اهل قلم به پابوسی امامزادگان مشرف شدند

همزمان با دهه وقف جمعی از خبرنگاران استان در سفری یک روزه به پابوسی امامزادگان شاخص شهرستان های سربیشه و نهبندان مشرف شدند.
اولین مقصد خبرنگاران مزار بی بی زینب خاتون(مزارکاهی) شهرستان سربیشه بود که پس از زیارت این امامزاده و صرف صبحانه نشستی کوتاه با امینی نسب رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان سربیشه داشتند.
رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان سربیشه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آستانه مبارکه بی بی زینب خاتون (سلام ا…علیها) مشهور به مزار کاهی یکی از بقاع متبرکه شاخص کشوری و مشهورترین بقاع متبرکه خراسان جنوبی است ، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۱۲۰ هزار زائر و مشتاق به زیارت خاندان اهل بیت (علیه السلام) برای زیارت به این مکان مشرف شدند.
فضای شبستان آستان مقدسه بی بی زینب خاتون
سه برابر می شود
امینی نسب با اشاره به فعالیت های عمرانی در این بقعه متبرکه، افزود: با توجه به تعداد زیاد زائران این آستانه مبارکه در ایام تعطیلات و به دلیل کمبود فضا برای اجرای برنامه ها و مراسم، برنامه ریزی شده صحن اول را در توسعه شبستان قرار دهیم و کل صحن را به شبستان قبلی اضافه کنیم که شبستان فعلی ۳۵۰ مترمربع و شبستان در دست اقدام ۷۰۰ مرمربع مساحت دارد.
به گفته وی تکمیل آینه کاری و تربت خانه این بقعه متبرکه، تکمیل و راه اندازی ۲ دستگاه سرویس بهداشتی، احداث پارکینگ به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع و احداث جاده مزارکاهی به بیرجند از مسیر استانست به طول ۱۰ کیلومتر از جمله این فعالیت ها بوده است.
امینی نسب از احداث چهار باب سوئیت با امکانات کامل به مساحت ۱۶۰ متر مربع خبر داد و گفت: همچنین دفتر آستانه و مرکز فرهنگی و قرآنی در مزار کاهی احداث شده که همزمان با دهه وقف ۴ آذر ماه افتتاح می شود. به گفته وی همزمان با حجم عملیات عمرانی که در شبستان آستانه مبارکه بی بی زینب خاتون (سلام ا… علیها) اجرا می شود احداث ۱۰ باب سوئیت به مساحت ۴۰۰ مترمربع در حال انجام است که امیدواریم برای ایام نوروز سال ۹۷ به بهره برداری برسد.رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سربیشه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسجد و مجتمع فرهنگی ابوالفضل علیه السلام سربیشه گفت: در هشت ماهه امسال ۲ باب سوئیت به مساحت ۹۰ متر مربع و با اعتبار ۸۰ میلیون تومان در این مجتمع احداث شده است.
به گفته وی، سالن اجتماعات چند منظوره و آشپزخانه به مساحت ۲۰۰ مترمربع با هزینه ۱۵۰ میلیون تومان و احداث پارکینگ به مساحت ۵۰ متر مربع و تکمیل آن با هزینه ۳۰ میلیون تومان از دیگر فعالیت های عمرانی در این مکان بوده است.
امینی نسب خاطرنشان کرد: در شهرستان سربیشه هفت بقعه متبرکه شامل آستانه مبارکه بی بی زینب خاتون سلام ا… علیها، امامزاده گلبانگ خراسان در روستای برکوه، امامزاده شاه سلطان بیدار در روستای دهک، امامزاده سید محمد و سید عبدا…علوی در بخش درح، امامزاده سید حامد علوی در روستای چنشت و مسجد و مجتمع فرهنگی حضرت ابوالفضل علیه السلام وجود دارد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سربیشه با بیان اینکه درآمد بقاع متبرکه شهرستان سربیشه نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد رشد داشته است، افزود: در حال حاضر ۵۷۰ موقوفه و ۱۸۹ مسجد در شهرستان سربیشه وجود دارد که یکی از موقوفات شاخص شهرستان موقوفه اسماعیل‌خان و محمدابراهیم شوکت الملک است که اجرای نیت آن شامل عزاداری چهارده معصوم، فعالیت‌های قرآنی، کمک به دارو و درمان بیماران بی‌بضاعت، کمک به مدرسین حوزه علمیه و برگزاری اعیاد است.
امینی نسب با تاکید بر اینکه موقوفه سلم‌آباد از دیگر موقوفات شاخص شهرستان سربیشه است، اظهار کرد: نیات آن شامل ۲ سهم کمک به دانش آموزان بی‌بضاعت و ۲ سهم کمک به طلاب حوزه علمیه است.
ثبت ۱۲ وقف جدید از ابتدای امسال
در شهرستان سربیشه
به گفته وی امسال ۱۹۰ درصد در حوزه وصول و درآمد موقوفات شهرستان سربیشه رشد داشته ایم و از ابتدای امسال تاکنون ۱۲ فقره وقف ثبت شده که ۱۱ فقره آن در دهه وقف امسال به ثبت رسیده است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سربیشه گفت: برای نخستین بار در استان با پیگیری و تعامل با اداره منابع طبیعی شهرستان مساحت ۲۰ هکتار از اراضی ملی به مسجد و مجتمع فرهنگی مذهبی حضرت ابوالفضل علیه السلام سربیشه واگذار شده است.
به گفته امینی نسب،امسال ۴۲۰ میلیون تومان اعتبار برای بقاع متبرکه شهرستان سربیشه اختصاص یافته و همچنین ۳۰ میلیون تومان اداره میراث فرهنگی برای ساخت آلاچیق در مزارکاهی اختصاص داده است.
به گفته وی دوماه از راه اندازی اداره ثبت اسناد در سربیشه می گذرد که تاکنون ۱۰۰ فقره سند مالکیت موقوفات صادر شده و ۹۰ فقره سند در مرحله صدور سند است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سربیشه خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال ۵۲ میلیون تومان در حوزه های مذهبی، اجتماعی و مساجد توسط این اداره اجرای نیت شده است. امینی نسب ادامه داد: در روستای هریوند ۴۵ موقوفه واقع شده که حدود ۱۴ سال اجاره بهای آن را پرداخت نکرده اند اما با پیگیری اداره اوقاف و شفاف سازی و ارائه گزارش از اقدامات انجام شده در حوزه اجرای نیت، تمام مستاجران به قوانین اوقاف تمکین کردند و حاضر به پرداخت حقوق اوقاف شدند که تاکنون ۳۰ میلیون تومان برای اجاره بهای معوقه پرداخت شده که ۲۵ میلیون آن امسال اجرای نیت شده و الباقی در صورت نیاز به تعمیر و مرمت قنات به مستاجران موقوفات پرداخت خواهد شد.
پرداخت یک ماه یارانه اهالی چنشت برای کمک به ساخت ضریح جدید امامزاده سید حامد علوی
مقصد دوم خبرنگاران مزار سید حامد علوی روستای چنشت بود. رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سربیشه گفت: یکی دیگر از بقاع متبرکه شاخص این شهرستان، آستان مقدس امامزاده سید حامد علوی می باشد که تمامی مراسم ملی و مذهبی در این امامزاده برگزار می شود. به گفته وی امسال ساخت و نصب ضریح امامزاده سید حامد علوی به مساحت ۱۲ متر مربع و با هزینه ۱۰۵ میلیون تومان از محل کمک های خیران و نذورات مردمی، یارانه یک ماه اهالی روستای چنشت و با کمک سازمان اوقاف و امور خیریه انجام شده است.
امینی نسب با بیان اینکه احداث هشت باب سوئیت در جوار امامزاده سید حامد علوی روستای چنشت در دست اجرا است، افزود: همچنین نصب ۱۰ باب لوستر و نصب سنگ قبر امامزاده انجام شده و در آینده نزدیک مسیر امامزاده تا غار چنشت که محل دفن اولیه امامزاده بوده با همکاری اداره میراث فرهنگی شهرستان سنگ فرش خواهد شد.
دارالشفای امامزاده سیدنا الحسین دهک خدمات ویزیت و دارویی رایگان به زائرین می دهد
سومین مقصد خبرنگاران، آستان مقدس امامزاده سیدنا الحسین (ع) بود. آستان مقدسی که در روستای دهک از دهستان عربخانه از بخش شوسف شهرستان نهبندان واقع شده است.رجب عبداللهی، عضو هیات امنای امامزاده سیدناالحسین (ع) با بیان اینکه در طول سال تمام مراسم ملی و مذهبی در این بقعه مبارکه برگزار می شود، گفت: داروشفایی در آستان مقدس آماده شده که تمام خدمات ویزیت و دارویی آن رایگان است.وی با بیان اینکه این امامزاده ۳۸ باب زائرسرا و ۱۴ باب سوئیت مجهز به امکانات رفاهی دارد، افزود: در طرح جامع این امامزاده یک هزار مترمربع زیربنا در نظر گرفته شده که اسکلت ۵۰۰ مترمربع از آن تا دی ماه آماده سازی می شود.عبداللهی با اشاره به اینکه صحن روبه روی امامزاده سیدنا الحسین علیه السلام سنگ فرش شده، افزود: همچنین دیوار ساحلی در کنار سرویس های بهداشتی احداث شده است که در مجموع ۳۸۰ میلیون تومان برای این پروژه ها هزینه شده است.به گفته وی در ایام تعطیلات تابستان و نوروز روزانه بیش از ۵۰۰ نفر به زیارت این امامزاده مشرف می شوند و هر هفته روزهای پنج شنبه و جمعه نیز مردم حدود ۳۰ گوسفند را در قربانگاه این آستان مقدس ذبح می کنند.کریم کریمی، مدیر اجرایی امامزاده سیدناالحسین (ع) نیز با تاکید بر اینکه در طرح آرامش بهاری ۱۷ هزار نفر در این بقعه متبرکه اسکان یافتند، گفت: طرح های مختلف نشاط معنوی، سوگواره یاس نبوی و بصیرت عاشورایی در این مکان برگزار می شود.
به گفته وی، در طول ایام سال ۱۱۰ نفر خادم افتخاری در این امامزاده مشغول فعالیت و خدمات رسانی به مسافرین و زائرین هستند.
کریمی یکی از مشکلات این بقعه متبرکه را کمبود آب عنوان کرد و گفت: در ۲۴ ساعت امامزاده یک ساعت آب دارد و آب مورد نیاز برای زائران با تانکر آبرسانی می شود.
مدیر اجرایی امامزاده سیدنا الحسین علیه السلام نهبندان با اشاره به اینکه برق این بقعه متبرکه با روستای دهک مشترک است که همین امر موجب افت ولتاژ برق می شود، افزود: نیاز است این مکان پست برق جدایی داشته باشد که هزینه آن ۵۰ میلیون تومان برآورد شده است اما درآمد امامزاده پاسخگوی این امر نیست.یکی دیگر از امامزادگانی که اصحاب رسانه به زیارت آن مشرف شدند آستان امامزاده آقا سیدعلی (ع) در شهرستان نهبندان بود. مردم محل آقا سید علی را منسوب به نوادگان حضرت علی بن ابیطالب (ع) می دانند؛ اما از زمان و علت آمدن و شهادت ایشان در این محل اطلاعی ندارند.
این آستان مقدس که در مسیر جاده اصلی بیرجند- زاهدان قرار گرفته همه روزه پذیرای خیل عظیمی از زائران و مسافران می باشد. تعداد ۴۰ باب زائرسرا و ۱۰ باب سوئیت جهت استفاده زوار در جوار این امامزاده احداث شده است. این واحدها دارای امکانات لازم بوده و به‌ طور رایگان در اختیار زوار قرار می‌گیرند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*