نابودی ۸۰ درصد باغات انارسرایان

مدیر جهاد کشاورزی سرایان گفت: با توجه به خسارت سرمای بهاره به باغات انار شهرستان سرایان امسال هیچ محصول اناری در شهرستان نخواهیم داشت. موسی سلیمانی افزود: بر اثر سرمای ۸۰درصدی بهاره، امسال بالغ بر پنج هزار و ۹۷۲ هکتار از اراضی کشاورزی سرایان خسارت دیده اند. وی افزود: حجم این خسارات ۱۵۶ میلیارد تومان می باشد که از این میزان ۱۰۳ میلیاردو۲۲۶ میلیون تومان مربوط به محصول انار بوده است. وی ادامه داد : درحال حاضر هزار و ۵۵۵ هکتار ازباغات شهرستان زیرکشت انار قرار دارد، که سرما امسال به یک هزار هکتار از این باغات خسارت زده است. سلیمانی گفت: ۸۰درصد باغات انار این شهرستان بر اثر این سرما نابود شده است. وی با بیان اینکه انارهایی که خسارت دیده اند به صورت ۱۰۰ درصد از بین رفته و امسال هیچ محصول اناری در شهرستان نخواهیم داشت، عنوان داشت: خسارت باغات نیزبه صورت ۸۰ درصد بوده و این یعنی ۸۰ درصد باغات شهرستان تا چهار سال آینده محصول نخواهند داد. به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرایان این شهرستان از نظر تولید انار در رتبه دوم استان قرار دارد.
خسارت سرما به اراضی زیر کشت زعفران وپسته
سلیمانی همچنین از خسارت سرما به سه هزار و۳۳۹ هکتار از اراضی زیر کشت زعفران شهرستان خبر داد و گفت: علاوه بر این امسال بر اثر سرما آخر فصل و بهاره هزار و ۴۷۰ هکتار از سایر محصولات کشاورزی شهرستان خسارت دیده اند. وی تصریح کرد: در سال جاری بدلیل سرمازدگی زمستان سال گذشته و نوسانات دمایی در فصل بهار و ایجاد خلل در روند گرده افشانی و باروری درختان، کاهش عملکرد پسته را در هکتار خواهیم داشت. وی بیان داشت: در حال حاضر ۱۶۰۰ هکتار از باغات پسته شهرستان به مرحله باروری اقتصادی رسیده است که عملکرددرهرهکتار به طورمتوسط ۱۴۵۰ کیلوگرم پسته خشک می باشد.
وی ادامه داد: با شروع فصل پیوند در شهرستان سرایان ، عملیات پیوند زنی درختان پسته توسط نیروهای هرس کار و پیوند زن با تجربه در سطح ۳۰۰ هکتار آغاز شده است.
وی بیان کرد: در قالب این عملیات ۱۳۵ هزار  اصله درخت با بهره گیری از ارقام سفید فیض آباد، احمدآقایی، کله قوچی و بادامی پیوند زده خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*