در پنجمین روز از هفته دولت بزرگترین سازه آبخیزداری شرق کشور کلنگ خورد بهره برداری از ۱۸۸ طرح در خراسان جنوبی

بزرگترین سازه خاکی آبخیزداری شرق کشور روز گذشته با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و فرماندار خوسف کلنگ زنی شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در این مراسم عنوان کرد: این بند خاکی به نمایندگی از طرح های آبخیزداری صندوق توسعه ملی کلنگ خورد. علیرضا نصرآبادی تصریح کرد: اعتبار این سازه ۱۲ میلیارد ریال می باشد که ۲۶۰ خانوار از آن بهره مند می شوند و ۵ رشته قنات تحت تاثیر آن قرار می گیرند. به گفته وی ارتفاع سازه ۱۳ متر و طول تاج ۱۹۳ متر و ظرفیت ۴۵۰ هزار متر مکعب است.
افتتاح طرح های آبخیزداری تا آبان ماه
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در زمینه طرحهای آبخیزداری گفت: این طرح های مشارکتی بالادست قنوات از خراسان جنوبی شروع شد و توسط نمایندگان مجلس به آقای لاریجانی و بعد به مقام معظم رهبری ارسال شد. نصرآبادی ادامه داد: مقام معظم رهبری دستور دادند که ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای اینگونه طرح ها در کشور در نظر گرفته شود که سهم خراسان جنوبی نیز ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است. وی خاطر نشان کرد: از آنجایی که این طرح ها مشارکتی می باشد با ۲۰ جلسه که داشتیم ۲ میلیارد تومان توسط مردم و ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هم توسط فرمانداران و دهیاران تامین خواهد شد. به گفته وی استانداری خراسان جنوبی نیز با رایزنی های انجام شده ۲۰ میلیارد تومان را تقبل کرده است که معادل این رقم از طرف سازمان جنگل های ما اضافه می شود. نصرآبادی افزود: با توجه به این موارد بیش از ۶۰ میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری بالادست قنوات هزینه می‌شود که پیمانکاران تعهد داده اند تا پایان آبان تمام این طرح ها که ۲۷ مورد در ۱۱ شهرستان است افتتاح شود.
بزرگترین درخواست مردم کلیک خورد
فرماندار شهرستان خوسف هم در این افتتاحیه گفت: یکی از آرزوهای مردم این مناطق همین سد خاکی بود چرا که تا وقتی آب نباشد طرح های عمرانی دیگر هم فایده ندارد که بالاخره امسال این کار انجام شد. شفیعی اعلام کرد: همزمان با این سازه آبخیزداری ۱۰۰ بند خاکی دیگر هم افتتاح شد. وی افزود: همچنین نهالکاری در ۸۰۰ هکتار از اراضی شهرستان خوسف انجام شده است که باعث تسبیط خاک و حفظ مرتع می شود. به گفته وی تا سال گذشته کل طرح های مرتع داری به ۶۰۰ هکتار می‌رسید ولی از ابتدای امسال تاکنون یک هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی شهرستان خوسف به کمک منابع طبیعی استان و فرمانداری طرح های مرتع داری در آن اجرا شده است.
بهره برداری از ۱۸۸ طرح
۱۸۸ طرح با اعتبار ۷۶ میلیارد و ۴۳ میلیون تومان در پنجمین روز از هفته دولت در خراسان جنوبی به بهره برداری رسید.از این تعداد ۱۳طرح در شهرستان قاین، ۱۲۷ طرح در شهرستان خوسف، ۱۵طرح در شهرستان نهبندان، ۵طرح در شهرستان بشرویه، ۱۲ طرح درشهرستان فردوس، ۹ طرح در شهرستان سربیشه، ۷ طرح در شهرستان طبس و یک طرح هم در شهرستان بیرجند به بهره برداری رسید. مجتمع آبرسانی، گازرسانی، واحد بسته بندی خشکبار و مجتمع خدمات رفاهی بین راهی، احداث گلخانه، طرح های بیابان زدایی، احداث ۱۰۰ بند خاکی، برق رسانی، احداث بزرگترین سد آبخیزداری شرق کشور، کارخانه خوراک دام و طیور، تعریض جاده نهبندان – زابل، آبیاری کم فشار و اصلاح شبکه فرسوده توزیع آب از جمله طرح های بهره برداری شده دیروز در خراسان جنوبی بود.
افتتاح مجتمع آبرسانی شوشود
طرح آبرسانی به روستای شوشود در پنجمین روز هفته دولت با حضور فرماندار بیرجند به بهره برداری رسید. به گزارش ایرنا مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خراسان جنوبی در آیین افتتاح این طرح گفت: با بهره برداری از این طرح با هزینه کرد ۱۰ میلیارد و ۷۶۴ میلیون ریال ۱۱۴ خانوار روستای شوشود در قالب ۶۰۰ نفر بهره مند شدند.مهدی صفوی نژاد طول عملیات اجرایی طرح را ۱۲ هزار و ۴۰۶ متر اعلام و بیان کرد: عملیات اجرایی سال ۱۳۹۵ آغاز شد و مخزن ذخیره آن ۶۰ متر مکعب است.وی درباره مشخصات فنی پروژه گفت: جاده دسترسی سه هزار و ۵۰۰ متر، خط برق ۲۵۲ متر و یک مورد موتورخانه از جمله مشخصات این پروژه است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی عنوان کرد: این طرح با وجود محدودیت های مالی موجود توسط پیمانکار به بهره برداری رسید و روستای شوشود تاکنون با تانکر سیار آبرسانی می شد. وی اظهار داشت: سه روستای حصارسنگی، چاه زرد و شوشود از جمله روستاهای دارای جمعیت بالای شهرستان بیرجند هستند که سال های قبل نسبت به آبرسانی به آنها کوتاهی شده بود. صفوی نژاد گفت: اکنون به خود می بالیم که طی ۲ سال گذشته تاکنون توانستیم این روستا را از نعمت آب آشامیدنی برخوردار سازیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*