وضعیت کار و کارگری در استان مطلوب نیست

طی مراسمی با حضور استاندار و جمعی از مسئولان استان، نماینده تشکلات کارگری، کارآفرینان و کارگران از ۳۰ کارگر نمونه استان تجلیل و قدردانی شد. استاندار خراسان جنوبی در این مراسم با اشاره به  وضعیت کارگری در دیگر مناطق کشور گفت: وضعیت کار و کارگری در استان نسبت به شرایط مطلوب، فاصله زیادی دارد. مهندس پرویزی با بیان اینکه شرایط فعلی کارگران نسبت به گذشته تغییر کرده ، اظهار کرد: دولت باید در قانون کار، تولید و اشتغال و رابطه بین کارگر و کارفرما بازنگری کند. وی با تأکید بر اینکه  اگر کارخانه ای تعطیل شود اول کارگر و بعد سرمایه گذار ضربه خواهد خورد و این به ضرر منافع کشور است، اظهار کرد: معدن و کارگران معادن به هم وابسته و لازم و ملزوم یکدیگرند و اگر کارگری نباشد معدنی نخواهد بود، جاهایی که احساس می‌شود در حق کارگر و صنایع تولیدی سوء استفاده می‌شود همه باید با همکاری یکدیگر از حق کارگران، صنایع و کارخانه ها دفاع کنیم. وی خاطر نشان کرد: در چند سال اخیر وضعیت کار و کارگری بهتر شده است اما هنوز فاصله زیاد است. به گفته استاندار هنوز تا رسیدن به رونق اقتصادی در همه زمینه ها فاصله زیادی باقی مانده است و اگر شرایط اقتصادی مطلوب شود وضعیت کارگران هم مطلوب خواهد بود. صدور ۴ هزار مجوز مشاغل خانگی در استان
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی که میزبان این مراسم بود، اظهار کرد: از سال ۹۲ تاکنون شاهد کاهش ۵۰ درصدی شکایت و تنش بین کارگر و کارفرما هستیم که یکی از دلایل آن بهبود وضعیت کسب و کار و رونق و رضایت از شرایط کار در جامعه است. محمد سنجری با بیان اینکه تا سال گذشته حوادث ناشی از کار ۶۴ درصد نسبت به سال ۹۲ کاهش یافته، گفت: تعداد حوادث از ۹۷ مورد در سال ۹۲ به ۵۲ حادثه در سال گذشته رسیده است. به گفته سنجری ۳ هزار درخواست مشاغل سخت و زیان آور در کمیته های ما با حداقل زمان ۲۰ روز رسیدگی و به سازمان تامین اجتماعی ارجاع شده است. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان عنوان کرد: طی چند سال اخیر شاهد رشد ۳۲ درصدی تشکل های کارگری و کارفرمایی در سطح استان بوده ایم و هم اکنون تعداد تشکل‌ها ۲۴۰ مورد است. به گفته وی در طول چند سال اخیر هر سال سه نوبت سبد کالا در بین جامعه هدف ۵۸ هزار نفری توزیع شده است. سنجری از صدور ۴ هزار مجوز مشاغل خانگی خبر داد و افزود: ۳۳ هزار اشتغال ایجاد شده در بخش های مختلف دستگاه های اجرایی در سامانه ملی رصد ثبت شده و بیش از ۸ هزار و ۹۰۰  نفر از طریق کاریابی های استان در بنگاه های اقتصادی مشغول به کار شدند.
کارگران نیازمند امنیت شغلی پایدار هستند
دبیرکل خانه کارگری خراسان جنوبی با بیان اینکه باید شأن و جایگاه واقعی کارگران حفظ شود،گفت: متأسفانه شأن و جایگاه کارگران آنگونه که باید گرامی نگه داشته نشده است. ام البنین میرابی با اشاره به حقوق های معوقه قشر کارگر افزود: کارگران باید بدانند تنها راه رسیدن به حقوق خودشان اتحاد و مطالبه گری است. به گفته مشاور استاندار در امور کار و جمعیت کارگری، طی سال ۹۴، حقوق معوقه برخی از کارگران از یک سال گذشته بود که خوشبختانه طی اسفندماه ۹۵ این معوقات در واحدهای صنفی و تولیدی پرداخت شد. وی با اشاره به برخی از مشکلات کارگران، افزود: مشکلات کارگران تنها حقوق معوقه نیست چراکه این قشر نیز امنیت شغلی ندارند و هنوز در برخی شرکت ها، کارگران به صورت قراردادی کار می کنند که باید به وضعیت آن ها رسیدگی شود. به گفته وی در حال حاضر بیش از یک سوم جمعیت بیرجند معادل ۷۰ هزار نفر کارگر بیمه تأمین اجتماعی هستند.  رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان نیز در این جلسه گفت: کارگران از شریف ترین چرخه اجتماع هستند. کدخدا با تاکید بر اینکه باید امنیت شغلی کارگران تأمین شود، افزود: همچنین باید با مصرف تولیدات داخلی، این قشر بی ادعا را حمایت کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*