سرمقاله/اعتماد، اعتبار، سقوط…!!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com
وقتی یک سیستم در مقابل شفافیت در تمامی امور حکومت داری شمشیر از رو می بندد و به شدت با آن مخالفت می کند، پس از چند دهه به نقطه ای می رسد که شایعات می شود تمام دغدغه مردمی که قرار بود ولی نعمت انقلاب باشند و یک موی آنان به تمام کاخ نشینان بیارزد!! اینک تمام کشور تبدیل شده به زباله های خطرناک شایعات رنگارنگ که هر لحظه بزرگتر و بزرگتر می شود تا چونان بهمنی خویش را در خود مدفون و نابود کند.
چرایی بوجود آمدن این شرایط نیاز به آسیب شناسی های تخصصی و شفاف دارد که نه شرایط مغشوش اجتماعی اجازه ورود به آن را می دهد و نه در تخصص نگارنده است!!
در روزهای اخیر موجی جدید از همین دست شایعات به راه افتاد که بسیار حساب شده و با تفکری علمی که پشتوانه آن بود سعی در هدف قرار دادن تعصبات خشک و تحریک حس غیرت کسانی بود که به راحتی و با کمترین تفکر قضاوت کرده و تصمیم می گیرند!! این که موج مسافرت عراقی ها به ایران و مخصوصا به مشهد و قم برای سوء استفاده از نوامیس ایرانی ها و لذات جنسی است، این که چنین حجمی عظیم از شایعات و در زمانی خاص که مردم را دچار نفرت از اعراب و بخصوص عراقی ها کنند بی دلیل نیست، البته چنین شائبه هایی چه قبل و چه پس از انقلاب نیز بوده و همچنان نیز هست همچنانکه برای ایرانیانی که به عراق نیز سفر می کنند گفته می شود، اینک قصد بر ورود به دستمایه های عرب و عجم بودن نیست، بحث بر این محور است که نتیجه این تهاجم خبری تنش هایی است که در نهایت منجر به قطع توریسم زیارتی و درمانی و خروج میلیون ها دلار از بیت المال خواهد شد، سپس نوبت به کویتی ها خواهد رسید و بعد توریست های کشورهای غربی، سیر اتفاقات آنچنان سریع خواهد بود که باورش بسیار سخت خواهد نمود!!
همان متعصبین و آمرین بی سواد و احمقی که به دنبال بهانه هایی می گردند تا محملی دیگر بیابند تا چون شعبان جعفری ها دوباره نقش آفرینی کنند، به دنبال قلع و قمع اعرابی هستند که به تصور آنان و با قبول شایعات به ناموس مردم چشم دارند!!!
بازی های خبری و بستر شایعه سازی در کشوری که دسترسی به اطلاعات آزاد ندارد شرایط اغتشاشات خونینی را رقم می زند که در نهایت ختم به فاجعه ای ملی خواهد شد. مصلحت اندیشی ها و جلوگیری از چرخش آزاد اطلاعات و اخبار که به هر دلیلی جلوی شفافیت در امور کشورداری را گرفت و نگذاشت تا مردم بدانند که در پشت پرده قدرتمندان سیاسی و اقتصادی چه می گذرد و چه بده بستان هایی انجام می گیرد بازخوردش قبول هر شایعه ای از سوی افکار عمومی است و ریزش ناباورانه اعتماد و اعتقاد عمومی به دو بازیگر چپ و راست و کل سیستم حکومت داری بود که اینک اتفاق افتاده. عجیب آنکه هنوز اراده ای بر نقش اطلاع رسانی صحیح سایه افکنده که اصرار بر سرپوش گذاشتن بر واقعیات کوچک و بزرگی است که مردم ناباورانه دارند به آن نگاه می کنند و همین اراده از مردم همچنان و با اصرار می خواهد که در صحنه باشند و نظاره گر اتفاقاتی باشند که هیچ نقشی در آن نداشته اند اما بهایش را همیشه پرداخته اند!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*