گفتگوی با یک خیّر مدرسه ساز؛  از بی سرپناهی تا سرافرازی/ قدم به قدم تا خدمت بی منت

قدم های استوار خیرّ مدرسه ای خراسان جنوبی، پس از زلزله هولناک خضری دشت بیاض(سال ۱۳۴۷) همچنان قدم از پی قدم تا سرافرازی استان، برداشته می شود.

خراسان جنوبی- خبرگزاری شبستانهمیشه در طول تاریخ انسان هایی بوده و هستند که تا دست‌شان به دهانشان می رسد، افراد و قشرهایی پایین، مظلوم، مستضعف و محروم را از داشته‌هایشان بی نصیب نمی‌گذارند چنین انسان هایی به دور از هیاهوی رسانه ای و تبلیغات و اطلاع رسانی و بزرگ نمایی در امور خیر و زیرساخت های عمرانی کار کرده و مانند دست های غیب به یاری مظلومان می شتابند.

خراسان جنوبی نیز مستثنی از این انسان های شریف نیست، انسان‌هایی خیّر در این استان وجود دارند که خود روزی طعم یتیمی و فقر را چشیده اند و امروز به بزرگ مردانی تبدیل شده اند.

«محمد رضوانی» متولد دشت بیاض قاینات، پس از زلزله هولناک سال  ۱۳۴۷ به بیرجند مهاجرت کرده و با سرپرستی خانواده ای متدین و مردم دار، و نوع دوست از سادات تقاب و سیوجان تحصیلات خود را در مقطع دبیرستان ادامه داده و خدمت سربازی خود را در روستای سیوجان و تقاب و فخرآباد به عنوان کادر سپاه ترویج و آبادانی گذراند و در همین مدت خدمت مقدس سربازی، با پیگیری های جدی موفق به اجرای طرح راهسازی اتصال روستاهای سیوجان به فخر آباد، تقاب و معصوم آباد، امین آباد و مهدیه و در نهایت خوسف شد و سپس درخواست طرح آبرسانی و نصب منبع هوایی آب به روستاهای سیوجان، تقاب، معصوم آباد و مهدیه را ارائه کرد و به توفیق حق و کمک مسئولان آن زمان  موفق شد اما پس از مدتی به دلیل پایین رفتن سطح آب این پروژه در تمام روستاهای فوق تعطیل شد.

او حالا عضویت در مجمع خیرین مدرسه ساز را هم در کارنامه پرافتخار خدمات خود دارد، افزاید: خوشبختانه با تاسیس جهاد سازندگی پیگیری و تلاش کردم تا مسئولان شهرستان شبکه مطمئن آبرسانی با استفاده از امکانات موجود را طراحی؛ که به لطف خداوند اجرا شد و مردم خوب منطقه از این نعمت آب سالم برخوردار شدند.

رضوانی می گوید: بعد از قبولی در دانشگاه به مشهد عزیمت کرده و مشغول تحصیل شدم و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و داشتن روحیه عمران و آبادانی کشورم به اتفاق دو نفر از هم دانشگاهی‌ها در چهارم تیرماه ۱۳۵۸ به فرمان حضرت امام خمینی (ره) جهاد سازندگی خراسان را بنیان نهادیم و در اولین روزهای تشکیل جهاد سازندگی اقدام به تاسیس جهاد سازندگی بیرجند کردیم و به لحاظ محرویت این شهرستان؛ با همراهی یکی از دوستان جهادی متخصص اقدام به بررسی مناطق محروم و درخواست آمایش سرزمین کردیم.

وی بیان می کند: در مدت بیش از یک سال در زمان جنگ تحمیلی با همسنگرانم شهید مهندس طرحچی و شهید مهندس تقی رضوی داوطلبانه خدمات مهندسی انجام داده و همزمان به عنوان معاون ستاد سوخت خراسان جنوبی و ستاد بسیج اقتصادی استان در بخش روستایی انجام وظیفه کردم و به عنوان مسئول امور شهرستان های جهاد سازندگی و نیاز جبهه های دفاع مقدس مامور به تشکیل کمیته پشتیبانی جنگ در شهرستان های خراسان بزرگ در مدت سه روز شده و اولین گروه های جهادی را به مناطق جنوب اعزام کرده و همزمان  امور در جهاد دانشگاهی هم در کمیته های تخصصی فعالیت کردم.

او ادامه می دهد: پس از بازگشایی دانشگاه و بعد از انقلاب فرهنگی، مشغول ادامه تحصیل شده و پس از فراغت از تحصیل در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی استخدام شدم و مسئولیت آموزشی دوره های کاردانی دانشکده مهندسی را عهده دار شدم و همزمان در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد هم به عنوان حق التدریس در رشته عمران به تدریس خود ادامه دادم و با تلاش زیاد و با انجام پروژه‌های تحقیقاتی در مشهد و انجام دو طرح تحقیقاتی معرفی شده از دانشکده مهندسی دانشگاه در رابطه با مقاوم سازی ساختمان ها و با راهنمایی و مشاوره و نظارت دو نفر از اساتید ایرانی و متخصص رشته ژئوتکنیک دانشگاهی از ایالت کالیفرنیا، و به صورت ترددی در مدت پنج سال در دانشکده مهندسی دانشگاه میشیگان آمریکا و پس از بازنشستگی موفق به دریافت دکتری حرفه ای علوم آزمایشگاهی مکانیک خاک شدم.

تشکیل مجمع خیرین خراسان جنوبی در سال ۱۳۷۱/ علاقه به مدرسه سازی به مثابه اکسیژن برای حیات

او در ادامه به فعالیت در مجمع خیرین مدرسه ساز می پردازد و می گوید: در سال ۱۳۷۱ تعدادی از همشهریان بیرجندی را دعوت به تشکیل موسسه خیریه بیرجندی های مقیم مشهد کرده و با انتخابات رسمی به عنوان هیئت امنا و هیئت مدیره انجام وظیفه نموده و تلاش کردم که خدمات اجتماعی برای همشهریان بیرجندی را در حد توانم انجام دهم.

علاقه مندی من به کار مدرسه سازی و توسعه فرهنگ در رابطه با محوریت محیط زیست و زیباسازی محیط مدارس و تبلیغ و تشویق و اشاعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست مانند استفاده از اکسیژن برای من است؛ همانطور که انسان برای ادامه حیات احتیاج به اکسیژن و فضای تنفسی دارد تا زنده بماند فعالیت بنده هم نیز در مسیر فعالیت های فرهنگی زیست محیطی به مثابه همان اکسیژن بود که به آن نیازمند داشتم.

رضوانی ادامه می دهد: حضور و همراهی خیرین مدرسه‌ساز در کنار دولت؛ موجب دلگرمی معلمان، دانش‌آموزان و مسئولان دستگاه تعلیم و تربیت است و برای ترویج و گسترش علم، دانش و تربیت انسان گام‌های بسیار ارزشمندی در جامعه برداشته‌اند.

عضو مجمع خیرین مدرسه ساز خراسان جنوبی می افزاید: هر فردی که به آموزش و پرورش و عرصه ساخت مدرسه کمک کند، خدمتی ماندگار و ارزشمند برای ایران و به خصوص جامعه اسلامی انجام داده و علاوه بر آن از اجر معنوی نزد خداوند متعال برخوردار است.

رضوانی با بیان اینکه گروه های خیّرین مدرسه ساز در ساخت فضاهای آموزشی و گسترش و توسعه مدارس به عنوان بازوان توانمند و سرمایه های ارزشمند آموزش و پرورش عمل کرده و با این کار بزرگ خود نقش مهمی در راستای انسان سازی ایفا می کنند، می‌گوید: این گروه با همت جانانه و حضور مدام در صحنه ساخت مدارس ،کار آموزش و پرورش را که فرهنگ سازی و کمک به کشور جهت رسیدن به توسعه، تعالی و پیشرفت است، تسهیل می کنند.

وی اظهار می کند: در اتان خراسان جنوبی علیرغم اقدامات بسیار ارزشمند انجام شده توسط خیرین برای احداث مدرسه، تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و ما باید برای مشارکت هرچه بیشتر این افراد خیر و اندیشمند تلاش کنیم.

عضو مجمع خیرین مدرسه ای خراسان جنوبی می گوید: آموزش و پرورش به عنوان بستر توسعه برای دستیابی به اهداف خود نیازمند است تا حاکمیت و مردم به اثربخشی و اهمیت آن در رشد و اعتلای جامعه اعتقاد داشته باشند.

او با بیان اینکه دانش‌آموزان دوران طلایی خود را در مدرسه سپری می‌کنند و مدارس می‌توانند در رشد و موفقیت آنها در عرصه‌های مختلف نقش مؤثری داشته باشند، عنوان می کند: همچنین دانش‌آموزان در مدارس با قانون و قانون‌مندی آشنا شده و یک دانش‌آموز می‌تواند عدالت اجتماعی را در مدرسه احساس کند و به آن پایبند باشد؛ و در جامعه به آن عمل کند.

لزوم راه اندازی ستاد بانوان خیّر مدرسه ساز

وی ادامه می دهد: خیّران می‌توانند در احداث نماز‌خانه، کتابخانه، رسیدگی به وضعیت سرویس‌های بهداشتی مدارس و زیباسازی محوطه مدارس و درختکاری و ایجاد فضای سبز که نقش مهمی در بهبود روح و روان دبیران و دانش آموزان دارد، سهم داشته باشند. همچنین این نیک اندیشان می‌توانند در استاندارد‌سازی وسایل گرمایشی مدارس مشارکت کرده و در راستای ایمن‌سازی وسایل گرمایشی مدارس گام بردارند.

او می گوید: در استان خراسان جنوبی تقویت زیرساخت های آموزشی و تربیتی به عنوان سرمایه اصلی برنامه های توسعه استان نیازمند مساعدت آحاد جامعه به خصوص خیّرین مدرسه ساز است.

رضوانی با بیان اینکه ما بر این باوریم که فرایند تعلیم و تربیت تنها وابسته به عوامل نرم افزاری نیست و بهسازی کیفیت فضاهای آموزشی در موفقیت آن، نقش محوری دارد، بیان می کند: مدرسه سازی از مصادیق بارز عمل صالح است که سرمایه گذاری در آن از خالصانه ترین سرمایه گذاری ها است.

او می گوید: خیرین مدرسه ساز انسان های بزرگی هستند که گام های مهم و موثری را در ساخت فضاهای آموزشی و کمک به دولت در این زمینه برمی دارند و همواره با این اقدام پسندیده خود افراد بیشتری را برای همکاری و مشارکت در این زمینه ترغیب می کنند.

بازنشسته گروه عمران دانشگاه فردوسی مشهد، می گوید: مدت بیست و هفت سال در دانشگاه فردوسی و دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، تدریس کرده‌ام و در سال ۱۳۸۳ با  تحقیق و پژوهش و با توجه به نیاز کشور به سازه های نوین صنعت ساختمان با راهمنایی یکی از استاتید برجسته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با همکاری چند نفر از متخصصین دانشگاهی اقدام به تدوین استاندارد های «تری دی پانل» که مقاوم در برابر سرما و گرما و زلزله و آتش سوزی و طوفان مقاوم است، کردم و در سال ۱۳۸۵ و قبل از تایید استانداردهای تری دی پانل و ضرورت کار و ساخت مدارس مقاوم در برابر زلزله و علاقمندی خودم به مناطق خراسان جنوبی؛ اقدام به ساخت مدرسه پنج کلاسه در روستای بزن آباد قاین، روستای شوشود و مدرسه استثنایی پروفسور صادقی در روستای چکنه با حمایت سازمان نوسازی مدارس خراسان رضوی و جنوبی کردم.

او ادامه می دهد: همزمان با احداث مدارس، استانداردهای این صنعت نوین را به مهندسی نظام مهندسی خراسان رضوی و خراسان جنوبی و بیشتر مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی خراسان بزرگ و مهندسین اداره کل مسکن و شهرسازی خراسان اآوزش داده و در شهر کاشمر اولین مجموعه واحدی ۴۰۰ ساختمان دو طبقه مقاوم را طراحی و  نظارت نموده و در اثنای این کارها در سال ۱۳۶۸ اقدام به تشکیل زیست محیطی غیر دولتی و مردم نهاد جمعیت سبز ایران کرده و در جهت مبارزه با آلودگی های محیط زیست، آب، خاک، هوا، جنگل و مرتع اقدام کردم و به عنوان دبیرکل جمعیت سبز ایران تاکنون خدمات بسیار زیادی در زمینه ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی صورت گرفته است.

او می گوید: در شهر بیرجند هم با هماهنگی مدیر آموزش و پرورش وقت، لزوم توجه به محیط زیست و آلودگی هوا را فریاد زدیم و با همکاری موثر رئیس راهمنایی و رانندگی بیرجند، از ورود موتور سیکلت های دود زا (ایژ) به هسته مرکزی شهر بیرجند جلوگیری بعمل آمد.

عضو مجمع خیرین مدرسه ساز خراسان جنوبی عنوان می کند: این فعالیت‌های جمعیت سبز هم چنان ادامه دارد و بنده خودم را مدیون خراسان جنوبی میدانم و تاکنون با همیاری خوب خیرین سلامت در مشهد توانسته ایم تعداد قابل توجهی از بیماران خراسان جنوبی را که نیاز به جراحی داشته اند را با کمترین هزینه درمان کنیم و در حال حاضر هم در مجمع خیرین سلامت و خیرین مدرسه ساز دستی بر آتش دارم اگر خداوند بپذیرد.

وی معتقد است: خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور کشور با سرمایه غنی انسانی و پشتوانه معتبر فرهنگی نقش محوری در توسعه علمی کشور را دارد و این درس اموختگان خراسان جنوبی نقش محوری در توسعه پایدار منطقه و کشور را دارند.

او با بیان اینکه خراسان جنوبی علی‌رغم اینکه در منطقه کویری واقع شده است، دارای ظرفیت‌های کشاورزی و محصولات استراتژیکی چون زعفران، عناب، زرشک و گل نرگس است، می گوید: خراسان جنوبی رتبه‌های برتر کشور در زمینه محصولات کشاورزی را دارد و از نظر کیفیت و کمیت، بیش از یک هزار و اندی اثر تاریخی و قدیمی، که تعداد زیادی از آنها ثبت ملی شده است، و ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر و توسعه گردشگری است را شامل می شود.

گفتگو: سمیه محمدی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*