شبستان خراسان جنوبی گزارش می دهد؛  بلاتکلیفی ۳۴ ساله اراضی واگذار شده در خوسف

بعد از گذشت ۳۴ سال؛ هنوز هم مشکل بعضی از اراضی واگذاری شورای برنامه ریزی شهر خوسف حل نشده که دانشگاه پیام نور خوسف هم از این مشکل مستثنی نیست.

خبرگزاری شبستان– خراسان جنوبی: زمین های واگذار شده توسط شورای برنامه ریزی شهر خوسف در سال ۱۳۶۴ شامل ۲۰۶ قطعه بوده است که عدم انجام مراحل قانونی زمین های مذکور در آن زمان، سبب مشکلات حقوقی فراوانی برای مردم شهرستان شده که با پیگیری های صورت گرفته و همچنین همکاری ادارات کل استان تا حدود زیادی مرتفع شده است.

در پی جابجایی مرکز آموزشی ۰۴ به خارج از بیرجند و واگذاری زمین به کارکنان این مرکز در سال ۸۱، تعداد ۱۳۵ قطعه زمین در شهر خوسف و ۲۰۶ قطعه زمین نیز در سال ۱۳۶۴ توسط شورای برنامه‌ریزی و هیئت هفت نفره معتمدین بدون طی شدن روال قانونی و بر اساس یک سری اختیارات؛ از سوی مسئولان وقت به مردم واگذار شد که طی جلسه ای با معاون وزیر و رئیس سازمان زمین و مسکن کشور، دو مشکل اساسی شهرستان خوسف در خصوص واگذاری زمین‌ها بدون طی شدن روال قانونی چند سال قبل تا حدود زیادی رفع شد؛ ولی اخیرا دوباره شنیده می شود که زمین دانشگاه پیام نور خوسف از این مشکل مستثنی نبوده و اعضای شورا و فرماندار این روزها درگیر حل این مشکل هستند.

بر اساس این گزارش، در زمان مزایده زمین دانشگاه پیام نور، اداره راه و شهرسازی در خوسف، نمایندگی نداشته و هیئتی مرکب از شورای شهر، شهردار و بخشدار وقت، تصمیم به مزایده این زمین می گیرند و این زمین را با بالاترین قیمت به مزایده می گذارند.

در جریان این مزایده، زمین به آقای محنتی واگذار و پول این زمین هم در راستای تامین وسیله نقلیه و تجهیزات دانشگاه پیام نور هزینه می شود.

به دنبال این امر خیر در راستای راه اندازی دانشگاه پیام نور، متاسفانه اداره راه و شهرسازی دوباره بعد از این ماجرا، اقدام به مزایده «۸۰ متر از ۲۵۰ متر زمین» می کند؛ که هم اکنون شهردار، شورای شهر و بخشدار وقت درگیر و دار این مسئله شده اند.

در این خصوص «محمدرضا خوشحال» رئیس شورای شهر خوسف به خبرنگار شبستان گفت: سال ۸۶ که «علی رحیمی» عضو شورای شهر خوسف بوده، رئیس دانشگاه پیام نور هم بوده و برای این دانشگاه زحمات زیادی را کشیده ولی هم اکنون درگیر و دار مشکلات وضعیت زمین دانشگاه پیام نور شده است.

او می گوید: زمین دانشگاه پیام نور را رئیس شورای اسلامی و شهردار وقت آن زمان به مزایده گذاشته و آقایی به نام محنتی برنده این مزایده می شود، که وی هم زمین دانشگاه را به آقای ناصری و آقای ناصری به آقای محمدی می فروشد؛ که هر سه این افراد باید در همان زمان کارهای اداری آن را نجام می دادند و البته شهردار وقت هم باید این زمین را جزء طرح های ۱۰ درصد شهرداری لحاظ می کرد و از مابقی زمین های مردمی استثناء و جدا می کرد که این کار صورت نگرفت.

رئیس شورای شهر خوسف با بیان اینکه همه ادارات در جریان امور واگذاری بوده اند، و مکاتباتی هم شده، ادامه می دهد: شورای برنامه ریزی بلند مدت، ثبت شهرسازی شده و هم اکنون اگر بخواهیم اصل کار را گزارش کنیم باید از ابتدا شروع کرد که شورای برنامه ریزی ۴۰۶ قطعه زمین را از بنیاد مسکن تحویل شورای برنامه ریزی داده و سپس شورای برنامه ریزی و ارتش این زمین ها را به مردم تحویل داده اند؛ ولی مشکل اینجاست که مردم و ادارات روند کارهای اداری این زمین ها را انجام نداده و مسئولانی هم که این زمین ها را واگذار کرده اند، اطلاع رسانی و استثناء نکرده اند که بعضی از این زمین ها متعلق به مردم است.

خوشحال بیان می کند: این زمین ها از زیر نظر مدیریت امور اراضی، زیر نظر بنیاد مسکن رفته و به دنبال اینکه نه مردم و نه مسئولان این زمین ها را برداشت نکرده و روند کارهای اداری آن را انجام نداده اند، این زمین ها زیر نظر اداره راه و شهرسازی رفته و این اداره هر زمینی که به اسم افراد بوده را مستثی کرده و بقیه را به اسم خود ثبت کرد و هم اکنون سند زمین دانشگاه پیام نور هم جزء این زمین ها به شمار می رود و در ردیف زمین های راه و شهرسازی ثبت شده است. 

وی با بیان اینکه هنوز در این خصوص، دادگاه حکمی صادر نکرده است، می گوید: در پی مراجعه امام جمعه خوسف به دفتر مدیرکل مسکن و شهرسازی، مدیرکل قول همکاری داده و امیدواریم مشکل زمین های واگذار شده و همچنین دانشگاه پیام نور رفع شود.

همچنین «محمد قربانی»، کارشناس امور حقوقی راه و شهرسازی خراسان جنوبی در خصوص مشکل زمین دانشگاه پیام نور، به خبرنگار شبستان اظهار داشت: در خصوص دانشگاه پیام نور مکاتباتی با سازمان ملی زمین و مسکن شده و این سازمان طی نامه ای درخواست تایید اعتبار اولیه را داده و منتظر است تا برگه تایید اعتبار زمین را دریافت کند تا زمین به دانشگاه پیام نور واگذار و انتقال سند انجام شود.

قربانی با بیان اینکه سند زمین توسط سازمان ملی زمین و مسکن منتقل می شود، گفت: این سازمان در صورت دریافت اسناد و مدارک اولیه دانشگاه پیام نور، زمین را واگذار می کند.

وی خاطرنشان کرد: شورای شهر و شهردار وقت باید در همان زمان اولیه مجوز احداث ساختمان پیام نور را از مالک زمین می گرفتند که در آن زمان این مجوز گرفته نشده و هم اکنون باید با ارائه مدارک و مستندات به سازمان ملی زمین و مسکن؛ انتقال سند را انجام دهند.

کارشناس امور حقوقی راه و شهرسازی خراسان جنوبی یادآور شد: اگر کاربری زمین دانشگاه پیام نور خوسف مسکونی می بود؛ می شد که جزء طرح های ۱۰ درصدی شهرداری لحاظ شود ولی چون مسکونی نیست این کار هم نمی توان انجام داد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*