مصوباتی برای فردا

اولین جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی در سال جاری در شرایطی  برگزار شد که برایندش مصوباتی است که تحقق آن ها در گرو فرا رسیدن فرداها و البته عمل مجموعه های اجرایی در تعهداتشان است.
عدم اجرای مصوبات کارگروه سلامت و امنیت غذایی در مورد ساماندهی چهارشنبه بازار، نحوه واگذاری پساب تصفیه خانه بیرجند و بررسی بیشتر پیرامون این موضوع، ساماندهی ایستگاه های صلواتی در سطح شهر، اجرای برنامه های پیشگیرانه برای جلوگیری از انتشار بیماری های مشترک انسان و دام مانند تب کریمه کنگو و … از مهم ترین موضوعاتی بودند که روز گذشته در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان بیرجند در سال جاری مورد رسیدگی قرار گرفتند. مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان بیرجند در ابتدای این جلسه با انتقاد از عملکرد شهرداری در عدم اجرایی ساختن مصوبات جلسه گذشته کارگروه برای ساماندهی بازار روزها و چهار شنبه بازار اذعان داشت: ۷۰ تا ۸۰ درصد این مصوبات اجرایی نشده و در این فاصله شهرداری در پاسخ به نامه های مرکز بهداشت پاسخ قابل قبولی ارائه نکرده است.
شرایط خوبی بر پساب تصفیه خانه بیرجند حاکم نیست
محمد حسن کربلائیان در ادامه با اشاره به بررسی های میدانی از وضعیت پساب تصفیه خانه بیرجند با بیان اینکه شرایط خوبی در آنجا حاکم نیست، گفت: در بازدید حضوری ازوضعیت پساب تصفیه خانه فاضلاب به همراه چند مجموعه دیگر صورت جلسه ای تهیه شد که به نظر گویای شرایط خوبی در آن مکان نبود.
وی با بیان اینکه تصاویر مورد نیاز نیز در این زمینه تهیه شده، افزود: یک شرکت تعاونی کشاورزی که از قبل نیز در آن حوزه فعالیت داشته الان نیز آمادگی دارد با تاییدیه محیط زیست و جهاد کشاورزی به فعالیت خود ادامه دهد.
تولید بذر و نهال از پساب تصفیه خانه بیرجند
در ادامه جلسه مدیر شرکت تعاونی کشاورزی که در حوزه پساب تصفیه خانه سرمایه گذاری کرده با حضور در جمع اعضای کارگروه به تشریح فعالیت های خود پرداخت و اذعان داشت: در گذشته کشت غیر مجاز در اراضی پایین دستی پساب تصفیه خانه انجام می شد که شرکت تعاونی ما با تاییدیه جهاد کشاورزی در سال ۹۱ بر اساس الگوی کشت خود آنها شروع به فعالیت می کند.
عدم تمدید قرارداد توسط آب منطقه ای
ربیعی با بیان اینکه در حال حاضر در ۵۰ هکتار از اراضی پایین دستی اقداماتی مانند تسطیح اراضی ، لوله گذاری و جاده سازی در مزارع انجام شده و ۵۰۰ نفر نیز بهره بردار در شرکت عضویت دارند ، افزود: ما آمادگی داریم به مرکز تولید بذر و نهال در استان تبدیل شویم و از چند ماه گذشته اقداماتی در زمینه تولید چوب در دستور کار داشته ایم و تسهیلاتی گرفته ایم که در حال حاضر شرکت آب منطقه ای با توجه به اتمام قرارداد با ما قراردادی منعقد نکرده است .
وی با بیان اینکه انتقال پساب به جای دیگر بسیار پر هزینه خواهد بود، افزود: ما با الگوی کشت تایید شده توسط دستگاه های مرتبط فعالیت خواهیم کرد و انتظار داریم از ما حمایت شود.
تشکیل کمیته فنی برای اعلام نظر نهایی در مورد پساب
فرماندار بیرجند درادامه خواستار تشکیل کمیته فنی با حضور محیط زیست، جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی، فرمانداری و معاون عمرانی استانداری برای تصمیم گیری در مورد واگذاری پساب تصفیه خانه بیرجند شد و گفت: آزمایشات لازم بر روی پساب برای اندازه گیری فلزات باقیمانده و اثرات آن بر روی محصولات کشت شده در اراضی پایین دستی انجام و راه حل اساسی برای استفاده از پساب تهیه و به کارگروه برای اعلام نظر نهایی منعکس شود.
ناصری افزود: این کمیته بزودی تشکیل و ظرف دو سه ماه آینده با توجه به زمان بر بودن بررسی ها نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.
۷۵ درصد علل مرگ و میر؛ بیماری های غیر واگیر
مسئول بیماری های مرکز بهداشت شهرستان بیرجند در ادامه جلسه به تشریح وضعیت بیماری های غیر واگیر و میزان مرگ و میر آنها در کشور پرداخت و گفت: ۷۵ درصد علل مرگ و میر در کشور بیماری های غیر واگیر است .فاروقی افزود: برای جلوگیری از بیماری تب کریمه کنگو باید پیشگیری های لازم صورت گیرد.
افزایش ذبح غیر مجاز بدلیل کمی ورودی کشتارگاه
سرپرست دامپزشکی شهرستان بیرجند نیز در ادامه به تشدید نظارت ها بر کشتارگاه ها و اعزام کارشناس به روستاها برای مراقبت های دامی اشاره کرد و گفت: میدان دام به طور مرتب سم پاشی می شود.
مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان بیرجند در ادامه با اشاره به بازدید از کشتارگاه بیرجند ، گفت: نتیجه این بازرسی خوب نبود و به نظر ورودی کشتارگاه کم است که خود افزایش ذبح غیر مجاز را در پی دارد.
معذوریت شهرداری برای برخورد در چهار شنبه بازار
معاون اجرایی سازمان میادین میوه و تره بار  شهرداری بیرجند نیز در این جلسه با انتقاد از اینکه اطلاعات ارسال شده به کارگروه در مورد عملکرد شهرداری در چهار شنبه بازار نادرست بوده، گفت: ما هم دغدغه سلامت مردم را داریم ولی از طرف دیگر با معذوریت هایی هم مواجهیم.هاشم طوقی با بیان اینکه در چهار شنبه بازار ۵۰۰ عرضه کننده فعالیت دارند ، افزود: نگاه شما صرفا بهداشتی است ولی ما هم با معذوریت هایی از طرف دیگر سازمان ها مواجهیم .
وی اضافه کرد: به نظر می رسد مشکلات بهداشتی شهرستان بیرجند فقط مسائل چهارشنبه بازار است .
نماینده تبلیغات اسلامی بیرجند نیز با اشاره به عدم جانمایی ایستگاه های صلواتی توسط شهرداری در سطح شهر گفت: با وجود اینکه مصوبه ای در این زمینه داشته ایم ولی شهرداری اقدامی انجام نداده است .
شهرداری میدان میوه و تره بار قبلی
را در اختیار چهارشنبه بازار قرار دهد
فرماندار بیرجند در پایان جلسه به جمع بندی نهایی پرداخت و گفت: در اجرای مباحث بهداشتی همیشه با معذوریت هایی مواجهیم و برای ساماندهی چهار شنبه بازار نیز قرار بود کنترل بیشتری بر عرضه مواد غذایی بخصوص موادی که بصورت فله ای عرضه می شود، انجام شود و فروشندگان شناسنامه دار شوند. ناصری با انتقاد از فروش البسه دست دوم در اینگونه اماکن افزود: پیشنهاد شده شهرداری میدان میوه و تره بار قبلی را برای تقسیم چهارشنبه بازار آماده سازی کند تا علاوه بر جداسازی نحوه فروش مواد و کالا از ترافیک مسیر هم کاسته شود.
فرصت یکماهه برای جانمایی ایستگاه های صلواتی
وی هم چنین به شهرداری فرصت داد ظرف یکماه آینده ایستگاه های صلواتی سطح شهر را با همکاری پلیس راهور جانمایی کند و در ادامه اذعان داشت: سخت گیری در حوزه سلامت مردم با پشتوانه قانون مشکلی ایجاد نمی کند چرا که اگر این سخت گیری ها نبود خراسان جنوبی استان پاک تب کریمه کنگو نبود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*