مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی خبر داد : خشونت خانگی بالاترین آسیب اجتماعی استان

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir / مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: طی سال گذشته و ۶ ماهه سال جاری براساس اعلام اورژانس اجتماعی و مرکز ۱۴۸۰، خشونت خانگی در استان بالاترین آسیب گزارش شده می باشد.
عرب نژاد با اشاره به این که خشونت های خانگی رشد بسیاری نسبت به سال های گذشته داشته ، افزود : یکی از علل این افزایش خشونت فراهم نبودن بستر اورژانس اجتماعی و نبود اطلاعات کافی در گذشته می باشد. وی با بیان این که اکثر خشونت های گزارش شده به دلیل نداشتن مهارت های ارتباطی کلامی درست بوده ، ادامه داد : این موضوع به همراه تاب آوری پایین فرد ، بحرانی به نام خشونت خانگی را به وجود می آورد. وی با تأکید بر این که علاوه بر اورژانس اجتماعی، پایگاه های خدمات اجتماعی محلات نیز راه اندازی شده اند، بیان کرد: در بیرجند ۸ پایگاه در محلات آسیب خیزی همچون حاجی آباد، ۱۷ شهریور، مهرشهر، چهکند، موسی بن جعفر و انقلاب برپا شده اند.
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی این پایگاه ها را بازوی اداره کل بهزیستی در محلات عنوان کرد و افزود: یکی از اصلی ترین وظایف پایگاه ها، اطلاع رسانی است تا زوجین به جای شکایت و مراجعه قضایی و انتظامی ، مشکل را به اورژانس۱۲۳ اطلاع داده و از مشاوره و مددکاری همکاران استفاده کنند.
به گفته عرب نژاد تشکیل پرونده قضایی خود منجر به طلاق می شود که در همین راستا اطلاع رسانی قبل از ایجاد پرونده بسیار مهم است.
مدیرکل بهزیستی استان، وظیفه دیگر این پایگاه ها را برگزاری دوره های آموزشی با موضوعاتی همچون فرزندپروری در فضای خشونت خانگی، مهارت های زندگی و … اعلام کرد و گفت: با همکاری سایر سازمان ها برنامه اوقات فراغتی برای خانواده ها با هدف نیازسنجی و تحکیم بنیان خانواده در نظر گرفته می شود.
عرب نژاد دیگر برنامه در راستای کاهش خشونت خانگی را توسعه فرهنگی خدمات اورژانس اجتماعی دانست و ادامه داد: این طرح ۱۵ آذر رونمایی و تا پایان آذر رسما کار را در تمام شهرستان ها شروع خواهد کرد.
وی از برگزاری همایش هایی برای خانواده ها در کنار این اقدامات نیز خبر داد و یادآورشد: کلاس های خودمراقبتی برای افراد در معرض خشونت با همکاری بسیج و مراکز بهداشت برگزار می شود.
مدیر کل بهزیستی استان ابراز امیدواری کرد: با این طرح توسعه فرهنگی، دیدگاه های مردم نسبت به مشاوره تغییر و شاهد استقبال بیشتری باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*