در جلسه شورای شهر بیرجند اعلام شد: اختصاص ۳۰ میلیارد ریال به فضای سبز مهرشهر

چندین سال است که مشکلات اهالی روستای اکبریه که در دل شهر بیرجند قرار دارد بین میراث فرهنگی، راه و شهرسازی و شهرداری پاسکاری می شود. مشکلی که روز گذشته یکی از اعضای شورای شهر بیرجند آن را مطرح و از نمایندگان مردم خواست تصمیم قطعی در این زمینه اتخاذ کرده و جواب قانع کننده ای به مردم بدهند.
دکتر حسنی صفت با اشاره به دیدار اهالی این روستا با شهردار بیرجند و گلایه از خاکی بودن چندین کوچه در وسط این بافت تاریخی و طرح این مساله که شهرداری آمادگی آسفالت کوچه های خاکی آن را دارد، گفت: میراث فرهنگی اجازه آسفالت این محدوده را نمی دهد و از طرف دیگر خودش هم نسبت به سنگ فرش آن اقدام نمی کند.
وی با اشاره به پیگیری هایی که در این زمینه انجام داده ، افزود : میراث فرهنگی شهرستان بیرجند مبلغ ۵۰ میلیون تومان برای سنگ فرش این کوچه ها اعتبار دارد ولی اداره راه و شهرسازی اعلام کرده در سال جاری اعتباری برای اکبریه تخصیص پیدا نکرده است و این در حالی است که برآورد اعتبار آن ۲۳۰ میلیون تومان می باشد .
وضعیت روستای اکبریه بسیار نامناسب است
این عضو شورای شهر بیرجند وضعیت روستای اکبریه را بسیار نامناسب عنوان کرد و افزود : روبروی باغ اکبریه و پشت آن آسفالت شده و باید دید بر اساس چه قانونی این قسمت غیر قانونی آسفالت شده و بر همان اساس چند کوچه باقیمانده را آسفالت کرد .
حسنی صفت با بکار بردن این عبارت که نمی دانم این چه میراثی است که با اندکی جابجایی تغییر می کند، ادامه داد: اینگونه که از شواهد بر می آید حداقل تا ۵ سال آینده از سروسامان دادن به این محدوده خبری نیست بنابراین شهرداری می تواند با یک روکش آسفالت به مردم کمک زیادی بکند چرا که هم بلحاظ بهداشتی ، هم روحی روانی و هم عدالت اجتماعی به مردم اجحاف شده است.
معطل گذاشتن مردم در اکبریه دور از انصاف است
وی از حواله کردن حل این مشکل بین شهرداری، راه و شهرسازی و میراث فرهنگی طی چند سال گذشته انتقاد کرد و گفت: به سرعت باید به این مشکل رسیدگی شود و باید جواب قانع کننده ای به مردم داد چرا که انصاف نیست مردم بیش از این معطل گذاشته شوند.

برگزاری جلسه با حضور دستگاه های متولی
برای حل مشکل اکبریه
رئیس شورای شهر بیرجند نیز با بیان اینکه شهرداری نمی تواند بار کم کاری سایر دستگاه های اجرایی را به تنهایی به دوش بکشد، خواستار تشکیل جلسه ای با حضور مسئولان راه و شهرسازی، شهرداری، میراث فرهنگی و هم چنین آستان قدس پیرامون این موضوع شد.
طاهری از اعضای شورا هم با انتقاد از اینکه ادارات می گویند اعتبار نداریم قانع کننده نیست از شهروندان خواست با حق و حقوق قانونی خود آشنا شوند.
راه و شهرسازی در اکبریه هیچ کاری نکرده است
معاون عمرانی شهرداری بیرجند هم با بیان اینکه راه و شهرسازی در بافت اکبریه هیچ کاری انجام نداده است، گفت: این محدوده هم مانند مهرشهر بدون پرداخت هیچ گونه حق و حقوقی به شهرداری واگذار شده که بار سنگینی را تحمیل کرده است ولی با این وجود شهرداری می تواند همانند بقیه مناطق شهر نسبت به آسفالت معابر خاکی اقدام کند.
اعتبار ۳۰ میلیاردی برای فضای سبز مهرشهر
در ادامه این جلسه نامه مدیر کل راه و شهرسازی استان به شهردار بیرجند مبنی بر پیش بینی اعتبار ۳ میلیارد تومانی برای طراحی فضای سبز مهرشهر مطرح شد در این نامه مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن به وزارت راه این اعتبار را ابلاغ کرده و در قبال آن خواستار ارائه طرح و نقشه شده است.
رئیس شورای شهر بیرجند هم از اعضا خواست در این زمینه اعلام نظر کنند که در نهایت مقرر شد طرح انتقال آب به شمال شهر، تفاهم نامه با آب منطقه ای و موقعیت طرح تهیه و به راه و شهرساز ی ارسال شود تا این اعتبار برگشت نخورد.
حداقل فضای سبز و زمین را در مهرشهر داریم
معاون عمرانی شهرداری بیرجند هم با بیان اینکه حداقل فضای سبز را در مهرشهر داریم، زمین پیش بینی شده برای فضای سبز مهرشهر را هم حداقلی عنوان کرد.
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بیرجند هم هزینه خط انتقال آب به مهرشهر و شمال شهر را ۳ میلیارد تومان عنوان کرد و با بیان اینکه اجرای پارک خطی در مهرشهر اعتبار زیادی می طلبد، گفت: کانال متروکه وسط مهرشهر فضای خوبی برای جبران کمبود فضای سبز مهرشهر است.
موافقت استانداری با احداث پارک خطی مهرشهر
شهردار بیرجند هم با اشاره به اینکه کانال وسط مهرشهر ۱۰ هکتار است و طی بازدید معاونت عمرانی استانداری با تبدیل این کانال به پارک خطی موافقت شده است، گفت: فراخوان طرح این کانال داده شده است.

اجاره ۱۰۰ متر از پارک خانواده برای احداث کافه هنر و تخفیف ۵۰ درصدی اعضای شورا
هم چنین در این جلسه مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری با اشاره به نرخ واگذاری ۱۰۰ متر از پارک خانواده به کافه هنر (مددجویان بهزیستی) بر اساس نظر کارشناسی گفت: با اعمال تخفیفات لازم مبلغ اجاره ۷۵۰ هزار تومانی برای این زمین در نظر گرفته شده است که بعد از اعتراض برخی از اعضای شورا به مبلغ اجاره بها با موافقت اعضا مقرر شد ۵۰ درصد این مبلغ بعنوان اجاره بها تعیین شود.

نخاله های ساختمانی با واگذاری به بخش خصوصی
ساماندهی می شوند
از دیگر موضوعات مطرح شده در جلسه شورای شهر، طرح شهردار برای ساماندهی نخاله های ساختمانی بود که با برگزاری مزایده به بخش خصوصی واگذار شود. جاوید از تعبیه مکانی مشخص برای تخلیه نخاله های ساختمانی خبر داد و گفت: این پروژه به مدت ۵ سال بدون ترک تشریفات از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار می شود. وی در پاسخ به پرسش برخی از اعضای شورا مبنی بر اینکه با این واگذاری شاهد افزایش ۳۰۰ یا ۴۰۰ برابری قیمت های فعلی خواهیم بود ، گفت : اینگونه نخواهد شد و مطمئن هستم هزینه های تخلیه نخاله ۱۰۰ درصد ارزان خواهد شد و افرادی که در این زمینه کار می کنند می توانند تحت پوشش شرکت برنده شده در مزایده کار کنند. در نهایت اعضای شورای شهر با برگزاری مزایده برای این پروژه موافقت کردند.
زمین های رها شده سطح شهر ساماندهی می شوند
از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه انتقاد رئیس شورای شهر بیرجند از وجود زمین های رها در سطح شهر بود که شهردار بیرجند در این زمینه با اشاره به اینکه شهرداری بصورت ویژه بر اساس قانون به این مساله ورود پیدا کرده است، گفت: با دستگاه های اجرایی که در شهر، زمین رها شده دارند مکاتبه و این وضعیت تعیین تکلیف خواهد شد.
جاوید افزود: بر اساس قانون، شهرداری می تواند اطراف زمین های رها شده در سطح شهر را بدلیل معضلات اجتماعی و نازیبایی شهر دیوار بکشد و هزینه آن را به همراه جریمه از مالک بگیرد.
کیفیت سوخت ناوگان اتوبوسرانی در هاله ای از ابهام
در ادامه این جلسه مدیر عامل سازمان حمل بار و مسافر شهرداری بیرجند به ارائه گزارش وضعیت ناوگان اتوبوسرانی داخل شهری پرداخت و از کیفیت سوخت شرکت نفت انتقاد کرد و گفت : سوختی که به مراکز استان هایی مانند تهران و مشهد اختصاص می یابد یورو ۴ و یا ۵ است و این در حالی است که نوع سوختی که به ناوگان بیرجند داده می شود، مشخص نیست.
غلام پور با اشاره به ورود ناوگان جدید اتوبوسرانی از مهر ماه به شهر بیرجند و با اشاره به نامه ای که با امضای شهردار به شرکت نفت ارسال شده افزود: طی این نامه از شرکت نفت خواسته ایم نوع سوخت این اتوبوس ها را مشخص کند چرا که با سوخت فعلی بعد ۵ الی ۶ سال دوباره شاهد دودزا شدن این ناوگان جدید هم خواهیم بود که تاکنون پاسخی دریافت نکرده ایم. وی خواستار ورود شورای شهر به موضوع شد.
کاهش بار مسافر و افزایش هزینه ها
وی به کاهش بار مسافر و افزایش هزینه ها تا سال گذشته اشاره کرد و گفت: میزان مسافر در هر سفر آن هم در برخی مسیرها کاهش یافته که با حجم هزینه های تعمیر و نگهداری اتوبوس ها صرفه اقتصادی ندارد و نیاز است مینی بوس هایی را در برخی خطوط جایگزین کنیم.
طرح جامع ترافیک شهر بیرجند تهیه می شود
شهردار بیرجند هم در ادامه به تهیه طرح جامع ترافیکی شهر بیرجند اشاره کرد و گفت : طرح به مشاور واگذار شده که در بازه زمانی یکساله آن را آماده کند و در این طرح تمامی جوانب ترافیک سنجیده خواهد شد که امکان ایجاد تغییر و تحول در خطوط اتوبوسرانی هم وجود دارد.
دکتر حسنی صفت از اعضای شورای شهر هم خواستار تعیین وضعیت سوخت ناوگان اتوبوسرانی شد و گفت: شورای شهر باید با شرکت نفت مکاتبات لازم را انجام دهد تا سوختی که به سایر مراکز استان ها داده می شود به بیرجند هم داده شود .
در نهایت مقرر شد این موضوع توسط شهرداری پیگیری و نتیجه به شورا اعلام شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*