آرزوی ۱۷ ساله مردم خراسان‌جنوبی محقق می‌شود ورود شرکت تیراژ و سایناهیدوری چین به راه آهن خراسان‌جنوبی/ ۱۰ هزار میلیارد سرمایه تنها از شرکت تیراژ/ راه آهن خراسان‌جنوبی چهارساله اجرا می‌شود

شرکت تیراژ و سایناهیدروی چین برای سرمایه گذاری در راه آهن خراسان جنوبی موافقت نامه امضا کردند و تنها شرکت تیراژ ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه به راه آهن وارد می‌کند.

به گزارش خبرنگار خاورستان،  از ابتدای شکل‌‌گیری خراسان‌جنوبی یکی از نخستین موضوع‌ های زیربنایی که مدنظر مسئولان قرار گرفته بهره‌‌مندی این استان از حمل و نقل ریلی بوده است.

نبود خط راه آهن در خراسان‌جنوبی از مهمترین موانع سرمایه گذاری محسوب می شود و وجود محصولات کشاورزی راهبردی و نیز فرآوری آنها، برای رسیدن به بازارهای هدف تامین زیرساخت های لازم در حوزه حمل و نقل به ویژه ریلی باید مورد توجه قرار گیرد؛ از سوی دیگر راه آهن در رفع محرومیت خراسان‌جنوبی نقش بسزایی دارد.

شاید برای اولین بار در نهم آذر ۱۳۸۰ بود که مجمع نمایندگان خراسان بزرگ و سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی تقاضای احداث این راه آهن را از رئیس جمهور وقت کردند و این تقاضا به وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارجاع شد از آن زمان تاکنون مردم خراسان‌جنوبی انتظار وصل شدن به خط ریلی کشور و شنیدن سوت قطار را دارند اما اکنون خبرهای خوشی از کلنگ زنی راه آهن در بیرجند به گوش می‌رسد.

مهدی جعفری، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی در گفتگو با  خبرنگار خاورستان، از ورود سرمایه گذار در پروژه راه آهن شرق کشور خبرداد و گفت: طبق پیگیری‌هایی که صورت گرفته حدفاصل بیرجند تا ایستگاه یونسی چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که قرار شده کنسرسیوم تامین مالی تحت عنوان سرمایه گذار گروه ریلی خراسان‌جنوبی تشکیل شود.

وی ضمن اشاره به این‌که لیدر این سرمایه‌گذاری شرکت تیراژ است، گفت: در حال حاضر قرار است در این پروژه از تسهیلات صندوق توسعه ملی بهره گرفته شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که برآورد اولیه این تفاهم نامه دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، گفت: در کنسرسیوم، بانک رفاه قبول کرده  سرمایه گذاری کند؛ بانک‌های دیگر به عنوان سرمایه‌گذار نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که کارهای رایزنی آن توسط گروه سرمایه گذاری ریلی خراسان‌جنوبی که شرکت های تیراژ و آرادان زیرمجموعه این گروه سرمایه ای است، صورت می‌گیرد.

جعفری خاطرنشان‌کرد: برای احداث و راه اندازی انتقال راه آهن بیرجند به ایستگاه یونسی، با شرکت زیر ساخت و حمل و نقل کشور تفاهم نامه قرارداد صورت می‌گیرد که این مبلغ اگر موافقت شد از صندوق توسعه ملی گرفته شود عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: برای راه آهن بیرجند به زاهدان شرکت توسعه سرمایه‌گذاری خراسان‌جنوبی با استفاده از فاینانس خارجی کار را آغاز می‌کنند که سرمایه‌گذار چینی به نام “سایناهیدرو” که رابط آن با کشور ایران شرکت سرمایه گذار ریلی توسعه سرمایه گذاری خراسان جنوبی است کار را انجام می دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی مسیر راه آهن از سمت سیستان وبلوچستان را زاهدان، زابل، نهبندان و بیرجند بیان کرد و افزود: اعتباراتی که مجلس برای راه آهن خراسان جنوبی تصویب کرده است پایین است.

جعفری افزود: مسئولان قول دادند در سال ۹۸ این اعتبار را افزایش بدهند با نمایندگان خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان صحبت هایی صورت گرفته تا اعتبار راه آهن سال آینده در مجلس افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای تصویب بودجه راه آهن برای خراسان جنوبی سالی ۵ میلیارد تومان تاکنون برای این پروژه اعتبار تخصیص یافته است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که سال ۹۵ و ۹۶، هرسالی ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای راه آهن اختصاص یافته است، گفت: اعتبارات سال ۹۵ برای مطالعات و ۹۶ برای اجرا هزینه شده است.

جعفری اعتبارات سال ۹۷، را سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: این اعتبارات نیز برای اجرا خواهد بود.

وی بیان‌کرد: سال گذشته استاندار خراسان‌جنوبی پیگیری کردند ۱۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات شاخص های توسعه خراسان جنوبی برای راه آهن اعتبار گذاشته شود اما تخصیص این اعتبار صفر بوده است.

حال با ورود شرکت تیراژه به راه آهن خراسان‌جنوبی ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه برای ساخت راه آهن خراسان‌جنوبی هزینه می‌شود.

میثم باقری معاون فنی شرکت تیراژ در گفتگو با  خبرنگار خاورستان،  از سرمایه‌گذاری این شرکت در پروژه راه آهن خراسان‌جنوبی خبرداد و گفت: راه آهن خراسان‌جنوبی شامل ایستگاه یونسی گناباد به بیرجند و مسیر زاهدان به بیرجند است.

وی افزود:  این پروژه ها ادامه مسیر چابهار به زاهدان بوده که در حال ساخت است و حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون فنی شرکت تیراژ خاطرنشان‌کرد: ادامه راه آهن شرق کشور زاهدان را به بیرجند متصل می‌کند که این مسیر ۶۲۵ کیلومتر است و با استفاده از تسهیلات فاینانس منابع خارجی که در حال مذاکره برای انعقاد قرارداد واخذ مجوزهای لازم است، کار خود را آغاز خواهد کرد.

غاآغاز

باقری خاطرنشان کرد: مسیر دیگر این راه آهن، از بیرجند به سمت یونسی گناباد بوده که مسیر آن ۲۷۰ کیلومتر است  و با استفاده از سرمایه‌گذار داخلی و قسمتی از منابع صندوق توسعه ملی و مشارکت وزارت راه و شهرسازی ساخته می‌شود.

وی تصریح کرد: موافقت نامه بسته شده است؛ در حال تهیه اسناد قرارداد و دریافت مجوزها هستیم که در مسیر روبه جلو خصوصا در مسیر بیرجند به ایستگاه یونسی گناباد است.

معاون فنی شرکت تیراژ با بیان این‌که زمانی راه آهن اجرا خواهد شد که مطالعات نهایی تصویب و مجوز، اخذ شده باشد؛ گفت: ظرف مدت چهار سال باید هر کدام از دو مسیر بیرجند به زاهدان و بیرجند به یونسی ساخته شود.

باقری ضمن تاکید براین‌که زمانی که قرارداد سرمایه‌گذاری امضا شود کار ساخت آغاز می شود، خاطرنشان کرد: چون قرارداد سرمایه گذاری است اگر بیشتر مدت زمان تعیین شده طول بکشد ممکن است اعتباری تعلق نگیرد از این رو باید در مدت زمان تعیین شده به پایان برسد.

معاون فنی شرکت تیراژ اضافه‌کرد: در این پروژه تمام کارهای زیرسازی و روسازی، غیر از ناوگان که دولت عهده دار است باید ظرف مدت چهارسال انجام شود که با توجه به حجم کار و طول پروژه این یک رکورد در کشور است.

باقری ضمن بیان این‌که با اجرای این پروژه شاهد اشتغال‌زایی عظیمی خواهیم بود، گفت: با اجرای این پروژه در خراسان‌جنوبی تحول اقتصادی ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: در خراسان‌جنوبی باید ارگان‌های مختلف اعم از استانداری، وزارت خانه های مختلف، مخابرات، گاز و دیگر ادارات باید همکاری کنند تا این پروژه مهم در مدت زمان تعیین شده کار خود را انجام دهد چراکه در دراز مدت بازگشت سرمایه و رونق اقتصادی را برای استان و کشوربه همراه دارد.

معاون فنی شرکت تیراژ گفت: اگر انعقاد قرارداد صورت بگیرد و مجوزها اخذ شود کار کلنگ زنی راه آهن انجام خواهد شد.

باقری توضیح‌داد: بعد از انعقاد تفاهم نامه در ابتدای کار، ارگان‌های دولتی مجوز می‌گیرند، این شرکت کارهای قراردادی اعم از نقشه ها و مطالعات را تکمیل کرده و زمانی که مجوزهای لازم گرفته شد قرارداد بسته و کار اجرایی آغاز می‌شود.

وی افزود: کارفرمای این پروژه نیز تاکنون اقدامات خوبی برای این پروژه انجام داده و جهت اخذ مجوزهای لازم از شورای اقتصاد و سازمان برنامه ریزی توسط کارفرما در حال پیگیری است.

معاون فنی شرکت تیراژ خاطرنشان کرد: این شرکت نیز جلسات خود را به طور منظم و هفته ای دوبار با اعضای گروه این پروژه و وزارت خانه راه و شهرسازی برای آماده کردن مدارک برگزار می‌کند.

باقری اظهارکرد: ان‌شاءالله مجوزها گرفته شود و به سرعت بتوانیم قرارداد را انعقاد کرده و کار ساخت را آغاز کنیم.

وی ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و ساخت راه آهن را یکی از راه های رسیدن به اقتصاد مقاوتی دانست و گفت: امیدواریم با ایجاد راه آهن علاوه بر خدمت رسانی به مردم محروم خراسان‌جنوبی سبب تحول عظیم در منطقه شرق کشور باشیم.

معاون فنی شرکت تیراژ یادآورشد: امیدواریم هر چه زودتر در این پروژه سرمایه گذاران خارجی بتوانند منابع خود را به این پروژه وارد کرده و منابع صندوق توسعه ملی نیز به سمت زیر ساخت کشور برود.

باقری گفت: شاید چند سالی برای بازگشت سرمایه از این پروژه طول بکشد اما منفعت چندین ساله و مادام العمر برای مردم دارد و باقیات الصالحات خواهد بود.

گفتنی است شرکت تیراژ تاکنون راه های ارتباطی شهرهای شادمهر، گناباد، خضری، قاین و بیرجند را ساخته است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*