شهردار بیرجند از نگاه شهروندان

«شهردار باید فردی شجاع، جوان، پرتلاش، مردمی، صادق، خستگی ناپذیر، به دور از جریانات سیاسی و با نگاه عادلانه در  توزیع امکانات به کل شهر و به فکر پیشرفت و آبادانی شهر باشه نه باند بازی و دلال بازی» این خصوصیات را یک نفس می گوید و در آخر با نیشخندی این طور تمامش می کند «کی به حرف ما گوش میده ؟»
انتخاب شهردار و ملاک هایی که هر کدام از ما برای انتخاب او داریم با انتخاب اعضایی که برای شورا می کنیم معلوم می شود. شهر بیرجند با کاج هایی که گاهی حال شهروندان را ناخوش می کند شهرداران زیادی به خود دیده از بومی هایی که برخی ها می گویند نگذاشتند که کار کنند تا افرادی که آمدند و بعد از رفتنشان انگار نه خانی آمده و نه خانی رفته است ! اما حال بعد از انتخابات تحولی در شورای اسلامی شهر بیرجند باید دید تغییری در شهرداری بیرجند به وجود خواهد آمد یا نه ؟نظرات شهروندان بیرجندی در این مورد را در ادامه این گزارش می خوانید.
«باید جوان و خستگی ناپذیر باشد»این جمله را سعید می گوید. او دانشجو است و برای مرور درس هایش به کتابخانه امام رضا (ع) بیرجند آمده هر چند این انتخاب ها را سیاسی می داند اما معتقد است مردم باید مطالبه گری داشته باشند تا شهرداری مناسب برای بیرجند انتخاب شود.
به گفته او شهردار ۴ سال آینده هر که باشد باید به مهرشهر نگاه ویژه ای داشته باشد و اگر تامین امکانات در توان او نیست بدون ترس علت را بیان کند تا مردم بدانند مشکل از کجاست!!!
بهلگردی یک خانم خانه دار بیرجندی که در ایستگاه اتوبوس ابوذر منتظر است می گوید: شهردار باید یک فرد اجرایی و میدانی باشد و دنبال کار سیاسی نباشد، باید صادق، مردمی و پرتلاش باشد. به نظر او شهردار نباید دنبال دلال بازی باشد و بدور از نگاه سیاسی به فکر آبادانی شهر باشد.
خانم دیگری که تعدادی ظرف یک بار مصرف در دست داشت و کیسه بزرگ سبزی در کنار پایش قرار داشت با اشاره به اینکه وضعیت اشتغال شهر داغون است و او برای تامین معاش خانواده اش به کار سبزی پاک کردن روی آورده است، می گوید: به نظرمن مردمی وکاری بودنش مهمتر است تا بومی بودنش، وقتی مشکلات بیرجند را بداند وکاری نکند چه فایده دارد ؟مهم این است که  بخواهدکارکند آن وقت از هزاران منبع متوجه مشکلات استان می شود و می تواند آن را حل کند یعنی مهم کاری بودنش است.
«مهدی – ع» خودش می خواهد نامش را این طور بنویسم. او که یک کارمند بیرجندی است در این باره نظر متفاوتی دارد. به نظرش خانواده و فامیل شهردار باید سیر باشند، یعنی به خاطر حقوق شهرداری قبول نکنه یا اینکه چشم طمع به نقاط خوب شهر داشته باشد یا بخواهد از عنوان شهردار بودنش برای خودش و خانواده و هفت پشتش کار درست کند !
بهلگردی یک خانم دیگر هم که در خیابان شهدا منتظر تاکسی است می خواهد شهردار برای خانمها جایی برای تفریح ایجاد کند چرا که با یک پارک بانوان آن هم در آن سوی شهر می توان گفت فضایی ایجاد نشده است مگر چند نفر می توانند هر روز برای تمرین های ورزشی از این طرف شهر به آن طرف شهر بروند. چرا در همین پارک های محله مکانی برای تفریح خانم ها تعبیه نمی شود بعد با خنده می گوید «حداقل یک دست والیبال بزنیم شاد شیم!»
«شهرداری خوبه که اول از همه به نیروهاش برسه» از این پاسخ یکی دیگر از شهروندان  بیرجندی حدس می زنم کارمند شهرداری باشد، ادامه می دهد: خیلی ها هستند چند سال است شرکتی کار می کنند !!! حرف دیگری نمی زند و سوار تاکسی می شود.
یک شهروند هم می خواهد شهردار به بافت فرسوده شهر بیشتر اهمیت دهد و ادامه می دهد: به نظر من انتخاب شهردار می بایست بر اساس توانایی، جوان گرایی، دانش علمی و به دور از منافع شخصی صورت گیرد.
یک پیرمرد که در سایه درختان بلند پارک توحید با دوستانش نشسته است در پاسخ به این سوال که چه ملاک هایی برای انتخاب شهردار بیرجند باید رعایت شود توضیحات کامل تری می دهد: مدیریت شهری از مدیریتهای کلان در هر حوزه منطقه و شهر و شهرستان است، مدیریت شهری با توجه به رسالت شهرداری وخود گردان بودنش چند منظوره است حوزه مدیریتی شهرداری شامل  درآمد زایی، عمرانی، بهداشتی، شهرسازی، خدماتی و توسعه اقتصاد شهری، فرهنگی، اجتماعی و….. است بنابراین شهردار اول باید یک مدیر باشد و یک مدیر شهری خوب اول باید فرایند مدیریتی را بداند و آشنا با حوزه مدیریتی خود باشد.
در ادامه گفت و گو مشخص می شود او کارمند بازنشسته شهرداری است برای همین نمی خواهد فامیلش را بنویسم و این طور ادامه می دهد : از همه مهمتر شورای شهر به عنوان بازوی محرک مدیر عملیاتی خود به دور از هرگونه زیاده خواهی شخصی وغیر شخصی و جناحی باید تلاش کند معضلات را بر طرف کنند و مسئولان شهر هم به دور از جناح بازی و چشم طمع به حق الناس مدیر شهری را حمایت کنند تا مدیر موفق و شهری رو به توسعه داشته باشیم و عملکرد دیگران را بدون اطلاع و به صورت غیر واقعی زیر سئوال نبریم ان شاءا…
یک شهروند هم تنها به این جمله بسنده می کند«کلا قحط الرجاله، فضای شهر را ببینید، طرح هایی که روی در و دیوار کار شده ! افرادی که برای اجرای این طرح ها انتخاب شدند، اصلا حس خوبی به شهر و زیباسازی و . . . ندارم»
یک مغازه دار در خیابان معلم هم می گوید: ما شهرداری می خواهیم که خودش در شورا بوده باشد در کارهای اجرایی دقیق بوده باشد، خانواده شهید، ولایت مدار واقعی و بدور از جریان بازی های سیاسی ثابت شده در همه زمینه ها. فکر کنم همین موارد برای شهردار کافی است.
شهابادی اضافه می کند: اعضای شورای شهر حق سنگینی برگردن شان دارید مواظب باشند که در درگاه الهی پاسخگو خواهند بود. از علی آموز اخلاص عمل… یا علی.
یکی دیگر از شهروندان بیرجندی هم نظری کاملا قابل توجه دارد و تاکید می کند: در ادوار گذشته بعضی از دوستان خیلی متوجه این موضوع نبودند که شورای اسلامی یک دفتر مستقل برای رسیدگی به امور مربوطه دارد و گاه به شهرداری مراجعه می کردند و بی گاه به میان مردم می جستند و آنچه نباید را می گفتند و آنچه باید را نمی گفتند! قطعا رفتار شهردار انعکاس رفتار و انتظارات اعضای شورای اسلامی خواهد بود و باید به جای حساس کردن شخص شهردار، تیم شورا را زیر ذره بین گذاشت.
نادری در ادامه بی پرده می گوید: برادران عزیز که اعضای شورای اسلامی شهر نام گرفته اید؛ تبریک می گویم؛ شما منتخب مردمید؛ منتخب همان مردم که هر بار گوشه اشاره ای از رهبر معظم انقلاب به سمت خود می بینند،حماسه ای خلق می کنند که دشمنان این مرز و بوم که در اجرای مکر خاموش و آشکار بر علیه ما خواب را از خود گرفته اند انگشت در دهان می مانند. شما منتخب همان مردمی هستید که عزیزانشان برای آسایش ما و فراهم آوردن عرصه هایی اینچنین برای شما، لقب زیبای شهید گرفته اند.شما منتخب مردم شهیدپرور و ولایت مدار بیرجند هستید که جایگاهتان ستودنی است و مردم شهر در انتظار جامه عمل پوشیدن به وعده های شما هستند.
هر چند زمزمه ها و نظرات مردم بیرجندی نشان از توجه آن ها به آنچه قرار است برایشان انتخاب شود دارد اما نباید این را فراموش کنیم تا مطالبه گری نداشته باشیم شهرمان خاموش خواهد ماند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*