چتر بسته بیمه در هجوم آفات به باغ های استان

کرم خراط، پروانه چوبخوار پسته، سوسک شاخک بلند رزاسه، سوسک چوبخوار شاخک بلند درختان میوه و سوسک طوقه‌خوار درختان همه جزو آفات ثانویه‌ای هستند که با تداوم خشکسالی در استان به آفات درجه یک تبدیل شده‌اند.
این سناریوی جدید خشکسالی در استان است سناریویی که این بار شاهرگ کشاورزی را هدف گرفته است و با توجه به قانون هایی که همیشه یک خط در میان به نفع کشاورزان است آفات بدترین خسارتی است که می تواند یک کشاورز را از زندگی ساقط کند چراکه هیچ بیمه ای باغ ها را در برابر آفات حمایت نمی کند.
شهرستان طبس یکی از شهرستان های کویری خراسان جنوبی است که بنا به گفته کارشناسان وضعیت خشکسالی در این شهرستان امسال حاد گزارش شده و هجوم آفات به مزارع کشاورزی این شهرستان حالت طغیانی به خود گرفته است.
مدیر جهاد کشاورزی طبس در این ارتباط می گوید: خشکسالی های چندین ساله در شهرستان، زمینه فعالیت آفات خشکی دوست و گرما دوست را فراهم کرده است.
داوود بخشایی با بیان اینکه بر اثر این خشکسالی ها آفات حالت طغیانی به خود گرفته است، درباره شرایط باغ ها و خساراتی که در سال زراعی گذشته به کشاورزان وارد شد می گوید: با چندین نوبت سمپاشی و صرف هزینه بسیار زیاد آفت کنترل نشده وخسارات زیادی به محصولات زراعی و باغی این شهرستان و کشاورزان وارد شده است.
وی با بیان اینکه سال گذشته در محصول پسته آفت کرمانیا ۷۰ درصد از باغات پسته را درگیر کرده بود، ادامه داد: متوسط خسارت این آفت در هر باغ ۳۰ تا ۳۵ درصد است.
بخشایی با اشاره به اینکه پسیل پسته نیز خسارت زیادی از طریق ریزش برگ ها و جوانه ها وارد کرده است، گفت: در این شهرستان در ۷۰ درصد باغات پسته آفت پسیل به صورت طغیانی در آمد و کشاورزان متحمل خسارت های زیادی شده اند.
سوسک کرگدنی
مدیر جهاد کشاورزی طبس، آفت سوسک کرگدنی و کرم گرده خوار خرما را از تبعات خشسکالی بر نخلستان های خرمای شهرستان عنوان کرده و می گوید: در خرما آفت سوسک کرگدنی باغات شهرستان را آلوده کرده و خسارت جبران ناپذیری را از طریق شکستن برگ و خوشه ها وارد آورده است.
بخشایی ادامه داد: همچنین آفت شپشک شفاف در بعضی ارقام از جمله کبکاب برخی باغات شهرستان را درگیر و خسارت زیادی وارد آورده و به صورت طغیانی درآمده است.
مدیر جهاد کشاورزی طبس گفت: همچنین در خرما بیماری زوال و خشکی به بعضی از ارقام از جمله زاهدی خسارت زیادی زده است. وی درباره دیگر آفاتی که در باغ های این شهرستان دیده شده می افزاید: در جالیز نیز آفت تریپس جالیز خسارت زیادی وارد آورده و حشرات زنده مکنده مثل شته، عسلک و کنه سبب انتقال بیماری ویروسی کوتولگی زرد کدوییان شده که با کوتاه ماندن بوته، زردی و رشد نکردن خسارت زیادی به مزارع جالیز وارد کرده است. به گفته وی پسیل، سن پسته، پروانه چوبخوار پسته، سن گندم، شپشک شفاف خرما و سوسک کرگدنی خرما، شپشک استرالیایی و شپشک اردآلود روی مرکبات، تریپس جالیز و مگس جالیز از مهمترین آفاتی هستند که بخش کشاورزی شهرستان را درگیر خود کرده اند.
اوضاع دیگران
این طور که معلوم است اوضاع در شهرستان های دیگر هم تعریفی ندارد از زنگ زرشک گرفته در منطقه قائنات تا سوسک سرشاخه خوار در باغ های پسته سرایان ، مدیر جهاد کشاورزی سرایان درباره رشد آفات با اشاره به آفت های  مختلف پسته  می گوید: دو نوع آفت سوسک سرشاخه خوار و همچنین پروانه چوب خوار پسته بیشترین نگرانی را بین باغداران به وجود آورده است.
وی می افزاید: این آفت با تخم ریزی در شاخه های نیمه خشک و هرس شده به درختان پسته هجوم می آورد و از آنجا که سوسک سرشاخه خوار پسته تنها در شاخه های نیمه خشک تخم ریزی می کند کشاورزان باید نسبت به رعایت بهداشت باغ های خود حساس بوده و از انباشتن این شاخه ها در داخل و اطراف باغ خودداری کنند.
این آفات در همه جا سر کشیده اند آن ها به مزارع گندم هم رحم نداشته اند و کشاورزان در هنگام برداشت با گندم های توخالی یا به اصطلاح سن زده مواجه می شوند ، این تراژدی در همه شهرستان هایی که کشاورزی وجود دارد سر برآورده و در انواع مختلف خودنمایی کرده است .با همه آنچه دانستیم بهتر است بدانید این آفات و هجومشان از نظر کارشناسان بیمه ای قابل حمایت نیست.
عدم حمایت بیمه از آفات کشاورزی
مدیر صندوق بیمه کشاورزی خراسان جنوبی در این ارتباط به خبرنگار ما می گوید: آفات به دلیل این که مدیریتی بوده و به چگونگی مدیریت باغ و مزرعه بستگی دارد، تحت پوشش حمایت بیمه ای قرار نمی گیرند.
جواد غنچه با اشاره به اینکه باغداران باید از خدمات کارشناسی جهادکشاورزی کمک بگیرند و تا قبل از اینکه آفات به شکل طغیان درآید به فکر رفع آن باشند، اعلام کرد: در هر موضوع مدیریتی که کشاورز توانایی مهار آن خسارت را داشته باشد بیمه ورود نداشته است و آفات هم از همین مسائل است.
وی در پاسخ به اینکه خشکسالی باعث بروز این معضل شده است تاکید می کند: ما نیز به این موضوع اجحاف داریم که چه چیز در خشکسالی بیشتر می شود اما همه کارشناسان جهاد کشاورزی متفق القولند که اگر کشاورز به درستی مدیریت داشته باشد می تواند جلوی هجوم آفات را بگیرد.  شاید مسائل زیادی دست به دست هم می دهد تا آثار خشکسالی بیشتر خود را به رخ بکشد اما نکته مهم اینجاست که هیچ کشاورزی خود خواسته نمی خواهد باغش در معرض آفات قرار گیرد یا به طغیان آفات گرفتار شود پس آیا این مدیریت اکتسابی است و نیاز به زیرساخت ندارد؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*