مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اعلام کرد: طلب ۸ میلیارد تومانی کارگران از کارفرمایان

امروز خراسان جنوبی- قاسمی / همواره مشکل کارفرما و کارگر داغ بوده است و مشکلاتی در این مسیر داشته اند، موضوعی که قابل تکرار می باشد. در این زمینه با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در گفتگو با خبرنگار امروز خراسان جنوبی گفت: بیش از ۸ میلیارد تومان در ۱۱ ماهه سال گذشته مطالبات کارگران از کارفرمایان بوده است.
عباس رکنی افزود: در این مدت حدود ۸ میلیارد و ۶۵۴ میلیون تومان مطالبات پرداختی کارفرمایان بوده است. وی با بیان اینکه بیشتر دادخواست ها در سال گذشته مربوط به جامعه کارگری بوده است، گفت: از جمله دلایل عمده طرح دادخواست توسط کارگران می توان به اخراج، مطالبات حین و پایان کار، حقوق معوقه، عدم رعایت حداقل های قانونی و بعضا تغییر شرایط کار اشاره کرد. وی در زمینه تعداد پرونده هایی که به نفع کارگر یا کارفرما تمام شده است نیز توضیح داد: در اکثر پرونده های مطروحه کارفرمایان محکوم به پرداخت مطالبات قانونی کارگر می شوند و اگر دعوی کارگر به اثبات نرسد دادخواست وی رد می شود و در این صورت نمی توان گفت که به نفع کارفرما رأی صادر شده است.
۷۷ هزار کارگر بیمه شده اجباری در استان
این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر سامانه ای برای ثبت نام کارگر بیمه نشده نداریم، عنوان کرد: بر اساس آمار سازمان تأمین اجتماعی تعداد ۷۷ هزار و ۴۹ نفر بیمه شده اجباری در استان داریم. رکنی با اشاره به تلاش برای سازش مستقیم بین کارگر و کارفرما، گفت: سازش ها مهمترین عامل کاهش ثبت دادخواست در خراسان جنوبی می باشد.
وی تصریح کرد: با توجه به شرایط خاص اقتصادی حاکم بر بنگاه های اقتصادی بدون شک حفظ آرامش در واحدهای کارگری و بهبود روابط بین کارگر و کارفرما یکی از وظایف مهم واحدهای مشاوره و مراجع حل اختلاف بوده که باعث کاهش ۳۴ درصدی دادخواست های واصله در سال ۹۷ شده است. به گفتۀ وی در سال گذشته ۴۰ درصد آرا سازشی صادر شد و درسال ۹۷ تعداد دادخواست های واصله ۵۱۸ دادخواست بوده است که نسبت به سال ماقبل آن ۱۸ درصد کاهش شکایات را داشته ایم.
رکنی تعداد دادخواست واصله تجدیدنظر در سال۹۷ را ۲۱۰ دادخواست اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد کاهش دادخواست را شاهد بوده ایم. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان از برگزاری ۳ هزار نفر ساعت دوره آموزشی خبر داد و گفت: در سال گذشته برای بهبود و آگاهی کارگران شاغل در کارگاه های استان دوره های آموزشی متناسب با شغل و همچنین آشنایی با موارد ایمنی و قانون کار و تأمین اجتماعی برای اعضای مراجع حل اختلاف استان برگزار شده است.
حداقل مزد روزانه کارگران در سال ۹۸ تعیین شد
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حقوق کارگران در سال جاری گفت: شورای عالی کار با حضور نمایندگان دولت، کارفرمایان و کارگران پس از بررسی ها راجع به تعیین حداقل مزد سال۹۸، ضمن در نظر گرفتن مصالح کارگران در انطباق هرچه بیشتر میزان درآمد آنان با سطح معیشت و همچنین توجه به مقتضیات بنگاه های تولیدی و کارفرمایان و شرایط اقتصادی جامعه؛ از اول سال۹۸ حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای کلیه کارگران مشمول قانون کار اعم از قرارداد دائم و موقت مبلغ ۵۰۵۶۲۷ ریال تعیین کرد. رکنی ادامه داد: همچنین از اول امسال سایر سطوح مزدی نیز روزانه ۱۳درصد مزد ثابت به اضافه روزانه ۸۷۰۴۹ ریال نسبت به آخرین مزد در سال ۹۷ افزایش می یابد.
کمک هزینه اقلام مصرفی
وی اضافه کرد: نرخ های کارمزدی امسال به نسبت آخرین کارمزد سال ۹۷ در مورد کارگران کارمزدی اعم از موقت و دائم به ماخذ ۱۳ درصد افزایش می یابد و در صورتی که کارگران دارای بخش ثابت مزد (علاوه بر کارمزد) باشند، این بخش نیز بایستی ۱۳ درصد افزایش یابد. به گفتۀ وی در همین راستا مبلغ حقوق کارگران نباید از مبلغ اعلام شده کمتر باشد و بر این اساس به کارگرانی که در سال ۹۸ دارای یک سال سابقه کار شده یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد، روزانه مبلغ ۲۳۳۳۳ریال به عنوان پایه سنوات پرداخت خواهد شد.
این مقام مسئول گفت: بر اساس مصوبه مورخ ۲۱/۷/۱۳۸۷ شورای عالی کار و در جهت افزایش رضایتمندی کارگران و کارفرمایان و به منظور تثبیت و تسری به تمامی کارگران، اعم از دائم و موقت مقرر شد از ابتدای سال ۹۸ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه ای موضوع تبصره ۳ ماده ۳۶ قانون کار بابت هر کارگر(اعم از مجرد یا متاهل) ماهانه مبلغ ۱۹۰۰۰۰۰ریال از سوی کارفرمایان به آنان پرداخت شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*