در جلسه شورای هماهنگی ترافیک استان مطرح شد: ضرورت تعیین تکلیف اراضی بلااستفاده سطح شهر

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده hoseinzade@birjandtoday.ir/ در هفتمین جلسه شورای هماهنگی ترافیک استان بر ضرورت تعیین تکلیف اراضی بلااستفاده تحویل داده شده به افراد یا دستگاه ها تأکید شد. در ابتدای این جلسه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی از مرگ ۲۶ نفر در تصادفات درون شهری استان از ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: در این مدت ۲ هزار و ۲۳ نفر در ۱۵۹۵ تصادف درون شهری مجروح شدند و به صورت میانگین روزانه ۳۳ تصادف در سطح معابر درون شهری استان رخ داده که این تصادفات به طور میانگین به مجروح شدن حدود ۱۰ نفر در هر روز منجر شده است.
هزینه ۷۰ میلیارد تومانی تصادفات
سرهنگ عباسی تصریح کرد نرخ جان باختگان تصادفات درون شهری به ازای هر یکصد هزار نفر در کشور ۶/۶ نفر و در استان ۹/۹ نفر می باشد. نرخ مجروحین لیست در کشور ۹/۱۷۸ نفر و در استان ۲/۲۶۶نفر است. ضمن اینکه نرخ وقوع تصادفات به ازای هر یکصد هزار نفر در کشور ۳/۲۶۸ فقره و در استان ۷/۲۲۳ فقره بوده است. به گفته وی هزینه تصادفات فوتی و جرحی با احتساب دیه ماه های عادی و حرام و هزینه های بیمارستانی طی این مدت در استان بیش از ۷۰ میلیارد تومان برآورد شده که علاوه بر تبعات غیرقابل جبران نیروی انسانی، آسیب های اجتماعی و خانوادگی می باشد. وی افزود: از مجموع ۲۶ نفر جان باخته تصادفات درون شهری استان ۱۶ نفر شامل یازده مرد و پنج زن عابر پیاده بوده‌اند و شش نفر راننده یا ترک نشین موتور سیکلت، سه نفر سرنشین خودروها و یک نفر دوچرخه سوار می باشند. وی اعلام کرد: علت ۷۴درصد برخوردها با عابران پیاده نیز عدم توجه به جلو بوده است.

عدم رعایت حق تقدم و عدم توجه به جلو بیشترین علت تصادفات درون شهری استان
وی اضافه کرد: در مجموع علت ۳۵ درصد تصادفات درون شهری عدم رعایت حق تقدم، علت ۲۸ درصد تصادفات عدم توجه به جلو و علت ۸ درصد تصادفات تجاوز از سرعت مقرره بوده است. سرهنگ عباسی حذف تابلوهای تبلیغاتی غیرضروری از سطح شهر، احداث گذرگاه های مناسب برای عابرین پیاده به همراه تابلو و علائم مربوطه و آگاه سازی در راستای عدم استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی را در کاهش تصادفات با علت عدم توجه به جلو مؤثر دانست و اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۷ تعداد ۷۳۶ دستگاه خودرو با افزایش ۱۶ درصدی و ۶۰۰۱ دستگاه موتورسیکلت با کاهش سه درصدی از رانندگان متخلف توسط پلیس راهور استان توقیف شده است.

بلوار پیامبر اعظم(ص)، خیابان جمهوری و خیابان کارگران ۳ معبر پرحادثه بیرجند
وی افزود: طی سه سال اخیر بلوار پیامبر اعظم(ص) با ۵ فوتی و ۲۶۵ مجروح، خیابان جمهوری اسلامی با ۵ فوتی و ۲۶۸ مجروح، خیابان کارگران با ۴ فوتی و ۲۰۲ مجروح و بلوار غفاری با ۳فوتی و ۲۴۹ مجروح معابر پرحادثه شهر بیرجند بودند ضمن اینکه علت ۳۸ درصد تصادفات بلوار پیامبر اعظم(ص) واژگونی خودروها بوده است. وی از احداث پل هوایی مقابل دانشگاه علوم پزشکی در خیابان غفاری، احداث میدان در بلوار صنعت و معدن مقابل مصلی المهدی(عج)، اصلاح دسترسی های بلوار پیامبر اعظم(ص)، ایمن سازی تقاطع سراب با نصب پل زیرگذر، اجرای پیاده رو در لاین غربی میدان آزادی، ایمن‌سازی بلوار امام رضا(ع) مقابل امامزادگان باقریه و… به عنوان مصوبات اجرا نشده شهر بیرجند نام برد و پیشنهاد کرد با توجه به اینکه ۶۲ درصد تصادفات فوتی و تعداد متوفیان ۵۶درصد تصادفات جرحی و ۵۸ درصد مصدومین استان مربوط به شهر بیرجند می باشد توجه ویژه‌ای در خصوص بهبود ساختارهای ترافیکی و ایمن سازی گذرگاه های عابر پیاده در سطح بیرجند انجام گیرد.

تأسیسات زیربنایی و روبنایی مانع اجرای برخی مصوبات شورای ترافیک
عدل معاون عمرانی شهرداری بیرجند هم موانع محل و تأسیسات زیربنایی و روبنایی را مانع اجرای برخی مصوبات شورای ترافیک در شهر بیرجند دانست و با بیان اینکه معمولا شهرداری در اجرایی مصوبات تنها می‌ماند، گفت: بعضاً دستگاه هایی که باید برای اجرای مصوبات با شهرداری همکاری کنند همکاری لازم را با شهرداری ندارند و معمولا کارها ناتمام رها می شود.
تقابل شهرداری و شرکت توزیع نیروی برق
جاوید شهردار بیرجند هم خواستار برگزاری جلسات ویژه ترافیک شهر بیرجند شد و با ذکر این که وضعیت مالی شهرداری برای اجرای تمامی مصوبات وضعیت خوبی نیست، گفت: بهسازی بلوار امام رضا(ع) را به پیمانکار تحویل داده ایم که در چند نقطه کابل برق قطع شد که ورود کردیم و مشکل را حل نمودیم اما برق ابتدای بلوار هنوز وصل نشده است. شرکا مدیرعامل توزیع نیروی برق استان نیز با بیان اینکه برای تأمین هزینه های جاری و توسعه شبکه مانده ایم، گفت: دست ما باز نیست تا در هر کجا با هزینه خودمان وارد شویم و هر اعتباری که می گیریم به پیمانکار می دهیم اگر دستگاهی احساس می کند مبالغ زیادی می پردازد می تواند خودش پیمانکار گرفته و کارها را انجام دهد.
بحث تیرهای برق مزاحم در وسط معابر شهری
میری عضو شورای شهر هم به قرار گرفتن تیرهای برق در وسط برخی معابر شهر بیرجند اشاره کرد و با بیان اینکه اجرای برخی مصوبات شورای ترافیک در توان شهرداری نیست، گفت: چرا در شهر بیرجند به بحث تقاطع غیر همسطح وارد نمی‌شویم و مشکلات را به صورت موقت رفع می کنیم. شهامت مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیز خواستار پیگیری آرام سازی ترافیک و مدیریت سرعت در بزرگراهها و کمر بندی ها شد. در ادامه نیز دستورالعمل های ابلاغی از وزارت کشور شامل دستورالعمل طبقه بندی معابر شهری و آرام سازی ترافیک معابر و دستورالعمل مدیریت تردد وسایل نقلیه باری سنگین و نیمه سنگین در سطح شهر به عنوان دیگر دستور کارهای جلسه قرائت و تبیین شد.
مسائل شهر بیرجند باید در ترازی بالاتر بررسی شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری با ذکر اینکه هیچ اقدامی در سطح شهر بیرجند بدون تاییدیه نظر مشاور و تائید آن در شورای ترافیک استان قابل اجرا نخواهد بود، گفت: قرار نیست برای پروژه هزینه شود اما نتوان از آن بهره برداری کرد و لذا هر دستگاه دولتی و غیر دولتی باید به این موضوع توجه کند و هزینه‌کرد بیت المال باید با کار کارشناسی دقیق صورت گیرد.
علوی مقدم با بیان اینکه مسائل شهری بیرجند به عنوان مرکز استان باید در ترازی بالاتر مورد بررسی قرار گیرد خواستار بررسی مسائل شهر بیرجند در شورایی در سطح استانداری و مدیران کل با حضور اعضای شورای شهر شد و با اشاره به اهمیت بحث آموزشی و فرهنگ‌سازی در امور ترافیکی افزود: راهنمایی و رانندگی، رسانه‌ها و آموزش و پرورش باید در راستای فرهنگ سازی در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشند.

روشنایی ابتدای بلوار امام رضا(ع) تا ظهر پنجشنبه وصل شود
وی اضافه کرد: شورای ترافیک موظف به طرح و بررسی مسائل ترافیکی است و نظر مشاوران طرح‌ها نیز باید اخذ شود و بر اساس اولویت ها و اعتبارات طرح ها اجرایی شود. معاون استاندار با ذکر اینکه مصوبات شورای ترافیک لازم الاجراست، اظهار کرد: هماهنگی بین دستگاه‌ها در این راستا خیلی اهمیت دارد. وی در خصوص قطع برق در ابتدای بلوار امام رضا(ع) بیرجند گفت: فرصت ما کم است و لذا به جای تقابل باید پیگیر رفع مشکلات باشیم و لذا برق این بلوار باید تا ظهر فردا وصل شود و گزارشی طی یک هفته آینده در این خصوص ارائه شود.
ضرورت تعیین تکلیف اراضی بلااستفاده سطح شهر
وی اظهار کرد: دستگاه ها و افرادی که زمین هایی به آنها در سطح شهر واگذار شده و ظرف یک سال هیچ اقدامی در آنها صورت نگرفته است باید هر چه سریعتر تکلیف این اراضی را روشن کنند و دستگاه‌های خدمات رسان نیز برای انجام هر اقدامی باید هماهنگی لازم را به لحاظ ترافیکی و مقرراتی با شهرداری داشته باشند و قطعاً این هماهنگی‌ها سرعت عمل را در کارها بالا می برد. علوی مقدم در خصوص دستورالعمل طبقه بندی معابر شهری و آرام سازی ترافیک این معابر گفت: ظرف یک ماه دستگاه‌های ذیربط نظرات و پیشنهادات خود را برای ارسال به مرکز ارائه دهند. وی افزود: در خصوص دستورالعمل مدیریت تردد وسایل نقلیه باری سنگین و نیمه سنگین در سطح شهر نیز مفاد این دستورالعمل در جلساتی با حضور شهرداری، پلیس راهور، حمل و نقل جاده ای و راه و شهرسازی منطبق با وضعیت بومی استان احصا و به صورت خلاصه ارائه شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*