صادرات قطعی استان ۳۵ درصد سنگین تر شد

وزن صادرات قطعی استان ۳۵ درصدی افزایش و ارزش صادرات ۱۱ درصد کمتر شد. مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: از مجموع کالاهای صادراتی خروجی از گمرکات استان طی ۱۱ ماهه امسال یک میلیون و ۱۶۷ هزار و ۹۳۹ تن کالا به ارزش ۱۴۳ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۷۸۰ دلار مربوط به صادرات قطعی از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود می باشد که در این رابطه ۵۲۳۴ فقره اظهار نامه صادراتی تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد اظهار نامه ۸ درصد افزایش، از نظر ارزش ۱۱ درصد کاهش و از نظر وزن ۳۵ درصد افزایش نشان می دهد.خاشی از خروج ۳ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۳۸۱ تن کالای صادراتی به ارزش ۸۱۲ میلیون و ۱۸۴ هزار و ۱۳ دلار طی ۱۱ ماهه امسال از طریق گمرکات استان خبرداد. مهندس محمد علی خاشی به امروز خراسان جنوبی گفت: این میزان کالای صادراتی خروجی نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۴ درصد افزایش و از نظر وزن ۷ درصد کاهش داشته است. او در خصوص واردات قطعی استان هم گفت: از ابتدای امسال تعداد ۳۵ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۲ میلیون و ۴۰ هزار و ۷۲۷ دلار به وزن ۲۳۰۰ تن تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۳۴ درصد، به لحاظ ارزش ۷۳ درصد و از نظر وزن ۶۵ درصد کاهش داشته است. عمده اقلام وارداتی استان را برنج، شکر، گوسفند، تخم کنجد، شاهدانه بو داده، شتر، بی کربنات سدیم صنعتی، سدیم بی کربنات گرید خوراکی، لوله سرامیکی و دستگاه عمل آوری و بسته بندی قیر تشکیل می دهد که از کشورهای پاکستان، امارات متحده عربی، برزیل، افغانستان، چین و اکراین وارد شده است.
کاهش تعداد مسافران خروجی از استان
مهندس خاشی با بیان اینکه از ابتدای امسال به ۲۰ هزار و ۷۳۴ مسافر ورودی و ۱۶ هزار و ۸۳۶ مسافر خروجی از فرودگاه بین المللی بیرجند و گمرک ماهیرود خدمت گمرکی ارائه و تشریفات مسافری امور گمرکی انجام شده که تعداد ۶۲۳۸ مسافر ورودی و ۵۷۵۶ نفر مسافر خروجی از فرودگاه بین المللی بیرجند بوده اند که تعداد مسافرین ورودی نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نداشته و مسافرین خروجی ۵ درصد کمتر شده اند. ضمن اینکه ۱۴ هزار و ۴۹۶ نفر مسافر ورودی و ۱۱ هزار و ۸۰ مسافر خروجی از گمرک ماهیرود هستند که نسبت به مدت مشابه سال قبل مسافران ورودی ۴۱ و مسافران خروجی ۲۷ درصد افزایش داشته اند.
ترانزیت بیش از ۱۴ هزار تن کالا
وی در ادامه، گفت: طی ۱۱ ماه امسال تعداد ۵۵۱ دستگاه کامیون به وزن ۱۴ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۷۷۷ کیلوگرم شامل گاز مایع، مرغ منجمد گوشتی، تخم مرغ، قطعات مرغ منجمد، بنزین، هیدروکربن، کودشیمیایی، دی آمونیوم فسفات، مخزن فلزی و تیرآهن از کشورهای ایران، افغانستان، ایالات متحده آمریکا، پاکستان، برزیل، ترکمنستان، ترکیه، چین و امارات متحده عربی از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد کامیون ۴۰ درصد و از نظر وزن ۳۵ درصد کاهش داشته است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*