اولین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت به کار خود پایان داد

 ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۸:۲۴ کد : ۲۹۹۰ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۰
اولین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت « فرصت های محلی و بین المللی» با بازدید میدانی میهمانان این همایش از بیابان لوت بامداد جمعه در بیرجند به کار خود پایان داد.
اولین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت به کار خود پایان داد

در دومین بخش از همایش بین المللی بیابان لوت ۷۰ نفر از میهمانان داخلی و خارجی این همایش برای بازدید از بیابان لوت و جاذبه های گردشگری شهرستان نهبندان به این بخش اعزام شدند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، میهمانان نخستین همایش بین اللملی بیابان لوت امروز پس از بازدید آسبادهای روستای خوانشرف، خانه تقوی، کوه های مینیاتوری و ریگ یلان و موزه مردم شناسی نهبندان وارد روستای دهسلم شده و از جاذبه های طبیعی ریگ یلان در بیابان لوت خراسان جنوبی دیدن کردند.

در این سفر محمود صادقی معاون نمایندگی وزارت خارجه در شمال و شرق کشور، مهران مقصودی مدیر پایگاه های جهانی بیابان لوت، اسماعیل کهرم فعال محیط زیست، دکتر نظر افضلی نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی و جمعی دیگر از اعضای هیأت علمی دانشگاه ها در این سفر حضور داشتند.

آیین افتتاح این همایش ۲ روزه با حضور سید رسول موسوی دستیار و مشاور وزیر امور خارجه و مدیرکل غرب آسیا، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران و شهرام کریمی مشاور معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از مسئولان خراسان جنوبی روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸ در تالار ولایت دانشگاه بیرجند آغاز شد.
همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت « فرصت های محلی و بین المللی» در دو بخش، که بخش علمی همایش روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت در دانشگاه بیرجند برگزار شد و بخش دیگر  آن بازدید از بیابان لوت است که به اهتمام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز پنجشنبه “۱۲ اردیبهشت ” انجام شد.

قرائت بیانیه همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت

در بیانیه این همایش که در آیین اختتامیه بخش علمی همایش در دانشگاه بیرجند قرائت شد، بر استقرار دبیرخانه دائمی همایش در دانشگاه بیرجند و برگزاری همایش مذکور هر دو سال یکبار به صورت دوره ای در استان های خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان تاکید شد.

لزوم تغییر نگرش نسبت به بیابان این موهبت الهی و ایجاد ارزش افزوده از آن در ابعاد گوناگون و نیاز به تلاش کارگزاران ملی و منطقه ای برای شناساندن آن از دیگر بخش های این بیانیه است.

این بیانیه بر لزوم توجه به راه اندازی، گسترش و تجهیز خانه های بوم گردی در روستاهای حاشیه بیابان لوت با توجه به افزایش میزان گردشگران تاکید کرد.

راه اندازی مراکز، بازارچه ها و نمایشگاه های صنایع دستی برای ارایه هر چه بهتر تولیدات دستی روستاهای کویری از طریق ایجاد شرکت های تعاونی روستایی برای هدفمندی محصولات دستی، کشاورزی و دامی از دیگر ابعاد این بیانیه است.

همچنین این بیانیه بر طراحی و اجرای پلان مدیریتی به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای عرصه و حریم بیابان لوت و محدوده های مرتبط آن و ایجاد مدیریت یکپارچه در بیابان لوت با همکاری و هماهنگی دستگاه های مرتبط و لزوم پیاده سازی برنامه های مدیریتی و حمایتی در عرصه این اثر طبیعی ارزشمند و روستاهای حاشیه تاکید دارد.

در بیانیه برپایی جشنواره گردشگری کویر لوت، ضرورت بازنگری پرونده جهانی بیابان لوت و الحاق محدوده های شاخص و ارزشمند بیابانی کشور به این عرصه طبیعی و ایجاد انجمن های مردم نهاد در راستای تجانس اهداف و بهره مندی از هم افزایی دوست داران و علاقمندان به طبیعت کویری مورد تاکید قرار گرفته است.

در ادامه این بیانیه، پیشنهاد انعقاد تفاهم نامه با دستگاه های مرتبط برای تسهیل ارتباط و هماهنگی بهتر در زمینه همکاری های علمی و اجرایی با محوریت بیابان لوت و رونق صنعت گردشگری با واگذاری برخی اماکن به بخش خصوصی در روستاهای حاشیه بیابان با هدف بهبود شرایط اقتصادی روستاییان و نیز تشکیل واحدهای سرمایه گذاری و اتخاذ سیاست های مالی توسط دولت ارایه شد.

تلاش برای آماده سازی زیرساخت های گردشگری با استفاده از همکاری جوامع ملی برای ایجاد ارزش افزوده و نگاهداشت و محافظت از این اثر و همکاری و هم افزایی بخش های خصوصی، دولتی، تعاونی و سمن ها برای تقویت دبیرخانه و اهداف تاسیس آن از دیگر مطالب بیانیه نخستین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت است.

این بیانیه همچنین بر ایجاد اشتغال و کارآفرینی و استفاده از نیروهای بومی مناطق بیابانی در زمینه صنایع دستی و گردشگری به منظور جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و نیز تصویب قوانین مربوط به حمایت از کارآفرینان تاکید دارد.
برگزاری دوره های مختلف آموزشی برای جوامع محلی در زمینه های مختلف با هدف جهت دهی، آگاه سازی و ارتقای سطح فرهنگ و دانش روستاییان و تعامل نزدیک با رسانه ملی و خبرگزاری ها در راستای فرهنگ سازی و آشنایی عموم با فعالیت های توسعه ای دست اندرکاران حفاظت و نگهداری از این اثر جهانی ارزشمند از دیگر بخش های این بیانیه است.

در بیانیه نخستین همایش گردشگری بیابان لوت بر تامین بودجه و اعتبار جهت تحقق اهداف خرد و کلان در منطقه با هدف توسعه ملی و برگزاری دومین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت در سال ۱۴۰۰ در دانشگاه سیستان و بلوچستان تاکید شد.

در ادامه این بیانیه از همه افرادی که دبیرخانه را در برگزاری این همایش یاری کردند قدردانی و اظهار امیدواری شده است که نتایج علمی این رویداد در تعامل حوزه های اجرایی و پژوهشی به سیاست نامه ای برای سیاستگذاری، برنامه ریزی و اجرا تبدیل شود و در اختیار مسئولان اجرایی استان قرار گیرد.

بیابان لوت به عنوان اولین اثر طبیعی ایران سال ۱۳۹۵ در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و بین استان های خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان مشترک است.


دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*