مدیر کل امور عشایری خراسان جنوبی : ۵۰ درصد عشایر استان آب بهداشتی ندارند

امروز خراسان جنوبی – حمیدی / مدیر کل امور عشایری خراسان جنوبی پیش بینی کرد با توجه به بارندگی های خوبی که در سال زراعی جاری در مناطق مختلف استان داشته ایم و مراتع وضعیت نسبتا خوبی بلحاظ تولید علوفه پیدا کرده اند در سال جاری ارزش تولیدات عشایری مانند شیر، گوشت، روغن، ماست، پنیر و … رشد حداقل سه برابری داشته باشند . حسین پور در جمع خبرنگاران با اشاره به تولید ۹ هزار تن شیر و فرآورده لبنی و تولید ۷ هزار تن گوشت قرمز در سال گذشته توسط جامعه ۸۱ هزار نفری عشایر استان که ۱۳ درصد جمعیت را به خود اختصاص می دهند ، ارزش تولیدات عشایر استان را ۵۵۳ میلیارد تومان عنوان کرد که این رقم در سال جاری به بیش از سه برابر افزایش خواهد یافت .
وی از فروش دام مولد در سال گذشته بدلیل خشکسالی های چندین ساله و کاهش آماری آن در جامعه عشایری استان خبر داد و افزود: جامعه عشایری استان درخواست تامین دام مولد را از سایر استان ها و هم چنین خارج کشور دارند که در همین راستا پیگیری هایی برای تامین دام مولد صورت گرفته که تحقق آن نیازمند اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی است. وی از تلاش و برنامه ریزی برای تامین معیشت جامعه عشایری استان به عنوان یکی از دغدغه های این مجموعه یاد کرد و گفت : در همین راستا سال گذشته ۸ هزار و ۳۳۳ تن آرد بین عشایر توزیع شده است. وی با بیان اینکه از ۱۵ هزار خانوار عشایری استان تنها ۵۰ درصدشان از آب شرب بهداشتی و لوله کشی بهره مند هستند ، از حمل روزانه ۴۰۰ متر مکعب آب بصورت سیار برای تامین آب شرب و دام به این مناطق در سال گذشته خبر داد و افزود : در سال گذشته ۱۴۵ هزار و ۵۶۰ متر مکعب آب به این مناطق حمل شده است .
اجرای ۳۴ کیلومتر پروژه آبرسانی به بمرود زیرکوه
مدیر کل امور عشایری خراسان جنوبی به بهسازی ۱۵ دهنه قنات و چشمه با اعتبار ۵ میلیارد ریالی ،حفر دو حلقه چاه آب شرب با اعتبار ۹/۹ میلیارد ریال و حفر و بهسازی ۱۷ فقره چاه مالداری با اعتبار ۲ میلیارد ریال در سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد : هم چنین یک کار منحصر به فردی که سال گذشته انجام شد پروژه آبرسانی به عشایر شهرستان زیرکوه بود که برای منطقه بمرود این شهرستان پروژه ای بطول ۸۵ کیلومتر تعریف شد که در فاز اول آن ۳۴ کیلومتر لوله گذاری انجام و ۵۰ خانوار از آن بهره مند شدند .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*