سلسله نیازهای ماهیرود

مرز ماهیرود برای سرعت بخشیدن به صادرات و واردات سلسله نیازهایی دارد؛ دستگاه ایکس ری کامیونی، از مهمترین این نیازهاست که راه اندازی این دستگاه به زیرساخت هایی از جمله برق نیازمند است و ایجاد این زیرساخت ها نیز نیازمند ۳ میلیارد ریال اعتبار است. یکی از تجهیزات مورد نیاز در مرز ماهیرود استقرار دستگاه ایکس ری است که به گفته مدیر کل گمرکات استان در حال حاضر ایکس ری مسافری در سالن مسافری این مرز مستقر شده و سازمان گمرکات کشور قول مساعد خود را برای اختصاص یک دستگاه ایکس ری کامیونی به این منطقه اعلام کرده که لازمه آن تأمین زیرساخت های لازم برای استقرار این دستگاه ۳۰ میلیاردی است که باید مسئولان استان فراهم کنند.خاشی در جمع خبرنگاران در تشریح گزارش عملکرد گمرکات استان در سال جاری از تأمین زمین برای استقرار ایکس ری و هم چنین برق مورد نیاز آن به عنوان زیر ساخت های ضروری یاد کرد و گفت: به همین منظور زمینی به مساحت ۶ هکتار در مرز ماهیرود پیش بینی شده که برای انجام عملیات عمرانی در آن به اعتبار ۳ میلیارد تومانی نیاز است که امید است تخصیص و تحویل این زمین هم بزودی تعیین تکلیف شود. وی برق مورد نیاز برای این دستگاه را بیش از ۷۰ کیلووات اعلام کرد و افزود: در حال حاضر عملیات انتقال یک خط فشار قوی از سربیشه به مرز در دست اقدام است که به درح رسیده و ما امیدواریم این مشکل هم بزودی مرتفع شود.وی با اشاره به درج اخباری در رسانه های استان مبنی بر انتقال ایکس ری استان به سرخس در سال گذشته و انتقاد از این موضوع اینگونه توضیح داد که این ایکس ری سیار بوده و قبل از این در آستارا استقرار داشته که بدون هماهنگی ما به مرز ماهیرود منتقل شده بدون اینکه برق مورد نیاز و شرایط جوی و باد شدید آن در نظر گرفته شود.خاشی ادامه داد: با توجه به نبود زیرساخت برای استقرار این ایکس ری در ماهیرود، احتمال صدمه به آن وجود داشت که به همین دلیل به سرخس منتقل شد.
روزنه های امید برای بازگشایی بازارچه یزدان
مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی هم چنین در این نشست به روزنه های امیدی برای بازگشایی بازارچه یزدان اشاره کرد و گفت : با توجه به آخرین مصوبه دولت در مورد ابقای تمامی بازارچه های کشور و درخواست ما مبنی بر ابقای هر ۴ بازارچه استان امید است حداقل یک بازارچه ابقا شود که یزدان بیشتر مد نظر می باشد.
اخذ مجوز ترانزیت ۹ قلم کالا از استان
اخذ مجوز ترانزیت ۹ قلم کالا از ماه گذشته در استان شامل: کود شیمیایی، لاستیک، روغن خوراکی، چای، برنج، انواع غلات، حبوبات و مصالح ساختمانی و مشتقات نفتی از دیگر خبرهای خوش مدیر کل گمرکات استان در این نشست بود.
کمبود نیروی انسانی درد دل مدیر گمرکات با رسانه ها
کمبود شدید نیروی انسانی در مرز ماهیرود درد دلی بود که مدیر کل گمرکات استان از رسانه ها خواست به آن بپردازند چرا که به گفته وی روزانه ۹۰۰ کامیون در مرز فقط با ۵۰ نیرو خدمات رسانی می شوند و از ۲۰۴ پست اداری فقط ۱۱۰ پست در گمرکات استان وجود دارد. وی خواستار تأمین امکانات ایاب و ذهاب و امکانات تشویقی و سکونتی مناسب برای نیروهای غیر بومی در مرز شد.
تکذیب صادرات کالای تاریخ گذشته
خاشی در پاسخ به این سوال که تجار افغانی از کیفیت برخی کالاهای خروجی از ماهیرود ناراضی هستند و گفته اند کالای تاریخ گذشته وارد کشورشان شده با رد این دو ادعا گفت: امکان ندارد کالایی تاریخ گذشته از مرز خارج شود چرا که نظارت شدیدی صورت می گیرد ولی آنچه باید مد نظر قرار گیرد نحوه حمل کالاها توسط تجار است چرا که ممکن است در کنار مصالح ساختمانی مواد غذایی و خوراکی را هم بار بزنند و این مساله باعث صدمه به موادخوراکی شود.خاشی افزود: گاهی تجار افغانی سوخت و یا مشتقات آن را که نمی توان نام سوخت روی آن گذاشت از کشور عراق خریداری و فقط از مرز ماهیرود واردکشورشان می کنند به همین دلیل تصور می شود که ایران سوخت بی کیفیت را صادر می کند.
اتمام پروژه دشت مرک نیازمند اعتبار ۸ میلیاردی
مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی به پیشرفت ۶۰ درصدی محدوده ویژه گمرکی در دشت مرک در قالب ۱۷ هکتار اشاره کرد و افزود : تاکنون ۴ میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان در این پروژه هزینه شده است.
وضعیت صادرات از گمرکات استان در سال جاری
خاشی در ادامه میزان کالاهای صادراتی از گمرکات استان را در ۵ ماهه سال جاری بلحاظ ارزشی با ۲۰درصد رشد ۳۶۹ میلیون دلار و بلحاظ وزنی با رشد ۱۰درصدی یک میلیون و ۶۷۰ هزار تن اعلام کرد.وی میزان صادرات از محل ماده ۱۱۶ با رشد ۱۱ درصدی به ارزش ۷۷ میلیون دلار و با رشد ۲۶ درصدی در وزن ۶۵۵ هزار تن اعلام کرد.وی از انجام ۲۰ فقره اظهار نامه وارداتی از گمرک و منطقه ویژه در سال جاری خبر داد و گفت : ارزش این کالاهای وارداتی بالغ بر ۳ میلیون و ۲۴۳ هزار دلار به وزن ۱۴۳۸ تن بوده است. وی هم چنین از ورود ۷هزار و ۷۳ نفر و خروج ۱۰ ۶ هزار و ۱۷۱نفر مسافر در این مدت از استان خبر داد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*