشاورزی خود اقدام کنند اما زیر ساخت‌های آن هنوز در استان فراهم نشده است.

وی بیان داشت: در قالب یکی از مصوبات سفر معتمدیان استاندار اسبق به این شهرستان قرار بود در روستای مرزی خیرآباد چاهی به اهالی واگذار شود ولی هیچ اقدامی در این باره نشده است.

وضعیت بد کشاورزی در فردوس

نماینده فردوس در شورای اسلامی خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: کشاورزان فردوس وضعیت بدتری در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته دارند و این موضوع نشانگر آن است که نیاز به حمایت بیشتری دارند.

محمد حیدرزاده با اشاره به احداث پژوهشکده انار در حدود ۱۵ سال قبل در فردوس اظهار کرد: در حال حاضر به خرابه‌ای تبدیل شده و هنوز تعیین تکلیف نشده و علاوه بر این مشخص نشده که این پژوهشکده چگونه به کشاورزان کمک خواهد کرد این در حالی است که باغ داران انار به آموزش نیاز دارند.

وی اضافه کرد: قنات بلده فردوس پتانسیل خوبی است که با اجرای طرح ذخیره سازی آب آن کمک زیادی به کشاورزان خواهد شد و اگر از ایجاد مجلات دامداری جلوگیری شود در آینده شاهد مشکلات زیادی در این خصوص خواهیم بود.

وی تصریح کرد: بنیاد مسکن زمین‌های را که از منابع طبیعی گرفته است به قطعات ۱۵۰ متری تقسیم کرده و برای هر قطعه دامدار باید ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان پرداخت کند. این در حالی است که بنیاد مسکن با پرداخت مبلغ کمی این زمین‌ها را خریداری کرده است.

وی بیان کرد: بعضی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان تصور می‌کنند که از هتل هفت ستاره‌ای باید حوزه خود را مدیریت کنند.

نماینده شهرستان خوسف در شورای اسلامی خراسان جنوبی گفت: کشاورزان از خیلی از چیزها قطع امید کرده بودند و در بعضی از موارد به امیدواری مردم خدشه وارد شد.

قومیجانی ادامه داد: مردم سیاست یک بام و دو هوا را نمی‌توانند تحمل کنند و در خصوص توزیع نهاده‌های دامی متولیان باید پاسخگو باشند.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه بر اساس قوانین موجود متولی اصلی امور هر روستا دهیار است دستگاه‌های اجرایی با نادیده گرفتن این موضوع اقدامات خود را در روستاها انجام می‌دهند.

به گفته وی کمبود نهاده‌های دامی برای کشاورز قابل تحمل نمی‌باشد و مراکز خدمات پشتیبانی کشاورزی در شرایط فعلی جایگاه خود را از دست داده‌اند و مرکز تحقیقات برای ارائه الگوهای کشت در هر منطقه‌ای باید ورود کند.

تسهیلات به کشاورزان واقعی نمی‌رسد

نماینده قائنات در شورای اسلامی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه همه سخنانی که گفته شد نشانگر وجود مشکلات فراوان در حوزه کشاورزی است، اظهار کرد: از ظرفیت ۲۰ سال خشکسالی در استان به عنوان یک فرصت به خوبی بهره گرفته نشده است.

به گفته قرائی کارشناسان جهاد کشاورزی با وجود اینکه همه مشکلات را می‌دانند اختیاری برای حل آنها ندارند.

وی پیشنهاد داد: کار گروهی متشکل از همه دستگاه‌های مربوط برای بررسی مشکلات حوزه کشاورزی تشکیل شود تا راهکارهای برون رفت از آنها ارائه شود.

وی تاکید کرد: پرداخت تسهیلات مشکل زرشک کاران را حل نمی‌کند چون کشاورزان واقعی از آنها استفاده نمی‌کنند و کشاورزان به دلیل در پیش بودن فصل سرما و بارندگی مجبور می‌شوند کامیون کامیون زرشک‌های خود را ارزان بفروشند تا خسارتی به آنها وارد نشود.

قرائی تصریح کرد: قیمت زرشک در خراسان جنوبی باید مشخص شود نه خارج از آن، و ایجاد چند سردخانه در افین و زیرکوه برای همیشه مشکل فروش زود هنگام زرشک را حل می‌کند.

ماجرای مزایده فروش زمینی در بیهود قاینات و پاسخ مسئولان

تمام در آمد حاصل از مزایده در بیهود هزینه می شود

مزایده فروش زمینی در بیهود قاینات به عنوان گلایه از سوی اهالی روستا در حالی مطرح شد که مسئولان ورزش و جوانان قول دادند در آمد حاصل از آن در خود روستا هزینه شود

 

به گزارش خاورستان انتشار خبر چوب حراج اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی به اموال مردم در قاینات با تصویر مزایده زمینی در بیهود و متنی با این مضمون که پس از فروش زمین اهدایی مردم در روستای دهشک قاین ، باز نوبت به فروش زمین اهدایی مردم در روستای بیهود قاین رسیده است سبب شد که برای اطلاع از کم و کیف ماجرا با دهیار بیهود گفتگو کنیم .
حسین خلیلی به خبرنگار خاورستان گفت: حدود ۱۰ سال پیش مردم روستا برای ساخت سالن ورزشی زمینی به وسعت ۲ هزار متر مربع را در اختیار ورزش و جوانان قرار دادند تا این سازمان سالن ورزشی را برای جوانان احداث کند.
وی افزود: بعد از مدتی ورزش و جوانان اعلام کرد که زمین کوچک است و نمی توان سالن در آن احداث کرد و بعد از آن دوباره مردم روستا یک زمینی به وسعت ۷ هزار متر مربع در اختیار ورزش و جوانان قرار گرفت که با وجود گذشت ۸ سال فقط یک سوله در آن نصب شده و پروژه هنوز تکمیل نشده است.
او با تاکید بر این که ورزش و جوانان بدون اجازه مردم اقدام به مالکیت و ثبت زمین اشاره شده به نام خود کرده است افزود: اهالی روستا از این اقدام ناراضی هستند و در خواست باز پس دادن زمین برای اجرای کارهای عام المنفعه برای جوانان روستا هستند.

فروش اموال مازاد بر اساس قانون

حسن عزیزی مدیر کل ورزش و جوانان استان در پاسخ به گلایه مطرح شده به خبرنگار خاورستان گفت:یکی از تکالیف قانونی و رویکرد دولت فروش اموال و املاک مازاد بر اساس تشخیص دستگاه تخصصی است و بر اساس این ماده قانونی باید درآمد حاصل از فروش هم برای پروژه های نیمه تمام و سایر زیرساخت هایی که در همان منطقه وجود دارد هزینه شود .
وی افزود: ورزش و جوانان هم به عنوان مجری قانون برای اجرای تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۰ به دنبال احصای اموال مازاد و تبدیل آن ها به احسن است و این مربوط به یک نقطه جغرافیایی خاص نیست و همه نقاط استان را شامل می شود.
وی به این نکته هم اشاره کرد که زمانی مردم املاکی را به دولت واگذار می کنند و دولت سند اخذ می کند جزو اموال دولت محسوب می شود و دولت بر اساس تکالیف قانونی باید به دنبال مولد سازی و افزایش ارزش افزود این اموال در چهار چوب تعیین شده باشد و این تنها مربوط به ورزش و جوانان نیست و همه دستگاه های اجرایی را شامل می شود.
عزیزی تاکید کرد: نگاه ورزش و جوانان هم بر این اساس است هرجا که املاک مازادی وجود داشته اولویت برگشت در آمد حاصل از آن به همان منطقه بوده است.

۱۰۰درصد در آمد در بیهود هزینه می شود

وی ادامه داد: در روستای بیهود هم با توجه به وجود یک سالن نیمه تمام با پیشرفت ۳۵ درصدی بعد از گذشت ۸ سال تصمیم داریم صد درصد منافع حاصل از فروش این زمین برای تکمیل سالن ورزشی همان روستا هزینه شود.
وی با تاکید بر این که در سایر روستاها و نقاط استان هم بر این اساس عمل خواهیم کرد افزود: این اموال مربوط به دولت است ودولت مکلف است به عنوان مجری قانون نسبت به تکالیف قانونی اقدام کند که اگر منابع حاصل از فروش در مکان دیگری هزینه می شد که اعتراض مردم به جا بود اما الان که قرار است تمام درامد برای تکمیل سالن روستا مصرف شود که دیگر نباید گلایه ای باشد.
وی اظهارداشت: در روستاهای دیگر نظیر دهشک هم موضوع مشابه بیهود است و منافع آن به خود مردم می رسد.
به گفته وی در شرایط فعلی با توجه به افزایش هزینه های ساخت و ساخت و ساز و کمبود اعتبارها باید به دنبال راهکار جدی برای تکمیل پروژه هایی که سال ها از ساخت آن ها می گذرد باشیم چرا که طولانی تر شدن این پروژه ها به استهلاک بیشتر قسمت ساخته شده آن ها منجر می شود.
وی با اشاره به این که تاکنون اموال و املاک مازاد این سازمان احصا و برخی از آن ها به فروش رسیده است است افزود: در زمانی که اتوبوس اداره کل فروخته شد هم عنوان شد که چوب حراج به اموال ورزش و جوانان زده شده در صورتی که در آمد حاصل از فروش این اتوبوس صرف خرید ۸ دستگاه خودروی صفر برای ادارات ورزش و جوانان شهرستان ها شد.

 

 

خراسان جنوبی؛

افتتاح سایت ۱۷ هکتاری گمرک مستقر در منطقه ویژه اقتصادی

سایت ۱۷ هکتاری گمرک مستقر در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با حضور مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرگ ایران افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت جمهوری اسلامی ایران در این افتتاحیه گفت: امسالافتتاح سایت ۱۷ هکتاری گمرک مستقر در منطقه ویژه اقتصادی در کشور ده میلیون تُن ترانزیت انجام شده که ۷۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

راستی افزود: مرز ماهیرود از فعال‌ترین مرز‌های کشور است که طی رایزنی‌های انجام شده، اقلام ترانزیتی را از ماهیرود افزایش دادیم تا بتوانیم از ظرفیت استان استفاده کنیم.

وی گفت: این نوید را به خراسان جنوبی می‌دهیم که دیگر هیچ محدودیت ترانزیتی در مرز ماهیرود نخواهیم داشت.

مدیرکل گمرکات استان افزود: همچنین دستگاه ایکس ری نیز به زودی و در چند ماه آینده راه اندازی خواهدشد.

رحیمی زاده گفت: پروژه ۱۷ هکتاری گمرک استان با زیربنای ۵ هزار و ۲۴۰ متر دارای ساختمان اداری، انبار‌ها و محوطه است.

وی افزود: برای این پروژه اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است و زمینه اشتغال برای شرکت‌های خصوصی هم فراهم می‌شود.

مدیرکل گمرکات استان گفت: این سایت می‌تواند نقش بسیار چشمگیری در افزایش گمرکات استان داشته باشد.

 

 

 

عدم هماهنگی دستگاه‌های اجرایی، مشکل اصلی واحد‌های تولیدی

استاندار در بازدید از چند واحد تولیدی و صنعتی، عمده مشکل این واحد‌ها را عدم هماهنگی دستگاه‌های اجرایی استان دانست.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، آقای قناعت گفت: عمده مشکلات این واحد‌های تولیدی عدم هماهنگی بین عدم هماهنگی دستگاه‌های اجرایی، مشکل اصلی واحد‌های تولیدیدستگاه‌های اجرایی استان و درخواست تسهیلات در حوزه سرمایه در گردش است.
وی افزود: تصمیمات و پیگیری و تصویب نهایی برای رفع این مشکلات در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان گرفته خواهد شد.
استاندار در بازدید امروز خود به ۶ واحد تولیدی و صنعتی در شهرک صنعتی بیرجند رفت.
واحد تولیدی آرد سفید گلبرگ، شرکت ایران کاوش که تولید کننده لوله پلی اتیلن، واحد تولیدی عایق رطوبتی و تولید پولاد مشبک، واحد تولیدی عرقیات گیاهی و واحد تولیدی محصولات لبنی از دیگر بازدید‌های استاندار بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

ناهماهنگی دستگاه‌های اجرایی از مشکلات واحدهای تولیدی است

ناهماهنگی دستگاه‌های اجرایی از مشکلات واحدهای تولیدی است

 استاندار خراسان جنوبی گفت: ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و تسهیلات سرمایه در گردش از مشکلات اصلی واحدهای تولیدی است که رفع آنها با جدیت پیگیری می‌شود.

جواد قناعت روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از چند واحد تولیدی در شهرک صنعتی بیرجند در جمع خبرنگاران افزود: دستورالعمل‌های دست و پاگیر صادر شده از مرکز و استان که به واحدهای تولیدی اجازه صادرات محصولات را به خارج از استان نمی‌دهد از دیگر مسائل و مشکلاتی است که در این بازدیدها توسط تولیدکنندگان مطرح شد.

وی گفت: رفع مشکلات واحدهای تولیدی بزرگ و کوچک استان به منظور افزایش تولید و اشتغال در دستور کار است و با جدیت پیگیری می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که به‌جد پیگیری می‌شود رفع مشکلات و موانع واحدهای تولیدی استان است که تاکنون در بازدیدهای میدانی مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.

وی گفت: تاکنون از چند پروژه و واحد تولیدی موفق و بزرگ استان بازدید شده که موانع توسط تولیدکنندگان مطرح و اقدامات مورد نیاز برای رفع مشکل واحدها نیز انجام شده است.

قناعت اظهار داشت: در کنار رصد واحدهای تولیدی بزرگ به سراغ واحدهای تولیدی خرد و کوچک هم رفته‌ایم که در شهرک‌های صنعتی با یک سوم یا یک پنجم ظرفیت کار می‌کنند و برخی از واحدها تعطیل هستند.

وی فعال‌سازی واحدهای تولیدی نیمه‌فعال و تعطیل را از اولویت‌های دولت سیزدهم و مورد تاکید رییس جمهور برشمرد و افزود: امروز از نزدیک مسائل و مشکلات این گونه واحدها در شهرک صنعتی بیرجند با همراهی دستگاه‌های مرتبط و بانک‌ها به‌صورت میدانی مورد بررسی قرار گرفت و به متولیان دستور پیگیری داده شد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: برخی مسائل و مشکلات به‌صورت میدانی با حضور مسوولان مرتبط بررسی و با پیگیری نهایی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان تصمیم‌گیری خواهد شد.

کارخانه تولید آرد سفید گلبرگ، واحد تولیدکننده لوله پلی اتیلن، کارخانه تولیدی عایق رطوبتی، شرکت تولیدی پولاد مشبک، واحد تولید عرقیات گیاهی و کارخانه محصولات لبنی از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی بیرجند هستند که استاندار خراسان جنوبی امروز از آنها بازدید کرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی، جمعی از مدیران ستادی و استانی در این بازدید، استاندار خراسان جنوبی را همراهی کردند.

 

 

 

 

بررسی موانع تولید در بازدید استاندار از شهرک صنعتی بیرجند

بررسی موانع تولید در بازدید استاندار از شهرک صنعتی بیرجند

 استاندار خراسان جنوبی روز پنجشنبه با هدف بررسی میدانی موانع تولید، از چند واحد تولیدی و صنعتی در مرکز استان به همراه مسوولان ذیربط بازدید کرد.

به گزارش ایرنا “جواد قناعت” در ادامه بازدیدهای دوره‌ای خود امروز با حضور در شهرک صنعتی بیرجند از واحد تولید آرد سفید گلبرگ بازدید کرد و مسائل و موانع موجود در مسیر تولید این کارخانه نیمه‌فعال را جویا شد.

به گفته مدیران کارخانه آرد سفید این واحد تولیدی که از اسفند سال ۱۳۸۴ و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهرک صنعتی بیرجند فعال شده، زمینه اشتغال ۴۰ نفر را فراهم کرده است و با تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن آرد سفید، بخش عمده نیاز نانوایی‌های استان را برطرف می‌کند.

این واحد تولیدی با زیربنای ۱۰ هزار متر مربع در زمینی به مساحت ۳۲ هزار متر مربع احداث شده و در صورت رفع موانع قادر به افزایش تولید و اشتغالزایی است.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه از یک واحد تولیدکننده لوله پلی اتیلن که با زیربنای ۵ هزار متر مربع در زمینی به مساحت ۲۵ هزار متر مربع ایجاد شده است، بازدید کرد.

کل سرمایه‌گذاری ثابت بخش خصوصی در این واحد تولیدی ۲ هزار میلیارد ریال بوده و با ظرفیت تولید سالانه ۲۵ هزار تن، زمینه اشتغال مستقیم ۱۷ نفر را فراهم آورده است.

مسوولان از این واحد تولیدی به عنوان بزرگترین کارخانه تولید لوله پلی اتیلن کشور یاد می‌کنند و امکان توسعه آن نیز وجود دارد.

کارخانه تولیدی عایق رطوبتی که به همت بخش خصوصی در شهرک صنعتی بیرجند احداث شده و فعال است، مقصد بعدی استاندار بود.

این واحد تولیدی که انواع عایق رطوبتی (ایزوگام) و قیر را تولید می‌کند با سرمایه‌گذاری ثابت ۳۰۰ میلیارد ریال احداث شده و زمینه اشتغال مستقیم ۱۵ نفر را فراهم کرده است.

قناعت همچنین از شرکت تولیدی پولاد مشبک به منظور بررسی روند فعالیت، میزان تولید و ارائه راهکارهای لازم برای توسعه وضعیت موجود این واحد تولیدی بازدید کرد.

ظرفیت تولید این کارخانه سالانه هزار و ۵۰۰ عدد در، پنجره و شیشه دوجداره است و بخش خصوصی برای راه‌اندازی آن ۱۲۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده است.

با راه‌اندازی این کارخانه در شهرک صنعتی بیرجند زمینه اشتغال ۲۵ نفر ایجاد شده است.

همچنین استاندار خراسان جنوبی در بازدید از یک واحد تولید عرقیات گیاهی در شهرک صنعتی بیرجند که غیرفعال است، علل تعطیلی این کارخانه را از دستگاه‌های متولی و سرمایه‌گذار پروژه جویا شد.

این واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی در زمینی به مساحت ۵ هزار متر مربع احداث شده و دارای ظرفیت اسمی سالانه ۳ هزار تن انواع عرقیات گیاهی است.

راهکارهای بازگشت کارخانه به چرخه تولید در جمع مدیران حاضر در شهرک صنعتی بیرجند بررسی و مقرر شد موضوع تا حصول نتیجه پیگیری شود.

شرکت تولید لبنیات قهستان، آخرین واحد تولیدی بود که در برنامه بازدید امروز استاندار خراسان جنوبی قرار داشت و روند فعالیت، اشتغالزایی، راهکارهای توسعه شرایط موجود و افزایش میزان جذب شیر و تولید محصولات لبنی در این بازدید بررسی شد.

این واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری ۱۷۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی راه‌اندازی شد و با ظرفیت تولید سالانه ۱۲ هزار تن انواع محصولات لبنی تاکنون برای ۱۹ نفر اشتغالزایی مستقیم داشته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی، جمعی از مدیران ستادی و استانی در این بازدید، استاندار خراسان جنوبی را همراهی کردند.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی

عدم هماهنگی دستگاه‌های اجرایی، مشکل اصلی واحد‌های تولیدی

استاندار خراسان جنوبی در بازدید از چند واحد تولیدی و صنعتی، عمده مشکل این واحد‌ها را عدم هماهنگی دستگاه‌های اجرایی استان دانست.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، آقای قناعت گفت: عمده مشکلات این واحد‌های تولیدی نبود هماهنگی بین عدم هماهنگی دستگاه‌های اجرایی، مشکل اصلی واحد‌های تولیدیدستگاه‌های اجرایی استان و درخواست تسهیلات در حوزه سرمایه در گردش است.
وی افزود: تصمیمات و پیگیری و تصویب نهایی برای رفع این مشکلات در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان گرفته خواهد شد.
استاندار در بازدید امروز خود به ۶ واحد تولیدی و صنعتی در شهرک صنعتی بیرجند رفت.
واحد تولیدی آرد سفید گلبرگ ، شرکت ایران کاوش که تولید کننده لوله پلی اتیلن ، واحد تولیدی عایق رطوبتی و تولید پولاد مشبک، واحد تولیدی عرقیات گیاهی و واحد تولیدی محصولات لبنی از دیگر بازدید‌های استاندار بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدیرکل دفتر ترانزیت گمرک ایران:

فعال‌سازی کریدورهای ترانزیتی از سیاست‌های دولت سیزدهم است

فعال‌سازی کریدورهای ترانزیتی از سیاست‌های دولت سیزدهم است

مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: فعال‌سازی کریدورهای ترانزیتی و استفاده از ظرفیت‌های این حوزه یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم است که نقش موثری در افزایش آمار ترانزیت کالا دارد.

رضا راستی روز پنجشنبه در حاشیه افتتاح و بازدید از مجموعه ۱۷ هکتاری گمرک مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در جمع خبرنگاران افزود: همه تلاش و تاکید دولت بر استفاده از ظرفیت‌های موجود به بهترین نحو ممکن است و یکی از اقدام‌های اساسی که امسال توسط دولت در چند ماه گذشته انجام شده، افتتاح کریدور ترانزیتی امارات – ترکیه از ایران است.

وی گفت: در ماه‌های اخیر کریدور ترانزیتی امارات – ترکیه از طریق ایران با عبور نخستین محموله آغاز به‌کار کرد و کاهش زمان از مهمترین مزیت‌های فعال‌سازی این کریدور است.

مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک ایران اظهار داشت: دولت و گمرک همه تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند تا آمار ترانزیت کالا در کشور افزایش یابد.

وی افزود: در ۱۰ ماه گذشته بیش از ۱۰ میلیون تُن ترانزیت از طریق گمرکات کشور انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷۵ درصد رشد دارد.

راستی گفت: سال ۹۳ آمار ترانزیت از طریق گمرکات کشور ۱۳ میلیون تُن بود که پس از مدتی در سال‌های بعد آمار ترانزیت کالا کاهش یافت.

وی به عملکرد گمرکات در خراسان جنوبی و فعال بودن مرز رسمی ماهیرود در این استان اشاره و اضافه کرد: خوشبختانه مرز ماهیرود یکی از معبرهای فعال در شرق کشور است و امروز صبح بازدیدی از این مرز داشتیم که به مردم خراسان جنوبی در این سفر نوید می‌دهیم اقلام ترانزیتی از ماهیرود را افزایش دادیم.

مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: زیرساخت‌های خوبی در مرز ماهیرود فراهم است و در چند ماه آینده هم دستگاه ایکس‌ری در این پایانه مرزی افتتاح خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به موقعیت ترانزیتی که در مرز ماهیرود وجود دارد در چند ماه آینده هیچ محدودیت ترانزیتی از سوی ایران وجود نخواهد داشت.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی هم گفت: سایت ۱۷ هکتاری گمرک استان با زیربنای پنج هزار و ۲۴۰ متر مربع دارای ساختمان اداری و انبارهای مسقف است.

حسن رحیمی‌زاده افزود: ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این پروژه هزینه شده است و زمینه اشتغال برای شرکت‌های خصوصی هم با افتتاح این سایت فراهم می‌شود.

به گفته وی این سایت می‌تواند نقش چشمگیری در افزایش گمرکات خراسان جنوبی داشته باشد.

سرپرست فرمانداری بیرجند هم گفت: ما معتقدیم خراسان جنوبی یکی از محورهای توسعه تجارت در شرق کشور است و ظرفیت‌های زیادی دارد که گمرک هم به عنوان بازوی قوی در حوزه تجارت اگر نقش خود را به‌خوبی ایفا کند می‌تواند به رونق اقتصاد و تولید کمک کند.

علی فاضلی‌فرد افزود: یکی از ظرفیت‌های خراسان جنوبی همجواری با کشور افغانستان و دیگری قرار گرفتن در جاده ابریشم و کریدور شمال به جنوب است.

وی گفت: امید است با توجه به اقدامات صورت گرفته توسط منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی و زیرساخت‌های فراهم شده شاهد آینده خوب و درخشانی برای استان باشیم.

استان خراسان‌ جنوبی ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و ولایت فراه و گمرک ابونصر فراهی در افغانستان هم‌مرز با شهرستان سربیشه در خراسان‌ جنوبی است.

گمرک و پایانه مرزی ماهیرود به عنوان سومین معبر رسمی ایران با افغانستان در شرق کشور شناخته می‌شود.

 

 

 

قرارگیری نام دانشگاه بیرجند در جمع برترین دانشگاه‌های جوان دنیا

دانشگاه بیرجند برای چهارمین سال در جمع برترین دانشگاه‌های جوان دنیا قرار گرفت

نظام رتبه بندی آموزش عالی تایمز جدیدترین رتبه بندی دانشگاه های جوان در سال ۲۰۲۲ را منتشر کرد که  بر اساس این رتبه بندی نام دانشگاه بیرجند در میان ۳۷ دانشگاه جوان کشور و در جمع ۵۳۹ دانشگاه جوان برتر دنیا قرار گرفت. دانشگاه بیرجند طبق اعلام موسسه تایمز رتبه ۴۰۱+ را میان دانشگاه‌های دنیا کسب کرد.
دانشگاه بیرجند برای چهارمین سال در جمع برترین دانشگاه‌های جوان دنیا قرار گرفت

به گزارش امروز خراسان جنوبی، نظام رتبه بندی آموزش عالی تایمز جدیدترین رتبه بندی دانشگاه های جوان در سال ۲۰۲۲ را منتشر کرد که  بر اساس این رتبه بندی نام دانشگاه بیرجند در میان ۳۷ دانشگاه جوان کشور و در جمع ۵۳۹ دانشگاه جوان برتر دنیا قرار گرفت.
دانشگاه بیرجند طبق اعلام موسسه تایمز رتبه ۴۰۱+ را میان دانشگاه‌های دنیا کسب کرد.
همچنین دانشگاه بیرجند در حوزه فیزیک و نجوم  رتبه بیستم و در حوزه علوم ورزشی رتبه ۱۷ را در میان دانشگاه‌های کشور دارد.
رتبه بندی دانشگاه های جوان که از سوی موسسه رتبه بندی تایمز منتشر شده است بر اساس همان ۱۳ شاخص عملکردی است که رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان انجام می شود، عمل می کند اما وزن کمتری به شهرت داده شده است.
دانشگاه‌ها در تمامی مأموریت‌های اصلی خود از جمله آموزش، تحقیق، انتقال دانش و چشم انداز بین المللی مورد قضاوت قرار می‌گیرند تا جامع ترین و متعادل‌ترین مقایسه های موجود ارائه شود.
رتبه‌بندی سال ۲۰۲۲ شامل ۵۳۹ دانشگاه است که این تعداد نسبت به تعداد ۴۷۵ دانشگاه در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. ۲۵۱ مؤسسه دیگر با وضعیت «گزارش‌گر» فهرست شده‌اند، به این معنی که داده‌ها را ارائه کرده‌اند اما معیارهای واجد شرایط بودن موسسه رتبه بندی تایمز را برای دریافت رتبه برآورده نکرده‌اند.
هند و ترکیه هر کدام با ۴۰ مؤسسه از انگلستان پیشی گرفته اند.
ایران و انگلستان هر دو با ۳۷ دانشگاه به صورت مشترک در جایگاه سوم تعداد دانشگاه های برتر قرار دارند.
به طور کلی، ۷۴ کشور در جدول حضور دارند که نسبت به سال گذشته که ۶۸ کشور بودند، افزایش یافته است.
بهترین دانشگاه جوان جهان امسال دانشگاهی از فرانسه است، دانشگاه دانشگاه تحقیقاتی PSL پاریس یا Paris Sciences et Lettres برای اولین بار به این رتبه دست می یابد. دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور پیشتاز سال گذشته به رتبه دوم رفته است.
هنگ کنگ دارای سه مؤسسه در بین ۱۰ مؤسسه برتر است و فرانسه با پنج مؤسسه در این گروه، بیشترین نماینده را در بین ۲۰ مؤسسه برتر دارد. دانشگاه اراسموس روتردام هلند نیز بهترین رشد را داشته و در جایگاه چهارم قرار گرفته است.
رتبه‌بندی دانشگاه‌های جوان آموزش عالی تایمز روشی مشابه با رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان را برای ارزیابی دانشگاه‌ها استفاده می‌کند. این رتبه بندی شامل موسساتی است که از سال ۱۹۷۲ تاکنون تاسیس شده‌اند.
شاخص‌های عملکرد در پنج حوزه گروه بندی می شوند: آموزش دارای ۳۰ درصد وزن (محیط یادگیری)، پژوهش دارای ۳۰ درصد وزن، استنادات دارای ۳۰ درصد وزن، چشم انداز بین المللی دارای ۲.۵ درصد وزن و درآمد از صنعت (انتقال دانش) دارای ۲.۵ درصد وزن هستند.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*