بازار سهام اولین روز هفته را کاهشی آغاز کرد سرایت جو منفی صنایع بزرگ به کل بورس

سرایت جو منفی صنایع بزرگ به کل بورس

 بنابر آنچه در روز چهارشنبه اتفاق افتاد و افزایش شدید عرضه‌ها در بازار سهام، انتظار می‌رفت که شاخص کل امروز در مسیر منفی آغاز به کار کند. در یک ساعت نخست بازار همانطور که قبلا حدس زده می‌شد شاخص کل به ۰.۷ درصد کاهش مواجه شد و به ۱.۲۷۳ میلیون رسید. اما بر خلاف شاخص کل شاخص هم‌وزن در وضعیت مساعدتری قرار داشت اما نتوانست این شرایط را حفظ کند و درنهایت در یک حرکت رفت و بازگشت در نقطه صفر تابلو قرار گرفت. مثبت بودن شاخص هم‌وزن به معنی سبز پوش بودن اکثر نمادهای کوچک بازار است. درحالی که بسیاری از نمادهای بزرگ در مدار منفی قرار داشتند، و به دلیل جو منفی حاکم بر صنایع بزرگ، درنهایت نمادهای کوچک نیز قادر به حفظ موقعیت خود نشده و با آنها هم‌مسیر شدند و در فاز منفی قرار گرفتند. تا این ساعت نمادهای فولاد، شستا و فملی بیشترین تاثیر را بر شاخص کل داشته‌اند.

صنایع کوچک که در ابتدای بازار اقبال با آنها همراه بود در ادامه بازار نه تنها نتوانستند در مدار مثبت فعالیت خود را ادامه دهند بلکه با تغییر جهت خود نمای قرمزی را به بازار بخشیدند. این تغییر جهت به دلیل وجود ترس حاکم بر این نمادها و تغییر موضع سریع سهامدارن آنها است.
در یک ساعت آغازین، ارزش معاملات خرد به ۲.۱۳ همت رسید. نکته قابل توجه جایگزن شدن صنایع کوچک با صنایع مهم بازار در ثبت بالاترین ارزش معاملات است، به طوری که ۵ گروه، زراعت، سرمایه‌گذاری، فنی و مهندسی، انبوه سازی و دارویی جایگزین بانکی‌ها و پالایشی‌ها شده‌اند. ۵ صنایع ذکر شده به همراه، گروه فلزات اساسی و شیمیایی موفق شدند که تقریبا نیمی از ارزش معاملات را به خود اختصاص دهند. در بین نمادها کاما، برکت، ولکار و زمگسا به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را ثبت کردند.
مجددا کفه فروش حقیقی‌ها سنگین‌تر شده است و ۲۸ میلیارد تومان خروج پول حقیقی داشته‌ایم. حقوقی‌ها در نمادهای وتجارت، ثامید و خودرو حضور فعالی داشته‌اند.
تعداد صف‌های خرید که در بعضی روزهای هفته گذشته توانسته بود از صف‌های فروش سبقت گیرند قادر به حفظ برتری خود نشد. تا این لحظه، بیش از ۵۰ درصد نمادها در مدار منفی قرار دارند و با توجه به شرایط بازار، احتمالا این میزان تا پایان ساعت کاری، افزایش خواهد یافت. از این تعداد، ۱۵ درصد نمادها صف فروشی به ارزش ۱.۱ همت تشکیل داده‌اند. از طرف دیگر تعداد ۶۲ سهم موفق یه ایجاد صف فروش ۲۳۴ میلیارد تومانی شدند، که نسبت به روزهای گذشته عدد کوچک و ناچیز است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*