سرمقاله / تفرقه به سبک تیلرسون…!!

تیلرسون وزیر امورخارجه آمریکاست و نقطه نظرات هیات حاکمه آمریکا را با ماسک جمهوری خواهی رسانه ای می کند، او در تازه ترین اظهارنظر در مورد نوع سیاست ورزی از نگاه ترامپ به ایران گفته است: ما هنوز به جمع بندی در زمینه نوع مقابله با ایران نرسیده ایم اما برای جایگزینی مسالمت آمیز قدرت که مورد تایید آمریکا نیز باشد با برخی نیروهایی که اکنون نیز در ایران هستند همکاری لازم را خواهیم کرد.
این سخن تیلرسون در حالی گفته می شود که در طول چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون حذف نظام در دستور کار تمامی دولت های جمهوری خواه و دموکرات آمریکا بوده است اما هریک از دو حزب حاکم بر این کشور با ادبیات واهداف خاص  خود عنوان کرده اند. گاه به زبان کلینتون و اوباما و گاه با ادبیات بوش وریگان اما هدف اصلی هردو حزب یکی بوده وهست وآن ساقط کردن نظام یابانظامی گری یاتهدید و یا تحریم…
اماشرایط آمریکا و ایران در سال ۱۳۹۶ و تقریبا تمامی کشورهابه دلیل تغییرات گیج کننده وسریع درتمامی ارکان جهان نسبت به سال ۱۳۵۷بسیارمتفاوت است. اینک در آمریکا این اتاقهای فکر هستند که با در اختیار داشتن متخصصین و متفکرین در امر سیاست و فرهنگ و اقتصاد و جامعه شناس که کسی نه آنهارامی شناسدونه میبیند، اما نتیجه برنامه ریزی آنان به شکل حروف وکلمات ازدهان سیاست مداران آمریکایی خارج می شود، این اتاقهای فکر که بسیارهم حیاتی هستند حتی برنامه هایی برای ده تا بیست سال آینده برخی مناطق وکشورهای جهان دارند که به موقع عملیاتی اش می کنند.
حال تیلرسون با واگویه هایش پرده جدیدی را به نمایش گذاشته است، او جمله ای را در زمانی برزبان می آورد که جامعه ایرانی دچارنوعی تنش پس ازانتخابات است وطرفین باچشمان وگوش های بسته برهم می تازند وتخریب می کنند، او جمله را می گوید وتیم اتاق فکرش منتظر بازتاب و اثرات گفته هایش دردرون حاکمیت ایران است، واز راهها وشوارع دیگر سعی برالقای داشتن نفرات و خطراتش درکشور می کند تا احساساتی رابرانگیزاند وتمامی گروهها واحزاب از اصلاح طلبان و اصولگرایان را به این نتیجه برساند که منظورآمریکا حتما طرف مقابل است و این یعنی ایجاد شرایط تنش و ایجاد جوی ناآرام وپراز شک وتردید وبه ثمررسیدن برخی اهداف مستتر در ادبیات تیلرسون ترامپ.
کم نیستند تناقضات گفتاری و رفتاری اعجوبه آمریکای هزاره سوم، با رقص شمشیر در ریاض به یک باره زبان قاصر عربستانی ها از لکنت گویی به چهچهه زنی تبدیل می شود وباد ریاست بر سایر جماعت دنیای اسلام را به آستین میاندازد و نعره سر می دهد و از آنسو ترامپ نیز درحین دوشیدن عرب های ریاض قطررا حامی تروریسم می نامد اما با او معاشقه رزمایش مشترک می کند و ده ها میلیارد دلار هواپیمای جنگنده به قطر می فروشد!!!
شرایط دیپلماسی در منطقه و جهان به شدت پیچیده و عجیب شده لذا دیگر نمی توان با شعار و مشت گره کردن و فریادهای بی ثمر دراین بازی شطرنج پیچیده جهانی ورود پیداکرد و به نتیجه هم رسید. آرامش ، اتکا به خدا و مردم از جایگاه عزت ایرانی و علم دیپلماسی راه هایی است که توان جلوگیری از تندروی هایی که کشورمان کم ازآن متضرر نشده را امکان پذیر می کند. حواس مان باشد که شرایط موجود درمنطقه اجازه تفکرات احساسی و بزن و برو را به ما نمی دهد ، مردم باهوشیاری، انگیزش لازم را به دیپلمات های شان خواهند داد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*