بعد از گذشت چند دهه از طرح انتقال صنوف آلاینده از داخل شهر بیرجند / شاید وقتی دیگر

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir
از قدیمی های صنف صافکاری در خیابان عدل است که از سال ۶۴ تاکنون در این حرفه مشغول شده، زمانی که او در این خیابان مستقر شده خبری از سایر صافکاری ها و صنوف آلاینده نبوده و یادش می آید از همان سال ها بحث انتقال صنوف آلاینده از داخل شهر به خارج محدوده مطرح بوده و بعد از گذشت چندین دهه از این ماجراها به گفته او مسئولان هنوز اندر خم یک کوچه اند و روز به روز بر تعداد این صنوف در شهر و حاشیه شهر افزوده می شود. موحدیان از کسانی است که از انتقال صنوف آلاینده به خارج شهر استقبال کرده و تمامی هزینه هایی که برای خرید زمین نیاز بوده را تا مبلغ ۶ الی ۷ میلیون تومان از ماه ها قبل پرداخت کرده ولی تاکنون برای ساخت و ساز زمینش به او ابلاغی نشده است. او معتقد است اگر تمامی صنوف آلاینده از جمله صافکار و نقاشی ها از حاشیه پمپ شعله گرفته تا معصومیه و خیابان رجایی و عدل به سایت جدید منتقل شوند همه اصناف از این انتقال استقبال می کنند در غیر این صورت اگر قرار باشد بطور مثال صافکاری های حاشیه شهر که بعضا افغانی هستند باقی بمانند و قدیمی ها بروند در حقشان ظلم می شود چرا که مشتری حاضر نخواهد بود مسیر نزدیک را رها کند و برای انجام کارش به خارج شهر بیاید. به نظر او تا چندین سال آینده هم خبری از انتقال صنوف آلاینده به خارج شهر نخواهد بود چرا که در هر برهه از زمان مانعی بر سر راه وجود داشته و حتی زمین برای ساخت و ساز هم به متقاضیان واگذار نشده است .
۷۴ هکتار از اراضی سایت جدید صنوف آلاینده متوقف
در مرحله صدور سند
مدیرعامل شرکت تعاونی صنوف آلاینده بیرجند در گفت وگو با خبرنگار ما به آخرین اخبار این حوزه اشاره می کند و می گوید : از ۷۷ هکتار اراضی صنوف آلاینده در سایت جدید ۳ هکتار به ما واگذار شده که به ۱۲۰ متقاضی از دو الی سه ماه گذشته این اراضی را واگذار کرده ایم تا نسبت به اخذ پروانه ساخت و ساز اقدام کنند که تعدادی در حال تکمیل پرونده هستند .
به گفته محمد حسین دلیری با توجه به بالا رفتن هزینه ها زودتر از یکسال واحدی نخواهد توانست ساخت و سازی در سایت جدید داشته باشد و از طرف دیگر وضعیت مابقی اراضی تا ۷۷ هکتار هم هنوز نامعلوم است و سند ۱۵ هکتار از آن باید توسط شهرداری و سند ۵۹ هکتار دیگر توسط راه و شهرسازی تعیین تکلیف شود که توسط مسئولان در دست اقدام است .
او هم چنین با اشاره به اینکه ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ واحد صنفی به این سایت منتقل خواهند شد، با انتقاد از اینکه بعد از پیگیری های ۴ ساله در حال حاضر شاهد انتقال زیر ساخت هایی مانند برق و آب به سایت صنوف آلاینده هستیم و ظرف ۱۰ روز آینده تیرهای برق و عملیات لوله گذاری برای آب انجام خواهد شد، گفت: متاسفانه در اجرای این پروژه یکسری تنگ نظری ها و کندکاری هایی وجود داشته که هنوز اندر خم یک کوچه ایم .
صدور اسناد اراضی صنوف آلاینده حداکثر تا پایان سال
مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم در خصوص صدور اسناد برای این اراضی به خبرنگار ما گفت : برای اراضی ای که در مالکیت دولت است باید از سازمان ملی زمین و مسکن مجوزهای لازم اخذ شود و علاوه بر این در اراضی ای که با مالکین تفاهم نامه ای داشتیم هم باید هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن مجوزهای لازم را بدهد. مهندس جعفری با اشاره به ارسال این دو پرونده به سازمان ملی زمین و مسکن اظهار امیدواری کرد تا دهه فجر و حداکثر تا پایان سال این مجوزها صادر شود. وی تاکید کرد: برای ۳ هکتار از این اراضی سند صادر شده و صنوف می توانند برای ساخت و ساز اقدام کنند. لازم به ذکر است موضوع انتقال صنوف آلاینده به خارج شهر بیرجند از سال های ۸۳ و ۸۴ در دست اجرا قرار داشته و بارها و بارها در جلسات مختلف از فرمانداری گرفته تا استانداری مشکلات و موانع فرا روی آن مطرح شده و تصمیماتی هم اتخاذ شده که نتیجه آن بعد از سال ها این است که هنوز امیدی به انتقال کامل صنوف آلاینده در آینده نزدیک به چشم نمی خورد و از این قبیل موارد کم نیستند پروژه هایی که سال ها زمان برایشان صرف می شود ولی نتیجه ای حاصل نمی شود .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*