بیمه، خسارات میلیاردی کشاورزان سرایانی را جبران نمی کند

رئیس شورای اسلامی شهرستان سرایان  از وارد آمدن خسارات میلیاردی به کشاورزان این منطقه و جوابگو نبودن بیمه در مقابل این میزان خسارات خبر داد و از مسئولان استان خواست تا  از سایر محل ها با تامین اعتبار، کشاورزان را دریابند. اسحاقی  با بیان اینکه طی دو مرحله،  خسارت ۳۰۰ میلیارد تومانی به کشاورزان و باغداران انار ، پسته و زعفران در این شهرستان وارد آمده ، گفت: با وجود اینکه هنوز خسارات محصولات زراعی ۹۴-۹۵ کشاورزان پرداخت نشده اما در صورت   پرداخت هم تنها بخش کوچکی از خسارات جبران خواهد شد.
خسارت ۸۰ درصدی پسته در سرایان
نماینده شورای شهرستان سرایان در شورای اسلامی استان نیز در حاشیه این مراسم در گفت وگو با خبرنگار ما  در این زمینه با تاکید بر اینکه بیمه نمی توان پاسخگوی خسارات وارده به کشاورزان باشد ، گفت: ۲۹ اسفندماه سال ۹۴ و ۱۴ فروردین ماه ۹۵ بر اثر سرما خسارت زیادی به کشاورزان وارد آمده که ۸۰ تا ۸۵ درصد محصول پسته باغداران در این شهرستان بویژه در آیسک دچار خسارت شده است. مقدس با بیان اینکه حجم زیادی از باغات انار شهرستان نیز در اثر سرما خسارت دیده و نیاز به کف بر شدن دارد ،  افزود: بیمه به تنهایی جوابگوی میزان خسارات نیست بنابراین باید از سایر محل ها مانند حوزه مدیریت بحران برای جبران آن اعتبار گرفت.
فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد از محصولات انار
و پسته شهرستان  باقیمانده است
وی ادامه داد: علاوه بر سرمای سال های گذشته گرمای بیش از حد دو هفته پیش و هم چنین سیلی که اتفاق افتاد نیز به گل های زعفران خسارت وارد کرده است. وی با اشاره به اینکه محصول انار و پسته کشاورزان این شهرستان در سال جاری فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد باقیمانده ، اذعان داشت: جبران این خسارات نیازمند تدبیر مسئولان است. وی به پیگیری های صورت گرفته از طریق شورای عالی استان ها برای کمک به کشاورزان اشاره کرد و گفت: برای کمک به کشاورزان شهرستان های فردوس ، سرایان و بشرویه تسهیلات ۱۰۰ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد و بازپرداخت ۵ تا ۱۰ ساله پیش بینی شده که آن هم هنوز محقق نشده است.
پرداخت خسارت کشاورزان سرایانی در آینده نزدیک
مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی خراسان جنوبی نیز در پاسخ به خبرنگار ما از پرداخت خسارات محصولات کشاورزی شهرستان سرایان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در سال زراعی ۹۴ – ۹۵ میزان کل خسارات وارده به کشاورزان این شهرستان ۲۴ میلیارد و ۶۵۳ میلیون ریال بوده که این رقم تایید و در انتظار پرداخت قرار دارد. جواد غنچه میزان غرامت باغات این شهرستان را ۲۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال خسارت وارده به باغات پسته و ۱۰ میلیارد و ۸۸۶ میلیون ریال خسارت وارده به باغات انار بوده است. وی با بیان اینکه از سال ۹۴ پرداخت خسارات محصولات کشاورزی با تاخیر انجام می شود ، ادامه داد: بیمه محصولات کشاورزی تنها یک سوم خسارات را پرداخت می کند. مدیر جهاد کشاورزی سرایان نیز در گفت وگوی هفته گذشته اش با خبرنگار ما از وارد آمدن خسارات به کشاورزان این شهرستان بر اثر سرمای آذرماه سال گذشته خبر داده وگفته : بر اثر این سرما به باغات شهرستان و بعضی از مزارع زعفران خسارات زیادی وارد آمده که باید باغات انار  کف بر شوند. موسی سلیمانی در ادامه اذعان داشته  که ۶۰ تا ۷۰ درصد درختان انار شهرستان باید کف بر شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*