دیابت بیماری خاموش / ۱۶ هزار بیمار دیابتی در استان شناسایی شده و دارای پرونده هستند / قطع ۹ مورد پا بر اثر بیماری دیابت در سال گذشته

امروز خراسان جنوبی – حمیدی
۳ تا ۵ درصد جمعیت خراسان جنوبی مبتلا به دیابت هستند و تاکنون بیش از ۱۶ هزار بیمار دیابتی شناسایی شده و دارای پرونده می باشند بنابراین هنوز بیمارانی هستند که به مراکز بهداشتی و درمانی برای تشکیل پرونده مراجعه نکرده اند و این آمار ممکن است به ۲۵ هزار نفر هم برسد . همزمان با روز جهانی دیابت روز گذشته همایشی با حضور تعداد زیادی از مبتلایان به این بیماری در سالن شهید رحیمی و به همت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد و شرکت کنندگان آموزش های لازم را در مورد دیابت با حضور کارشناسان این حوزه فراگرفتند.

دیابت بیماری خاموش
مدیر پیشگیری از بیماری های مرکز بهداشت استان در این همایش از شناسایی ۱۶ هزار بیمار مبتلا به دیابت در خراسان جنوبی خبر داد که درصد قابل توجهی از آنها را خانم ها تشکیل می دهند. دکتر مجید شایسته از دیابت به عنوان بیماری خاموش یاد کرد که از هر دو نفر یک نفر از بیماری خود مطلع نیست و در ادامه بیان کرد: ۴۶ درصد مرگ ها در دنیا به علت بیماری قلبی عروقی اتفاق می افتد که فشار خون بالا، استفاده از سیگار، انواع دودها و قندخون سه فاکتور مهم در به وجود آمدن بیماری قلبی عروقی به شمار می روند.

بیماران دیابتی سالی یکبار معاینه قلب و عروق شوند
وی از رژیم غذایی ناسالم، کم تحرکی و مصرف دخانیات به عنوان سه عامل خطر در ایجاد این بیماری یاد کرد و با بیان اینکه ۸۰ درصد عوامل خطر در این سه مورد خلاصه می شوند ، گفت : بیماران دیابتی به هیچ عنوان درد قلبشان را بر خلاف سایر بیماران احساس نمی کنند بنابراین لازم است این بیماران سالی یکبار معاینه قلب و عروق را انجام دهند. وی از بیماران دیابتی خواست بدون مجوز پزشک معالجشان داروهایشان را قطع نکنند و در ادامه افزود: افراد کم تحرک دو برابر سایر افراد به بیماری قلبی عروقی مبتلا می شوند و افراد چاق ۲ تا ۶ برابر بیشتر از سایر افراد به فشار خون مبتلا می شوند.

۱۶ درصد جمعیت خراسان جنوبی چاق
و ۳۰ درصد اضافه وزن دارند
وی از عموم مردم و هم چنین مبتلایان به دیابت خواست فعالیت بدنی متوسط تا شدید را حداقل ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در روز در برنامه خودشان قرار دهند. وی هم چنین تزریق واکسن آنفلوآنزا را برای بیماران دیابتی توصیه کرد و گفت: تزریق این واکسن از تشدید بیماری آنفلوآنزا در دیابتی ها جلوگیری می کند که زمان تزریق آن از شهریور ماه تا آبان ماه و حتی بعد از آن توصیه می شود چرا که ۵۰ تا ۶۰ درصد ایمنی بدنشان را افزایش می دهد. مدیر پیشگیری از بیماری های مرکز بهداشت استان به وجود ۴۰۰ میلیون دیابتی در دنیا اشاره کرد و گفت : پیش بینی می شود این آمار تا سال ۲۰۴۵ به ۶۱۹ میلیون نفر برسد. دکتر شایسته با بیان اینکه ۹ تا ۱۱ درصد جمعیت ۲۵ سال به بالای کشور مبتلا به دیابت اند، افزود : ۱۶ درصد جمعیت خراسان جنوبی چاق و ۳۰ درصد اضافه وزن دارند.

قطع ۹ مورد پا بر اثر بیماری دیابت در سال گذشته
وی از تکرر ادرار، کاهش وزن، تشنگی فراوان و دیر بهبود یافتن زخم ها به عنوان علائم بیماری دیابت یاد کرد و افزود : سال گذشته ۹ مورد قطع پا بر اثر ایجاد زخم دیابت در استان داشته ایم.

بیماران دیابتی چی بخورند چی نخورند
رئیس گروه تغذیه مرکز بهداشت استان هم در ادامه به تشریح نحوه تغذیه بیماران دیابتی اشاره کرد و گفت : مصرف قند و شکر و غذاهای حاوی آنها ( مثل شیرینی ، بیسکویت ، مربا، آدامس و …. ) برای بیماران دیابتی ممنوع است. سمیه اصغری از بیماران دیابتی خواست وعده های غذایی منظمی داشته باشند واز نان سبوس دار که با استفاده از خمیر مایه درست شده استفاده کنند و در وعده غذایی خود حتما حبوبات را بگنجانند . وی از این بیماران خواست از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ شده بپرهیزند و بیشتر از غذاهای آب پز ، بخارپز و کبابی استفاده کنند و روغن مصرفی شان گیاهی باشد. وی با بیان اینکه افراد دیابتی بهتر است بیشتر گوشت ماهی مصرف کنند و گوشت قرمز را بیشتر از دو وعده در هفته قرار ندهند و گوشت مرغ را پوست کنده مصرف کنند، ادامه داد: میوه و سبزی در وعده غذایی این بیماران باید قرار گیرد و سالاد را بدون سس مصرف کنند و از سایر چاشنی ها برای خوش طعم کردن آن بهره ببرند. مصرف شیر کم چرب و استفاده از آب بجای نوشابه و آب میوه های صنعتی از دیگر توصیه های اصغری به دیابتی ها بود.

انسولین درمانی در دیابت
دکتر مصطفوی از فعالان کلینیک دیابت مرکز بهداشت استان هم به بیان انسولین درمانی در دیابت پرداخت و گفت: معمولا بیماران دیابتی بعد ۱۰ الی ۲۰ سال که قرص خوراکی مصرف می کنند نیاز به تزریق انسولین پیدا می کنند که باید توسط پزشک تجویز شود.
وی ادامه داد: بیماران دیابتی در مورد تزریق انسولین نگرانی نداشته باشند چرا که به راحتی می توانند آن را آموزش ببینند.
وی به نحوه تزریق انسولین اشاره کرد و افزود : بهتر است بیماران دیابتی در یک ناحیه بصورت مکرر تزریق انجام ندهند و به صورت گردشی آن را عوض کنند تا دچار مشکل نشوند. وی هم چنین از بیماران دیابتی خواست، ویال انسولین را در یخچال نگهداری کنند و از قرار دادن آن در معرض نور خورشید پرهیز کنند و نگذارند دچار یخ زدگی شود و بعد از باز کردن به مدت یک ماه مصرف کنند. در این مراسم از جمعی از شرکت کنندگان در جلسه به قید قدعه تجلیل به عمل آمد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*