بهره‌برداری از ۳ پروژه با بیش از ۲۴ میلیارد تومان اعتبار در شهر بیرجند

امروز خراسان جنوبی _ حسین زاده / شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند روز گذشته همزمان با روز شوراها و هفته شهر و شهروند با نماینده ولی فقیه و امام جمعه بیرجند دیدار کردند.
رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند در این دیدار گفت: طرح ها و دیدگاه های ارسالی به شورا، دو سه مرحله کارشناسی را طی می کند و مجدداً برای بررسی نهایی به شورا می آید ضمن اینکه یک جمع مشورتی را نیز با هدف کمک به شورا و کمیسیون های مربوطه به منظور اتخاذ تصمیمات جامع تر و پخته تر تشکیل داده‌ایم. دکتر تقی زاده با اشاره به دعوت متعدد از مدیران دستگاه های مختلف برای انعکاس مسائل و مطالبات مردم و پیگیری این مسائل از سوی شورا افزود: امسال برای اولین بار نسبت به سال گذشته بودجه شهرداری ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده که بیشتر به دلیل مدیریت هزینه‌ها و اخذ مطالبات شهرداری از دستگاه‌های دولتی بوده است.
صرف ۷۰ درصد بودجه عمرانی شهرداری در شمال شهر
وی با ذکر اینکه سال گذشته پروژه های خوبی در سطح شهر بیرجند اجرا شد، اضافه کرد: طبق قانون حداکثر ۶۰ درصد بودجه شهرداری صرف هزینه های جاری و ۴۰ درصد صفحه پروژه های عمرانی می شود که سال قبل بدون این که مطالبات و حق و حقوق کارکنان و کارگران به تعویق بیفتد و یا کاهش یابد ۵۹ درصد بودجه صرف پروژه‌های عمرانی و ۴۱ درصد صرف هزینه‌های جاری گردید و بنا را بر تحقق عدالت منطقه‌ای گذاشتیم و بیش از ۷۰ درصد بودجه عمرانی با هدف نزدیکتر شدن شمال به جنوب شهر، در شمال شهر هزینه شد و کارهای زیرساختی در شمال شهر بیرجند صورت گرفت.
اجرای پروژه های قابل توجه در شمال شهر بیرجند
دکتر تقی زاده از انتقال خط آب به طول ۹ کیلومتر از جنوب به شمال شهر برای فضای سبز، انتقال چهارشنبه بازار به شمال شهر، آسفالت معابر و خیابان های مهرشهر، افتتاح پارک مهرشهر و… به عنوان اقدامات صورت گرفته در شمال شهر بیرجند نام برد و اظهار کرد: افتتاح پارک سایت اداری را نیز داشتیم و امسال هم کلنگ زنی احداث میدان بزرگ اجتماعات شهر که مساحت آن با باغ همجوار به ۱۱ هکتار می‌رسد را نیز خواهیم داشت. ضمن اینکه عملیات اجرایی بهسازی پارک جنگلی نیز امسال آغاز شده و فرهنگ سرا و سالن اجتماعات شهرداری نیز تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.
رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند تصریح کرد: طرح فرزان که از سال ۸۳ کلنگ زنی شده و اجرای آن سالها متوقف مانده به بهره‌برداری می‌رسد و بهره‌برداری از ۱۸ دستگاه اتوبوس و ۶دستگاه مینی‌بوس جدید آغاز می‌شود، همچنین ایجاد پارک خطی نشاط کانال مهرشهر که فضای سبز شمال شهر را بهبود می بخشد نیز امسال انجام می گردد.
تکمیل طرح جامع ترافیکی شهر به زودی
وی با بیان اینکه دغدغه های خود در خصوص اراضی ۴۵۰ هکتاری پادگان را با دوستان راه و شهرسازی در میان گذاشتیم، گفت: همان طور که نماینده ولی فقیه در استان تأکید داشتند اعلام شد که نحوه ساخت و سازها و تراکم ساختمانها در این محدوده به گونه‌ای باشد که توازن رعایت گردد و این موضوع در بازنگری طرح تفصیلی مورد توجه قرار گیرد و شاهد ارتفاع سازی در کنار ساختمان های کوچک که برای همسایگان ایجاد مشکل می‌کند، نباشیم. به گفته وی طرح جامع ترافیکی شهر طی سه چهار ماه آینده تکمیل می شود و تکلیف یکطرفه شدن برخی معابر و خیابان ها مشخص می گردد و شاهد بهبود وضعیت ترافیکی شهر خواهیم بود.

در حد بضاعت برای مفرح تر کردن چهره شهر
تلاش می کنیم
وی با ذکر اینکه امسال مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر بیرجند را نیز راه‌اندازی می‌کنیم، افزود: این اقدام با این هدف انجام می‌شود که از نظر نخبگان و فضلا استفاده نموده و کارشناسان و نظریه‌پردازان را در کنار هم داشته باشیم تا پروژه های متناسب با بافت فرهنگی و اقلیمی از جمله کاشت گونه های درختان مناسب را اجرایی نماییم. دکتر تقی زاده در پایان گفت: در حد بضاعت شورا و شهرداری تلاش می کنیم تا چهره شهر مفرح تر و شاداب تر شود.
شورا جنبه ارزشی دارد
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند نیز ضمن تبریک روز شوراها گفت: شوراها در ظاهر نقش مردمی دارد و از این نظر که مردم صاحب اصلی هستند و باید در امور مشارکت کنند و منافعشان مدنظر قرار گیرد و البته قوانین مربوط به شوراها نیز مورد توجه است.
حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی افزود: در باطن مسئله شورا جنبه ارزشی دارد که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده و دارای ارزش الهی و دینی و البته علمی و کارشناسی است.
تأکید بر کشف سخن احسن، مستدل و منطقی در شورا
وی اضافه کرد: در شوراهای شهر و روستا و مجلس و مانند اینها اصل کمیت و نظر اکثریت است و حال آنکه اکثریت ملاک مزیت نیست و چه بسا گفته‌های اقلیت ریشه دارتر از اکثریت باشد اما به ناچار نظر اکثریت باید ملاک قرار گیرد. وی تصریح کرد: آنچه در دین مطرح است تأکید بر کشف سخن احسن، مستدل و منطقی دارد تا در شورا نتیجه ای اخذ شود که مبتنی بر سخن مستدل تر و منطقی تر باشد و این امر وقتی محقق می‌شود که همه اعضا بر ارزش‌های دینی پایبند باشند و کسی به دنبال تثبیت حرف خود نباشد در غیر این صورت استبداد پنهانی است که خارج از ملاک عقل و علم و دین چیزی را تصویب کرده اند و تجربه هم نشان داده که چنین قضایایی وجود دارد.
معدل کار شورای این دوره معدل خوبی است
وی با ذکر اینکه باید به سمت کیفیت دادن به امور و رفع مشکلات جامعه که درد مردم را دوا می‌کند برویم، افزود: معدل کار شورای این دوره معدل خوبی است و از همان ابتدا و برای معرفی شهرداری توانمند تلاش شده است. نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه هر شخصی در هر جایگاه و مسئولیتی همواره باید خود را به عنوان یک مقصر ببیند و پاسخگوی نقایص کار خود باشد و رفع نیازهای با اولویت مردم را پیگیری نماید و لذا مانعی نیست پروژه‌ای که بر اساس نیاز روز جامعه در اولویت قرار ندارد و حتی تا جایی هم پیش رفته است را تبدیل به احسن نموده و وقت و اعتبارات را صرف پروژه ای کنیم که نیاز و اولویت مردم است و این ننگ و عار نیست و می توان تجدید نظر کرد.
غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدا
پیش از این دیدار نیز شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند در مراسم معنوی غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدا حضور یافتند و با نثار گل به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند. حجت الاسلام والمسلمین عبدالرزاق نژاد عضو شورای اسلامی شهر بیرجند در این مراسم گفت: امروز آمده ایم تا اعلام کنیم که راه ما راه شهدا و برنامه و اهداف ما برنامه و اهداف شهیدان است و با تمام توان در مسیر آنان انجام وظیفه می کنیم و برنامه‌های خود را برای رسیدن به آرمان های بلند آنان تنظیم می نماییم. وی اظهارامیدواری کرد: شورا و شهرداری بیرجند امسال نسبت به سال گذشته خدمات بهتر و بیشتری به شهروندان ارائه نمایند و موجبات رضایتمندی بیشتر آنان را فراهم آورند.
تکمیل پروژه فرزان پس از گذشت ۱۵ سال
روز گذشته و به مناسبت روز شوراها و هفته شهر و شهروند با حضور استاندار خراسان جنوبی شاهد آغاز بهره برداری از ۳ پروژه بزرگ در سطح شهر بیرجند با اعتبار بیش از ۲۴ میلیارد تومان بودیم.
شهردار بیرجند در مراسم افتتاح این پروژه‌ها گفت: پروژه مشهور به طرح فرزان که سال ۸۳ کلنگ زنی شده بود را با کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی تحویل گرفتیم و تمام انرژی و توان خود را از سال گذشته به کار گرفتیم و توانستیم در زمان وعده داده شده آن را به بهره‌برداری رسانده و نزد مردم رو سفید شویم. دکتر جاوید افزود: این پروژه دو بخش دارد که بخش اول آن شامل معبر ۳۰ متری فرزان به طول ۳۵۰ متر می‌شود که برای احداث این معبر ۹ ملک تجاری و ۸ ملک مسکونی را با اعتبار ۷میلیارد تومان تملک کردیم، ضمن اینکه عملیات خاکبرداری، زیرسازی، آسفالت، جدول‌گذاری، آیلند و فضای سبز نیز هزینه های خاص خود را داشته است.
۲۶ دستگاه اتوبوس و ۶ دستگاه مینی بوس
به ناوگان حمل و نقل شهری اضافه شد
وی اضافه کرد: در ادامه نیز عملیات تکمیل پل فرزان که از سال ۹۲ شروع شده بود و ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت را با هزینه کرد ۵ میلیارد تومان طی یک سال اخیر به انجام رساندیم. شهردار بیرجند ادامه داد: علاوه بر این با اعتبار ۵/۱۱ میلیارد تومان ۱۸ دستگاه اتوبوس یوتانگ با استانداردهای روز دنیا، ۶ دستگاه مینی بوس ایسوز و سحر و ۶ دستگاه اتوبوس بازسازی شده از فردا به ناوگان حمل و نقل درون شهری بیرجند اضافه می‌شود که برای تأمین سوخت استاندارد مورد نیاز این اتوبوس ها نیازمند تعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی استان هستیم.
احداث میدان و فضای سبز توحید
وی همچنین گفت: برای احداث میدان و فضای سبز توحید نیز حداقل ۹۰ میلیون تومان هزینه شده است. دکتر جاوید با ذکر اینکه در مجموع برای افتتاح این ۳پروژه بیش از ۲۴ میلیارد تومان هزینه شده است، افزود: امسال نیز پروژه های بزرگی از جمله احداث میدان بزرگ اجتماعات شهر و باغ ملی، پارک خطی نشاط در حاشیه کانال مهرشهر و بهسازی پارک جنگلی را در دستور کار داریم و تمامی این اقدامات نتیجه وجود شورای شهری فعال، دلسوز و معتقد به حقوق شهروندی و صیانت از بیت المال و در اصل حاصل انتخاب خود شهروندان می باشد.
خوشبختانه طرح فرزان که سال‌ها مغفول مانده بود
به بهره برداری رسید
استاندار خراسان جنوبی نیز ضمن تبریک روز شوراها و هفته شهر و شهروند و قدردانی از زحمات شبانه روزی تمامی عوامل و پرسنل شهرداری بیرجند و مجموعه عمرانی استانداری و اعضای شورای شهر گفت: خوشبختانه پروژه فرزان که سالها مغفول مانده بود با وجود محدودیت های مالی و موانع بر سر راه در کمترین زمان ممکن به بهره برداری رسید و علاوه بر این ۱۸ دستگاه اتوبوس و چندین دستگاه مینی بوس نیز به ناوگان حمل و نقل شهری بیرجند اضافه شد.
شمال شهر بیرجند نیازمند توجه بیشتر
مهندس معتمدیان با بیان اینکه شمال شهر بیرجند از امکانات ضعیفی برخوردار است و با وجود بافت فرسوده و قدیمی نیازمند توجه بیشتری می باشد، افزود: امیدواریم با استفاده از ظرفیت اعتبارات بازآفرینی شهری نسبت به تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز شمال شهر بیرجند در زمینه های مختلف آموزشی، فضای سبز، پارک و… با همکاری و مشارکت شهروندان اقدام شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*