درخواست رئیس سازمان صمت از مردم برای خرید های غیر ضرورنـخریـد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: در طرح بازرسی این سازمان که از ۱۶تیرماه آغاز شده تاکنون ۱۱ هزار مورد بازرسی معادل ۲۵درصد کل بازرسی های سال ۹۶ توسط بازرسان انجام و ۲۰۰ پرونده به ارزش ۱۶۵ میلیون تومان تشکیل شده و مبلغ برگشتی نیز ۱۲۰ میلیون تومان بوده که ۴۰ درصد کل برگشتی های سال۹۷ می باشد.
روند تشدید بازرسی ها ادامه می یابد
داوود شهرکی در نشست خبری روز گذشته خود با موضوع تنظیم بازار ، با اشاره به اینکه در این مدت ۴۲۱ مورد گزارش به سامانه ۱۲۴ رسیده که در ۷۵ مورد منجر به تشکیل پرونده و ارجاع به تعزیرات شده است، افزود: از ابتدای سال۹۷ نیز ۴۰۰ پرونده به ارزش ریالی ۲۵۰ میلیون تومان به تعزیرات ارسال شده که ۵۰ درصد تعداد پرونده ها و ۶۵ درصد ارزش ریالی آنها مربوط به زمان اجرای طرح است.
به گفته وی، در حال حاضر ۸ تیم در دو نوبت صبح و عصر کار بازرسی ها را انجام می دهند که پیش بینی می کنیم به ۱۰ تیم افزایش خواهد یافت و روند تشدید بازرسی ها با مراجعه بازرسان به بازار و پیگیری گزارشات سامانه ۱۲۴ ادامه خواهد یافت.
وی اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۷ نیز ۱۵ هزار و ۵۰۰ مورد بازرسی صورت گرفته و همانطور که اشاره شد ۱۱ هزار مورد مربوط به زمان اجرای طرح بوده است.
۳ هزار و ۲۰۰ مورد بازرسی با ۱۱۰ پرونده در
حوزه های آرد و نان و قاچاق کالا
شهرکی همچنین گفت: در حوزه آرد و نان نیز بیش از ۱۶۰۰ مورد بازرسی انجام شده و ۵۶ فقره پرونده به ارزش ریالی ۲۵ میلیون تومان تشکیل شده است. در حوزه قاچاق کالا هم بیش از ۱۵۸۰ مورد بازرسی داشته ایم که ۵۴ پرونده نیز در این زمینه تشکیل شده است.
بازگشت قیمت سیمان به قبل
وی با بیان اینکه در حوزه سیمان انجمن سیمان کشور بدون تصویب سازمان حمایت از مصرف کننده، اعلام قیمت کرده بود که مورد قبول سازمان حمایت قرار نگرفت، افزود: با پیگیری های صورت گرفته مقرر شد که قیمت سیمان به نرخ قبل برگردد که در این راستا اعلام شد اگر قیمت سیمان تا امروز (شنبه) به نرخ قبلی بازنگردد تخلف محسوب می شود. دو کارخانه سیمان استان روز پنج شنبه هفته گذشته اعلام نمودند که قیمت را به قبل بازگردانده و پیگیر بازگرداندن اضافه فروش به خریداران هستند.
وی افزود: در حوزه مرغ هم نگرانی هایی در سطح استان و شهرستان بود و از آنجا که در سطح کشور بحث کمبود جوجه ریزی در مرغداری ها و مباحث بهداشتی مطرح شد بخشی از تولیدات برای رفع کمبود به خارج از استان منتقل شد که در خصوص تأمین مرغ مورد نیاز استان و صادرات مازاد آن در کارگروه تنظیم بازار استان تصمیم گیری خواهد شد و قطعا قیمت مرغ تعدیل خواهد شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه خوشبختانه معضل قاچاق کالا در سطح عرضه در استان خراسان جنوبی به حداقل ممکن رسیده است، اضافه کرد: ارزش پرونده های متشکله در این زمینه ۱۲ میلیون تومان بوده است.
شهرکی در ادامه گفت: تأکید ما به مردم شریف استان هم این است که از خرید کالاهای غیرضرور و مازادبر نیاز خودداری کنند تا در این شرایط که در بحث قیمت ها حساسیت هایی وجود دارد بازار به ثبات رسیده و اوضاع به نحوی کنترل شود تا رضایت اصناف و مردم را در پی داشته باشد.

بیشترین تخلفات مربوط به عدم درج قیمت و عدم ارائه فاکتور فروش
وی در پایان با ذکر اینکه در بحث احتکار، تخلفات در استان کم است، تصریح کرد: اقلام کالاهایی که مشمول بحث احتکار می شود، مشخص شده و کمیته مبارزه با احتکار در استان تشکیل شده است. البته سازمان متولی شناسایی و تشکیل پرونده و ارجاع آن به دستگاه قضایی می باشد.
معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز بیشترین تخلفات در حوزه بازار را مربوط به عدم درج قیمت و فاکتور خرید در واحدهای صنفی ذکر کرد و گفت: کلیه اصناف موظفند طبق قانون نسبت به نصب اتیکت و تابلوهای نرخ دستمزد خدمت در محل کسب اقدام کنند و فاکتورهای خرید را نیز برای ارائه به بازرسان در دسترس قرار دهند.
اعلام لیست کالاهای مشمول طرح مبارزه با احتکار
تهوری کالاهای طرح تشدید مبارزه با احتکار و اختفا را شامل غلات، مواد پروتئینی، نهاده های کشاورزی، مواد اولیه تولید، حبوبات، لوازم خانگی، لوازم یدکی و لاستیک سبک و سنگین، کاغذ، انواع پودر شوینده، محصولات فلزی و سیمان ذکر کرد و افزود: در این میان اعلام آدرس انبار محل نگهداری اقلام مذکور از سوی فروشندگان و عرضه کنندگان به بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان ضروری است و هرگونه تغییر محل انبار کالاها نیز باید اعلام شود.
سالن های ورزشی، مدارس غیرانتفاعی و
مهد کودک ها وجه اضافه نگیرند
وی همچنین گفت: با توجه به اینکه در فصل تابستان میزان استفاده اقشار مختلف مردم و خانواده ها در اوقات فراغت از ورزشگاه ها، سالن های ورزشی خصوصی و دولتی افزایش می یابد، کلیه متصدیان این اماکن موظفند نرخ اعلام شده از سوی اداره کل ورزش و جوانان را در محل نصب و مفاد آن را رعایت نمایند.
وی افزود: کلیه مدارس غیر انتفاعی با توجه در پیش بودن سال تحصیلی براساس ضوابط و نرخ های تعیین شده از دانش آموزان ثبت نام کنند و هرگونه دریافت وجه اضافه، تخلف محسوب می شود. همچنین شهریه مهدهای کودک از سوی دستگاه های متولی از جمله بهزیستی اعلام می شود باید به هنگام مراجعه والدین در معرض دید باشد و اخذ هرگونه وجه خارج از مصوبه تخلف محسوب خواهد شد.
تهوری در پایان اظهار کرد: مردم استان می توانند گزارش موارد تخلف را به ستاد خبری ۱۲۴، معاونت بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اعلام کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*