معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خبر داد: افتتاح و کلنگ‌زنی ۱۰۵۶ پروژه طی دهه فجر در استان/ نمایشگاه دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب بر پا می شود

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده hoseinzade@birjandtoday.ir / معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری از افتتاح ۱۰۳۱ پروژه با اعتبار ۳۹۴۸ میلیارد ریال و آغاز عملیات اجرایی ۲۵ پروژه با پیش بینی اعتبار ۹۳۱میلیارد ریال در طول دهه فجر امسال در سطح استان خبر داد. مهندس سید مجتبی علوی مقدم روز گذشته در نشست خبری ضمن تبریک فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و گرامیداشت یاد امام (ره) و شهدا به ویژه دو هزار شهید استان افزود: سال گذشته ۱۰۱۹ پروژه با اختصاص ۳۵۲۳ میلیارد ریال اعتبار دولتی و ۴۲۸ میلیارد ریال اعتبار سرمایه گذاری و تسهیلات در دهه فجر در استان افتتاح و یا کلنگ زنی شد و امسال ۱۰۵۶ پروژه با ۳۹۷۷ میلیارد ریال اعتبار دولتی و ۹۰۲میلیارد ریال در استان افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود که نشان می‌دهد دستگاه‌های اجرایی، حاکمیت و دولت تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت در تمامی بخش‌ها با وجود همه مسائل و مشکلات به کار گرفته اند.
به گفته وی از مجموع ۱۰۵۶ پروژه قابل افتتاح و آماده کلنگ زنی در دهه فجر امسال ۴۶۱ پروژه شهری و ۵۹۵ پروژه روستایی می‌باشد و در کل مجموع اعتبار هزینه و پیش بینی شده برای این پروژه‌ها ۴ هزار و ۸۷۹ میلیارد ریال است. وی اضافه کرد: از مجموع ۱۰۵۶ پروژه مذکور حدود ۸۱۶ میلیارد ریال پروژه ملی، ۷۲۴ میلیارد ریال پروژه استانی و ۴۴۸ میلیارد ریال سایر است و تعدادی پروژه داخلی هم داریم که مربوط به شهرداری‌ها می‌باشد.

تفکیک شهرستانی پروژه‌ها در استان
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در خصوص تفکیک شهرستانی این پروژه‌ها نیز گفت: در شهرستان بشرویه ۹۴ پروژه شامل ۹۳ پروژه قابل افتتاح و یک پروژه آماده کلنگ زنی داریم که ۴۷پروژه مربوط به روستاها و ۴۷ پروژه نیز مربوط به شهرها است و مجموع اعتبارات هزینه و پیش بینی شده این پروژه‌ها ۳۱۷ میلیارد ریال می‌باشد. شهرستان بیرجند ۱۴۰ پروژه شامل ۱۳۴ پروژه افتتاحی و ۶ پروژه آماده کلنگ زنی دارد که ۹۹ پروژه روستایی و ۴۱ پروژه شهری است و مجموع اعتبار آنها ۷۴۰میلیارد ریال است.
وی افزود: شهرستان خوسف ۸۱ پروژه شامل ۷۹پروژه افتتاحی و دو پروژه آماده کلنگ زنی دارد که ۲۲ پروژه روستایی و ۵۹ پروژه شهری است و ۲۱۵میلیارد ریال اعتبار این پروژه‌هاست و در شهرستان درمیان ۱۰۲ پروژه شامل ۱۰۱ پروژه افتتاحی و یک پروژه آماده کلنگ زنی داریم که ۸۷ پروژه روستایی و ۱۵ پروژه شهری است و ۵۵۵ میلیارد ریال اعتبار دارد، در شهرستان سرایان نیز ۷۳ پروژه شامل ۷۲پروژه افتتاحی و یک پروژه آماده کلنگ زنی داریم که ۲۴ پروژه روستایی و ۴۹ پروژه شهری است و ۲۰۳میلیارد ریال اعتبار این پروژه‌هاست. وی اضافه کرد: شهرستان سربیشه ۱۱۳ پروژه شامل ۱۱۰ پروژه افتتاحی و سه پروژه آماده کلنگ زنی دارد که ۸۷پروژه روستایی و ۲۶ پروژه شهری است و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار پروژه‌هاست. سهم شهرستان زیرکوه نیز ۸۲ پروژه شامل ۸۱ پروژه افتتاحی و یک پروژه آماده کلنگ زنی می‌باشد که ۵۸ پروژه روستایی و ۲۴ پروژه شهری است و اعتبار آنها ۴۸۷ میلیارد ریال می‌باشد ضمن اینکه شهرستان فردوس هم ۵۴ پروژه شامل ۵۲ پروژه افتتاحی و دو پروژه آماده کلنگ زنی دارد که ۱۴ پروژه روستایی و ۴۰ پروژه شهری است و ۳۱۳ میلیارد ریال اعتبار دارد.
وی ادامه داد: شهرستان قاینات ۱۰۵ پروژه شامل ۱۰۲ پروژه افتتاحی و سه پروژه آماده کلنگ زنی دارد که ۶۶ پروژه روستایی و ۳۹ پروژه شهری می‌باشد و ۵۹۹ میلیارد ریال اعتبار این پروژه هاست، سهم شهرستان نهبندان هم ۱۰۴ پروژه شامل ۱۰۳ پروژه افتتاحی و یک پروژه آماده کلنگ زنی بوده که ۷۰ پروژه روستایی و ۳۴ پروژه شهری است و ۳۷۴ میلیارد ریال اعتبار دارد و بالاخره در شهرستان طبس ۱۰۸ پروژه شامل ۱۰۴ پروژه افتتاحی و ۴ پروژه آماده کلنگ زنی داریم که ۲۱ پروژه روستایی و ۸۷ پروژه شهری می‌باشد و اعتبار این پروژه‌ها نیز ۶۷۱ میلیارد ریال است.

ضرورت توجه بیشتر به روستا به ویژه مناطق مرزی
مهندس علوی مقدم با ذکر اینکه بیشتر پروژه‌ها مربوط به روستاها است، گفت: معتقدیم علت اصلی برخی مسائل و مشکلات توجه کمتر به وضعیت روستاها به ویژه در مناطق مرزی است که توجه به این نقاط ماندگاری جمعیت را محقق می‌کند و حضور مرزنشینان نیز امنیت پایدار را باعث می‌گردد و لذا با حضور استاندار توجه بیشتر به نقاط محروم و دورافتاده به ویژه در مناطق مرزی و ساماندهی این نقاط به صورت اجرایی در دستور کار قرار گرفته و محور سفرهای استاندار نیز توجه به روستاها و به ویژه روستاهای مرزی و دورافتاده است. وی با بیان اینکه در سفر اخیر استاندار به شهرستان نهبندان حتی مسائل ریز از جمله تأمین آرد عشایر و مرزنشینان هم مورد توجه قرار گرفته، اظهار کرد: گازرسانی و آبرسانی به روستاهای مرزی را در اولویت اقدامات خود داریم. توجه به مسائل کشاورزی مرزنشینان نیز مد نظر است و تأمین آب مورد نیاز آنها ولو با تانکر در دستور کار قرار گرفته است. همچنین پروژه‌های ورزشی کوچک، ایجاد باجه پست بانک، توجه به مدارس، اشتغال، دامپروری، تأمین معاش و… در روستاهای مرزی را در برنامه داریم.

پیگیری دغدغه اصلی استان یعنی انتقال آب در دیدار استاندار با وزیر نیرو
وی مشکل کمبود آب و انتقال آب به استان را مهمترین دغدغه در استان ذکر کرد و گفت: بحث انتقال آب به استان طرحی بلند مدت است که به وزارت نیرو رفته و به محض تأیید، ادامه کار را پیگیر خواهیم شد و در کوتاه مدت نیز بحث جلوگیری از هدر رفت آب در شبکه‌های آب شهری و روستایی استان که در شهرها به میزان ۳۰ درصد و در روستاها ۴۰درصد است در دستور کار قرار دارد که این موضوع به زودی در دیدارهای استاندار و وزیر نیرو مورد پیگیری قرار می‌گیرد و چنانچه جلوی هدر رفت این حجم قابل توجه آب گرفته شود مشکل کم آبی در کوتاه مدت رفع خواهد شد.

آغاز عملیات اجرایی راه آهن بیرجند و دو خطه شدن
راه آهن طبس در سفر وزیر
مهندس علوی مقدم با بیان اینکه عملیات اجرایی پروژه راه آهن بیرجند و نیز دوخطه شدن طبس احتمالاً در سفر وزیر راه و شهرسازی به استان آغاز خواهد شد، به سفر احتمالی رئیس‌جمهور و وزرای راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت به استان تا پایان سال جاری اشاره کرد و گفت: افتتاح و کلنگ‌زنی ۱۰ پروژه بزرگ از جمله کک طبس، گازرسانی به ۸۹ روستا و ۳۱۸ واحد صنعتی، گازرسانی به دیهوک، ۵۰ کیلومتر راه روستایی، ۱۰۰ کیلومتر باند دوم، کشتارگاه صنعتی طیور و… به سفر احتمالی این مقامات موکول شده است.
وی در پایان گفت: براساس برنامه پیشنهادی، حضور استاندار و معاونین استانداری را در طول دهه فجر در شهرستان‌های استان خواهیم داشت که این سفرها از روز شنبه ۱۳ بهمن و از شهرستان درمیان آغاز خواهد شد و آخرین سفر نیز روز یکشنبه ۲۱بهمن‌ماه به شهرستان بشرویه خواهد بود.

برپایی نمایشگاه دستاوردهای چهل ساله انقلاب در بیرجند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این جلسه در خصوص برپایی نمایشگاه دستاوردهای انقلاب در محل نمایشگاه‌های بین المللی بیرجند توضیحاتی ارائه داد. ناصر نبی زاده با بیان اینکه از ۱۰ لغایت۱۴ بهمن ماه جاری صبح‌ها از ۹:۳۰ تا اذان ظهر و عصرها از ۱۷ تا ۲۱ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود، گفت: تعداد غرفه‌های این نمایشگاه ۱۱۰ غرفه است و البته به دلیل ظرفیت محدود موجود، حداقل فضا در اختیار دستگاه‌ها و نهادها قرار گرفته و درخواست‌های آنان بیش از اینها بوده است و سعی شده تا حداکثر تأثیر را با حداقل هزینه‌ها داشته باشد و به طور کامل از اعتبارات خود دستگاهها و نهادها در این راستا استفاده شده است.
به گفته وی این نمایشگاه در ۹ بخش شامل تاریخ انقلاب، امور نظامی، انتظامی، امنیتی و قضایی، فرهنگ، هنر و گردشگری، زیرساخت‌ها، عمران شهری، بهداشت، درمان و امور حمایتی، اقتصادی و تولیدی، آموزش و پژوهش، کشاورزی، منابع طبیعی و دامپروری با هدف ارائه کارنامه چهل ساله انقلاب، افتخار به گذشته و امید به آینده برپا گردیده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*