سلم آبادی ها؛ سفیر هفته فرهنگی ایران در مسکو

گروه موسیقی مقامی صحرا یا همان سلم آبادی ها در هفته فرهنگی ایران در مسکو به عنوان سفیر این جریان اعزام خواهند شد. این گروه موسیقی که شاید در استان مورد بی توجهی ها قرار گرفته است اما آن قدر توانایی و طرفدار دارد که به عنوان سفیر فرهنگی افتتاح کننده هفته فرهنگی ایران در روسیه باشد.
سرپرست تیم اعزامی موسیقی مقامی خراسان جنوبی در این زمینه گفت: هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور روسیه شهر مسکو به همت رایزن فرهنگی ایران در روسیه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشور، اداره همکاری های فرهنگی های خارج از کشور و موسسه فرهنگی هنری عرفان خراسان جنوبی به مدت یک هفته از ۱۲لغایت۱۸شهریورماه برگزار می شود.
امیر اکبرپور هدف ازبرگزاری این هفته را آشنایی مردم کشور روسیه با فرهنگ ایرانی در شهرهای مسکو و اوفا دانست.
وی با اشاره به اینکه گروه موسیقی مقامی “سلم آبادی” خراسان جنوبی به عنوان تنها گروه موسیقی هفته فرهنگی ایران در کشور روسیه شرکت خواهند کرد، افزود: در این هفته ۴۰ هنرمند از تمام نقاط کشور حضور دارند و فرهنگ ایرانی اسلامی را به رخ جهانیان خواهند کشید.
حضور ۴۰ هنرمند از ایران
سرپرست تیم اعزامی موسیقی مقامی خراسان جنوبی نمایشگاه صنایع دستی، ایجاد قهوه خانه سنتی ایرانی ، نقالی، کتاب آرایی ، ارائه محصولات کاملا ایرانی، نمایش فیلم سینمایی و مستند ایران و نقد آن را جزئی از برنامه های این هفته دانست. اکبرپور عنوان کرد: این مراسم در بزرگترین سالن شهر مسکو “مالی تئاتر” در ساعت۱۹ شب با اجرای موسیقی مقامی خراسان جنوبی افتتاح خواهد شد. وی با بیان اینکه در این هفته ۴۰ هنرمند از ایران در رشته های مختلف شرکت خواهند کرد، گفت: هفته فرهنگی بهانه ای برای صادرات فرهنگ و هنر می باشد.
به گفتۀ وی هفته فرهنگی پیوند ملت ها است و سنت های اجتماعی، دینی، فرهنگی و خرد را نشان می دهد. اکبرپور با تاکید براینکه بزرگترین مشکل این گروه مسائل مالی است، افزود: فرهنگ تنها راهی است که به راحتی می توان در قلب ملت های متفاوت نفوذ کرد و گروه سلم آبادی ها از تمام گروه های موسیقی کشور انتخاب شده اند.
۵ اجرا در خارج از کشور
محمد سلم آبادی، نوازنده و عضو گروه موسیقی سلم آبادی های خراسان جنوبی نیز در این نشست بیان کرد: این گروه از سال ۱۳۵۲ با مجوز سازمان فرهنگ و هنر آن زمان آغاز به کار کرده است. وی با اشاره به اینکه یکی از شاخص ترین اجرا های ما در سال ۵۷ در سالن رودکی انجام شده است، افزود: درآن زمان تفاهم نامه ای برای اعزام این گروه فی ما بین ایران، انگلستان و چین منعقد می شود که ناکام ماند. به گفتۀ وی همچنین در نوروز سال ۷۲ موسیقی مقامی خراسان جنوبی ۱۴شب از صدا و سیما پخش شد که یکی از مهمترین افتخارات ما بوده است. سلم آبادی با اشاره به اینکه از سال های ۹۰ سفرهای خارجی ما شروع شد و ۵ اعزام به کشورهای خارجی تایلند، قزاقستان، روسیه و قرقیزستان داشته ایم و برنامه زنده اجرا کرده ایم، ادامه داد: در کشور قرقیزستان بیش از ۸۰ هزار بیننده و تماشاچی داشتیم.
سالهای ناهموار تا ۹۷
عضو گروه موسیقی سلم آبادی ها خاطر نشان کرد: در برنامه ای که در تایلند داشتیم یکی از بزرگترین جوایز آنان را که برگ طلایی بود دریافت کردیم. سلم آبادی بیان کرد: تا سال ۹۶ مشکلات مالی زیادی داشتیم چرا که کسی از مسئولان حمایت آنچنانی از ما در خراسان جنوبی نداشت. وی تصریح کرد: وقتی به کشورهای دیگر می رویم هزینه های خود آن کشور را آنها پرداخت می کنند ولی هزینه های رفت و برگشت و هزینه جاری این مسیر را خودما باید می پرداختیم که واقعا زیاد می شد و از پس آن بر نمی آمدیم.
به گفتۀ وی سال ۹۷ برای ما سال خوبی بود چرا که هم فرهنگ و ارشاد با مسئولان کنونی آن نگاه خوبی دارند و به ما کمک کرده اند هم موسسه فرهنگی عرفان اسپانسر ما شده و حوزه هنری نیز لوح فشرده صوتی موسیقی ما را تهیه و منتشر کرده است.
برای حفظ سنت ها مسئولان کمک کنند
محمد سلم آبادی عضو این گروه موسیقی با بیان اینکه تاکنون یک خبر هم از فعالیت های ما تاکنون رسانه ای نشده بود، گفت: این به دلیل آن بود که مسئولان وقت فاصله زیادی با ما داشتند که امسال تغییر کرده است. وی درخواست کرد تا مسئولان استانی برای زنده نگاه داشتن فرهنگ و سنت خراسان جنوبی تلاش کنند. به گفتۀ وی یکی از این آیین ها موسیقی مقامی است که تمام سنت ها و آیین ها را در خود جای داده است و برای نشر آن در کشور و دنیا باید فکری شود.
به گفتۀ سلم آبادی جوانان استان نیز از موسیقی مقامی فاصله گرفته اند و باید فرهنگ سازی کلی انجام شود تا در حفظ آن بتوانیم گامی برداریم تا به فراموشی سپرده نشود چرا در کشورهای دیگر این موسیقی طرفداران زیادی داشته باشد ولی در خراسان جنوبی دیده نشود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*