گزارشی از مشکلات تشکل‌های قرآنی؛ مشکلاتی که حریف عشق به قرآن نمی‌شود/مکان مسئله مهم تشکل‌های قرآنی

مشکلاتی که حریف عشق به قرآن نمی‌شود/مکان مسئله مهم تشکل‌های قرآنی

بیرجند- معضل مکان، اعتبار ناچیز و کمبود نیروی متخصص از مهمترین چالش‌های مؤسسات و تشکل‌های قرآنی خراسان‌جنوبی است.

 خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: ماه رمضان که فرا می‌رسد نوای دلنشین قرآن‌کریم از هر خانه، مسجد و حسینیه به گوش می‌رسد، عده‌ای که خوش‌ذوق تر هستند در پارک‌ها و بوستان‌های اطراف شهر مراسم ترتیل‌خوانی و جزء‌خوانی قرآن کریم برپا می‌کنند تا فضای شهر آکنده از آیات وحی شود.

کسانی که در حیطه فعالیت‌های قرآنی کار و تلاش می‌کنند به واسطه بعد معنوی فعالیت خود کمتر از مسائل و مشکلاتشان در مجامع عمومی سخن می‌گویند اما اگر پای درد دل شأن بنشنیم کوله باری از سختی‌ها را بر دوش می‌کشند و تنها عشق به کلام خداوند این مسیر را برای آنان سهل می‌کند.

پروین آیتی مدیر یکی از خانه‌های قرآن شهر بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در طول سال و در ماه مبارک رمضان در خانه قرآن برنامه‌های متعدد چون جز خوانی، تفسیر و ترجمه برخی از سوره‌های قرآن، طب اسلامی، کارگاه‌های سبک زندگی و احکام برگزار می‌کنیم.

جذب مربی متخصص بسیار حائز اهمیت است

وی با اشاره به برخی از مشکلات مؤسسات، تشکل‌ها و خانه‌های قرآن خراسان‌جنوبی بیان کرد: به نظر من مهمترین مسئله جذب مربی متخصص و توانمند است.

فعال قرآنی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مربی توانمند باید همیشه اطلاعات خود را به روز داشته باشد، ادامه داد: گاه یک مربی حافظ قرآن در کلاس حضور پیدا می‌کند ولی به واسطه اینکه حفظ خود را رها کرده با مشکل مواجه می‌شود.

آیتی در زمینه اعتبارات و بودجه تشکل‌ها و خانه‌های قرآن افزود: بودجه و اعتباری که در اختیار داریم تنها صرف امور جاری می‌شود و بسیاری از مربیان بدون هیچ چشم داشت مادی بر سر کلاس حاضر می‌شوند.

وی گفت: هر چند کلاس‌های خانه قرآنی که ما در آن فعالیت می‌کنیم در خود مسجد برگزار می‌شود ولی بسیاری از تشکل‌های قرآنی در زمینه مکان با مشکل رو به رو هستند.

مهدی کشتگر از دیگر فعالان قرآنی خراسان‌جنوبی و از متولیان مؤسسه تسنیم ذکر بیرجند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهراظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات تشکل‌ها، مؤسسات و خانه‌های قرآن خراسان‌جنوبی موضوع مکان مؤسسه است.

موضوع مکان مؤسسه برای تشکل‌های قرآنی چالش برانگیز شده است

وی بیان کرد: در حدود یکی – دو سال قبل به واسطه درخواست صاحب ملک مبنی بر تخلیه در زمینه مکان مؤسسه با چالش رو به رو شده و سختی‌های بسیاری را پشت سر گذاشتیم.

کشتگر ادامه داد: این در حالی است که برای بسیاری از قرآن‌آموزان و علاقمندان به یادگیری قرآن به ویژه در میان خواهران مکان مؤسسه و موضوع امنیت مکان بسیار حائز اهمیت است و به راحتی نمی‌توان تغییر مکان داد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت مؤسسه آنان در منطقه شمال شهر بیرجند است، افزود: از آنجا که اکثر افرادی که در این محدود زندگی می‌کنند با مشکل مالی رو به رو هستند تمامی کلاس‌های قرآن مؤسسه به صورت رایگان برگزار می‌شود.

فعال قرآنی خراسان‌جنوبی گفت: علاوه بر رایگان بودن کلاس‌های قرآن برای دانش‌آموزان بی بضاعت در ماه نوروز پوشاک، در مهر لوازم التحریر و در ماه رمضان بسته غذایی تهیه می‌کنیم.

کشتگر یادآور شد: برای أخد اعتبار از دستگاه‌ها و نهادهای دولتی هیچگاه به دنبال مستندسازی برنامه‌ها و تهیه عکس و فیلم نبودیم.

محمد الهی مدیر عامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌جنوبی نیز به خبرنگار مهرگفت: مؤسسه قرآن و عترت باید بتواند از لحاظ مالی خودکفا شده و هزینه‌های جاری را پرداخت کند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها تصور می‌کنند آموزش قرآن باید رایگان باشد، بیان کرد: از این منظر برخی خانواده‌ها حاضر نیستند برای کلاس قرآن فرزند خود هزینه پرداخت کنند.

هزینه‌هایی که بر دوش متولیان تشکل‌های قرآنی سنگینی می‌کند

مدیر عامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌جنوبی ادامه داد: همه این موارد باعث می‌شود که کلاس‌های مؤسسات و تشکل‌های قرآنی با شهریه بسیار پایین برگزار شود در حالی که متولیان امر هزینه اجاره مکان، پول آب، برق، گاز و تلفن پرداخت می‌کنند.

الهی با بیان اینکه بزرگترین مشکل مؤسسات و تشکل‌های قرآنی مسئله مکان است، یادآور شد: در زمینه دسترسی به نیروی متخصص قرآنی به جز در مناطق دورافتاده استان مشکل خاصی وجود ندارد.

وی گفت: تا پایان سال ۹۷ اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی ۱۴۷ میلیون تومان از مجرای اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت خراسان جنوبی در راستای طرح‌های قرآنی به خانه‌های قرآن و تشکل‌های قرآنی کمک کرده است.

مدیر عامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این طرح‌ها شامل آموزش پایه، آموزش صوت و لحن، قرائت و حفظ است، بیان کرد: هر چند کمک‌هایی از طریق برخی سازمان‌ها و نهادها به خانه‌های قرآن و تشکل‌های قرآنی می‌شود ولی با توجه به وجود تعداد زیاد تشکل‌های قرآنی سهم هر کدام از اعتبارات بسیار ناچیز است.

ناصر نبی زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار کرد: سال ۹۷ از طریق دفتر قرآن و عترت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۷۶ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان به مؤسسات قرآنی کمک اعتباری شده است.

وی یادآور شد: این کمک اعتباری در راستای برگزاری کارگاه‌ها، حمایت آموزشی آزمون قرآن و عترت، محافل انس با قرآن، تربیت مربی و موارد مشابه هزینه شده است.

اعتبار اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی در سال گذشته

حسن سلمانی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی نیز به خبرنگار مهر گفت: اعتبار اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان در سال گذشته دو میلیارد و ۳۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بوده که عمده آن از طریق مؤسسات و تشکل‌های قرآنی بابت اجرای طرح‌ها هزینه شده است.

وی با اشاره به فعالیت ۳۳ مؤسسه قرآنی، ۴۴ خانه قرآن شهری و ۱۷۳ خانه قرآن روستایی در خراسان‌جنوبی بیان کرد: در سال گذشته فعالیت ۷۳۵ کلاس قرآن با حضور ۱۳ هزار و ۳۴۲ قرآن آموز در سامانه به ثبت رسیده است.

راهی برای حل مشکل مکان مؤسسات قرآنی

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه مشکل مکان مؤسسات قرآنی با همکاری بین دستگاه‌ها حل می‌شود، یادآور شد: واگذاری زمین ارزان قیمت با کاربری فرهنگی از سوی راه و شهرسازی و اعطای وام به مؤسسات برای خرید زمین و یا رهن مکان می‌تواند تا حدی مسئله مکان مؤسسات را مرتفع کند.

هر چند مشکلات هیچگاه حریف عشق به قرآن نمی‌شوند اما اگر دغدغه تربیت نسلی قرآنی و آشنا با آموزه‌های وحی را داریم باید بیش از گذشته برای حل مسائل و مشکلات تشکل‌های قرآنی تدبیری بیندیشیم.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*