۵۰۰مقاله به همایش ملی ادبیات دانشگاه بیرجند رسید «راشد محصل» در بیرجند جمع آوری گویش محلی آموزش می دهد

دکتر محمد تقی راشد محصل در جریان برگزاری همایش ملی ادبیات در بیرجند ، کارگاه های آموزشی نحوه جمع آوری گویش محلی آموزش می دهد.
استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند و دبیر این همایش روز گذشته در نشستی خبری گفت: تحقیق درباره زندگی و آثار مفاخر ادبی استان و بزرگداشت آنها، انتشار جدیدترین تحقیقات زبان و ادبیات فارسی، شناخت و پرورش و شکوفایی استعدادهای جوان زبان فارسی و تبیین جایگاه و شأن زبان فارسی از جمله اهداف برگزاری این همایش است و در طول برگزاری این همایش سه کارگاه شامل کارگاه نحوه جمع آوری گویش های محلی با حضور دکتر محمد تقی راشد محصل، کارگاه بررسی و نقد کتاب های ادبیات فارسی دوره متوسطه با حضور دکتر حسن ذوالفقاری و کارگاه مسئله یابی در پژوهش های ادبی با حضور دکتر قدرت اله طاهری از دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد. میزگردی نیز با عنوان آینده پژوهی در ادبیات را برگزار خواهیم کرد که دکتر غلامحسین زاده رئیس انجمن علمی ادبیات و زبان فارسی، دکتر قدرت اله طاهری و من در آن حضور داریم و شرکت عموم و بیان نقطه نظرات در آن آزاد می باشد.
دکتر محمد بهنام فر افزود: نزدیک به ۵۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش رسید، ۵۰ مقاله در همان بررسی اولیه، رد شد و ۸۰ مقاله نیز در مرحله بعدی یا رد و یا برای چاپ در چکیده مقالات پذیرفته شد. در نهایت نیز ۱۰۰ مقاله برای ارائه شفاهی و سخنرانی و بیش از ۲۰۰ مقاله برای چاپ در مجموعه مقالات برگزیده شد. در مجموع ۳۵۰ مقاله در چکیده مقالات و ۳۰۰ مقاله در مجموعه مقالات همایش که به صورت لوح فشرده ارائه می شود به چاپ خواهد رسید.
وی ادامه داد : نهمین همایش ملی دوسالانه پژوهش های زبان و ادبیات فارسی طی روزهای ۱۶ و۱۷ اسفند ماه برگزار می شودو دانشگاه بیرجند میزبان چهاردهمین دوره این همایش نیز خواهد بود.
او گفت: بیرجند از دیرباز به عنوان شهری دانشگاهی و فرهنگی شناخته می شده و خراسان جنوبی خاستگاه اصلی زبان فارسی دری است، تنوع گویش ها در این منطقه را یک ظرفیت بزرگ دانست.
به گفته دکتر بهنام فر، برگزاری جلسه تجلیل از استاد پیشکسوت دکتر محمد مهدی ناصح که از اساتید به نام کشور است و در زمینه آموزش و پژوهش و فرهنگ عامه سابقه ای طولانی داشته و به گردن فرهنگیان و دبیران ادبیات بیرجند و منطقه حق زیادی دارد از دیگر برنامه ها است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*