همه چیز درباره انفجار در شمال تهران

همه چیز درباره انفجار در شمال تهران + عکس
  • گمی مانده به ساعت یک بامداد شنبه ۱۹ تیرماه صدای بلند انفجاری در مناطق شمالی تهران گزارش شد که با اعزام نیروهای پلیس و آتش‌نشانی به محل انفجار در همان ساعات اولیه همراه بود.

 با وجود گذشت چندین ساعت از وقوع انفجار بامداد امروز که محل آن پاک ملت اعلام شد، همچنان ابهاماتی زیادی باقی است. در آخرین واکنش پلیس به این واقعه، گفته شده که این حادثه موضوع خاصی نبوده است.

اما تاکنون چه واکنش‌هایی به این واقعه از سوی مسئولین شده و شاهدان عینی در این خصوص چه گفته‌اند؟

 

چه اتفاقی در تهران رخ داد؟

حدود ساعت ۱ بامداد صدای انفجاری مهیب در مناطق شمالی توسط برخی اهالی پایتخت شنیده شد و حتی اهالی که نزدیک‌تر به محل حادثه بودند از لرزیده شدن پنجره‌های منازل خود خبر دادند.

برخی ویدئو‌ها در فضای مجازی منتشر شد که دقایق ابتدایی بعد از این انفجار را نشان می‌داد که حاکی از به جا ماندن دودی بلند و سفید از محل انفجار بود.

در حالی که برخی شاهدان عینی اعلام کردند که صدای انفجار را در محدوده سعادت آباد شنیده‌اند، محل حادثه در شمال ولیعصر و در فاصله پارک وی و تجریش گزارش شد.

از همان دقایق اولیه موجی از گمانه زنی‌ها شایعات در فضای مجازی شکل گرفت. برخی محل حادثه را ساختمان صدا و سیما گزارش کردند و برخی نیز یک ساختمان امنیتی حوالی پارک ملت دانستند. در این میان همچنین شایعاتی مبنی بر اینکه صدای دو انفجار شنیده شده، گزارش شد.

اصل خبر شنیده شدن انفجار در همان ساعت اولیه به تایید شبکه خبر صدا و سیما رسید و گزارش شد که تیم‌های امداد و نجات به محل حادثه روان شده‌اند.

 

محل حادثه کجا بود؟

اخبار بعدی نشان داد که محل حادثه نه صدا و سیما و ساختمان‌های امنیتی بلکه درست وسط پارک ملت بوده است.

ساعتی بعد از این حادثه جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی گفته بود: تماس‌های مردمی که با سازمان آتش‌نشانی گرفته شده و طی آنها اعلام شد که صدای مهیبی در محدوده شمال تهران شنیده شده است. او افزود: اغلب این تماس‌ها در محدوده پارک ملت بودند. ملکی ادامه داد: دو ایستگاه به محل اعزام شده اما هنوز اطلاع دقیق‌تری در دسترس نیست. این امکان وجود دارد که صدای شنیده‌شده مربوط به حادثه نبوده باشد؛ چرا که آتش‌نشانان هنوز اثری از وقوع حادثه مشاهده نکردند.

حمیدرضا گودرزی معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران نیز اظهار کرده بود: صدای انفجار در محدوده غرب در پارک ملت اتفاق افتاده است. کارشناسان در حال بررسی موضوع هستند و اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

اعزام نیروهای پلیس و آتش‌نشانی به محل انفجار تهران

آثار به جا مانده از انفجار چه بود؟

بعد از رسیدن ماموریت و آتش‌نشان به محل حادثه نیز تصاویری در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌دهد آثار چندانی از انفجار و صدای مهیب شنیده شده به جا نمانده است.

بعد از بررسی محل حادثه معاون امنیتی استاندار تهران در گفت‌وگو با تسنیم گفته بود:«بنده در محل‌ حادثه حضور دارم. تنها یک انفجار آن هم داخل پارک ملت صورت گرفته است.»

همچنین شبکه خبر اعلام کرد : «ظاهراً یک شی ناشناس در محوطه پارک ملت منفجر شده است که خوشبختانه هیچ تلفات یا خسارتی به بار نیاورده است.»

حضور پلیس در محل انفجار پارک ملت

 

محل انفجار تهران

ابهامات ادامه دارد

با وجود گذشت بیش از ۱۰ ساعت از وقوع این حادثه اما همچنان در خصوص اینکه چه اتفاقی رخ داده است اطلاعات دقیقی وجود ندارد.

آخرین اظهارات نیروی انتظامی تهران در این خصوص جالب است. حمید هداوند، جانشین فرمانده انتظامی تهران به شبکه خبر گفته است فقط در یک لحظه صدای انفجاری شنیده شد. او گفته است هیچ ساختمانی «تخریب و یا دچار حریق نشده است.» او گفته است در محل موردنظر «فقط تعدادی شاخه و برگ بر زمین ریخته و این حادثه هیچ خسارت جانی و مالی در پی نداشته است.» هداوند اعلام کرده است که رسانه‌های معاند بزرگنمایی کرده‌ان

البته تصاویر و عکس‌هایی که همان شب گذشته از محل حادثه منتشر شد نشان می‌داد که در محل دقیق انفجار هیچ آثار خاصی وجود ندارد و اظهارات جانشین فرمانده انتظامی تهران را تایید می‌کند.

در این میان برخی از مسئولین اعلام کرده‌اند که فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی ربطی به حادثه دیشب ندارد.

 

طرح چند سوال

با وجود این هنوز این سوالات مطرح است که این انفجار چه بوده است؟

یکی از همان گمانه‌های اولیه وقوع حادثه تروریستی است به خصوص اینکه در یک سال اخیر شاهد ترور یکی از دانشمندان هسته‌ای و تعدادی خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای کشور بوده‌ایم. در هفته‌های اخیر هم گفته شد یکی از ساختمان‌های هسته‌ای واقع در نزدیکی کرج هدف حمله پهپادی قرار گرفته که این حمله خنثی شده بود.

با این حال این سوال مطرح است که اگر حمله تروریستی بوده چرا باید محل حادثه پارک ملت آن هم ساعات اولیه بامداد باشد که احتمالا در خلوت‌ترین حالت خود بوده است؟

آیا ممکن است همانطور که برخی رسانه‌ها اعلام می‌کنند محل حادثه نه پارک ملت بلکه ساختمانی امنیتی در نزدیکی پارک بوده باشد؟ وبسایت متلق به رژیم اشغالی مدعی شده که انفجار تهران در کنار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران رخ داده که یک سازمان درگیر در برنامه هسته‌ای ایران است. این سازمان همچنین در کنار ساختمان صدا و سیما و باشگاه خبرنگاران جوان قرار دارد.

نبود هیچ آثاری از انفجار به جز تعدادی شاخ و برگ، خود بر ابهامات می‌افزاید. زیرا حتی اگر تصاویر منتشر شده متعلق به این حادثه نبوده و ابعاد انفجار کوچکتر از آنچه بوده که برخی شاهدان عینی گزارش کرده‌اند، باز هم نبود هیچ آثاری از آن موضوع عادی نیست.

به نظر می‌رسد در نهایت باید منتظر انتشار اطلاعات بیشتر در این خصوص باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*