گپ و گفت فعالان پارک علم و فناوری استان با وزیر جوان بایدهای صادرات فناوری تا زیرآب زنی های اعتباری

فعالان پارک علم فناوری استان در نشستی  صمیمی با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مشکلات، کمبودها و موفقیت های کاری شان گفتند. مدیر شرکت نیک مدرن و یکی از فعالان حوزه استارت‌آپ ها در این جلسه گفت: افغانستان کشوری مناسب برای صادرات نرم افزاری و بازاریابی است و شرکت های دانش بنیان نیازمند حضور در کشور افغانستان هستند اما این ارتباط را هنوز نتوانسته ایم به دست بیاوریم. «علوی»،  از مشکلات پارک علم و فناوری به کمبود فضا و مالیات اشاره کرد.
«پاسبان»، عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند و فعال در حوزه تولید محتوا هم بیان کرد: نیروی انسانی متخصص در این حوزه نداریم و اگر ماهر هستند به دلیل نبود حمایت از استان رفته و می روند. «مرادی» عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی و فعال استارت‌آپی نیز در این جلسه یکی از چالش های استان را نبود سرمایه گذار ریسک پذیر و حمایت های رسانه ای دانست و تصریح کرد: اگر درد اکنون جامعه اشتغال است پس برای ایجاد اشتغال در این حوزه ها باید حداقل هایی رعایت شود.«محسنی» یکی دیگر از فعالان نرم افزاری در پارک علم و فناوری عنوان کرد: یکی از مشکلات اصلی که با آن درگیر هستیم بیمه و مالیات است که اصلا شفاف نیست. وی به طرح کارورزی اشاره کرد و گفت: این طرح نیاز به متمم دارد مثلا براساس قوانین این طرح، فردی که به عنوان کارورز می گیریم نباید مشکل سربازی داشته باشد در حالیکه در این حوزه تمام جوانان دانشجو هستند و هنوز سربازی نرفته اند.
«احراری» مدیرعامل پیام آوران نیز در این جلسه گفت: برخی از مجوزهای حوزه فناوری اطلاعات به ۲ میلیارد تومان هم می رسد این درصورتی است که همان مجوز در چند ماه اخیر قیمتی نداشت. او از وزیر درخواست پیگیری کردو خواست، مجوزهای مختلف تجمیع شود تا نیاز نباشد برای هر کدام جداگانه عمل کرد.
«مودی» عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند هم گفت: ما طرحی شتاب دهنده را انجام دادیم و فضایی مناسب را هم برای این شتاب دهی در اختیار فناوران قرار دادیم، این طرح ملی بود و حالا که ما بیشتر کار را انجام داده ایم اعتباراتی که قرار بود تخصیص داده شود هنوز پرداخت نشده و این هم به دلیل زبرآب زنی هایی است. رئیس پارک علم و فناوری استان هم کمبود فضا و بودجه را عامل اصلی افزایش نیافتن شرکت های دانش بنیان دانست و عنوان کرد: ۱۷۰ هسته فناور در پارک فعالیت می کنند که ۴۰ مورد آنها شرکت های دانش بنیان هستند. ناصری نبود متولی در کشور برای استقرار شرکت های دانش بنیان را مهمترین مشکل پارک عنوان کرد.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سئوالات و درخواست های فناوران عنوان کرد: برخی از حرف هایی که گفته شد نشانگر این است که فناوران استان از اکوسیستم موجود خود اطلاعی ندارند و بیشتر سخنان ژورنالیستی مطرح می کنند در حالی که باید همواره به دنبال کسب اطلاعات فضای موجود باشیم.
«محمدجواد آذری جهرمی» خاطرنشان کرد: اینکه به گفته یکی از حضار نیروی انسانی با ظرفیت در استان وجود دارد اما دانش مورد نظر نیست و نیروی انسانی با کیفیت وجود ندارد، برای رفع این مشکل باید مراکز توانمندسازی ایجاد و فعالیت نظام مند و مشخص ویژه ای در این زمینه ارائه کنند. او درپاسخ به اعتراض یکی از صاحبان شرکت های فناور در ارتباط با تصدی گری دولت در مورد شرکت های دانش بنیان توضیح داد: ما به عنوان حاکمیت دولت داعیه تصدی گری نداریم و ادعایی هم نمی کنیم زیرا قانون این اجازه را به ما نمی دهد و به دنبال تسهیل گری هستیم. «آذری جهرمی» در پاسخ به یکی دیگر از نخبگان مبنی بر اینکه پارک های علم و فناوری فضای مناسب را برای استقرار شرکت های دانش بنیان ندارند و مالیات شفاف نیست، گفت: پارک ها باید بر اساس ضوابط عمل کنند و قانون می گوید که نباید شرکت های مستقر در پارک ها مالیات پرداخت کنند. به گفتۀ آذری جهرمی مراکز رشد باید شتاب دهی درستی داشته باشند پس این مسئله که سرمایه گذاری خطرپذیر در خراسان جنوبی چه میزان می تواند جذب کند بررسی و تا پایان سال گزارش ارائه کنید تا پیگیری شود.
وزیر وعده داد که حتما در زمینه طرح کارورزی پیگیری های لازم را انجام می دهد  و همچنین درباره طرح شتاب دهنده ارائه شده دلیل پرداخت نشدن اعتبار را پیگیری می کند. وی ادامه داد : در حوزه صادرات داده ها و نرم افزارها به افغانستان هم پیگیری و راهی برای برقراری ارتباط با آن ها فراهم می کنم.
«دلگیر» مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان هم گفت: یک سوم شرکت ‌های دانش بنیان این استان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ( ICT ) فعالیت می کنند و طرح آموزش مهارت‌های خاص و مورد نیاز بازار کار برای ۹۰۰ نفر در استان در دستور کار است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*