یادداشت: سه حرف، سه گذاره و یک دریافتِ تازه

امروز خراسان جنوبی – زنگویی zangoei@birjandtoday.ir / ع. ش. ق. این سه حرف که دو دنیا را می سازد. سه حرفی که از هزار زاویه نگاه می شود و در هر زاویه، هزار معنا دارد.”عشق” را می گویم که بسیاری، اکسیر حیات می دانند و برخی با دریافت غلط آن را آتش می دانند که در زندگی می افتد و می سوزاند هر چه هست را. عشق اما مفهوم بلندی است که در ساحت های گوناگون، معانی متفاوت دارد. آنقدر متفاوت که گاه عاشق را در خون می نشاند و گاه در افلاک به پرواز در می آورد. این کیمیای سه حرفی اما در حوزه خانوادگی و زندگی همسری، معنای دیگری دارد. معنایی که باید خواند. باید خوانده را تأمل کرد. باید نتیجه تأمل را به تدبیری برای زیست بهتر تبدیل کرد. استاد مصطفی ملکیان در سخنرانی ” اخلاق همسرانگى ” که آبان ماه همین امسال ایراد کرد، به این بخش از عشق و رابطه عاشقانه نگاهی چنین داشت و در واژه های از این دست ریخت که؛ “از نظر روانشناسان سه مؤلفه در میان روش هاى مختلف عشق ورزى مشترک است :
مؤلفه اول. شور و شیدایى ؛ عاشق در حضور معشوق داراى احساسات و عواطف مثبت است و در دورى از او داراى احساسات و عواطف منفى مى شود. مؤلفه دوم. تعهد و التزام ؛ عاشق کسى است که خودش را با معشوق یکى مى پندارد، یعنى هر امر مثبت و منفى را در معشوق امر مثبت و منفى درخودش مى بیند.
مؤلفه سوم. صمیمیت یا محرمیت ؛ عاشق چیزى را نزد معشوق سانسور نمى کند و مى خواهد وجودش کاملا براى معشوق کریستالى باشد.” این سه گزاره البته زمانمند است. یعنی متناسب با زمان باید تعریف و توجه شود. مطالبه از آن هم در همین تناسب باید تعریف شود تا دچار برداشت نا به جا نشویم و از آتشِ به قرار آمده، توقع آتشفشانی نداشته باشیم. استاد برای اصلاح دریافت ها از این سه، توضیح می دهند که؛ وقتى عشق تبدیل به ازدواج مى شود، به این نکات باید توجه کرد : به محض اینکه عاشق به وصال معشوق مى رسد، شور و شیدایى سر در سرازیرى مى گذارد، بنابراین توقع نداشته باشید بعد از سال ها همان شور و شیدایى اولیه باقى بماند و وقتى برقرار نیست از کسى گلایه نداشته باشید. براى اخلاقى بودن زندگى زناشویى ، عنصر دوم عشق که همان تعهد و التزام است حتما باید تا آخر مدت ازدواج ادامه پیدا کند.
مؤلفه سوم عشق یعنى صمیمیت کاملا به نوع رفتار طرفین در زندگى زناشویى بستگى دارد. سلامت ازدواج بیشتر در تمرکز کردن به عنصر سوم عشق است. ” پس درک درستِ همین نکات می تواند توقعات را از زندگی جوری مدیریت کند که راه را بر کج فهمی ها سد کند. می تواند فراز و فرودها را چنان مدیریت کند که ذهن هم بپذیرد قاعده مندی رفتار را. با این گزاره ها و درکِ درست از آن می توان “زندگی” را پاسداری کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*